Noem eens een aantal concrete voorbeelden uit de praktijk waarbij dit voorkwam?quote:Op maandag 30 mei 2011 16:02 schreef Webschip het volgende:
[..]
Precies. die werkgever kan tig gezonde mensen aannemen die de ratrace wel aankunnen. Waarom zou een werkgever dan voor jou kiezen?
Ze komen gewoon nooit aan de bak.
Welke werkgever zal iemand aannemen van wie van te voren bekend is dat hij/zij een probleem heeft met communicatie, sociale vaardigheden, niet flexibel kan zijn, geen stress verdraagt, snel overprikkeld raakt, geen zes dingen tegelijk kan, die veel moeite heeft met een snel veranderende werkomgeving etc. etc. Eigenschappen die haaks staan op datgene wat een werkgever vandaag de dag zo graag ziet....quote:Op maandag 30 mei 2011 16:01 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Dat ligt er nog maar zeer aan WAAR je solliciteert. Als jij als autist zijnde in een winkel gaat solliciteren of dergelijken, ja, dan kan ik begrijpen dat je dan niet functioneert. Maar er zijn ook banen te vinden waar autisten prima kunnen functioneren. Of je moet geen woord kunnen uitbrengen en alleen maar "IEEEH" en "AAAAH" kunnen uitbrengen. En sowieso ligt het aan hoe zwaar autist je bent.
Ik snap je punt.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:04 schreef dawg het volgende:
[..]
ja, maar dat zegt toch ook wat over hoe het initiele (oppervlakkige) beeld van arbeidsongeschiktheid is? als je meteen details geeft is het hele discussieelement weg want op dat niveau zijn de meeste mensen ineens veel genuanceerder. en dat was mijn punt juist. en insgelijks.
[..]
zitten er ook. maar dat is relatief gezien een kleine groep, en zoals je zegt gaan ze eea ook veranderen. het gaat me meer om de manier waarop, ik vind het dus jammer dat veel mensen meteen met een dergelijk oordeel komen, vandaar dat ik er zo inging.
Inderdaad. Maar de meeste mensen vinden hamburgers bakken bij de Mac niet goed genoeg. Dat is ook niet goed genoeg, als je prima andere dingen kunt doen. Maar als de keuze is om of hamburgers te bakken, of om thuis op de bank te zitten steun te trekken, dan is de keuze in mijn ogen makkelijk.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:04 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Nu overdrijf je ook een beetje. "Nooit aan de bak." Genoeg zwaar gehandicapte mensen gezien die gewoon werken. Ja, het is dan misschien niet het ideaalbaantje waarvan je gedroomd hebt. Maar wat dan? Je hele leven op de bank zitten om te leven van die paar schamele euro die de overheid je geeft? Nee, dan zou ik toch nog liever bij de Mac hamburgers gaan bakken om een paar centen te verdienen.
Je wil man en paard?quote:Op maandag 30 mei 2011 16:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Noem eens een aantal concrete voorbeelden uit de praktijk waarbij dit voorkwam?
Voor schoffelen of WC's schoonmaken maakt dat niet zoveel uit hoor..quote:Op maandag 30 mei 2011 16:05 schreef Webschip het volgende:
[..]
Welke werkgever zal iemand aannemen van wie van te voren bekend is dat hij/zij een probleem heeft met communicatie, sociale vaardigheden, niet flexibel kan zijn, geen stress verdraagt, snel overprikkeld raakt, geen zes dingen tegelijk kan, die veel moeite heeft met een snel veranderende werkomgeving etc. etc. Eigenschappen die haaks staan op datgene wat een werkgever vandaag de dag zo graag ziet....
En waarom zou een werkgever liever die persoon aannemen dan die tig anderen die een werkgever zo voor het opraken liggen?
Wat dacht je van werk speciaal gericht op gehandicapten? Ik heb gewerkt bij een café waar verstandelijk beperkten werkten, ook met autisme etc. Zij werkten ook in een winkel. Dat is specifiek op mensen met een beperking gericht, maar het is zeer zeker geen dagbesteding. Ja, je werkt dan inderdaad wel voor een instelling die gericht is op mensen met een beperking, maar je werkt toch? En je moet hard werken, geloof me dat wel.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:05 schreef Webschip het volgende:
[..]
Welke werkgever zal iemand aannemen van wie van te voren bekend is dat hij/zij een probleem heeft met communicatie, sociale vaardigheden, niet flexibel kan zijn, geen stress verdraagt, snel overprikkeld raakt, geen zes dingen tegelijk kan, die veel moeite heeft met een snel veranderende werkomgeving etc. etc.
En waarom zou een werkgever liever die persoon aannemen dan die tig anderen die een werkgever zo voor het opraken liggen?
Ik wil gewoon weten op basis van welke ervaringen jij die aannames baseert. Want hier posten genoeg autisten die wel werk hebben en dan ook echt een leuke baan waarin ze hun ei kwijt kunnen. Autisme heeft ook genoeg voordelen.quote:
Erg goedkoop.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:08 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Voor schoffelen of WC's schoonmaken maakt dat niet zoveel uit hoor..
ja, snap ik wel hoor. maar wat jij blijkbaar niet goed snapt is dat een werkgever vaak niet al die rompslomp van subsidies en uwvshit wil. plus dat hij ook liever een betrouwbaar iemand heeft. in mijn persoonlijke sfeer kan ik dat dus niet garanderen, als ik bijv griep krijg lig ik standaard minimaal een week in het ziekenhuis. dat is een risico, en risico's kosten geld.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een werkgever denkt inderdaad geld. En als hij jou aan neemt krijgt ie daar ook nog eens subsidie voor, wat alleen maar meer geld isNatuurlijk. Maar als starter lever jij ook minder op dan iemand die al ervaren is. Dus, als hij ook nog uit 10 ervaren kandidaten kan kiezen, is het wel duidelijk.
Snap je wat ik bedoel? Iemand die 'iets' heeft hangt het feit dat ie niet wordt aangenomen vaak op aan dat hij is afgewezen omdat hij 'iets' heeft en daarom is de persoon waarmee hij gesproken heeft dus al per definitie 'een klootzak'.
klopt, dat is het jachtige wat webschip aanhaalt. alles gaat snel, maximale prestatie, zoveel mogelijk zo goedkoop mogelijk. maar dan nog heeft een starter geen stigma boven zich hangen.quote:Maar het is niet heel veel anders dan een starter die de arbeidsmarkt betreedt. Voor starters is het ook kut, maar iemand die 'iets' heeft verschuilt zich daar heel snel achter, terwijl dat helemaal niet terecht is in mijn ogen.
Maar op die manier kun je -of je het nou leuk vind of niet- wel enige eigen verantwoordelijkheid van de hand wijzen, en hoef je niks aan jezelf te doen. Immers, jij kunt doen en laten en zeggen wat je wil, als je niet wordt aangenomen ligt het toch aan het bedrijf, want dat zijn klootzakken.
Maar je begint NOOIT met je droombaan. Dat beginnen mensen zonder handicap ook niet.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar de meeste mensen vinden hamburgers bakken bij de Mac niet goed genoeg. Dat is ook niet goed genoeg, als je prima andere dingen kunt doen. Maar als de keuze is om of hamburgers te bakken, of om thuis op de bank te zitten steun te trekken, dan is de keuze in mijn ogen makkelijk.
Maar, voor die mensen want, want dan hamburgers bakken nog steeds te min. Kijk, als je dus 'iets' hebt, maar je houdt je poot gewoon stijf en vind dat het allemaal maar moet komen aanwaaien en dat je 0 concessies hoeft te doen en je droombaan volgende week wil hebben, dan moet je een reality check hebben en accepteren dat dat niet gaat gebeuren, of dat niet accepteren, maar dan moet je lekker op de bank blijven zitten en je muil houden.
Inderdaad, als je 'iets' hebt dan ben je verdoemd voor het leven, zul je nooit een baan vinden, zal iedereen beter zijn dan jij en hoef jij nooit iets te doen, behalve op de bank te zitten en op een forum roepen hoe oneerlijk het allemaal is en zwelgen in zelfmedelijden.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:09 schreef Webschip het volgende:
[..]
Erg goedkoop.![]()
Die werkgever kiest dan nog liever voor iemand die flexibel is en in staat is om samen te werken.
Alsof je op een uitgebreid gesprek moet komen om te mogen schoffelen of WC's schoonmaken. De vraag is dan alleen maar 'wanner kan je beginnen'. Je werkgever is allang blij dat ie iemand heeft die nederlands spreekt.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:09 schreef Webschip het volgende:
[..]
Erg goedkoop.![]()
Die werkgever kiest dan nog liever voor iemand die flexibel is en in staat is om samen te werken.
Waarom is dat goedkoop? Het is gewoon zo. Ga dan in godsnaam naar de sociale werkplaats, als het echt te zwaar is voor je om bij een gewone werkgever te gaan werken. Maar nee, dat is te min. Nou, dan doe je het toch zelf. Rot ff lekker op met die instelling ofzo.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:09 schreef Webschip het volgende:
[..]
Erg goedkoop.![]()
dat maakt wel degelijk uit want men verwacht zoveel wc s per uur of zoveel vierkante meters schoffelen per dag.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:08 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Voor schoffelen of WC's schoonmaken maakt dat niet zoveel uit hoor..
De ene autist is zeker de andere niet. Er zullen best mensen zijn die de handicap in lichtere mate hebben en het net kunnen redden al dan niet in een beschermde omgeving. Dat impliceert dat zware gevallen overblijven inderdaad.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:08 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Wat dacht je van werk speciaal gericht op gehandicapten? Ik heb gewerkt bij een café waar verstandelijk beperkten werkten, ook met autisme etc. Zij werkten ook in een winkel. Dat is specifiek op mensen met een beperking gericht, maar het is zeer zeker geen dagbesteding. Ja, je werkt dan inderdaad wel voor een instelling die gericht is op mensen met een beperking, maar je werkt toch? En je moet hard werken, geloof me dat wel.
Verder schets jij een vrij zware autist. Er zijn genoeg autisten die minder zwaar die stoornis hebben en dus ook daadwerkelijk gewoon aan de bak komen. Zoals ik al zei: de zware gevallen blijven over.
En er zijn contracten voor zulke werkgevers. Verder is het altijd een goed imagobeeld om als werkgever te laten zien dat je iedereen in dienst neemt, ook al hebben ze een beperking. Ja, het gaat inderdaad om de werkgever zelf, maar goed, waar gaat het anders over in dat wereldje?
Het is jammer dat je nu een ander woorden in mond legt waar ik me niet in herken laat staan uitgesproken had.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:12 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Waarom is dat goedkoop? Het is gewoon zo. Ga dan in godsnaam naar de sociale werkplaats, als het echt te zwaar is voor je om bij een gewone werkgever te gaan werken. Maar nee, dat is te min. Nou, dan doe je het toch zelf. Rot ff lekker op met die instelling ofzo.
Die laatste groep zal ongetwijfeld zijn uitkering behouden. De WAJONG gaat op de schop, maar dat wil niet zeggen dat je eruit geflikkerd wordt. Er wordt alleen een stuk strenger geselecteerd en daar is niets mis mee.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:14 schreef Webschip het volgende:
[..]
De ene autist is zeker de andere niet. Er zullen best mensen zijn die de handicap in lichtere mate hebben en het net kunnen redden al dan niet in een beschermde omgeving. Dat impliceert dat zware gevallen overblijven inderdaad.
Je mag hopen dat die laatste groep kunnen blijven rekenen op ene menswaardige uitkering.
Er zijn inderdaad werkgevers die verder kijken dan alleen puur voor de winst gaan. Maar die werkgevers is qua aantal zeer gering.
Ik vind het vooral de overheid te verwijten dat ze werkgevers niet meer aanspreken op hun verantwoordelijkheid..
Jammer dan voor jou. Jij beticht ten eerste iemand van goedkoop zijn terwijl diegene gewoon serieus is. Dat is ook niet echt een pluim voor jou hoor. En jij doet net alsof die mensen NOOIT aan de bak kunnen komen. Dat kunnen ze wel, alleen dan niet bij een gewone werkgever. Is dat zo erg dan?quote:Op maandag 30 mei 2011 16:16 schreef Webschip het volgende:
[..]
Het is jammer dat je nu een ander woorden in mond legt waar ik me niet in herken laat staan uitgesproken had.
hier ben ik het wel mee eens. maar jij doet het wel een beetje overkomen alsof je met een arbeidshandicap evenveel kans maakt bij een sollicitatie als gezonde mensen. en dat is gewoon niet zo.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Inderdaad, als je 'iets' hebt dan ben je verdoemd voor het leven, zul je nooit een baan vinden, zal iedereen beter zijn dan jij en hoef jij nooit iets te doen, behalve op de bank te zitten en op een forum roepen hoe oneerlijk het allemaal is en zwelgen in zelfmedelijden.
Met zo'n instelling blijf je werkloos. Vind je 't gek.
Ik vind het raar dat je steeds komt met je veronderstelling dat iets te min is.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:16 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Die laatste groep zal ongetwijfeld zijn uitkering behouden. De WAJONG gaat op de schop, maar dat wil niet zeggen dat je eruit geflikkerd wordt. Er wordt alleen een stuk strenger geselecteerd en daar is niets mis mee.
Maar wat mij opvalt is dat het hier alleen maar gaat over werkgevers in de zin van werkgevers waar mensen zonder beperking ook werken. Maar als dat echt te zwaar voor je is en dat weet je, waarom dan geen baan zoeken bij een instelling die gericht is op mensen met een beperking? Of is dat ook te min?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand die vanuit Wajong of WAO komt zal een vele lagere salariseis hebben en minder snel gaan 'lopen'. Dus voor werkgevers zitten er weldegelijk voordelen aan.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:13 schreef missyB het volgende:
[..]
dat maakt wel degelijk uit want men verwacht zoveel wc s per uur of zoveel vierkante meters schoffelen per dag.
tijd is geld, logisch.maar je komt wederom uit op het feit als een werkgever kan kiezen kiest ie iemand die niet vanuit een wajong of wao komt wederom een geld issue ook al is er subsidie.
Ja natuurlijk, en er zijn verschillende gradaties in subsidie.quote:Om in aanmerking te komen voor een sociale werkplaats heb je je weleens in die voorwaarden verdiept?
Enkele jaren geleden.. daar ga je al. Een normaal iemand is dagelijks bezig met solliciteren als ie thuis zit. Waarom probeer je het niet nu nog eens?quote:Er zit een enorm verschil in bijv arbeidsgeschikten, arbeidsongeschikten en superarbeidsongeschikten pm het zo maar even uit te drukken.
Ik heb zo n aanvraag gedaan enkele jaren geleden maar kwam niet in aanmerking, miniq zou te hoog zijn, ik pastte niet in hun profiel(geen down, spastisch whatever, maar reguliere baan kon ook niet)
fijn.quote:Op maandag 30 mei 2011 16:06 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Ik snap je punt.Maar dat heb je met alles. Het wordt gewoon verneukt voor de rest en dat is bij heel veel dingen zo. En ik probeer het niet goed te praten, maar ik denk wel dat je daar rekening mee moet houden als mensen een bepaalde reactie geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |