abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97369250
Ik post dit topic omdat ik nieuwsgierig ben of andere mensen dit ook wel eens ervaren. Ik zal proberen dit niet té langdradig te maken.

Eerst een kleine samenvatting over mezelf. Ik ben een vrij nuchter en kalm persoon. Houd van een goede discussie maar heb een pesthekel aan ruzie. Omring me alleen maar met mensen waar ik me goed bij voel en 'blokkeer' de rotte appels uit mijn leven, ook al is het een familielid. Ik ben verder een allemansvriend en blijf het liefst zo veel mogelijk neutraal. Je moet het bij mij al heel bont maken wil je mij kwaad krijgen. Om dit stukje te concluderen: ik houd niet van narigheid, en al helemaal niet van 'nare' mensen. Ik denk dat ik wat dat betreft geen uitzondering ben.

Nou wil het lot er nog wel eens voor zorgen dat je, ongeacht je 'ontwijkende' houding jegens 'nare' mensen, toch wel eens met ze te maken krijgt of ze op je pad krijgt. Zij het door familie, vrienden, werk, of van waar dan ook. Dat hou je gewoon niet tegen. Nou heb je over iedereen die je kent wel een mening, ook over nieuwe mensen d.m.v. de welbekende eerste indruk. Die kan positief of negatief zijn, en vooral als je veel van een persoon weet kan dat erg sterk beïnvloeden hoe jij tegen die persoon kijkt.

Nu is het zo dat ik een paar van die personen in mijn omgeving heb, waar ik op z'n allerzachts gezegd een niet zo positieve kijk op heb. Prima, dat heeft iedereen waarschijnlijk wel. Maar is het normaal dat wanneer je bij een persoon in de buurt bent, waarvan je weet dat die misselijkmakende dingen op zijn/haar kerfstok heeft, die gewoonweg 'kwaadaardig' is, dat je soort van verstikkende, koude angst ervaart?

En dan bedoel ik niet zomaar 'nare' mensen, want even goede vrienden, iedereen haalt wel eens streken / rottigheid uit of heeft dingen waar hij/zij niet al te trots op is, maar echt mensen die verschrikkelijke dingen gedaan hebben en die je tot alles mogelijk acht, mensen die 'slecht' tot op het bot zijn en waar alleen maar rottigheid vandaan komt. Ik heb helaas enkele van zulke mensen in mijn, gelukkig niet zo directe, omgeving. Elke keer als ik ook maar een profielfoto van die mensen op Internet zie, of als ik ze op de weg in een auto zie, bekruipt mij dat enge, stikkende gevoel van koude angst.

Het is overigens ook niet zo dat ik fysiek bang voor deze mensen ben. Integendeel, ik ben erg sportief en qua postuur 'het dubbele' van deze betreffende mensen, op dat gebied heb ik dus niks voor ze te vrezen. Maar toch kan ik gewoon hun nabijheid al niet verdragen. Misselijkmakend vind ik ze. Alsof ze gewoon een soort negatieve energie uitstralen waarvan ik het doodsbenauwd en op mijn zenuwen krijg. Vooral als mijn vriendin er bij is, dan is die emotie nog eens tíg keer zo krachtig omdat er dan een beschermende factor jegens haar bij komt kijken.

Nog meer mensen die dit herkennen/ervaren? Iemand een verklaring hiervoor?
  vrijdag 27 mei 2011 @ 02:27:34 #2
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_97369512
Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt en denk dat we dat allemaal wel ervaren, maar jij wellicht een stuk sterker dan anderen.

Volgens mij is het gewoon intuïtie en als ik jou was zou ik blij zijn met zo'n sterke intuïtie.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_97369983
HSP?
  vrijdag 27 mei 2011 @ 08:47:04 #4
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_97371145
Nu ben ik benieuwd naar die verschrikkelijke daden.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 27 mei 2011 @ 09:03:08 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_97371442
Niemand is puur slecht tot op het bot. Als je dat denkt is het wel logisch dat je fysieke verschijnselen krijgt. Maar echt reëel is het niet
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_97371504
wat voor vreselijke mensen heb jij in je omgeving?
Als je zegt 'slecht tot op het bot' denk ik aan psychotische moordenaars enzo..
Daar zou ik ook koud van worden, hoor ;)
pi_97371673
Ik heb daar niet zoveel last van..

Over het algemeen mijd ik wel personen waarvan ik weet dat ze verslaafd zijn aan gokken, drank en drugs of mensen met ergere psychische problemen waar ik last van zou kunnen krijgen.

Maar als ik ze toch tegen kom dan behandel ik ze niet anders dan andere mensen.. en tsja, soms word ik er zelfs nieuwsgierig van terwijl ik weet dat ik dat beter niet kan zijn (ik heb bijv de neiging depressieve en problematische mensen te helpen terwijl mij dat toch niet lukt).
Shit happens.
pi_97373007
Ik heb het wat dat betreft ook niet over zaken als gok-, drank- en/of drugsverslavingen, die hebben vaak nog een aanleiding en hoewel ik zo'n mensen in het algemeen ook niet om graag in de buurt heb, zijn ze vaak ongevaarlijk en vaak gewoon depressief of iets dergelijks. Denk eerder aan zaken die absoluut niet goed te praten zijn zoals aanranding, verkrachting, lugubere vormen van dierenmishandeling (dat terwijl ik een enorm dierenliefhebber ben), excessieve agressie en zelfs moord.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 10:08:59 #9
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_97373045
In wat voor een typische kringen vertoef jij in hemelsnaam?
pi_97373108
quote:
11s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:08 schreef Copycat het volgende:
In wat voor een typische kringen vertoef jij in hemelsnaam?
Zoveel mogelijk in goede. Maar zoals de OP al beschrijft, heb je af en toe gewoon geen vat op wie je leert kennen.
pi_97373185
Ik ken ook wel een paar mensen met een fout verleden, maar dit is wel heel erg _O-
Misschien werkt je houding averechts en trek je het juist aan ofzo?
  vrijdag 27 mei 2011 @ 10:19:52 #12
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_97373364
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:11 schreef SecurityException het volgende:
Zoveel mogelijk in goede. Maar zoals de OP al beschrijft, heb je af en toe gewoon geen vat op wie je leert kennen.
Bij jou lijkt het wat vaker dan af en toe. Zit je bij de reclassering of zo?
Ik ken wel wat schimmige figuren, vooral op afstand en vooral zonder intentie ze beter te leren kennen.
pi_97373366
Het gaat in mijn geval over 2 personen die ik geheel toevallig op het pad ben gekomen. Een daarvan was vroeger mijn overbuurjongen en heeft t/m de middelbare school altijd bij mij op school en op momenten zelfs in de klas gezeten, en was als kind zijnde al niet helemaal "100%". De ander is een oude kennis van verre familie die ongewenst over de vloer kwam in een periode dat ik er een paar weekjes logeerde (buitenland). Het is dus absoluut niet zo dat ik mij in een slecht milieu ophoudt of met verkeerde mensen om ga. Verre van zelfs.
pi_97373407
Dan is het gewoon 'bad luck'. Als je lang genoeg niet spontaan/geïnteresseerd tegen ze doet verdwijnt het wel weer.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 10:22:15 #15
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_97373445
En die jongen die je bij je familie in het buitenland tegenkwam, zie je nu ook regelmatig dus? Die klasgenoot van toen idem?
Je zou bijna denken dat je er te veel op gefocust bent.
pi_97373653
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:22 schreef Copycat het volgende:
En die jongen die je bij je familie in het buitenland tegenkwam, zie je nu ook regelmatig dus? Die klasgenoot van toen idem?
Je zou bijna denken dat je er te veel op gefocust bent.
Dat is nou juist de clu van dit topic. :P Die etter van een buurjongen zie ik inderdaad nog wel vrij regelmatig, die woont schijnbaar hier in de buurt ergens (ik ben 6 van de 7 dagen bij m'n vriendin). Die gozer in het buitenland is weliswaar aan de andere kant van de wereld, maar nadrukkelijk aanwezig op bijvoorbeeld de Facebook profielen van enkele van m'n achternichten/neven. Ik krijg gewoon de rillingen van die hele gast als ik 'm ook maar als profielplaatje op een Facebook Wall zie ergens, omdat ik in m'n achterhoofd heb wat die wel niet allemaal op z'n kerfstok heeft.
pi_97422285
Je bent gewoon een geestelijk mietje in een fors lichaam.

Waardeloze combinatie.
Einde van een tijdperk
pi_97647205
Heel herkenbaar, in mijn geval is komt die woede jegens zo'n persoon voort uit het gevoel dat mijn vertrouwen geschonden is door zo iemand en ik naast afkeer ook schrik heb voor zo iemand omdat ze in staat zijn om gedrag te vertonen waarin ik me totaal niet kan verplaatsen. Ik voel dan veel boosheid jegens de persoon. Probleem is alleen dat ik een hekel aan confrontaties heb. En omdat de emoties bij zo iemand erg bij mij kunnen oplopen blokkeer ik en slaat het om in angst terwijl ik normaal zeer mondig ben.
pi_97657271
In mindere mate herkenbaar. Het is dan ook frustrerend als je extra hard je best doet om bepaalde individuen te ontwijken, maar ze op de een of andere manier sneller voor je neus staan.
pi_97660840
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:28 schreef SecurityException het volgende:

[..]

Dat is nou juist de clu van dit topic. :P Die etter van een buurjongen zie ik inderdaad nog wel vrij regelmatig, die woont schijnbaar hier in de buurt ergens (ik ben 6 van de 7 dagen bij m'n vriendin). Die gozer in het buitenland is weliswaar aan de andere kant van de wereld, maar nadrukkelijk aanwezig op bijvoorbeeld de Facebook profielen van enkele van m'n achternichten/neven. Ik krijg gewoon de rillingen van die hele gast als ik 'm ook maar als profielplaatje op een Facebook Wall zie ergens, omdat ik in m'n achterhoofd heb wat die wel niet allemaal op z'n kerfstok heeft.
Oh, het zijn dus geen vrienden, kennissen,collega's of familie van je. Negeren en vooral niet over nadenken.
signatuurloos
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')