Die mini's zit juist de meeste smaak aanquote:Op donderdag 11 augustus 2011 22:04 schreef Ml-etje het volgende:
Oogsten?Wat is dat?
De bloemkool en broccoli maken zaad voor ze eetbaar zijn
De courgettes weigeren ineens te groeien (er zitten er wel meer dan 5 mini's aan).
De bonen doen ook aan weigeren en tussen de net gezaaide winter andijvie en boerenkool durf ik niet te wieden omdat ik ze dan waarschijnlijk vermoord.
Wel een overschot aan bosuitjes, peentjes en tomaten (knalgroen en als het zo blijft regen binnenkort bruin).
Klaargemekkert![]()
De snijbonen klimmen zich suf tegen de bamboe op (daar koop ik volgend jaar van bij en ik begin niet meer aan de broccoli en bloemkool) hopen dat ze straks ook goed snijboontjes gaan maken.
De bramen zijn heerlijk en daar komt er volgend jaar ook 1 van bij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/F1_hybridequote:Op donderdag 11 augustus 2011 22:47 schreef T_Killer het volgende:
Dus i.p.v. ze meteen weg te gooien heb ik het zaad eruit gehaald en gedroogd. Wil ze evt gaan zaaien volgend jaar.
Ze zijn nog kleiner dan een halve vingerquote:Op donderdag 11 augustus 2011 22:55 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Die mini's zit juist de meeste smaak aan
De bonen zijn hier bijna klaar en iedere dag pak ik een paar blaadjes sla uit de tuin. Voor de rest zijn al mijn tomaten nog groen als gras
Probeer aan de hand van de grootte van de appels en de kleur toch op google uit te zoeken.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:46 schreef Erasmo het volgende:
Over oogsten gesproken, ik heb een appelboom in de tuin maar ik weet niet welk ras het is. Hoe kan ik er nou achter komen wanneer ik moet gaan plukken?
Ik heb slechte ervaring met binnen afrijpen als er al phytophthora aan de plant gezeten heeft. Bij mij blijkt binnen uiteindelijk bijna alles alsnog aangetast.quote:Op zondag 14 augustus 2011 12:25 schreef KrnKje het volgende:
Zojuist alle 9 de tomatenplanten met kilo's groene (en deels rode) tomaten gerooid. De aardappelziekte had flink om zich heen gegrepen en met de vochtigheid van de afgelopen dagen maar eieren voor m'n geld gekozen... Dan maar binnen afrijpen.
Helaas toch zeker de helft weg kunnen gooien
Het is een heel slecht bonenjaar nu.quote:Op zondag 14 augustus 2011 12:28 schreef Ml-etje het volgende:
De bonen doen het echt slect ja.
Tomaten zijn hier nog knalgroen en ik hoop dat ze de regen overleven.
Als het steeltje tekenen van verkurking gaat vertonen.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:24 schreef Katinkat het volgende:
Mijn pompoenen vraag hoort dus hier. Wanneer zijn mijn eetbare pompoenen rijp om te oogsten?
Als de pompoensteel ver-hout en de pompoen niet meer groeit.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:24 schreef Katinkat het volgende:
Mijn pompoenen vraag hoort dus hier. Wanneer zijn mijn eetbare pompoenen rijp om te oogsten?
Dank voor de tip, ik ga eens aan de slag...quote:Op zondag 14 augustus 2011 12:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb slechte ervaring met binnen afrijpen als er al phytophthora aan de plant gezeten heeft. Bij mij blijkt binnen uiteindelijk bijna alles alsnog aangetast.
Als ik jou was maakte ik er groene-tomatenchutney van.
Ja het hybride verhaal ken ik. Maar het is niet per definitie zo dat zaad van een hybride ras ook mindere/geen opbrengsten oplevert. Dus de vraag was of er iemand is die dit in het geval van trostomaten van de supermarkt een keer heeft geprobeerd.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 16:36 schreef vriendelijkevriend het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/F1_hybride
Licht aan de ligging van je tuin, hoe langer ze zin de zon staan hoe beter.quote:Op maandag 15 augustus 2011 16:29 schreef NouMooiNiet het volgende:
Wat is beter voor een tomatenplant:
Ochtendzon of namiddagzon, of maakt het niet uit?
(ervan uitgaande dat de zon dit seizoen nog gaat schijnen, zodat mijn tomaten rijp worden)
Ik zou hem in ieder geval tot na de winter binnen houden in een pot. Qua voeding zou ik advies vragen in een tuincentrum.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:10 schreef Chocolaatje1996 het volgende:
Hee Fokkers,
Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een appelpitje gezaait en heb er nu al een plantje van c.a. 3 cm uit. Heeft iemand tips over het verzorgen van een appelplant, zoals grondsoort,voeding etc.
Alvast bedankt !
Ik heb 2 balkons, 1 met ochtendzon en 1 met middagzon. Dus ik kan de planten op 1 van de 2 zetten..quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:37 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Licht aan de ligging van je tuin, hoe langer ze zin de zon staan hoe beter.
Woon je aan de kust? Ivm. de vorming van bewolking.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:55 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
Ik heb 2 balkons, 1 met ochtendzon en 1 met middagzon. Dus ik kan de planten op 1 van de 2 zetten..![]()
ALS de zon nog een keer gaat schijnen, dan ga ik wel even meten welk balkon het langste zon heeft..
Nee ik woon in Noord-Brabant. Bij Eindhoven.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Woon je aan de kust? Ivm. de vorming van bewolking.
En op hoeveel graden liggen je balkons precies?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:46 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
Nee ik woon in Noord-Brabant. Bij Eindhoven.
Uhm..Dat weet ik niet maar als ik op Google maps kijk, ligt er 1 precies op het oosten en de ander precies op het westen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:05 schreef Erasmo het volgende:
[..]
En op hoeveel graden liggen je balkons precies?
Wat marcel zegt inderdaad. Je zult met houten bakken moeten werken. Het is efficiënter qua ruimte om zelf een bak op maat te maken dan de vierkante meter bakken die ze bijv bij de boerenbond hebben.quote:Op woensdag 14 september 2011 23:38 schreef p_iglet het volgende:
Ons nieuwe huis heeft op de aanbouw een flink dakterras. een rechthoekige driehoek met korte zijden van 3,5 en 9,5m.
Het terras bevind zich op het oosten.
Graag zou ik hierop behalve een droogmolen neerzetten ook een soort moes/daktuin maken, met vooral eetbare dingen.
Hoe zou ik dit handig aan kunnen pakken? Ik heb GEEN groene vingers. Welke planten zouden daarvoor geschikt zijn??
Hoe denk je dat die heten ?quote:Op donderdag 15 september 2011 21:49 schreef T_Killer het volgende:
[..]
Nu even een vraag van mezelf: Wie heeft er wel eens last van hele kleine witte vliegjes op de boerenkool? Ik namelijk wel en weet niet precies wat het is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.hier staan onze kooltjes:![]()
Die kun je ook etenquote:
Even opgezocht maar het is nog een heel gedoe om ze te eten zonder parasieten en giftige plantenrestenquote:
Wij hebben de rabarberplant helemaal kaal geplukt tot de grond en nu verschijnt er al weer leven in, in de knop. Die kan dan mooi volgend jaar weer uitgroeien.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 07:47 schreef Ml-etje het volgende:
winterwortelen net op tijd geoogst (vorst!) die liggen nu in een met stof bekleedde plastic bak met gaatjes te wachten tot ze droog genoeg zijn om de kelder in te mogen.
Ben benieuwd of ik ze goed hou.
Verder begint de rabarberplant al tekenen van aftakeling te vertonen, moet ik die nog een handje helpen of is dat niet nodig?
Binnenkort maar eens spitten, de moestuin begint een grasveldje te wordenen dan paardenmest van de buurman erop kan het mooi een winter liggen.
Snoei je bij de frambozen ook de takken weg die dit jaar nog geen vruchten hebben geleverd?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 18:32 schreef marcel.nl het volgende:
Bramen en frambozen kunnen eerdaags tot de grond weggesnoeid worden. De vruchten die er aan zitten, rijpen niet meer.
Nee alleen de takken die vrucht droegen. De nieuwe scheuten van de laatste maanden, zonder vrucht, kan je opbinden. Mijn buurman zei wel eens dat je die het best 2 derde kan insnoeien, maar dat vind ik denk ik zonder, want aan die tweederde groeit volgend jaar toch ook vrucht ?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 19:57 schreef T_Killer het volgende:
[..]
Snoei je bij de frambozen ook de takken weg die dit jaar nog geen vruchten hebben geleverd?
Daar regel ik wel een alternatieve oplossing voor. Het lijkt me juist leuk om een weersafhankelijke oplossing te maken.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 23:29 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Met spijkers als vochtvoelers? Schijnt niet handig/duurzaam te zijn, roest beïnvloedt de meting. Op gezette tijden beregenen is misschien net zo handig.
Dat is een goed idee!quote:Op zondag 23 oktober 2011 16:47 schreef Zo-is-dat het volgende:
Zo mn minimoestuin 'omgespit' behalve de peterselie die t nog best goed doet en de bak vol gestopt met van allerhande bolletjes van vroege voorjaar bloeiers!die zijn weer uitgebloeid voor de eerste groente de grond in kunnen
Voor op t balkon ook wat bollen in mn balkonbakken geplant, ben benieuwd of dat goed komt, erg veel isolatie zit er natuurlijk niet omheen.
Zin in t voorjaar!
Spinazie kan goed tegen vorst, waarom laat je het niet lekker buiten staan? Heb je in het hele vroege voorjaar spinazie. Je kan er ook een koude bak omheen zetten (dus een minikasje erover), dan heb je in de winter spinazie.quote:Op zondag 16 oktober 2011 16:51 schreef NouMooiNiet het volgende:
Ik heb ook even een vraagje:
Een paar weken geleden heb ik nog een laatste keer spinaziezaadjes in een balkonbak gezet, er zijn nu al jonge dunne blaadjes uitgekomen en de grotere blaadjes zijn er ook al, maar ik denk dat ze niet groot genoeg meer worden, gezien het weer wat er aan komt.
Weet iemand of het mogelijk om de bak binnen te zetten, zodat de spinazie doorgroeit voor het raam??
Thanks, ik heb de bak nog buiten staan. Was er nou wel of niet iets met nitriet/nitraat bij late spinazie, weet jij dat ook?quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Spinazie kan goed tegen vorst, waarom laat je het niet lekker buiten staan? Heb je in het hele vroege voorjaar spinazie. Je kan er ook een koude bak omheen zetten (dus een minikasje erover), dan heb je in de winter spinazie.
Naar binnen zetten kan ook wel, maar dan kan je de spinazie wel beter op Belgische wijze telen, dus als individuele grote planten waarvan je bladeren oogst. Grote redelijk donkergroene bladeren, niet alle blad van 1 plant in 1 keer oogsten.
in de winter bevat de spinazie meer nitraat. Maar als ik de bron lees moet dat gelden voor alle bladgroenten. Daar geldt tenslotte ook voor dat ze minder zonlicht krijgen...quote:Op maandag 24 oktober 2011 08:06 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
Thanks, ik heb de bak nog buiten staan. Was er nou wel of niet iets met nitriet/nitraat bij late spinazie, weet jij dat ook?
Oeh geloof dat zelf maken loont in deze..quote:Op maandag 24 oktober 2011 08:08 schreef Oceanonix het volgende:
De Wiltfang heeft wel iets: http://www.dewiltfang.nl/(...)hout%2C%20groot.html
Ik heb nog boerenkool, prei, schorseneren, pastinaak, aardpeer, snijbiet, andijvie, paksoi, chinese kool en veldsla staan.
De schorseneren gaan er komend weekend uit. De pastinaak en de aardpeer blijven staan tot na de winter. De rest oogst ik gedurende de winter.
Wat een afschuwelijk duur ding.quote:Op maandag 24 oktober 2011 08:08 schreef Oceanonix het volgende:
De Wiltfang heeft wel iets: http://www.dewiltfang.nl/(...)hout%2C%20groot.html
Ik heb nog boerenkool, prei, schorseneren, pastinaak, aardpeer, snijbiet, andijvie, paksoi, chinese kool en veldsla staan.
De schorseneren gaan er komend weekend uit. De pastinaak en de aardpeer blijven staan tot na de winter. De rest oogst ik gedurende de winter.
Die zijn prima zelf te makenquote:Op maandag 24 oktober 2011 07:54 schreef Ml-etje het volgende:
Zoek zo'n ouderwetse kas, zo'n houten bak met een raam erop..verkopen ze die nog ergens?
Die plastic kweekkas van de Welkoop van pak 'm beet 1 bij 1/2 meter en een 1/2 meter hoog is een onding.quote:Op maandag 24 oktober 2011 08:49 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb gezocht op koude bak en die zijn een stuk groter als een kweekkas.
Maar als je op zoek bent naar kweekkasjes kan je beter wachten tot het voorjaar, dan heeft Welkoop/ Boerenbond altijd een aanbieding.
Een kweekbak zou ik zelf bouwen. Het liefst van steen zodat het lekker lang mee gaat.
Dat ga ik maar doen ja.quote:
Juist, die staat er nu.quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Die plastic kweekkas van de Welkoop van pak 'm beet 1 bij 1/2 meter en een 1/2 meter hoog is een onding.
??quote:Op woensdag 26 oktober 2011 11:41 schreef Erasmo het volgende:
Hoe erg is het als je de aardbeien niet met vruchtwisseling mee laat doen?
Dat ik de planten meerdere jaren op dezelfde plaats laat staan, geen zin om ze telkens te verplaatsenquote:
Het schijnt dat je aardbeien na 3 jaar moet verplaatsen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:09 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat ik de planten meerdere jaren op dezelfde plaats laat staan, geen zin om ze telkens te verplaatsen
Ik zou na een jaar of 2-3 de planten wegdoen, en met nieuwe plantjes/uitlopers verder gaan. Na een jaar of 2-3 maakt de plant te veel blad en te kleine vruchten, dus is het beter om met nieuwe plantjes verder te gaan.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:23 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Het schijnt dat je aardbeien na 3 jaar moet verplaatsen.
Je kan twee bedden aardbeien nemen, zeg A en B, waarbij je na een jaar bed A ruimt en op bed C nieuwe zet. Op bed B blijven het 2e jaar de aardbeien dus staan (en het jaar daarna heeft bed C voor het 2e jaar aardbeien en bed D nieuwe.)quote:Op woensdag 26 oktober 2011 11:41 schreef Erasmo het volgende:
Hoe erg is het als je de aardbeien niet met vruchtwisseling mee laat doen?
Ik laat de bak wel op mijn balkon staan, dan zie ik wel of ik het nog op eet.quote:Op maandag 24 oktober 2011 08:13 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
in de winter bevat de spinazie meer nitraat. Maar als ik de bron lees moet dat gelden voor alle bladgroenten. Daar geldt tenslotte ook voor dat ze minder zonlicht krijgen...
bron: http://old.fooddata.nl/Fo(...)K_0030&Stap=4&type=W
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
Thanks. Het ziet er idd een heel stuk netter uit als er net geploegd is en al het onkruid weg is.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |