abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97427492
Een vraag die mij regelmatig bezighoudt en waar ik nog steeds geen éénduidig antwoord op heb kunnen vinden: "Kan een mens té rationeel zijn?"

Het geval is namelijk dat ik een heel rationeel mens ben. Zo rationeel dat ik vaak mensen voor het lijf stoot met mijn meningen. Het is niet dat ik autistisch of apathisch ben, ik ben gewoon een erg rationeel mens. Ik voel en begrijp emoties altijd, toch denk ik vaak: "Het is eigenlijk wel een beetje overdreven". Misschien komt het doordat ik een man ben of door mijn opvoeding, het valt me in ieder geval vaak op dat ik bijna altijd de rationaliteit van anderen overtref. Ben ik dan zoveel anders? Misschien. Toch vind ik mezelf daardoor geen minderwaardig mens, aangezien rationaliteit vaak tot een objectievere houding leidt. Helaas krijg ik signalen uit mijn omgeving dat rationaliteit niet goed is. Het lijkt wel alsof te rationeel zijn niet gewaardeerd wordt.

Mijn vraag aan jullie: Kan een mens te rationeel zijn?
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_97427575
Dat zou best kunnen ja.
Ron Paul 2012
pi_97427839
Ik herken je situatie. Ik sta ook vaak veel rationeler tegen over bepaalde zaken dan mensen in mijn omgeving, wat weleens tot spanningen kan leiden.
pi_97427870
Ja, dat denk ik wel.

Beste is een balans tussen verstand en emoties.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 18:52:09 #5
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_97427872
Dat kan zeker.

Als de kracht van rationaliteit objectiviteit is, dan is de valkuil daarin dat je té objectief wordt, en dus je eigen (subjectieve ;) ) gevoelens van je afhoudt. Dat is prettig in een zakelijke omgeving, maar ik kan me heel goed voorstellen dat in je persoonlijke levenssfeer daar zeker nadelen aan verbonden zijn.
Als je rationeel reageert op iemand zijn gevoel, dan voelt degene zich onbegrepen, en dat lijkt me niet wenselijk.

In hoeverre jij te rationeel reageert in situaties kan ik niet over oordelen, maar die signalen worden niet voor niets afgegeven, denk ik zo :)
pi_97427918
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 18:52 schreef Jovatov het volgende:
Dat kan zeker.

Als de kracht van rationaliteit objectiviteit is, dan is de valkuil daarin dat je té objectief wordt, en dus je eigen (subjectieve ;) ) gevoelens van je afhoudt. Dat is prettig in een zakelijke omgeving, maar ik kan me heel goed voorstellen dat in je persoonlijke levenssfeer daar zeker nadelen aan verbonden zijn.
Als je rationeel reageert op iemand zijn gevoel, dan voelt degene zich onbegrepen, en dat lijkt me niet wenselijk.

In hoeverre jij te rationeel reageert in situaties kan ik niet over oordelen, maar die signalen worden niet voor niets afgegeven, denk ik zo :)
^O^
pi_97428059
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 18:52 schreef -Strawberry- het volgende:
Ja, dat denk ik wel.

Beste is een balans tussen verstand en emoties.
Waarom zijn emoties zo belangrijk? Ik bedoel: emoties zijn de voorbode van impulsiviteit. Natuurlijk hebben emoties ook goed kanten, maar vaak leiden keuzes die puur gebaseerd zijn op emoties tot meer gedoe dan rationele keuzes.
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_97428179
Laat ik een voorbeeld geven. Stel je hebt een genetische ziekte waarbij de kans aanwezig is dat je vroeg doodgaat. Deze ziekte geef je misschien door aan je kind(eren), dus waarschijnlijk kun je beter geen kinderen nemen.

Als je op emoties vertrouwt zul je in zo'n geval eerder overstag gaan en hopen dat je kind(eren) niet de ziekte van jouw erven, als je rationeel bent zal je geen kinderen nemen en als je een mengeling hebt zal het afhankelijk zijn van je persoon en het moment.

Ik zou in ieder geval nooit kinderen nemen als de kans aannemelijk is dat ze een ziekte overerven. Toch zie ik genoeg mensen het tegengesteld doen, omdat hun emoties zeggen dat ze een kind willen. Dus ik vraag mij af of emoties wel zo goed zijn. Ze zijn misschien de norm, maar is de norm dan zo goed?
pi_97428247
Ik ben ook een rationeel mens. Maar ik weet wel dat ik mijn mond moet houden omdat mensen niet iets anders willen horen dan wat zij willen.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_97428287
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 19:03 schreef Mathemaat het volgende:
Ik ben ook een rationeel mens. Maar ik weet wel dat ik mijn mond moet houden omdat mensen niet iets anders willen horen dan wat zij willen.
Herkenbaar. Ik heb inmiddels ook geleerd dat 90% van de mensen gewoon blindelings doet waar ze zin in hebben en totaal niet nadenken of luisteren naar anderen. Met andere woorden: ik mijn verstandige ideeën of mening maar voor me moet houden.
pi_97429166
@TS: -Strawberry- gaf het beste antwoord op je OP. :)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_97429425
quote:
15s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 19:29 schreef rubje het volgende:
@TS: -Strawberry- gaf het beste antwoord op je OP. :)
Ja alleen zonder argumenten en dat vind ik een beetje moeilijk te verdragen als rationeel mens zijnde.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 20:00:56 #13
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_97430522
TS je hebt jezelf door iemand aan laten praten dat rationeel = emotieloos. Daar klopt geen hout van. Een 'rationeel man' is niet een 'een man met weinig emoties'. Een 'rationeel mens' betekent hetzelfde als een 'verstandig mens'.

Rationeel zijn is doen wat je denkt dat het beste is. Oftewel: goed over dingen nadenken. Daar is nooit iets mee mis en ook goed te combineren met emotioneel betrokken zijn. Vaak worden de dingen die jij belangrijk vindt namelijk bepaald door je emoties. Sterker nog, verstandige/rationele mensen zijn vaak erg emotioneel betrokken en op een fijnere manier.

'Emotional support' als er iets ergs is gebeurd (bijvoorbeeld een overlijden) is veel sterker van iemand die ergens goed met je over kan praten, bereid is over de details en oorzaken van dingen te praten, dan iemand die constant 'het komt wel goed' in je oren fluistert terwijl in jouw hoofd de wereld aan het instorten is. Zo werkt een psychiater ook een beetje.

Ik verdenk onverstandige, impulsieve mensen ervan dat ze het fabeltje 'rationeel = emotieloos = fout' in de wereld hebben gebracht om niet te hoeven reageren op mensen die gewoon ergens een keer goed over wilden nadenken en praten. Dat kan ik me goed voorstellen. Dingen die bij uitstek horen bij goed nadenken en rationeel zijn, zoals iets "van een andere kant bekijken", "voor- en nadelen zien", of "je verplaatsen in het perspectief van iemand anders" zijn vaak erg ongemakkelijk, en mensen houden nou eenmaal niet van slecht nieuws.

Het kan trouwens ook zijn dat TS gewoon een ongevoelige klootzak is. Dan weten de mensen die TS rationeel noemen niet wat dat betekent, of gebruiken het als eufemisme voor autist ;)
pi_97430543
Uit de OP blijkt zelf al dat je het wel begrijpt. Als je vriendin verdrietig is omdat haar oma is overleden, dan troost je haar en zul je haar herinneren aan de mooie momenten die ze met haar oma gehad heeft en laat je haar vertellen en uithuilen. Dan ga je niet voortdurend zeggen: "maar je weet toch dat mensen op den duur dood moeten gaan?" en "ze was al oud dus het zat er wel een beetje aan te komen".

Mensen zitten niet altijd op een "objectieve houding" (zoals je het zelf noemt) te wachten. Als je dat beseft, dan zul je je eigen rationaliteit weer even kunnen relativeren. De doorsnee mens is een emotioneel (en oerdom) wezen, niet rationeel.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 20:02:47 #15
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_97430613
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 20:01 schreef VonHinten het volgende:
Uit de OP blijkt zelf al dat je het wel begrijpt. Als je vriendin verdrietig is omdat haar oma is overleden, dan troost je haar en zul je haar herinneren aan de mooie momenten die ze met haar oma gehad heeft en laat je haar vertellen en uithuilen. Dan ga je niet voortdurend zeggen: "maar je weet toch dat mensen op den duur dood moeten gaan?" en "ze was al oud dus het zat er wel een beetje aan te komen".
Kijk, dat noem ik dus gewoon een klootzak, niet een rationeel mens :P
pi_97430868
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 20:02 schreef Conspicuous het volgende:

[..]

Klopt hoor. Maar ik poste het omdat het lijkt alsof TS niet uit de voeten kan met emotionele reacties van mensen. Ik ben het compleet met je eens.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 20:13:25 #17
148823 znarch
ondertitel
pi_97431077
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 20:02 schreef Conspicuous het volgende:

[..]

Ligt eraan, als bij iemand een 8ste graad familielid overlijdt en die gaat daar maanden de dramaqueen over uithangen dan kan ik daar echt wel moe van worden hoor.

(voorbeeld is wat overdreven natuurlijk)
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  zaterdag 28 mei 2011 @ 20:18:08 #18
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_97431300
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 20:13 schreef znarch het volgende:

[..]

Ligt eraan, als bij iemand een 8ste graad familielid overlijdt en die gaat daar maanden de dramaqueen over uithangen dan kan ik daar echt wel moe van worden hoor.

(voorbeeld is wat overdreven natuurlijk)
Mwah lijkt me niet overdreven, goed voorbeeld en gebeurt wel vaak. Om het voorbeeld even te misbruiken om mijn eerdere punt te illustreren:

De 'rationele' reactie is niet: 'ophouwe kut, niet zo vervelend doen, er gaan elk jaar 143566 mensen dood dus deze kon er ook nog bij'. Dan ben je een klootzak.

Als 'rationele' reactie zou ik juist denken.. waarom is zo iemand zo geraakt hierdoor? Misschien eenzaam/geen vrienden en daarom aandacht trekken door zo iets? Misschien doet dit overlijden denken aan een eerdere nog onverwerkte gebeurtenis? En dan daar over praten.

En als 'niet rationele' reactie knuffels en zoete broodjes zonder echt ergens over te praten.
pi_97431643
Alles waar 'te' voor staat is verkeerd ;)
  zaterdag 28 mei 2011 @ 20:36:57 #20
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_97432173
Mensen reageren ook emotioneel. Als je dat feit negeert ben je niet rationeel. Het is irrationeel om bepaalde gegevenheden te negeren, om daardoor een simpeler rationeel model te kunnen gebruiken. Je kunt dus niet te rationeel zijn, alleen je rationele model kan te simpel zijn.
The view from nowhere.
pi_97432735
Mja ik heb er zelf ook last van, en houd ook vaak m'n mond vanwege dat.... Die ene paar keer dat ik dat niet doe is het gelijk gezeik.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 21:01:37 #22
148823 znarch
ondertitel
pi_97433219
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 20:18 schreef Conspicuous het volgende:

[..]

Mwah lijkt me niet overdreven, goed voorbeeld en gebeurt wel vaak. Om het voorbeeld even te misbruiken om mijn eerdere punt te illustreren:

De 'rationele' reactie is niet: 'ophouwe kut, niet zo vervelend doen, er gaan elk jaar 143566 mensen dood dus deze kon er ook nog bij'. Dan ben je een klootzak.

Als 'rationele' reactie zou ik juist denken.. waarom is zo iemand zo geraakt hierdoor? Misschien eenzaam/geen vrienden en daarom aandacht trekken door zo iets? Misschien doet dit overlijden denken aan een eerdere nog onverwerkte gebeurtenis? En dan daar over praten.

En als 'niet rationele' reactie knuffels en zoete broodjes zonder echt ergens over te praten.
Toen ik zij dat mijn voorbeeld overdreven was bedoelde ik dat ik het in de praktijk ook heb bij 2de, 3de graads familieleden en dat mensen daar "erg" lang over blijven dramaqueenen naar mijn mening.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 21:11:02 #23
283800 Suphomes
Dat dit kan in Nederland
pi_97433675
Denk het wel, hoor het zelf ook regelmatig. Te weinig tact en ik kom blijkbaar kil over, persoonlijk vind ik dat mensen zich vaak aanstellen.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 21:21:50 #24
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_97434251
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 18:40 schreef Pipo1234 het volgende:
Het geval is namelijk dat ik een heel rationeel mens ben. Zo rationeel dat ik vaak mensen voor het lijf stoot met mijn meningen.
Dat heeft niks met "rationeel zijn" te maken. Je hebt kennelijk niet het fatsoen en/of sociaal gevoel je mening voor je te houden wanneer dat de beste optie zou zijn op dat moment. Er is geen enkele reden aan te nemen dat iemand die vooral rationeel is, een laag EQ zou hebben.

Nee, mijn ervaring met dit soort types is meer dat ze sociaal gewoon niet zo handig zijn en ze zichzelf dan maar wijsmaken dat dat komt omdat ze zo "rationeel" zijn. Best triest.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  zaterdag 28 mei 2011 @ 21:29:51 #25
148823 znarch
ondertitel
pi_97434591
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 21:11 schreef Suphomes het volgende:
Denk het wel, hoor het zelf ook regelmatig. Te weinig tact en ik kom blijkbaar kil over, persoonlijk vind ik dat mensen zich vaak aanstellen.
Precies dat bedoel ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')