abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97554952
Ik heb goede ham altijd erg kunnen waarderen (met name Spaanse hammen).

Ik eet de laatste tijd niet zo veel zout meer (lees, ik voeg het nergens meer aan toe), en dan vind ik hammen toch wel erg aan de zoute kant eigenlijk.

Maandag heb ik nog een portie Parmaham bij slager gehaald. Smaakt prima, alleen ik vind hem echt te zout smaken (en Parmaham is dan niet eens een van de zoutere hammen)

Zijn er ook hammen die wat minder zout smaken?
pi_97555112
kan je dat niet gewoon aan de slager vragen?
pi_97555546
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 20:20 schreef ihaveskillz het volgende:
kan je dat niet gewoon aan de slager vragen?
Zou kunnen, maar ik vroeg het me net af, en kan het nu dus niet aan de slager vragen. Voorts heb ik alle hammen die bij mijn slager liggen al wel eens geproefd. Vind ze allemaal een tikkeltje te zout smaken.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 20:31:06 #4
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_97555649
Poelier.
pi_97555658
quote:
Zou kunnen, maar ik vroeg het me net af, en kan het nu dus niet aan de slager vragen. Voorts heb ik alle hammen die bij mijn slager liggen al wel eens geproefd. Vind ze allemaal een tikkeltje te zout smaken.
tja ik heb niet zoveel verstand van hammen...
pi_97555683
Ik weet niet hoor, maar ik had altijd begrepen dat zouten belangrijk was voor het bewaren van de ham, en als ik me niet vergis hangen goede hammen wel eventjes. Dus is vrees dat als je echt een lekkere ham wilt je aan dat zout vast zit.

Er zijn natuurlijk wel hammen die een wat mildere smaak hebben, maar er zijn eigenlijk geen hammen die mij als minder zout bijstaan, maar hammen staan mij ook niet als zout bij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 20:34:38 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_97555833
Je zou Pata Negra Bellota kunnen proberen van het Ibericovarken.
Die zijn niet zo zout.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_97556057
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 20:34 schreef golfer het volgende:
Die zijn niet zo zout.
Ok,dank voor de tip. Ik zal het eens aan mijn slager vragen. Zit niet standaard in het assortiment, zal wel te duur zijn.
pi_97556183
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 20:34 schreef golfer het volgende:
Die zijn niet zo zout.
http://hamproevers.nl/nl/product/80/649/SRC_Noblanza_bellota.htm

Deze bedoel je toch?
pi_97556201
Ik heb wel eens een stuk (rauwe) ham wat ontzout, gewoon in een bakje water leggen.
Ik vond het niet lekkerder worden, maar het was zeker minder zout.

Gerookte ham hoeft minder gepekeld te worden, dus je zou op zoek kunnen gaan naar gerookte hammen. Ik weet niet óf ze die ook minder zouten..

Maak gewoon je eigen ham ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 31 mei 2011 @ 21:24:47 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_97558773
quote:
Yups. Wel prijzig, maar superlekker. Smelt in de mond. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_97559815
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 21:24 schreef golfer het volgende:

[..]

Yups. Wel prijzig, maar superlekker. Smelt in de mond. :9
Als je zo'n hele poot koopt valt de prijs wel mee (25 euro per kilo). Bij mijn slager betaal ik 55 euro voor een kilo Parmaham (in zo'n poot zit natuurlijk nog behoorlijk wat bot dus dat zou je eigenlijk niet mee moeten tellen).

Ik zal eerst eens kijken of ik ergens een onsje van die ham kan bemachtigen alvorens ik een hele poot insla :)
pi_97560560
Pata Negra, is wel varkensvlees. :{
  dinsdag 31 mei 2011 @ 22:15:04 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_97561488
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 21:59 schreef Halcon het volgende:
Pata Negra, is wel varkensvlees. :{
psst..dat is elke ham.
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 1 juni 2011 @ 18:49:17 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_97590871
Vandaag dus maar even bij L'Amuse gehaald:
Poef.....gone! ©golfer
pi_97767186
(gebakken) beenham :9~
  zondag 5 juni 2011 @ 23:55:02 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_97767613
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:46 schreef Sylvana het volgende:
(gebakken) beenham :9~
Is vrij zout.
Poef.....gone! ©golfer
pi_97767650
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 23:55 schreef golfer het volgende:

[..]

Is vrij zout.
Vind ik wel meevallen, helemaal vergeleken met parmaham
pi_97767824
Misschien Ganda ham een aanrader voor je....

Ganda-ham – traditionele kwaliteit

De altijd lekkere Ganda-ham is gebaseerd op slechts 3 ingrediënten: varkensvlees, zeezout en... tijd. Het ambachtelijke proces van droogzouten en natuurlijk rijpen geeft de Ganda-ham het rijke aroma. Voor de duidelijkheid: er komen geen nitriet, smaak- of kleurstoffen aan te pas. De productie van Ganda-ham verloopt volgens de tradities van oude varkenshouders. Men inspecteert de geselecteerde achterhammen op kwaliteit, en elke ham wordt gewogen en gelabeld om de traceerbaarheid te verzekeren.Zouten met zeezout

Men wrijft het zwoerd en het vlees van de Ganda-ham met zeezout. Vervolgens rusten de hammen een week in speciale zoutkamers bij een temperatuur van 2 tot 4 °C, waarbij het zout kan intrekken. Daarna wordt het resterende zout weggeblazen en masseert men het vlees weer soepel. (Varkenshouders deden dit vroeger door de hammen te rollen.) Na 2 weken blaast men de hammen nogmaals schoon en hangt deze 2 maanden in gekoelde rijpkamers om te rijpen.

Drogen & smouten
Het drogen van de ham gebeurt in geventileerde droogkamers bij ongeveer 17 °C. Dankzij een uniek bacteriologisch evenwicht kan het verfijnde Ganda-aroma zich optimaal ontwikkelen. Na 10 weken ontstaat een droge korst op de snijkant van de ham en daarom wrijft men de snijkant met een mengsel van smout (reuzel), bloem, peper en zout. De Ganda-ham kan dan verder drogen tot hij minimaal 9 maanden oud is. Tijdens dit proces wordt de kwaliteit van de hammen continue gecontroleerd door een ervaren rijpingsmeester.

Afwassen & ontbenen

Na 9 maanden wast men de kleinere hammen opnieuw om het smoutlaagje te verwijderen. Grotere hammen rijpen verder tot 12 á 14 maanden. De hammen zijn dan klaar om vacuüm verpakt en verkocht te worden. Compleet met het bekende brandmerk Ganda. Ook nu ondergaat elke ham weer een strenge kwaliteitscontrole.

bron http://www.groeneveld.keurslager.nl/Gandaham
  maandag 6 juni 2011 @ 00:01:43 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_97767971
TT is niet te zout en je komt aan met een met zeezout ingesmeerde Gandaham?
Poef.....gone! ©golfer
pi_97768202
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 00:01 schreef golfer het volgende:
TT is niet te zout en je komt aan met een met zeezout ingesmeerde Gandaham?
ja klopt maar de smaak van zout op zich valt reuze mee bij deze ham.
  maandag 6 juni 2011 @ 00:12:01 #22
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_97768518
Beenham 2% zout, volgens mij is dat de minst zoute. Standaard dan, het zal ongetwijfeld per slager en winkel verschillen.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_98314862
San daniele ham is laag in zout, maar alsnog redelijk zout, zelfde geldt voor tiroler schinkenspeck en aigautaler speck. Wel allemaal prima te eten!
Whatever...
  zaterdag 18 juni 2011 @ 16:51:41 #24
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98338170
Al iets gevonden?

Ben zelf ook bezig geweest, en kwam er uiteindelijk toch bij dat zout essentieel blijft. Als je echt zo weinig zout wil gebruiken, kan je het zelf maken zodat je weet wat erin zit.

http://www.amazon.co.uk/C(...)2266?ie=UTF8&s=books
pi_98338371
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 16:51 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Al iets gevonden?
Toevallig vandaag Coburgerham meegenomen bij de slager. Volgens slager zit daar net zoveel zout in als in de seranoham, maar hij smaakt iets minder zout naar mijn idee. Vind het dus al een hele vooruitgang.

Zelf maken is inderdaad het beste, geldt voor heel veel dingen, maar daar heb ik de middelen helaas niet voor.
pi_98345618
Gedroogde ham zelf maken? Zal niet meevallen om die ergens netjes een paar maanden op te hangen :)
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')