abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97452560
Ik heb sinds kort een vriendin. Gaat best goed en het is heel leuk samen. Maar het betekent ook dat we er niet aan ontkomen om elkaars familie voor te stellen.

Ze is een geadopteerde Chinese. Nederlandse ouders, helemaal geen cultuurverschil en keurig en goed opgeleid. Maar ik heb zo het idee dat het bij mijn familie toch niet goed zal boteren.

Mijn ouders zijn in principe geen probleem, die zijn nog wel open minded genoeg. Maar in de rest van de familie is het wat problematischer. Ik heb een aantal ooms en neven die bijzonder bekrompen en weinig ontwikkeld zijn. Die vinden het al "raar" wanneer je met een vriendin van buiten de regio komt aanzetten. Laat staan een met buitenlandse roots. Ik heb het idee dat er een paar ook gewoon ronduit racistisch zijn.

Ik ben een beetje bang dat als ik haar een keer mee moet nemen deze familieleden zich bot en triest gaan gedragen. En dan ben ik bang dat ze er op afknapt.

Hoe kan ik het beste met zo'n situatie handelen?
pi_97452631
Zeggen dat het een Chinese is voordat je met haar er naartoe gaat? Mochten ze alsnog racistisch doen een paar stompen geven en nooit meer terug komen. Als ze niet normaal kunnen doen tegen je vriendin kunnen ze oprotten vind ik.
pi_97452646
Misschien een beetje kort door de bocht, maar zo iets zou ik niet pikken. Zelfs niet van familie.
pi_97452663
Gewoon niet te moeilijk doen. Alsof jij er iets aan kunt doen hoe je familie zich gedraagt, dat zal zij ook wel snappen.
  zondag 29 mei 2011 @ 12:47:42 #5
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_97452665
tja, doen ze dom en bot tegen jou en haar. Dan gewoon daar niet meer komen.
Maak van hun probleem niet de jouwe
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGEĦ
pi_97452679
vertel er eerst eens over in je familie voordat je haar meeneemt?
dan kan je eerst de reacties afwachten...
en vertel haar daarna op een voorzichtige manier hoe ze reageerden zodat zij weet wat ze kan verwachten als ze elkaar ontmoeten.
wees echter niet te bang en dik het niet aan, anders zal de eerste ontmoeting al verkeerd gaan door verkeerde verwachtingen :)
pi_97452708
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 12:44 schreef Arolsen het volgende:
Ik heb een aantal ooms en neven die weinig ontwikkeld zijn.
Wat heeft dat te maken met het wel of niet accepteren van je vriendinnetje?
pi_97452748
niets van aan trekken?
aan je vriendin uitleggen dat je niet weet hoe ze gaan reageren en duidelijk maken dat jij er niet zo over denkt
dan maakt het verder toch niet uit wat een oom of neef van je er van vindt?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_97452765
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 12:48 schreef Monco10 het volgende:

[..]

Wat heeft dat te maken met het wel of niet accepteren van je vriendinnetje?
Op zich niks behalve dat als het aankomt op het normaal doen over mensen met een ander kleurtje
  zondag 29 mei 2011 @ 12:51:32 #10
343786 Isis20
RFK is watching my shitty post
pi_97452781
1 Vertel het aan je vriendin zodat ze zich kan voorbereiden,
2 Vertel het aan die familie voor ze je Chinese vriendin ontmoeten.
Reageren ze niet tof, dan zou ik gewoon zeggen: "Nou dan ontmoeten jullie haar niet, your loss. '
En dan nodig je alleen je ouders uit en de mensen die wel normaal reageerden.
geen.
pi_97453013
Neem dan ook een raszuivere vrouw verdomme!
Einde van een tijdperk
pi_97453069
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 12:51 schreef Isis20 het volgende:
1 Vertel het aan je vriendin zodat ze zich kan voorbereiden,
2 Vertel het aan die familie voor ze je Chinese vriendin ontmoeten.
Reageren ze niet tof, dan zou ik gewoon zeggen: "Nou dan ontmoeten jullie haar niet, your loss. '
En dan nodig je alleen je ouders uit en de mensen die wel normaal reageerden.
Laat je ouders bij jullie komen eten. Dan heb je het voordeel van gastheerschap.
pi_97453209
Laat haar je OP lezen en het probleem is opgelost.
pi_97453444
Gewoon niet voorstellen aan de rest van je familie? Alsof je iets te maken wil hebben met je ooms en tantes. Die verliezen hun waarde zodra je te oud bent om je schoolrapport te laten zien voor geld.
Ron Paul 2012
  zondag 29 mei 2011 @ 13:11:56 #15
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_97453472
Ik zou de familieleden ook op een laag pitje houden als zij moeite hebben met iemand van Chinese afkomst. Familie of niet, dan zou ik mijn vriendin steunen. Zo praat je niet over mijn partner vind ik dan.

Maar ik zou ze eerst maar eens de kans geven om het wel goed te doen voordat je al je conclusies trekt :)
  zondag 29 mei 2011 @ 13:15:26 #16
283800 Suphomes
Dat dit kan in Nederland
pi_97453600
Als ze zich niet wisten te gedragen was het voor mij duidelijk, als ze dermate weinig respect voor je hebben kun je net zo goed geen contact meer hebben.

Maar eerst afwachten, wellicht word je prettig verrast.
pi_97453635
Trek je er niet te veel van aan, ik snap dat het vervelend is. Maar als zij zien hoe leuk het meisje is, accepteren ze haar echt wel!
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
  zondag 29 mei 2011 @ 13:21:23 #18
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_97453797
Met zo'n simpele ooms wil je sowieso toch niet praten? En als je dan toch op een familiefeestje komt en iemand maakt zo'n opmerking, meteen (verbaal) slopen die gast. Komop, zo iemand lul je er toch vierkant uit in een minuut.

(Bijv: he hillbillie, ik weet niet of je wel eens naar je eigen wijf hebt gekeken maar daar wil echt helemaal niemand op :') :'))

...Nadeel is wel dat je dan je tante ook afzeikt, maargoed...voor de goede zaak moet dat kunnen.
Gourmetten of steengrillen?
pi_97453824
Eerlijk gezegd vind ik het vertellen aan je vriendin dat je een bekrompen en racistische familie hebt een domme zet. Lekkere eerste kennismaking zal zij wel denken, zal de sfeer niet ten goede komen. Het vertellen aan de betreffende familieleden "dat je een buitenlandse vriendin hebt" klinkt ook zo dramatisch. Nee, als je de gelegenheid hebt kun je gewoon vertellen dat je een vriendin hebt en dat je (bijvoorbeeld) nog nooit eerder een aziatisch meisje gehad hebt, maar dat het ... (vul zelf in)..
  zondag 29 mei 2011 @ 13:22:43 #20
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_97453843
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 13:22 schreef Physics het volgende:
, maar dat het ... (vul zelf in)..
Wel lekker strak aanvoelt? :')
pi_97453847
Met dat soort mensen, ookal is het familie, zou ik sowieso niet omgaan. Dus ik zie geen problemen.
pi_97453857
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 13:22 schreef Silenus het volgende:

[..]

Wel lekker strak aanvoelt? :')
Ja! Omdat die aziaten zo'n kleine pik hebben. Zullen de simpele ooms vast kostelijk om kunnen lachen.

Nee dat het eigenlijk niet veel uitmaakt qua innerlijk of zo.

PS: Ik heb ook bekrompen familie, alleen die zie ik bijna nooit omdat ik geen zin heb om woorden als "bakellende" en VVDieven te horen.
  zondag 29 mei 2011 @ 13:26:25 #23
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_97453968
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 13:23 schreef Physics het volgende:

Nee dat het eigenlijk niet veel uitmaakt qua innerlijk of zo.
Haha niet veel? Dat is an sich al een 'racistische' opmerking. "Dag ome Arie, ik heb nu een Chinese vriendin maar qua innerlijk maakt het niet zoveel uit, ze is bijna net zo leuk als een Arische übermensch!"

Het hele 'ze is aziatisch'-idee hoeft niet eens besproken te worden, het is simpelweg geen issue. Als Arolsen nou met een drachtige kameel aan komt zetten en dat voorstelt als zijn nieuwe vriendin..ja, dan mogen er best wat kritische kanttekeningen geplaatst worden. Maar bij een Aziatisch meisje? :') Ze is nota bene geadopteerd, dus het is nou niet bepaald dat ie één of ander klein heikneutertje uit hoog-Tibet heeft meegesmokkeld op z'n rondreis ofzo.
  zondag 29 mei 2011 @ 13:26:29 #24
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_97453973
Laat haar wat bakken nasi goreng en ku lu yuk meenemen, wat hoe racistisch ze ook zijn, dat lusten ze vast wel.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
  zondag 29 mei 2011 @ 13:27:29 #25
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_97454016
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 13:23 schreef Physics het volgende:
PS: Ik heb ook bekrompen familie, alleen die zie ik bijna nooit omdat ik geen zin heb om woorden als "bakellende" en VVDieven te horen.
De typische oom die denkt dat het grappig is om de dag te beginnen met 'goeiemoggel'. Ik ga ook nooit naar familiefeestjes, al zijn ze van mij lang niet zo erg. Maar toch.
  Moderator zondag 29 mei 2011 @ 13:38:14 #26
138438 crew  Pizzakoppo
pi_97454317
Ik snap dat geforceerde familiaire gedoe nooit zo goed. Ik heb een Molukse vriendin en als mijn familie hier een probleem van zou maken dan is het vrij simpel dat ik geen contact meer zou onderhouden met diezelfde familie. Dat zogenaamde bloedverwantschap omdat je toevallig als een neef van Jan geboren bent is een grap van jewelste, een klootzak is een klootzak of het nou mijn neef is of niet.
pi_97455511
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 13:26 schreef Silenus het volgende:

[..]

Haha niet veel? Dat is an sich al een 'racistische' opmerking. "Dag ome Arie, ik heb nu een Chinese vriendin maar qua innerlijk maakt het niet zoveel uit, ze is bijna net zo leuk als een Arische übermensch!"

Het hele 'ze is aziatisch'-idee hoeft niet eens besproken te worden, het is simpelweg geen issue. Als Arolsen nou met een drachtige kameel aan komt zetten en dat voorstelt als zijn nieuwe vriendin..ja, dan mogen er best wat kritische kanttekeningen geplaatst worden. Maar bij een Aziatisch meisje? :') Ze is nota bene geadopteerd, dus het is nou niet bepaald dat ie één of ander klein heikneutertje uit hoog-Tibet heeft meegesmokkeld op z'n rondreis ofzo.
Ach als het verder heel leuke mensen zijn alleen wat dat betreft bekrompen omdat ze geen buitenlanders in hun sociale kring hebben.. Ik denk dat mijn oma ook raar zou opkijken/schrikken als ik met een bruin meisje thuis kom (ze is verder "de liefste oma van de wereld"). Alleen wat moet je dan verwachten met iemand die alleen maar basisschool heeft als opleiding?

Er is een verschil tussen racisme en ontwetendheid.
  zondag 29 mei 2011 @ 15:03:34 #28
337906 DvT1987
Better than cookies
pi_97457103
Ik zou het hele familie-gebeuren zo lang mogelijk uitstellen, dat ten eerste. Ik denk dat je, als je net een relatie hebt, gewoon je tijd en energie in elkaar moet steken en niet in wat anderen er allemaal van vinden. Daarnaast gaan ouders en familie zich er toch altijd een beetje tegenaanbemoeien (is geen woord, I know..) :D

En haar later aan ouders/broers/zussen voorstellen, die echt wel gezellig gaan doen als ze zien dat het serieus is. Ik denk dat die het belangrijkste zijn voor jou? En overige familie heb je in feite toch niet zoveel mee te maken? Zij snapt ook wel dat jij die ook maar erbij gekregen hebt.
I hope you guys are ready for some pie!
pi_97457389
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 13:38 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik snap dat geforceerde familiaire gedoe nooit zo goed. Ik heb een Molukse vriendin en als mijn familie hier een probleem van zou maken dan is het vrij simpel dat ik geen contact meer zou onderhouden met diezelfde familie. Dat zogenaamde bloedverwantschap omdat je toevallig als een neef van Jan geboren bent is een grap van jewelste, een klootzak is een klootzak of het nou mijn neef is of niet.
Precies, ik begrijp dat ook niet zo goed. Met familie zeer dichtbij heb je nog een verleden, dat je daar niet makkelijk afstand van doet vind ik wel logisch. Maar het contact met ooms en tantes verwatert toch wel, tenzij je er echt een leuke band mee hebt.

Je hebt familie nou eenmaal niet voor het kiezen, onzin om te blijven doen alsof je betrokken móet zijn.
pi_97457468
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 13:38 schreef Pizzakoppo het volgende:
Dat dus. En sowieso, lekker boeiend wat die ooms, tantes en neven en nichten ervan vinden.
  zondag 29 mei 2011 @ 15:32:51 #31
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_97457669
Heb je uiteindelijk een meisje aan de haak geslagen, dan laat het toch niet verpesten door je ooms en tantes. Het is beter om je familie op te hervoeden.
The view from nowhere.
pi_97458042
Dank voor de reacties. Ik zal proberen dit nog even uit te stellen tot het echt goed zit.

Mijn familie woont overigens allemaal bij elkaar in de buurt en is tamelijk hecht. En er zijn ook mensen bij waar ik wel erg gesteld op ben. Dat maakt het wel lastig.
  zondag 29 mei 2011 @ 15:43:19 #33
230788 n8n
Pragmatisch
pi_97458126
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 12:50 schreef rhubarbje het volgende:
niets van aan trekken?
aan je vriendin uitleggen dat je niet weet hoe ze gaan reageren en duidelijk maken dat jij er niet zo over denkt
dan maakt het verder toch niet uit wat een oom of neef van je er van vindt?
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_97458324
Misschien moet je vooral benadrukken dat ze een Nederlands meisje is met alleen een Aziatisch uiterlijk.
  zondag 29 mei 2011 @ 15:48:06 #35
230788 n8n
Pragmatisch
pi_97458365
quote:
7s.gif Op zondag 29 mei 2011 15:47 schreef WammesWaggel het volgende:
Misschien moet je vooral benadrukken dat ze een Nederlands meisje is met alleen een Aziatisch uiterlijk.
Beetje verantwoorden waarom ze 'waardig' genoeg zou zijn, lekker boeiend of ze wel 'Nederlands' genoeg is
pi_97458499
quote:
7s.gif Op zondag 29 mei 2011 15:48 schreef n8n het volgende:

[..]

Beetje verantwoorden waarom ze 'waardig' genoeg zou zijn, lekker boeiend of ze wel 'Nederlands' genoeg is
Het gaat alleen om de eerste indruk, iedereen doet zich sowieso de eerste keer anders voor dan hij of zij is.
Over zes maanden zit ze daar ook op de bank net als de rest onderuit scheten te laten, zo gaat dat vaak bij relaties.
  zondag 29 mei 2011 @ 15:55:09 #37
230788 n8n
Pragmatisch
pi_97458639
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 15:51 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Het gaat alleen om de eerste indruk, iedereen doet zich sowieso de eerste keer anders voor dan hij of zij is.
Over zes maanden zit ze daar ook op de bank net als de rest onderuit scheten te laten, zo gaat dat vaak bij relaties.
Ik zou zelf geen moeite steken in het verantwoorden van mijn keuzes binnen relaties. Bovendien steun je het gedrag om iemand op 'specificaties' te beoordelen
  zondag 29 mei 2011 @ 15:58:53 #38
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_97458771
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 15:41 schreef Arolsen het volgende:
Dank voor de reacties. Ik zal proberen dit nog even uit te stellen tot het echt goed zit.

Mijn familie woont overigens allemaal bij elkaar in de buurt en is tamelijk hecht. En er zijn ook mensen bij waar ik wel erg gesteld op ben. Dat maakt het wel lastig.
Doe het dan stapje voor stapje. Niet haar meeslepen naar een grote familie happening, maar 1 - 1 kennismakingen. Begin met degenen die er het beste op reageren.
The view from nowhere.
pi_97458792
quote:
Ik heb sinds kort een vriendin. Gaat best goed en het is heel leuk samen. Maar het betekent ook dat we er niet aan ontkomen om elkaars familie voor te stellen.

Ze is een geadopteerde Chinese. Nederlandse ouders, helemaal geen cultuurverschil en keurig en goed opgeleid. Maar ik heb zo het idee dat het bij mijn familie toch niet goed zal boteren.

Mijn ouders zijn in principe geen probleem, die zijn nog wel open minded genoeg. Maar in de rest van de familie is het wat problematischer. Ik heb een aantal ooms en neven die bijzonder bekrompen en weinig ontwikkeld zijn. Die vinden het al "raar" wanneer je met een vriendin van buiten de regio komt aanzetten. Laat staan een met buitenlandse roots. Ik heb het idee dat er een paar ook gewoon ronduit racistisch zijn.

Ik ben een beetje bang dat als ik haar een keer mee moet nemen deze familieleden zich bot en triest gaan gedragen. En dan ben ik bang dat ze er op afknapt.

De rest van de familie? Wat heeft de rest van de familie in hemelsnaam met jouw vriendin te maken?

Voor de rest denk ik dat het wel los zal lopen. Ze zullen echt geen babi-pangang grappen gaan maken waar ze bijzit. En als ze dat wel doen weet je ook weer waar je aan toe bent en hoef je ze nooit meer te zien.
pi_97458877
quote:
14s.gif Op zondag 29 mei 2011 13:26 schreef Garisson72 het volgende:
Laat haar wat bakken nasi goreng en ku lu yuk meenemen, wat hoe racistisch ze ook zijn, dat lusten ze vast wel.
En laat haar "sambal baai?" zeggen bij het opscheppen!
  zondag 29 mei 2011 @ 16:41:11 #41
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_97460264
Ik zou gewoon mededelen dat je je vriendin graag aan hun voor wilt stellen, dat ze chinees is en verwacht dat zij zich goed gedragen. ALs ze echt een leuke vrouw is zullen ze dat toch wel zien? :D
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  zondag 29 mei 2011 @ 17:39:23 #42
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_97462264
Wat een hillbillies!! Bekrompen zooitje.

Maar wel wekelijks babi pangang bestellen bij de lokale chinees.

Wil-je-menu?? Neeehh straks 1st ff eten. :')
  maandag 30 mei 2011 @ 22:27:16 #43
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_97518022
quote:
14s.gif Op zondag 29 mei 2011 13:26 schreef Garisson72 het volgende:
ik moest lachen :D
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
pi_97532640
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 12:44 schreef Arolsen het volgende:Hoe kan ik het beste met zo'n situatie handelen?
Schijt hebben aan hun, je ligt toch niet met die ooms samen in bed? :P

Jouw keus = jouw keus. Als zij het er niet mee eens zijn, dan zou dat toch hun probleem moeten zijn en niet 't jouwe? ;)
pi_97533417
Familie aan mijn vaders kant zijn rasechte friezen en hadden in de regel ook niet echt een positieve mening over buitenlanders, zelfs over mensen buiten de provincie (ja, zo erg waren ze ;'( ) En toen een nicht van diezelfde vaders kant met een ghanees aan kwam zetten waren ze ook niet altijd even blij / werden de (rascistische) grappen ook wel eens gemaakt, maar nooit in de buurt van hem. Inmiddels weten ze niet beter en is hij meer dan geaccepteerd. Komt daarbij dat hij ook veel van computers afweet dus dat was weer een zegen voor mij :P Kwamen ze niet allemaal meer bij mij aankloppen.

Oftewel samengevat: in het begin zullen de opmerkingen er wel zijn, net als de grappen. Maar naar verloop van tijd wennen ze er wel aan. En mochten ze echt rascistisch zijn en je vriendin zelfs kleineren waar ze zelf bij is, ja, dan hoef ik niets meer te zeggen dan dat er al is gezegd: negeren en vermijden. Maar dan heb je echt extreme gevallen in je familie.
pi_97533703
quote:
Als ze dat doen waar zij al dan niet bij is dan zet je ze toch meteen op hun nummer.
Punten bij je vriendin en dat ze maar de tering krijgen met hun onderontwikkelde en bekrompen gedachtes en dat kan je ze prima letterlijk zeggen.

Bovendien zijn het zoals ik lees neven/ooms, dus waar gaat het over, die mensen hoef je helemaal niet te zien als je daar geen zin in hebt. Met ouders ligt dat net iets anders, maar ook die kan je aan de kant schuiven mocht het nodig zijn :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 15:43:42 #47
329514 SawIt
The King
pi_97543057
Familie is er toch juist om je te steunen?

Gekke familie heb jij, sterkte!
pi_97543938
quote:

Ik kan me wel voorstellen dat ze op jou zou afknappen als je het niet voor haar opneemt of iets dergelijks. Maar als ze afknapt op je familie, het zou de eerste niet zijn die afknapt op schoonfamilie, dat komt meer voor, om allerlei redenen.

Het zou ook best wel eens mee kunnen vallen. Vaak heb je in dorpen een soort 'racisme' wat al begint bij de dorpsgrens. Heb je iemand uit een naburig dorp, dan is dat er al eentje van buiten, met negatieve stereotypen etc. Een vriendinnetje uit een andere familie dan de eigen is vaak al een schok... En dan hoe verder weg, hoe groter de achterdocht, de onwennigheid, vaak ook gewoon angst. Het is heel erg bekrompen natuurlijk, maar het is vaak ook niet meer dan bekrompen en niet kwaadaardig. Als je het ziet voor wat het is (indien het geval) dan wordt het ook een stuk luchtiger omdat het er eigenlijk alleen maar om gaat "wij" en "zij", waarbij "wij" dan het dorp is. Maar vaak gaat met die mentaliteit ook gepaard dat iemand heel snel tot "wij" gerekend gaat worden, door een familieband.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_97544207
Man wat een slap gedoe van TS. Ze accepteren haar maar gewoon zoals ze is. Doen ze dat niet dan ga je daar heel gauw weer weg en zoek je ze nooit weer op. Waarom doe je zo moeilijk?
pi_97544500
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:10 schreef Blobje het volgende:
Man wat een slap gedoe van TS. Ze accepteren haar maar gewoon zoals ze is. Doen ze dat niet dan ga je daar heel gauw weer weg en zoek je ze nooit weer op. Waarom doe je zo moeilijk?
Precies. Als ze haar niet accepteren zou dat voor mij genoeg reden zijn om sowieso niets meer met die familie te maken te willen hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')