Ik post dit topic omdat ik nieuwsgierig ben of andere mensen dit ook wel eens ervaren. Ik zal proberen dit niet té langdradig te maken.
Eerst een kleine samenvatting over mezelf. Ik ben een vrij nuchter en kalm persoon. Houd van een goede discussie maar heb een pesthekel aan ruzie. Omring me alleen maar met mensen waar ik me goed bij voel en 'blokkeer' de rotte appels uit mijn leven, ook al is het een familielid. Ik ben verder een allemansvriend en blijf het liefst zo veel mogelijk neutraal. Je moet het bij mij al heel bont maken wil je mij kwaad krijgen. Om dit stukje te concluderen: ik houd niet van narigheid, en al helemaal niet van 'nare' mensen. Ik denk dat ik wat dat betreft geen uitzondering ben.
Nou wil het lot er nog wel eens voor zorgen dat je, ongeacht je 'ontwijkende' houding jegens 'nare' mensen, toch wel eens met ze te maken krijgt of ze op je pad krijgt. Zij het door familie, vrienden, werk, of van waar dan ook. Dat hou je gewoon niet tegen. Nou heb je over iedereen die je kent wel een mening, ook over nieuwe mensen d.m.v. de welbekende eerste indruk. Die kan positief of negatief zijn, en vooral als je veel van een persoon weet kan dat erg sterk beïnvloeden hoe jij tegen die persoon kijkt.
Nu is het zo dat ik een paar van die personen in mijn omgeving heb, waar ik op z'n allerzachts gezegd een niet zo positieve kijk op heb. Prima, dat heeft iedereen waarschijnlijk wel. Maar is het normaal dat wanneer je bij een persoon in de buurt bent, waarvan je weet dat die misselijkmakende dingen op zijn/haar kerfstok heeft, die gewoonweg 'kwaadaardig' is, dat je soort van verstikkende, koude angst ervaart?
En dan bedoel ik niet zomaar 'nare' mensen, want even goede vrienden, iedereen haalt wel eens streken / rottigheid uit of heeft dingen waar hij/zij niet al te trots op is, maar echt mensen die verschrikkelijke dingen gedaan hebben en die je tot alles mogelijk acht, mensen die 'slecht' tot op het bot zijn en waar alleen maar rottigheid vandaan komt. Ik heb helaas enkele van zulke mensen in mijn, gelukkig niet zo directe, omgeving. Elke keer als ik ook maar een profielfoto van die mensen op Internet zie, of als ik ze op de weg in een auto zie, bekruipt mij dat enge, stikkende gevoel van koude angst.
Het is overigens ook niet zo dat ik fysiek bang voor deze mensen ben. Integendeel, ik ben erg sportief en qua postuur 'het dubbele' van deze betreffende mensen, op dat gebied heb ik dus niks voor ze te vrezen. Maar toch kan ik gewoon hun nabijheid al niet verdragen. Misselijkmakend vind ik ze. Alsof ze gewoon een soort negatieve energie uitstralen waarvan ik het doodsbenauwd en op mijn zenuwen krijg. Vooral als mijn vriendin er bij is, dan is die emotie nog eens tíg keer zo krachtig omdat er dan een beschermende factor jegens haar bij komt kijken.
Nog meer mensen die dit herkennen/ervaren? Iemand een verklaring hiervoor?