abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97417421
Er is nog maar 1 Nederland ziek geworden. En die is zeer waarschijnlijk ziek geworden in Duitsland. Nou is mijn vraag: kan het gebeuren dat binnen nu en een week ook heel veel Nederlanders met de ziekte rondlopen? Of had het zich dan allang ontkiemt? En is de bacterie besmettelijk?
Zoon van Tolmai.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 13:23:41 #2
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
  zondag 29 mei 2011 @ 20:17:54 #3
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_97467953
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 13:21 schreef Bartholomaeus het volgende:
Er is nog maar 1 Nederland ziek geworden. En die is zeer waarschijnlijk ziek geworden in Duitsland. Nou is mijn vraag: kan het gebeuren dat binnen nu en een week ook heel veel Nederlanders met de ziekte rondlopen? Of had het zich dan allang ontkiemt? En is de bacterie besmettelijk?
Op de een of andere manier maakt niemand hier (Niet op Fok!, en ik heb de media ook nog geen voorpaginanieuws zien spuien hierover) heisa over. Terwijl het toch wel redelijk verontrustend is. :{
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_97468042
De E. coli is is niet besmettelijk via hoesten of zoiets. Het is wel een vrij besmettelijke bacterie als je kijkt naar hoeveel beestjes je moet binnenkrijgen voordat je ziek wordt. Omdat het een darmbacterie betreft, vindt besmetting meestal via fecaal-oraal (indirect) contact plaats. Dus toilethygiëne is erg belangrijk.

We hebben overigens in 2005 al een EHEC-epidemie gehad in Nederland.

[ Bericht 20% gewijzigd door dotKoen op 29-05-2011 20:24:39 ]
pi_97468277
yup,

Dus producten moeten besmet zijn met die coli-bacterien. Het is een aggressieve vorm van e.coli met het esbl gen, waardoor de meeste antibiotica niet helpen. Doordat hij zo aggressief is en bloedingen veroorzaakrt worden sommige mensen er heel ziek van, als ze dan behandeld moeten worden is er weinig voorhanden.

Overigens is deel van het probleem dat sde farma inmiddels weinig meer onderzoekt aan antibiotica, een kuurtje is na een paar dagen klaar. Ze don liever onderzoek naar medicatie die je je leven lang gebruikt. Hoge bloeddruk of depressie, daar wordt veel meer in verdiend.
Whatever...
pi_97468427
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 20:24 schreef Spanky78 het volgende:
yup,

Dus producten moeten besmet zijn met die coli-bacterien. Het is een aggressieve vorm van e.coli met het esbl gen, waardoor de meeste antibiotica niet helpen. Doordat hij zo aggressief is en bloedingen veroorzaakrt worden sommige mensen er heel ziek van, als ze dan behandeld moeten worden is er weinig voorhanden.

Overigens is deel van het probleem dat sde farma inmiddels weinig meer onderzoekt aan antibiotica, een kuurtje is na een paar dagen klaar. Ze don liever onderzoek naar medicatie die je je leven lang gebruikt. Hoge bloeddruk of depressie, daar wordt veel meer in verdiend.
Sowieso wordt er voor een hemorrargische colitis met een STEC geen antibiotica voorgeschreven.
pi_97468711
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 20:27 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Sowieso wordt er voor een hemorrargische colitis met een STEC geen antibiotica voorgeschreven.
Ik ben geen arts, maar kan me voorstellen dat er bij verslechteirng va n de situatie van een patient op een gegeven moment wel wat gegeven gaat worden. En dan zijn er niet zo veel opties.

Overigens is een e.coli en enterobacteria en die mogen nooit op voedsel voorkomen. Er is dus sowieso erg onhygienisch gehandeld. Goed wassen van groenten kan al helpen een besmetting te voorkomen, maar zekerheid geeft dit niet.
Whatever...
pi_97468940
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 20:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik ben geen arts, maar kan me voorstellen dat er bij verslechteirng va n de situatie van een patient op een gegeven moment wel wat gegeven gaat worden. En dan zijn er niet zo veel opties.
Wellicht, maar er is geen bewijs dat antibiotica helpen. Er is wel bewijs dat antibiotica de kans op HUS (een nierziekte na o.a. STEC-infectie) vergroten.
pi_97506607
Enterohemorragische E. coli (EHEC) is een verotoxineproducerende E. coli (VTEC) en is al bekend sinds 1982. Toen heette het nog E. coli serotype O157:H7 en werd het in verband gebracht met twee epidemieën van hemorragische colitis in verpleeghuizen en crèches in de V.S. en Canada.

EHEC wordt in verband gebracht met het hemolytisch-uremisch syndroom. Dit bestaat per definitie uit nierfunctiestoornissen, trombocytopenie en microangiopathische hemolytische anemie en is herhaaldelijk beschreven bij epidemieën van hemorragische colitis ten gevolge van EHEC-stam O157:H7. Met name jongen kinderen en ouderen zijn in meerdere mate vatbaar voor deze verotoxines en is het hemolytisch-uremisch syndroom een levensbedreigende complicatie.

Onderzoeken in Canada, de V.S., het V.K. en Tsjechoslowakije hebben aangetoond dat infecties met EHEC veelvuldig voor kunnen komen, met een incidentie die vergelijkbaar is met die bij Salmonella- en Shigella-infecties, veel van de symptomen zijn dan ook vergelijkbaar. De tot nu toe beschreven klassieke gevallen begonnen met ernstige plotseling ontstane buikkrampen, gevolgd door waterige diarree. Na 1-2 dagen verergerde de diarree tot profuse bloederige diarree, die leek op een lage gastro-intestinale bloeding. De hoeveelheid slijm in de ontlasting was gering. Bij lichamelijk onderzoek werden weinig afwijkingen gevonden, hoewel een opgezette buik en koorts bij oudere patiënten beschreven zijn.

EHEC produceert een toxine dat een cytopathisch effect heeft op Vero-cellen in vitro. Gebleken is dat EHEC twee verschillende verotoxinen kan produceren, VT1 en VT2. Een derde VT is aangetoond in EHEC-stammen die oedeemziekte bij varkens veroorzaken. VT1 hangt nauw samen met het toxine dat geproduceerd wordt door Shigella dysenteriae type 1 (shiga-toxine). Antistoffen tegen shiga-toxine kunnen het cytopathische effect van VT1 neutraliseren, echter niet dat van VT2.

Tot zo ver even de klinische informatie..... (Ik zou er nog wel een uur over door kunnen gaan)..... Waar iedereen een antwoord op wil is, "hoe gevaarlijk is deze bacterie nu precies"?
Gelukkig bestaan er basisprincipes waardoor deze vraag vrij simpel te beantwoorden is.

Zoals bij de meeste infectieuze gastro-intestinale aandoeningen vindt overdracht van pathogene E. coli plaats via de fecaal-orale route. Onderzoeken waarbij de verspreiding van deze E. coli-stammen binnen gezinnen bestudeerd werd, toonden aan dat verspreiding plaatsvindt van indexpatiënten naar familieleden zonder symptomen.

Zoals de meeste gevallen van infectieuze diarree verdwijnt E. coli-diarree in principe spontaan. Aangezien vooral jonge kinderen klinische manifestaties van infectie met EPEC vertonen, mag aangenomen worden dat na infectie een beschermende antilichaamrespons optreedt. De aard van deze respons is echter onbekend, evenals de antigenen waartegen deze respons gericht is.

Veel van de symptomen van een EHEC besmetting zijn prima te behandelen door toepassing van bijvoorbeeld orale-rehydratie-oplossing (ORS) worden de uitdrogingsverschijnselen tegen gegaan. Symptoombestrijding lijkt dan ook de aangewezen therapie bij E. coli-diarree, waarbij in het geval van hemorragische colitis door EHEC-infectie oplettendheid vereist is zodat tijdig gereageerd kan worden wanneer complicaties zoals hemolytisch-uremisch syndroom ontstaan. Verder is het lichaam zeer goed in staat om op de langere termijn antistoffen tegen EHEC O157:H7 te produceren, al is niet bekend in welke mate deze effect hebben.

Waarom alle paniek nu zo groot is?
Dit heeft grotendeels de media zelf in handen gehad doordat de media hoogte kreeg van het ietswat abnormale gedrag dat deze EHEC's vertoonden en dit neer te zetten als een gemuteerde "horror" pathogeen. Het feit blijft dat alle e-coli's sterven bij een temperatuur boven de 70 graden Celsius evenals de minimale mate waarin e-coli's IN groenten voor zullen komen, door de groenten goed te wassen en te schillen zouden vrijwel alle EHEC's al verdwenen moeten zijn. Door het vervolgens ook nog eens te koken wordt de kans natuurlijk helemaal tot vrijwel 0 gereduceerd.

Eén gedachte moet hierbij wel in acht worden genomen (ook weer iets waar de media ongelofelijk in heeft gefaald). De EHEC is zoals ik eerder al melde een e-coli die toxines produceert, deze toxines zijn de stoffen waar ons lichaam ziek van wordt. Wanneer we ons voedsel daarom goed schillen, schoonmaken en boven de 70 graden klaarmaken reduceert men de kans op besmetting welliswaar tot nul, maar de kans op ziek worden kan aanwezig blijven doordat de toxines pas stuk gaan bij veel hogere temperaturen en deze soms al langere tijd in het voedsel aanwezig waren.

Echter zijn bij een gezond individu toxines alleen niet (in acht nemend) dodelijk. Hiervan zal men dan ook binnen enkele dagen weer volledig herstellen en er is dan geen enkele kans dat men de bacterie bij zich draagt als gevolgen van inname van alleen de toxine.

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid schept op waar we nu precies mee te maken hebben? Als er vragen over zijn hoor ik ze uiteraard graag!

:)
  donderdag 2 juni 2011 @ 01:45:26 #10
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_97610021
Terug naar de tekentafel: Dit is niet stam O157:H7 maar O104:H4.
Zoek nog even verder zou ik zeggen.
pi_97610713
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 01:45 schreef MsMessy het volgende:
Terug naar de tekentafel: Dit is niet stam O157:H7 maar O104:H4.
Zoek nog even verder zou ik zeggen.
Klopt, dit is een gemuteerde versie van de voorgaande stam.
Deze e-coli heeft 2 transcriptie factoren van een virus geërfd als ik me niet vergis, dat geeft het uiteraard een nieuwe benaming.

Maar het komt op hetzelfde neer wat betreft mijn bovenstaande beschrijving.
Dankje voor je bijdrage trouwens! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')