Ik ben veel afgevallen toen ik vegetariër werd, ik was niet zo bezig met afvallen maar ik heb gemerkt dat bij meerdere mensen waaronder mijzelf dat het stoppen of minderen van vleesconsumptie enorm scheelt op de weegschaal.
Daar valt dan ook broodbeleg onder. Als je nou eens van elke dag vlees naar 4 keer in de week vlees gaat.
Mijn huid is daarbij ook veel mooier geworden en mijn haren ook.
Melk drinken is nergens goed voor, de hele wereld is zo ongeveer lactose intolerant en wij westerlingen zijn de afwijking daarop dat wij een beetje tolerant ervoor zijn. Je moet je ook voorstellen daarbij dat die melk niet voor mensen bedoeld is maar voor kalfjes, waarom zouden we melk nog drinken. Het calcium in melk voegt niks toe. Calcium kan je uit andere dingen halen. Zuivel is ook een dikmaker. Dus dat zou ik ook minderen als ik jou was. Neem als je zuivel neemt wel de volle (liefst bio) maar dan een kleiner glas, dat is een puurder product dan dat magere gedoe.
Nu zeg ik niet dat je veganist moet worden, haha, dat ben ik ook niet hoor, maar minderen met dierlijke producten kan echt geen kwaad. Je kunt gerust eitjes (goed bereid) blijven eten (3 per week ofzo). Ik eet ook nog wel zuivel hoor, maar wel veel minder. Heb daardoor rustigere darmen wat ook weer scheelt in je spijsvertering (wat weer helpt bij slanker worden).
Verder gewoon gezond eten en vooral ook lekker, dat gaat echt wel samen maar dan houd je het ook langer vol.
Kies voor volwaardige granen ipv witte, hier kan je langer op teren en heb je minder snel last van een hongergevoel.
De toevoeging in eten: E621 zorgt ervoor dat je bodemdrift krijgt, schranszin. Door E621 te eten (ook wel mononatriumglutamaat, MSG, natriumglutamaat) wordt er iets aangemaakt in je lichaam waardoor je geen signaal krijgt dat je genoeg hebt gegeten, je hongergevoel blijft zodoende. Lullig natuurlijk maar zo komt het dat die chipszakken altijd leeg gaan. Het zit vooral in hartige dingen, chips, zoutjes, sauzen enzovoorts.
Goed kauwen en echt genieten van je eten zorgt er ook voor dat je eerder verzadigd bent.
Halvarine plantaardig gebruiken, koffie drink je zwart en thee voeg je ook niks aan toe, lekker!
Drie dagschema'tjes als voorbeeld (water overal tussendoor om aan de 1,5-2 liter te komen):
Voor de vleeseter (op de vleesdag):
Ontbijt: 1 volkoren knackebrod met halvarine en een dun plakje kaas (als het dun is dan maakt het niet heel veel uit welke kaas dit is) en 1 volkoren boterham met halvarine en appelstroop/jam o.i.d. erbij zwarte koffie of rooibosthee (groene thee of kruidenthee is ook prima, maar de dag begint wel lekker met koffie).
Tussendoor: 1 pakje met 3 van die sesamkoekjes (alleen sesam met honing of stroop is dat) met zwarte koffie/thee.
Lunch: klein glas volle melk (dat smaakt tenminste nog ergens naar en verteert beter, is wel vetter daarom een klein glas), 1 volkoren boterham met halvarine en 2 dunne plakjes rosbief, peper en zout erover en er een boterham bovenop leggen. een stukje komkommer of wortel.
Tussendoor: 2 pennywafels.
Diner: per persoon (ongekookt 100 gram) volkorenpasta met 75 gram rundergehakt en zelf gemaakte tomatensaus (tomatenpurree met een beetje creme fraiche light en kruiden naar smaak, bijvoorbeeld kaneel, paprikapoeder, peper) met nog wat groenten erdoor die je lekker vindt.
Tussendoor: worteltjes dippen in een kruidensausje wat je kunt aanlengen met water (iets lights of van die duyvis zakjes).
Voor de vleeseter op niet-vlees dag:
Ontbijt: bakje volle yoghurt (vol is beter, alleen dikmakender daarom neem je minder, maar geniet je wel meer) met 2 scheppen muesli die je lekker vindt. Koffie.
Tussendoor: fruit.
Lunch: 2 boterhammen volkoren met halvarine en een dikke plak kaas van iets dat je erg lekker vindt met koffie/thee en water.
Tussendoor: handje noten/gedroogde vruchten (liever geen pinda's maar meer studentenhaver idee of amandelen)
Diner: Pizza vegetale van Dr Oetker of zelf 1 maken met allerlei lekkere groenten erop (of van de natuurwinkel een kant en klare, jum, daar verkopen ze ook kant en klare bodems hoef je alleen nog maar wat kaas, tomatensaus en groenten op te doen, met ananas is ook lekker, moet je wel die op sap kopen en niet die op siroop. Je kunt in plaats van pizza ook tortelini met kaasvulling doen of indiase curry met noten ipv vlees of gewoon groenten met aardappeltjes en vleesvervanger (maar vleesvervangers zijn geen slankmakers en ik vind ze zelf niet zo lekker).
Tussendoor: vruchtensap of wijntje/biertje.
Mijn ideaal:
Ontbijt: 2 volkoren boterhammen (van de natuurwinkel/ of allinson van de supermarkt, zijn compacter, vullen beter, minder onnodige stoffen)met een plantaardige halvarine (ofzoiets, ik neem vaak die met olijfolie erin van de natuurwinkel, jummie) met pindakaas (bijvoorbeeld de fair trade, maar in elk geval een waar alleen pinda's en zout in zit, al die andere ingrediënten zijn onzin) met daarbij zwarte koffie.
Tussendoor: fruit en thee.
Lunch: volkoren pastasalade of bulgur met een scheutje olijfolie, citroensap, schijfjes avocado, stukjes paprika, stukjes griekse kaas (nepfeta, is goedkoper en ook lekker) en pijnboompitjes. water drinken.
Tussendoor: 2 rijstewafels met Tahin (sesampasta) met zwarte koffie.
Diner: gevulde groenten/tomatensoep (wegens de pastasalade is een flinke granen diner niet nodig, wel een handje pasta door de soep is lekker), allerlei groenten gooi je erin, lekker laten koken en opeten met stukjes turks brood o.i.d. Water drinken
Tussendoor: glaasje wijn/bier of iets dergelijks, maar gewoon 1 alcoholische drank ongemixt en in het glas waarin het hoort, niet elke avond, anders jus 'd orange of appelsap ofzo lekker met een handje noten (geen pinda's maar amandelen of studentenhaver ofzo).