quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:52 schreef Jovatov het volgende:
Dat kan zeker.
Als de kracht van rationaliteit objectiviteit is, dan is de valkuil daarin dat je té objectief wordt, en dus je eigen (subjectieve) gevoelens van je afhoudt. Dat is prettig in een zakelijke omgeving, maar ik kan me heel goed voorstellen dat in je persoonlijke levenssfeer daar zeker nadelen aan verbonden zijn.
Als je rationeel reageert op iemand zijn gevoel, dan voelt degene zich onbegrepen, en dat lijkt me niet wenselijk.
In hoeverre jij te rationeel reageert in situaties kan ik niet over oordelen, maar die signalen worden niet voor niets afgegeven, denk ik zo
Waarom zijn emoties zo belangrijk? Ik bedoel: emoties zijn de voorbode van impulsiviteit. Natuurlijk hebben emoties ook goed kanten, maar vaak leiden keuzes die puur gebaseerd zijn op emoties tot meer gedoe dan rationele keuzes.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:52 schreef -Strawberry- het volgende:
Ja, dat denk ik wel.
Beste is een balans tussen verstand en emoties.
Herkenbaar. Ik heb inmiddels ook geleerd dat 90% van de mensen gewoon blindelings doet waar ze zin in hebben en totaal niet nadenken of luisteren naar anderen. Met andere woorden: ik mijn verstandige ideeën of mening maar voor me moet houden.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 19:03 schreef Mathemaat het volgende:
Ik ben ook een rationeel mens. Maar ik weet wel dat ik mijn mond moet houden omdat mensen niet iets anders willen horen dan wat zij willen.
Ja alleen zonder argumenten en dat vind ik een beetje moeilijk te verdragen als rationeel mens zijnde.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 19:29 schreef rubje het volgende:
@TS: -Strawberry- gaf het beste antwoord op je OP.
Kijk, dat noem ik dus gewoon een klootzak, niet een rationeel mensquote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:01 schreef VonHinten het volgende:
Uit de OP blijkt zelf al dat je het wel begrijpt. Als je vriendin verdrietig is omdat haar oma is overleden, dan troost je haar en zul je haar herinneren aan de mooie momenten die ze met haar oma gehad heeft en laat je haar vertellen en uithuilen. Dan ga je niet voortdurend zeggen: "maar je weet toch dat mensen op den duur dood moeten gaan?" en "ze was al oud dus het zat er wel een beetje aan te komen".
Klopt hoor. Maar ik poste het omdat het lijkt alsof TS niet uit de voeten kan met emotionele reacties van mensen. Ik ben het compleet met je eens.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:02 schreef Conspicuous het volgende:
[..]
Kijk, dat noem ik dus gewoon een klootzak, niet een rationeel mens
Ligt eraan, als bij iemand een 8ste graad familielid overlijdt en die gaat daar maanden de dramaqueen over uithangen dan kan ik daar echt wel moe van worden hoor.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:02 schreef Conspicuous het volgende:
[..]
Kijk, dat noem ik dus gewoon een klootzak, niet een rationeel mens
Mwah lijkt me niet overdreven, goed voorbeeld en gebeurt wel vaak. Om het voorbeeld even te misbruiken om mijn eerdere punt te illustreren:quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:13 schreef znarch het volgende:
[..]
Ligt eraan, als bij iemand een 8ste graad familielid overlijdt en die gaat daar maanden de dramaqueen over uithangen dan kan ik daar echt wel moe van worden hoor.
(voorbeeld is wat overdreven natuurlijk)
Toen ik zij dat mijn voorbeeld overdreven was bedoelde ik dat ik het in de praktijk ook heb bij 2de, 3de graads familieleden en dat mensen daar "erg" lang over blijven dramaqueenen naar mijn mening.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 20:18 schreef Conspicuous het volgende:
[..]
Mwah lijkt me niet overdreven, goed voorbeeld en gebeurt wel vaak. Om het voorbeeld even te misbruiken om mijn eerdere punt te illustreren:
De 'rationele' reactie is niet: 'ophouwe kut, niet zo vervelend doen, er gaan elk jaar 143566 mensen dood dus deze kon er ook nog bij'. Dan ben je een klootzak.
Als 'rationele' reactie zou ik juist denken.. waarom is zo iemand zo geraakt hierdoor? Misschien eenzaam/geen vrienden en daarom aandacht trekken door zo iets? Misschien doet dit overlijden denken aan een eerdere nog onverwerkte gebeurtenis? En dan daar over praten.
En als 'niet rationele' reactie knuffels en zoete broodjes zonder echt ergens over te praten.
Dat heeft niks met "rationeel zijn" te maken. Je hebt kennelijk niet het fatsoen en/of sociaal gevoel je mening voor je te houden wanneer dat de beste optie zou zijn op dat moment. Er is geen enkele reden aan te nemen dat iemand die vooral rationeel is, een laag EQ zou hebben.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:40 schreef Pipo1234 het volgende:
Het geval is namelijk dat ik een heel rationeel mens ben. Zo rationeel dat ik vaak mensen voor het lijf stoot met mijn meningen.
Precies dat bedoel ik.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:11 schreef Suphomes het volgende:
Denk het wel, hoor het zelf ook regelmatig. Te weinig tact en ik kom blijkbaar kil over, persoonlijk vind ik dat mensen zich vaak aanstellen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |