abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 mei 2011 @ 17:54:02 #1
346529 Gracee.
Live your life.
pi_97503746
Ik wil met een vriendin gaan paardrijden op het strand.
Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met paardrijden maar ik kan het al redelijk.
Mijn vriendin die doet het al vanaf der 6e ofzo en we zijn 14.
en mijn vriendin kan het dus al heel erg goed.
maar waar kunnen we dan het best gaan paardrijden ?
Zelf woon ik in Zuid-Holland in de buurt van Rotterdam.
Mijn moeder wilt niet dat we te ver weg gaan.
Dus iemand goede adresjes ?

Alvast bedankt ! :9
pi_97504294
Zoek op manages die ritten organiseren op het strand?
Zoiets heeft mn zusje ook gedaan.
  Boks-Chick maandag 30 mei 2011 @ 18:13:08 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97504456
http://www.manegenoordland.nl/

's-Gravenzande

ziet er allemaal wat oubollig uit daar, maar het is wel vertrouwd en goed. Ze beoordelen ook of je wel goed genoeg rijdt om mee te gaan.
lolwut
  maandag 30 mei 2011 @ 18:24:46 #4
346529 Gracee.
Live your life.
pi_97504944
Hmm, dus als je blijkbaar dan niet goed genoeg rijdt mag je geen strandrit gaan maken en word je gewoon weggestuurd ?
Tja das niet zo heel handig maar wel bedankt, ik zal nog wel ff kijken !
  Boks-Chick maandag 30 mei 2011 @ 18:26:56 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97505035
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 18:24 schreef Gracee. het volgende:
Hmm, dus als je blijkbaar dan niet goed genoeg rijdt mag je geen strandrit gaan maken en word je gewoon weggestuurd ?
Tja das niet zo heel handig maar wel bedankt, ik zal nog wel ff kijken !
jawel, dat is veiligheid.
Ik heb helaas persoonlijk meegemaakt dat iemand riep: "ik kan wel rijden hoor!". HIj ging mee met mijn collega, om er daarna halverwege de rit er van af te donderen en een dwarsleasie aan over te houden. Want diegene had amper 2jr rijervaring en kon te weinig, en dus zijn paard niet onder controle houden.
lolwut
  maandag 30 mei 2011 @ 18:30:10 #6
346529 Gracee.
Live your life.
pi_97505188
Hoeveel jaar rijervaring heb je er dan voor nodig, want ik rij ook nog niet 2 jaar volgens mij en heb ook nog nooit op paardrijles gezeten. maar heb al veel paardgereden en op verschillende paarden gezeten. Dus wat raad je aan ik heb geen zin om aan de strandrit letsel aan over te houden.
  Boks-Chick maandag 30 mei 2011 @ 18:42:35 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97505738
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 18:30 schreef Gracee. het volgende:
Hoeveel jaar rijervaring heb je er dan voor nodig, want ik rij ook nog niet 2 jaar volgens mij en heb ook nog nooit op paardrijles gezeten. maar heb al veel paardgereden en op verschillende paarden gezeten. Dus wat raad je aan ik heb geen zin om aan de strandrit letsel aan over te houden.
Het verstandigste is gewoon toch om in ieder geval een paar lessen op een manege te volgen (liefst een FNRS manege met minimaal 3 sterren) en aan de instructeur te vragen of je er klaar voor bent. Dat is het meest verstandige.

Je zegt dat je in de buurt van Rotterdam woont? Ik weet veel goeie maneges in Rotterdam. Als je me via de DM even laat weten waar ongeveer, doe ik je wel een paar voorstellen :).

In ieder geval zijn deze prima:
Rotterdamsche Manege (Kralingseweg, bij de kralingse plas)
Capelse manege is ook goed. En zo zijn er nog een aantal :).
lolwut
  Boks-Chick maandag 30 mei 2011 @ 19:02:19 #8
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97506558
Succes met uitproberen met de manege Gracee :). Gaat vast goedkomen.

Ik kom van origine uit de paardenwereld, heb te veel mensen te onervaren op paarden zien gaan zitten en er dus op niet zulke leuke manieren van af zien vallen, vandaar dat ik even goed wilde kortsluiten met je. Zou zo zonde zijn als het mis gaat!

Heel veel plezier alvast in ieder geval :Y
lolwut
pi_97507130
ik heb 1x in mn leven een georganiseerde strandrit gemaakt bij manege grol in renesse...
wat een vieze achterstallige rotzooi was dat zeg :{
was denk ik een jaar of 15, ik leste altijd op oostmoer samen met mn ma en nog wat kennissen hadden we een vaste groep... dus we dachten dat is wel leuk met zn alle een keer ergens anders.
we kwamen daar aan...dan zie je al die paardjes al staan (weet even niet meer hoe het heet- te lang geleden) in van die open strontstallen met tussenschotten, de paarden staan gewoon aan een halster vastgebonden en dat is dan een stal ( ;( ) had er al een slecht voorgevoel bij...
toen kwam er zo'n trien aan met zo'n instelling zo ''van mij hoeft het niet''..
we kregen allemaal een gammel zadel en hoofdstel toegeworpen en konden met onze laarzen meteen in de shit die paarden opzadelen...
iedereen was klaar en verzamelen op de parkeerplaats, die paarden wisten natuurlijk al wat ze gingen doen dus die waren echt irritant opgefokt.. bokken en gezeik...
stukkie door het bos, ik had het idee dat ik niet het goede zadel had, paardje had ook al een soort van wond bij schoft heel sneu...
eenmaal het strand op gingen we harder, ik raakte steeds mn stijgbeugels kwijt omdat ik geen grip had, bij mn moeder brak de teugel af en een andere meid werd in rengalop van dr paard afgepleurd :{ , mn ma en ik hadden er de dikke T* in en zijn afgehaakt en vooraan het strand op hun gewacht.. die trien met dr grote mond schelden dat we de zooi kapot hadden gemaakt terwijl het gewoon dik was uitgedroogd :')
we zijn lopen terug gegaan en hebben die paarden afgegeven en zijn weg gegaan :W

wat ik je als tip wil meegeven, informeer van tevoren goed over hoe de meningen zijn en wees zelfverzekerd!
persoonlijk vind ik 2 jaar te weinig om hier aan mee te doen omdat dit heel anders is als in een bak rijden...
hoeveel verschillende paarden heb je gereden? en waren dit alleen manegepaarden?
weet wat je moet doen in een situatie zoals ik heb meegemaakt en houd controle over je paard.
en volgens mij mogen minderjarigen en/of mensen met minder dan een X-aantal ervaringsjaren ook niet alleen/zonder leiding.
  Boks-Chick maandag 30 mei 2011 @ 19:30:00 #10
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97507753
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 19:15 schreef deadly_kiss het volgende:
ik heb 1x in mn leven een georganiseerde strandrit gemaakt bij manege grol in renesse...
wat een vieze achterstallige rotzooi was dat zeg :{
was denk ik een jaar of 15, ik leste altijd op oostmoer samen met mn ma en nog wat kennissen hadden we een vaste groep... dus we dachten dat is wel leuk met zn alle een keer ergens anders.
we kwamen daar aan...dan zie je al die paardjes al staan (weet even niet meer hoe het heet- te lang geleden) in van die open strontstallen met tussenschotten, de paarden staan gewoon aan een halster vastgebonden en dat is dan een stal ( ;( ) had er al een slecht voorgevoel bij...
toen kwam er zo'n trien aan met zo'n instelling zo ''van mij hoeft het niet''..
we kregen allemaal een gammel zadel en hoofdstel toegeworpen en konden met onze laarzen meteen in de shit die paarden opzadelen...
iedereen was klaar en verzamelen op de parkeerplaats, die paarden wisten natuurlijk al wat ze gingen doen dus die waren echt irritant opgefokt.. bokken en gezeik...
stukkie door het bos, ik had het idee dat ik niet het goede zadel had, paardje had ook al een soort van wond bij schoft heel sneu...
eenmaal het strand op gingen we harder, ik raakte steeds mn stijgbeugels kwijt omdat ik geen grip had, bij mn moeder brak de teugel af en een andere meid werd in rengalop van dr paard afgepleurd :{ , mn ma en ik hadden er de dikke T* in en zijn afgehaakt en vooraan het strand op hun gewacht.. die trien met dr grote mond schelden dat we de zooi kapot hadden gemaakt terwijl het gewoon dik was uitgedroogd :')
we zijn lopen terug gegaan en hebben die paarden afgegeven en zijn weg gegaan :W

wat ik je als tip wil meegeven, informeer van tevoren goed over hoe de meningen zijn en wees zelfverzekerd!
persoonlijk vind ik 2 jaar te weinig om hier aan mee te doen omdat dit heel anders is als in een bak rijden...
hoeveel verschillende paarden heb je gereden? en waren dit alleen manegepaarden?
weet wat je moet doen in een situatie zoals ik heb meegemaakt en houd controle over je paard.
en volgens mij mogen minderjarigen en/of mensen met minder dan een X-aantal ervaringsjaren ook niet alleen/zonder leiding.
Wereldpost _O_
lolwut
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 30 mei 2011 @ 20:33:20 #11
163650 Greys
pi_97510660
Strandritten zijn inderdaad vaak andere koek dan 'een paar keer paardrijden' :Y
De meeste paarden krijgen de wind in hun neus en zijn veel alerter/springeriger dan gewoon in een bak.

Het is niet alleen voor jezelf heel vervelend als het mis gaat, maar het is - even heel plat gezegd - ook vervelend voor de meer ervaren mensen in de groep als zij graag even in volle galop over het strand willen en jij kunt dat bv niet. Dan houd je ze op. Jouw paard wil er dan achteraan, jij kunt dat misschien niet aan en dan moet er iemand bij je blijven enzo. Genant voor je zelf ook ;)

Dus inderdaad wat hier al gezegd werd, paar lessen in de manege, even goed overleggen. En ook als je de strandrit gaat maken, wees eerlijk, zodat ze je in de juiste groep indelen :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  dinsdag 31 mei 2011 @ 16:32:27 #12
346529 Gracee.
Live your life.
pi_97545392
Ik heb niet op manege paarden gereden maar op paarden van me vriendinnen en vrienden ik heb nu op 4 verschillende paarden gereden, ene ondeugender dan de ander.
maar ik heb eigenlijk alleen maar buiten in de bak gereden, dus dat is al een voordeel.
Ik ga natuurlijk nog wel wat paardrijlessen nemen, das wel handig.
En ik ga ook niet zonder begeleiding, stel dat er toch nog wat gebeurd.
maar bedankt voor de tips !

enne Deadly_kiss
Das echt sneu voor die paardjes,
en die ene vrouw is (gewoon makkelijk gezegd) dan ook gewoon een teringwijf..
  dinsdag 31 mei 2011 @ 16:34:12 #13
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_97545490
ik zou dat zoooooo graag eens willen, maar nu ik dit topic door lees durf ik niet meer ;(
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 31 mei 2011 @ 16:46:53 #14
346529 Gracee.
Live your life.
pi_97546195
Uhhm Mirjam, waarom zou je het niet durven.
Als je je veiligheids kleding draagt dan kan er bijna niks fout gaan.
maar je moet natuurlijk wel zeggen hoe slecht/goed je bent.
anders heb je straks een *** paard.
pi_97573852
Voor de TS...

Kan je echt goed lichtrijden?
Heb je weleens op een paard gezeten dat op hol sloeg, dat je al hard ging en dat toen ineens het paard er nog een stevig schepje bovenop deed en niet meer terug te halen was?
Zo voelt de gemiddelde strandrit namelijk!

Als je geluk hebt heb je een begeleider die slim genoeg is het leidspaard mee te nemen en instaat is die in toom te houden, maar meestal gaan ze gewoon los die paarden en is er geen houden meer aan.
Als het voorste paard niet inhoud gaat de rest mee en zijn ze niet te stoppen.
Je moet echt instaat zijn dat uit te zitten en dat ook nog op een prettige manier.

Wees dus heel kritisch met de manege die je uitzoekt, vraag echt hoe hun visie is en of ze de paarden ook weer stil zetten als iemand stop roept.
Ik heb 2 keer meegemaakt dat de begeleider zijn paard niet in de hand had(en de andere paarden deden lekker mee, hadden ook geen normaal gedrag geleerd) en alhoewel ik het prima uit kon zitten vond ik het zwaar prut, ik zit niet graag op een paard dat zo hard gaat als het kan en waar ik niets over te vertellen heb, gewoon een blok beton onder je dat doet wat de kudde doet ipv wat jij wil.
Maar ook een keer dat het wel netjes geregeld was, waar iemand dan ook stop riep en dat gewoon gebeurde.

Vraag bv of ze altijd op een vaste plek gaan rennen, dat is meestal een recept voor ellende.
Vraag naar de ervaring van de begeleider, kijk naar hoe hij/zij met hun paard omgaan, hebben ze die echt goed in de hand, of is het een gedoe?
Kijk of ze je laten rijden voordat je het strand opgaat, dat ze kijken of je het wel aankan en daar eerlijk in zijn.
Kijk naar de paarden daar, zijn ze goed aan de hulpen, zijn ze licht, of worstel je gelijk al met je paard, zo ja, niet het trand opgaan!

En zeg gewoon nee ik doe het toch niet als het niet goed zit, want beschermende kleding is leuk, maar heb je bar weinig aan als je midden in een rennende kudde ervanaf lazert.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_97573897
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:46 schreef Gracee. het volgende:
Bedenk je dat dat lieve beginnerspard net zo hard meegaat met de rest he en dan ook niet meer luistert!
Die krijg je ook niet stil als jij de enige bent die probeert te stoppen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 1 juni 2011 @ 11:19:07 #17
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_97575701
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:46 schreef Gracee. het volgende:
als ik er onverhoopt aftief, ben ik héél ver van huis, laten we het daar maar op houden :+
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  FOK!fotograaf donderdag 2 juni 2011 @ 17:47:09 #18
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_97625901
Nooit les gehad? Geen goed idee.

Begin maar eerst eens met een paar maanden les, op een goede rijschool. Maak dan maar eens een buitenrit, gewoon het bos in of de hei op.
Paarden reageren buiten vaak anders als in een (buiten)bak. Galop gaat vaak veel harder als in een bak, waar weinig ruimte is om echt snelheid te ontwikkelen. Het strand voelt voor een paard aan als een racebaan, en zeker als ze er regelmatig komen, weten ze al wat er wacht.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 2 juni 2011 @ 17:58:17 #19
163650 Greys
pi_97626255
TS, het lijkt misschien allemaal wat overdreven en belerend, maar het is écht zo dat als jouw paard in rengalop achter de rest aan vliegt je er weinig meer tegen kunt doen ;)
En dat is in 99% van de strandritten het geval, dat er een stuk(je) vliegende galop in zit als je aangeeft dat je vaker paard hebt gereden (en zij dus denken dat je het goed kunt).
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_97668086
Je kunt ook gewoon vragen om het braafste paard wat ze hebben. Als je een goede zit hebt en je paard doet geen gekke dingen val je er niet zomaar af. Maar als die mensen daar zeggen dat je niet genoeg ervaring hebt, tsja, dat is dan jammer :P maar meestal zijn die ritjes wel voor mensen met weinig ervaring en kan praktisch iedereen daaraan meedoen. Anders kun je ook nog vragen of je met een beginnersgroep mee kan of iets dergelijks. Ik zou de mensen van die manege gewoon vragen wat je het beste kan doen, wij kunnen dat allemaal niet beoordelen :+
  vrijdag 3 juni 2011 @ 19:56:18 #21
187891 Ofresca
Lucky you.
pi_97668407
Ik zou niet met een groep mee gaan. :X Ga eerder eens rondbellen om te kijken of je een manege kunt vinden waar je 2 paarden en een begeleider mee kunt krijgen. Dan kan de rit een beetje aan je niveau worden aangepast en heb je ook minder kans op ongelukken. Maar groeps-strandritten, niet aan beginnen...
  zaterdag 4 juni 2011 @ 17:16:15 #22
346529 Gracee.
Live your life.
pi_97701358
Ofresca dat is wel een goed idee.
Ik zal wel is op websites gaan kijken enzo.
Bedankt !
  zondag 12 juni 2011 @ 16:50:07 #23
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_98069124
Uberhaupt niet aan een strandrit beginnen is het eerste wat in mij op komt als ik dit zo lees.. Je hebt bij lange na nog niet voldoende ervaring om een strandrit te maken op een paard dat je niet kent. Daarbij zouden bovengenoemde redenen voldoende moeten zijn om je te doen inzien dat dat strand niet wegloopt en die paarden ook niet, waardoor je over een aantal jaar en heel veel ritten later wél veilig op pad kunt.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')