FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / RDW: vermogen/cilinderinhoud niet geregisteeerd
opa_sigaardinsdag 31 mei 2011 @ 16:24
Ik ben aan het kijken voor een autotje voor erbij.
Nu kom ik een aardig exemplaar tegen, maar staat er bij vermogen en cilinderinhoud niet geregistreerd.
Ik weet dat er een andere motor ingelepeld is, maar hoort dan niet het vermogen geregistreerd te worden?
En de hamvraag: kun je er gezeik mee krijgen?
Catch22-dinsdag 31 mei 2011 @ 16:25
Ja dat moet geregistreerd worden en ja, daar kan je problemen mee krijgen (tenzij het aantal cilinder gelijk blijft en het vermogen minder dan 25% toeneemt).
Opa_verteltdinsdag 31 mei 2011 @ 16:36
http://www.rdw.nl/nl/part(...)rengenaanuwauto.aspx

Bel anders even met het RDW, ze zijn nog open tot 17:00 uur: 0900-0739
FalleNk810idinsdag 31 mei 2011 @ 16:38
Wat is het nou?
De ene zegt een toename van 40% de andere zegt 30% en nu zegt er zelfs een dat het maar 25% is.
:?
1299dinsdag 31 mei 2011 @ 16:39
Ik moet altijd lachen om mensen die zelf verzinnen hoe het zou zijn en dat dan op een forum posten :')
Opa_verteltdinsdag 31 mei 2011 @ 16:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:38 schreef FalleNk810i het volgende:
Wat is het nou?
De ene zegt een toename van 40% de andere zegt 30% en nu zegt er zelfs een dat het maar 25% is.
:?
Klopt, er staat allerlei verschillende verhalen op het internet.. Daarom is het ook beter even te bellen. ;)
Catch22-dinsdag 31 mei 2011 @ 16:39
Motorombouw RDW keuringseisen

kwam dit topic ook nog tegen (zelf nog in gepost zelfs!)
Catch_medinsdag 31 mei 2011 @ 16:41
Sowieso wie gaat er nou een vermogenstoename doorgeven aan zulke instanties :') Kost je alleen maar onnodige centen.
FalleNk810idinsdag 31 mei 2011 @ 16:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:41 schreef Catch_me het volgende:
Sowieso wie gaat er nou een vermogenstoename doorgeven aan zulke instanties :') Kost je alleen maar onnodige centen.
:') :')
Opa_verteltdinsdag 31 mei 2011 @ 16:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:41 schreef Catch_me het volgende:
Sowieso wie gaat er nou een vermogenstoename doorgeven aan zulke instanties :') Kost je alleen maar onnodige centen.
Kost je nog meer als je het niet doet en je schade maakt.. (je bent namelijk niet meer verzekerd)
Daarnaast kan je bij een politiecontrole je papieren fijn inleveren, was vorig weekend nog op TV.
FalleNk810idinsdag 31 mei 2011 @ 16:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:39 schreef Catch22- het volgende:
Motorombouw RDW keuringseisen

kwam dit topic ook nog tegen (zelf nog in gepost zelfs!)
En toen zei je 40% en nu 25 :P
mylifeisgreydinsdag 31 mei 2011 @ 16:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:41 schreef Catch_me het volgende:
Sowieso wie gaat er nou een vermogenstoename doorgeven aan zulke instanties :') Kost je alleen maar onnodige centen.
boete en dan alsnog het moeten veranderen is nog duurder

wat is het bouwjaar?

ik heb ook 1 auto daar staat het vermogen en de cilinderinhoud niet van op het kentekenbewijs.
als ik dan op www.rdw.nl kijk staat er bij een heleboel dingen nvt

er staat ook bij co2 uitstaat nvt, en bij een andere staat bij co2 uitstoot 0 g/km ... best goed vind ik dat dat hij zo wineinig vervuild (is een grapje)

ik heb (nog) nooit problemen (ingevoerde autos met datum eerste toelating jaren 50)

op invoerpapieren die ik nog heb van de man die hem heeft ingevoerd, staat de cilinderinhoud wel ingevuld met een typmachine(jaren 70) , maar daar is het fout ingetypt
T42dinsdag 31 mei 2011 @ 16:46
ts is het een oudere auto?

vroeger werd alleen de cillinders en brandstof vermeld.

dit is tot midden jare 80 zo geweest (uitzonderingen daargelaten)

zo kan ik dus egelijk een dikke posche motor in me kever leggen uit 74 omdat vermogen en inhoud nooit is vermeld.
Catch_medinsdag 31 mei 2011 @ 16:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:43 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Kost je nog meer als je het niet doet en je schade maakt.. (je bent namelijk niet meer verzekerd)
Daarnaast kan je bij een politiecontrole je papieren fijn inleveren, was vorig weekend nog op TV.
Eens maar stel ik heb door aftermarket onderdelen een winst van 25%, dan is er echt geen agent die aan jouw auto ziet dat ie meer vermogen heeft dan op de papieren. Tenzij je er natuurlijk dikke knalpijpen en andere onzin onder legt waardoor je negatief opvalt.
quote:
De kosten voor de keuring motorwijziging zijn euro 41,50, voor een eventuele weging euro 17,50, voor een geluidstest euro 348,00 en voor een weggedragtest euro 275,00
Als ik die bedragen zie in dat andere topic die je moet neerleggen voor allemaal onzinnige testjes kunnen ze de dikke vinger krijgen :')

De verzekering wilt uiteraard ook graag weten of jij meer pk'tjes heb, zodat ze lekker je premie omhoog kunnen knallen :)
Catch22-dinsdag 31 mei 2011 @ 16:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:43 schreef FalleNk810i het volgende:

[..]

En toen zei je 40% en nu 25 :P
klopt. Volgens mij is het 40%, maar het lijkt me het handigste als TS het RDW even belt.
T42dinsdag 31 mei 2011 @ 17:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:48 schreef Catch_me het volgende:

[..]

Eens maar stel ik heb door aftermarket onderdelen een winst van 25%, dan is er echt geen agent die aan jouw auto ziet dat ie meer vermogen heeft dan op de papieren. Tenzij je er natuurlijk dikke knalpijpen en andere onzin onder legt waardoor je negatief opvalt.

[..]

Als ik die bedragen zie in dat andere topic die je moet neerleggen voor allemaal onzinnige testjes kunnen ze de dikke vinger krijgen :')

De verzekering wilt uiteraard ook graag weten of jij meer pk'tjes heb, zodat ze lekker je premie omhoog kunnen knallen :)
maar dat vraagt ts niet... ts heeft een kenteken bewijs zonder ingevulde inhoud en vermogen!

mij de pijl: (dit is dus een 6 cillinder zonder bekende inhoud)
1306836820-150.jpg

[ Bericht 1% gewijzigd door T42 op 31-05-2011 17:06:45 ]
opa_sigaardinsdag 31 mei 2011 @ 17:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:46 schreef T42 het volgende:
ts is het een oudere auto?

vroeger werd alleen de cillinders en brandstof vermeld.

dit is tot midden jare 80 zo geweest (uitzonderingen daargelaten)

zo kan ik dus egelijk een dikke posche motor in me kever leggen uit 74 omdat vermogen en inhoud nooit is vermeld.
Het gaat om een auto van 1982. Er staat wel GTI op het kenteken
T42dinsdag 31 mei 2011 @ 18:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 17:44 schreef opa_sigaar het volgende:

[..]

Het gaat om een auto van 1982. Er staat wel GTI op het kenteken
toen werd er nog niet gekeken naar de inhoud van de motor ;)
als ze er een 16klepper hebben ingelegt is dat niet super veel vermogen winst hoor (als het een golf is)
Ivo1985dinsdag 31 mei 2011 @ 18:58
Kijk wel even uit. Bij de RDW is VEEL meer over een auto bekend dan wat er op (oude) kentekenbewijzen staat.

Dat iets niet op het kentekenbewijs staat, betekent dus niet dat het niet bekend is / is vastgelegd.
Bij vermogenstoename met gebruik van HETZELFDE (type) motorblok hoeft tot 30% toename ten opzichte van de vastgelegde cijfers geen actie worden ondernomen is mij door de RDW verteld.

Bij een motorswap naar een andermotortype (dus niet een ruilmotor van hetzelfde type en cilinderinhoud) moet er altijd gekeurd worden door de RDW. De kosten daarvoor waren vorig jaar iets meer dan ¤50,-. Zorg wel dat je vooraf weet wat voor blok je er in hebt hangen (cilinderinhoud, aantal cilinders en vermogen in kW) en dat ook kunt onderbouwen. Bijvoorbeeld door te verwijzen naar het kenteken van de gesloopte donorauto of door en uitdraai van een vermogenstestbank.

Wanneer de auto niet conform typegoedkeuring is en de boel is niet door de RDW gekeurd en in hun registratie aangepast, dan kun je in geval van een ernstig ongeval wel eens een groot probleem krijgen met de verzekering. Bij een simpel kop-staartje met alleen wat blikschade kom je er wel mee weg, omdat de verzekeringsmaatschappij dan niet echt onderzoek zal doen en komt er alleen een schade-taxateur langs (als de tegenpartij fout zat of als jij all-risk verzekerd bent). Maar als er lichamelijk letsel is stuurt de verzekeringsmaatschappij wel even iemand om te kijken of ze niet onder de vergoeding uit kunnen komen aan de hand van de technische staat van je auto.
En als er ernstig gewonden of doden zijn, dan doet de politie wel zo'n onderzoek (VOA).
Opa_verteltdinsdag 31 mei 2011 @ 19:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 17:44 schreef opa_sigaar het volgende:

[..]

Het gaat om een auto van 1982. Er staat wel GTI op het kenteken
Wat zei de RDW-medewerker waarmee je belde eigenlijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door Opa_vertelt op 31-05-2011 20:41:58 (badmuts) ]
T42dinsdag 31 mei 2011 @ 20:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 19:23 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Wat zei de CBR-medewerker waarmee je belde eigenlijk?
cbr?
Opa_verteltdinsdag 31 mei 2011 @ 20:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 20:34 schreef T42 het volgende:

[..]

cbr?
:|W
Deze sukkel bedoelde natuurlijk RDW. :')
ZwartmetSuikerdinsdag 31 mei 2011 @ 22:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 19:23 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Wat zei de RDW-medewerker waarmee je belde eigenlijk?
Dat dus, zij weten meer dan jij op jouw kenteken kan zien TS.
opa_sigaardinsdag 31 mei 2011 @ 22:42
@T42: Inderdaad een golfje.

Na het verhaal van Ivo heb ik geen trek meer in dit autotje, ik ga morgen voor een andere kijken.
T42woensdag 1 juni 2011 @ 08:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 22:42 schreef opa_sigaar het volgende:
@T42: Inderdaad een golfje.

Na het verhaal van Ivo heb ik geen trek meer in dit autotje, ik ga morgen voor een andere kijken.
wat hebben ze dan veranderd? 1.8 8v naar 1.8 16v? dat is geen probleem of ze hebben er een vr6 ofzo ingelegt :P dan is wel probleem.

en anders gewoon rdw ff bellen
1299woensdag 1 juni 2011 @ 09:42
Voor auto's voor 1998 is slechts een formaliteit.
PeeJay1980woensdag 1 juni 2011 @ 11:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:58 schreef Ivo1985 het volgende:

Dat iets niet op het kentekenbewijs staat, betekent dus niet dat het niet bekend is / is vastgelegd.
Bij vermogenstoename met gebruik van HETZELFDE (type) motorblok hoeft tot 30% toename ten opzichte van de vastgelegde cijfers geen actie worden ondernomen is mij door de RDW verteld.
Ze zeiden 30%? Dus bij de RDW kennen ze de eigen regels niet eens?
Gek genoeg ben ik totaal niet verbaasd :X
ellevehC86woensdag 1 juni 2011 @ 12:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 22:42 schreef opa_sigaar het volgende:
@T42: Inderdaad een golfje.

Na het verhaal van Ivo heb ik geen trek meer in dit autotje, ik ga morgen voor een andere kijken.
Ivo is een pennenlikker, gewoon kopen dat ding

Een verzekeringsinspecteur kijkt maar heel globaal naar een voertuig na een ongeluk, tenzij er extreme toestanden hebben plaatsgevonden, of het niet origineel lijkt onder de kap, kom je er makkelijk mee weg.

En de politie....

"Ja meneer, mooie amerikaan, maar wat zit er een kleine V8 onder de kap, er kunnen er 3 naast elkaar"

Het is een lijn 6.......ik bedoel maar
Ivo1985zondag 5 juni 2011 @ 21:54
Als je op kenteken een Golf 1.3 koopt en de hele auto ziet er uit als een GTI, dan zal meneer de verzekeringsagent echt wel even kijken wat er onder de motorkap gemonteerd zit als het voor de verzekeringsmaatschappij om grote bedragen gaat.

Ik zie niet in waarom je dat risico zou nemen terwijl de keuring nog geen 6 tientjes kost. En indien alles werkelijk netjes en goed gedaan is, hoef je je geen zorgen te maken over afkeur.
ZwartmetSuikerzondag 5 juni 2011 @ 21:55
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je op kenteken een Golf 1.3 koopt en de hele auto ziet er uit als een GTI, dan zal meneer de verzekeringsagent echt wel even kijken wat er onder de motorkap gemonteerd zit als het voor de verzekeringsmaatschappij om grote bedragen gaat.

Ik zie niet in waarom je dat risico zou nemen terwijl de keuring nog geen 6 tientjes kost. En indien alles werkelijk netjes en goed gedaan is, hoef je je geen zorgen te maken over afkeur.
ZwartmetSuikerzondag 5 juni 2011 @ 21:56
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je op kenteken een Golf 1.3 koopt en de hele auto ziet er uit als een GTI, dan zal meneer de verzekeringsagent echt wel even kijken wat er onder de motorkap gemonteerd zit als het voor de verzekeringsmaatschappij om grote bedragen gaat.

Ik zie niet in waarom je dat risico zou nemen terwijl de keuring nog geen 6 tientjes kost. En indien alles werkelijk netjes en goed gedaan is, hoef je je geen zorgen te maken over afkeur.
Ik weet niet waar jij verzekert bent maar bij was de verzekering met een telefoontje geregeld, ze gaan echt niet naar je auto kijken hoor :').
Spamblikzondag 5 juni 2011 @ 22:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:58 schreef Ivo1985 het volgende:

Wanneer de auto niet conform typegoedkeuring is en de boel is niet door de RDW gekeurd en in hun registratie aangepast, dan kun je in geval van een ernstig ongeval wel eens een groot probleem krijgen met de verzekering. Bij een simpel kop-staartje met alleen wat blikschade kom je er wel mee weg, omdat de verzekeringsmaatschappij dan niet echt onderzoek zal doen en komt er alleen een schade-taxateur langs (als de tegenpartij fout zat of als jij all-risk verzekerd bent). Maar als er lichamelijk letsel is stuurt de verzekeringsmaatschappij wel even iemand om te kijken of ze niet onder de vergoeding uit kunnen komen aan de hand van de technische staat van je auto.
En als er ernstig gewonden of doden zijn, dan doet de politie wel zo'n onderzoek (VOA).
Typegoedkeuring :')

Waar heb je deze info vandaan?
Sounddragonzondag 5 juni 2011 @ 22:54
> 40% vermogenstoename of verandering van brandstoftype is omkeuren in Lelystad. kost alles bij elkaar een paar honderd euro, en die keuring is redelijk streng. (geluid, wegligging, remproeven, the works)

Als het vermogen met minder als 40% is toegenomen en er is al een typegoedkeuring voor die carrosserie icm dat motorblok is het een kwestie van een paar tientjes en je kenteken plus de conformiteitspapieren van het ingebouwde motortype opsturen, dan wordt het gewijzigd..
ZwartmetSuikerzondag 5 juni 2011 @ 23:24
En als er geen sprake is van een typegoedkeuring dan is het volgens mij tot 1997 alsnog heel simpel om een ander blok op kenteken te krijgen.