quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:52 schreef Jovatov het volgende:
Dat kan zeker.
Als de kracht van rationaliteit objectiviteit is, dan is de valkuil daarin dat je té objectief wordt, en dus je eigen (subjectieve) gevoelens van je afhoudt. Dat is prettig in een zakelijke omgeving, maar ik kan me heel goed voorstellen dat in je persoonlijke levenssfeer daar zeker nadelen aan verbonden zijn.
Als je rationeel reageert op iemand zijn gevoel, dan voelt degene zich onbegrepen, en dat lijkt me niet wenselijk.
In hoeverre jij te rationeel reageert in situaties kan ik niet over oordelen, maar die signalen worden niet voor niets afgegeven, denk ik zo
Waarom zijn emoties zo belangrijk? Ik bedoel: emoties zijn de voorbode van impulsiviteit. Natuurlijk hebben emoties ook goed kanten, maar vaak leiden keuzes die puur gebaseerd zijn op emoties tot meer gedoe dan rationele keuzes.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:52 schreef -Strawberry- het volgende:
Ja, dat denk ik wel.
Beste is een balans tussen verstand en emoties.
Herkenbaar. Ik heb inmiddels ook geleerd dat 90% van de mensen gewoon blindelings doet waar ze zin in hebben en totaal niet nadenken of luisteren naar anderen. Met andere woorden: ik mijn verstandige ideeën of mening maar voor me moet houden.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 19:03 schreef Mathemaat het volgende:
Ik ben ook een rationeel mens. Maar ik weet wel dat ik mijn mond moet houden omdat mensen niet iets anders willen horen dan wat zij willen.
Ja alleen zonder argumenten en dat vind ik een beetje moeilijk te verdragen als rationeel mens zijnde.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 19:29 schreef rubje het volgende:
@TS: -Strawberry- gaf het beste antwoord op je OP.
Kijk, dat noem ik dus gewoon een klootzak, niet een rationeel mensquote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:01 schreef VonHinten het volgende:
Uit de OP blijkt zelf al dat je het wel begrijpt. Als je vriendin verdrietig is omdat haar oma is overleden, dan troost je haar en zul je haar herinneren aan de mooie momenten die ze met haar oma gehad heeft en laat je haar vertellen en uithuilen. Dan ga je niet voortdurend zeggen: "maar je weet toch dat mensen op den duur dood moeten gaan?" en "ze was al oud dus het zat er wel een beetje aan te komen".
Klopt hoor. Maar ik poste het omdat het lijkt alsof TS niet uit de voeten kan met emotionele reacties van mensen. Ik ben het compleet met je eens.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:02 schreef Conspicuous het volgende:
[..]
Kijk, dat noem ik dus gewoon een klootzak, niet een rationeel mens
Ligt eraan, als bij iemand een 8ste graad familielid overlijdt en die gaat daar maanden de dramaqueen over uithangen dan kan ik daar echt wel moe van worden hoor.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:02 schreef Conspicuous het volgende:
[..]
Kijk, dat noem ik dus gewoon een klootzak, niet een rationeel mens
Mwah lijkt me niet overdreven, goed voorbeeld en gebeurt wel vaak. Om het voorbeeld even te misbruiken om mijn eerdere punt te illustreren:quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:13 schreef znarch het volgende:
[..]
Ligt eraan, als bij iemand een 8ste graad familielid overlijdt en die gaat daar maanden de dramaqueen over uithangen dan kan ik daar echt wel moe van worden hoor.
(voorbeeld is wat overdreven natuurlijk)
Toen ik zij dat mijn voorbeeld overdreven was bedoelde ik dat ik het in de praktijk ook heb bij 2de, 3de graads familieleden en dat mensen daar "erg" lang over blijven dramaqueenen naar mijn mening.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:18 schreef Conspicuous het volgende:
[..]
Mwah lijkt me niet overdreven, goed voorbeeld en gebeurt wel vaak. Om het voorbeeld even te misbruiken om mijn eerdere punt te illustreren:
De 'rationele' reactie is niet: 'ophouwe kut, niet zo vervelend doen, er gaan elk jaar 143566 mensen dood dus deze kon er ook nog bij'. Dan ben je een klootzak.
Als 'rationele' reactie zou ik juist denken.. waarom is zo iemand zo geraakt hierdoor? Misschien eenzaam/geen vrienden en daarom aandacht trekken door zo iets? Misschien doet dit overlijden denken aan een eerdere nog onverwerkte gebeurtenis? En dan daar over praten.
En als 'niet rationele' reactie knuffels en zoete broodjes zonder echt ergens over te praten.
Dat heeft niks met "rationeel zijn" te maken. Je hebt kennelijk niet het fatsoen en/of sociaal gevoel je mening voor je te houden wanneer dat de beste optie zou zijn op dat moment. Er is geen enkele reden aan te nemen dat iemand die vooral rationeel is, een laag EQ zou hebben.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:40 schreef Pipo1234 het volgende:
Het geval is namelijk dat ik een heel rationeel mens ben. Zo rationeel dat ik vaak mensen voor het lijf stoot met mijn meningen.
Precies dat bedoel ik.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:11 schreef Suphomes het volgende:
Denk het wel, hoor het zelf ook regelmatig. Te weinig tact en ik kom blijkbaar kil over, persoonlijk vind ik dat mensen zich vaak aanstellen.
Je kan ook rationeel zijn in een discussie of debat, dan kun je ook mensen bezeren met je mening.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:21 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat heeft niks met "rationeel zijn" te maken. Je hebt kennelijk niet het fatsoen en/of sociaal gevoel je mening voor je te houden wanneer dat de beste optie zou zijn op dat moment. Er is geen enkele reden aan te nemen dat iemand die vooral rationeel is, een laag EQ zou hebben.
Nee, mijn ervaring met dit soort types is meer dat ze sociaal gewoon niet zo handig zijn en ze zichzelf dan maar wijsmaken dat dat komt omdat ze zo "rationeel" zijn. Best triest.
Je hebt natuurlijk altijd van die autisten die gewoon niet aanvoelen of iets ongepast.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:21 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat heeft niks met "rationeel zijn" te maken. Je hebt kennelijk niet het fatsoen en/of sociaal gevoel je mening voor je te houden wanneer dat de beste optie zou zijn op dat moment. Er is geen enkele reden aan te nemen dat iemand die vooral rationeel is, een laag EQ zou hebben.
Nee, mijn ervaring met dit soort types is meer dat ze sociaal gewoon niet zo handig zijn en ze zichzelf dan maar wijsmaken dat dat komt omdat ze zo "rationeel" zijn. Best triest.
Je kan altijd mensen 'bezeren' met een mening, of dat een rationeel beargumenteerd argument is doet er niet toe. Sterker nog; als je iets beredeneerd zul je in veel gevallen minder kwetsend zijn omdat mensen begrijpen waarom je een bepaalde mening hebt.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:47 schreef Mathemaat het volgende:
Je kan ook rationeel zijn in een discussie of debat, dan kun je ook mensen bezeren met je mening.
Hoe kan je überhaupt iemand bezeren met je mening? Het is toch jouw mening en niet een feit of wet? Ik heb dat nooit helemaal begrepen. Als iemand ergens een mening over hebt, zal mij dat een zorg zijn.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:47 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Je kan ook rationeel zijn in een discussie of debat, dan kun je ook mensen bezeren met je mening.
De ratio staat vaak boven de emotie als het om meningen gaat. Daar ben ik het zeer mee eens. Ongefundeerde meningen komen vaak voort uit de emotie.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:49 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je kan altijd mensen 'bezeren' met een mening, of dat een rationeel beargumenteerd argument is doet er niet toe. Sterker nog; als je iets beredeneerd zul je in veel gevallen minder kwetsend zijn omdat mensen begrijpen waarom je een bepaalde mening hebt.
Nee, want mensen kunnen je ook niet begrijpen en dat roept onbegrip op. Dat kan als gevolg hebben, dat degene zich minderwaardig gaat voelen.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:49 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je kan altijd mensen 'bezeren' met een mening, of dat een rationeel beargumenteerd argument is doet er niet toe. Sterker nog; als je iets beredeneerd zul je in veel gevallen minder kwetsend zijn omdat mensen begrijpen waarom je een bepaalde mening hebt.
Ik kan bijvoorbeeld als mening hebben dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen en dat vervolgens goed onderbouwen met sterke argumenten wat tot meer extra frustratie zal leiden omdat je het niet meer kunt verwerpen.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:50 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Hoe kan je überhaupt iemand bezeren met je mening? Het is toch jouw mening en niet een feit of wet? Ik heb dat nooit helemaal begrepen. Als iemand ergens een mening over hebt, zal mij dat een zorg zijn.
Mannen en vrouwen zijn uiteindelijk gelijkwaardig. Maar dat is een discussie op zich.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:56 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik kan bijvoorbeeld als mening hebben dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen en dat vervolgens goed onderbouwen op sterke argumenten wat tot meer extra frustratie zal leiden omdat je het niet meer kunt verwerpen.
Dat jij niet het EQ hebt zaken uit te leggen op een manier dat het voor die anderen te volgen is, heeft niks met rationaliteit te maken, maar gewoon aan een gebrek aan EQ.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:56 schreef Mathemaat het volgende:
Nee, want mensen kunnen je ook niet begrijpen en dat roept onbegrip op. Dat kan als gevolg hebben, dat degene zich minderwaardig gaat voelen.
Dat kan iedereen, alleen het verschil in spierkracht al. Maar dat je mensen pissig maakt is dan geen gevolg van je 'rationaliteit' maar gewoon het gevolg van dat je sociaal gezien een hork bent.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:56 schreef Mathemaat het volgende:
Ik kan bijvoorbeeld als mening hebben dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen en dat vervolgens goed onderbouwen met sterke argumenten wat tot meer extra frustratie zal leiden omdat je het niet meer kunt verwerpen.
Krishnamurti zei:quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:40 schreef Pipo1234 het volgende:
Een vraag die mij regelmatig bezighoudt en waar ik nog steeds geen éénduidig antwoord op heb kunnen vinden: "Kan een mens té rationeel zijn?"
Het geval is namelijk dat ik een heel rationeel mens ben. Zo rationeel dat ik vaak mensen voor het lijf stoot met mijn meningen. Het is niet dat ik autistisch of apathisch ben, ik ben gewoon een erg rationeel mens. Ik voel en begrijp emoties altijd, toch denk ik vaak: "Het is eigenlijk wel een beetje overdreven". Misschien komt het doordat ik een man ben of door mijn opvoeding, het valt me in ieder geval vaak op dat ik bijna altijd de rationaliteit van anderen overtref. Ben ik dan zoveel anders? Misschien. Toch vind ik mezelf daardoor geen minderwaardig mens, aangezien rationaliteit vaak tot een objectievere houding leidt. Helaas krijg ik signalen uit mijn omgeving dat rationaliteit niet goed is. Het lijkt wel alsof te rationeel zijn niet gewaardeerd wordt.
Mijn vraag aan jullie: Kan een mens te rationeel zijn?
Een balans tussen verstand en emotie, dat is juist rationeel zijn.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:52 schreef -Strawberry- het volgende:
Ja, dat denk ik wel.
Beste is een balans tussen verstand en emoties.
Maar waar ligt die balans? 50/50?quote:Op zondag 29 mei 2011 00:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Een balans tussen verstand en emotie, dat is juist rationeel zijn.
Het is geen balans, maar het zijn (in laatste instantie) twee perspecieven waartussen je soepel moet kunnen switchen. Het perspectief "van binnen uit gezien en beleeft" en het perspectief "van buitenaf gezien en de samenhang begrepen".quote:
hoe bedoel je dat precies?quote:Op zondag 29 mei 2011 01:15 schreef deelnemer het volgende:
In dat geval werkt de zelfmotivering onvoldoende.
Een mens is zelfmotiverend. Het mechanisme erachter doet een mens streven naar doelen. Als dat is uitgeschakeld dan zijn er alleen mogelijkheden.quote:
Emoties zijn een groot onderdeel van sociaal gedrag en mens-zijn, en onderkennen dat dit nu eenmaal zo is hoort óók bij rationaliteit. Je gedragen met dit in je achterhoofd is de weg van de minste weerstand, en uiteindelijk zal iedereen daar toch op uitkomen, denk ik. Je wordt anders namelijk gewoon moe van jezelf, omdat je steeds dezelfde gevechten moet voeren.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:58 schreef Pipo1234 het volgende:
Waarom zijn emoties zo belangrijk? Ik bedoel: emoties zijn de voorbode van impulsiviteit. Natuurlijk hebben emoties ook goed kanten, maar vaak leiden keuzes die puur gebaseerd zijn op emoties tot meer gedoe dan rationele keuzes.
Toch wordt het maar zelden gewaardeerd als je "dat is jouw waarheid" of "jouw associatie!" tegenwerpt in een discussie, is mijn ervaring.quote:Op zondag 29 mei 2011 11:27 schreef Re het volgende:
rationeel is in mijn ogen realistisch zijn, probleem is dat realistisch subjectief kan worden geinterpreteerd. Iemands rationele waarheid hoeft niet iemand anders zijn waarheid te zijn, zolang je dat niet inziet zul je daar zelf problemen van ondervinden
Realisme is een hoer. Rationalisme niet. Alleen moet je geen onvolledige of vervormde rationaliteit aanzien voor de objective waarheid.quote:Op zondag 29 mei 2011 11:27 schreef Re het volgende:
rationeel is in mijn ogen realistisch zijn, probleem is dat realistisch subjectief kan worden geinterpreteerd. Iemands rationele waarheid hoeft niet iemand anders zijn waarheid te zijn, zolang je dat niet inziet zul je daar zelf problemen van ondervinden
de fout is dat er geen objectieve waarheid is...quote:Op zondag 29 mei 2011 12:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Realisme is een hoer. Rationalisme niet. Alleen moet je geen onvolledige of vervormde rationaliteit aanzien voor de objective waarheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |