FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / [Wanbetaler] Betaalt niet, maar zegt van wel.
Crutchdonderdag 26 mei 2011 @ 11:00
Situatie:

Factuur van november vorig jaar.
Omdat ik wat tijd over heb, heb ik besloten om wat openstaande facturen langs te lopen.
Sinds vorige maand heb ik bij een specifiek bedrijf iedere week een keer gebeld om te vragen of ze de factuur willen voldoen omdat deze ongeveer 3 a 4 maanden over de betalingstermijn heen is.

De persoon aan de andere kant van de lijn antwoordde afwisselend: "Oh, daar was ik nog niet aan toe gekomen", "Ja, ik druk 'm er zo even door", "Ik zal 'm zo even overmaken"

Nu ben ik netjes en dreig niet meteen met aanmaningen of een deurwaarder, maar ik ben het nu zat.

Moet ik nu eerst een herinnering sturen of kan ik meteen gaan aanmanen en rente plus aanmaningskosten in rekening brengen?

Of kan ik direct een deurwaarder inschakelen?

Ik neem aan dat herinneringen via de telefoon ook rechtsgeldig zijn?
Diemuxdonderdag 26 mei 2011 @ 11:11
De meeste incassobureau's nemen facturen van 3/4 maanden oud niet meer aan. Kans dat deze betaald worden is namelijk minimaal.
ThaKillerdonderdag 26 mei 2011 @ 11:12
Zou gewoon voor de zekerheid (en omdat het goedkoper is) een aanmaning per aangetekende post sturen. Kunnen ze ook niet zeuren over kosten van een deurwaarder of dat je ze geen herinnering gestuurd hebt (tel. is niet te bewijzen he).
Crutchdonderdag 26 mei 2011 @ 11:15
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:11 schreef Diemux het volgende:
De meeste incassobureau's nemen facturen van 3/4 maanden oud niet meer aan. Kans dat deze betaald worden is namelijk minimaal.
Dat is raar.
Ze hoeven alleen maar een brief te typen.
Als de klant niet betaalt hoeft het incassobureau ook niets aan de schuldeiser te betalen.
Crutchdonderdag 26 mei 2011 @ 11:16
Als ik nu een herinnering opstel, wat voor betalingstermijn kan ik dan minimaal hanteren?
Diemuxdonderdag 26 mei 2011 @ 11:22
quote:
14s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:16 schreef Crutch het volgende:
Als ik nu een herinnering opstel, wat voor betalingstermijn kan ik dan minimaal hanteren?
3, 7, 14, 21 dagen. Of te wel, wat jij wilt.
GroeneGoddonderdag 26 mei 2011 @ 11:24
schriftelijk, Binnen 5 werkdagen zou ik doen, daarna ECHT uit handen geven, en niet alleen dreigen... wel ff vermelden dat alle kosten voor hun rekening zijn natuurlijk
Crutchdonderdag 26 mei 2011 @ 11:32
5 werkdagen vind ik redelijk.
Ga ik meteen doen. :)
Palomardonderdag 26 mei 2011 @ 11:46
Brief sturen met iets erin als conform artikel 6:82 van Burgerlijk Wetboek dat het een geval is van ingebrekestelling en dat ie formeel in verzuim verkeert en dat er zonder aankondging rechtsmaatregelen zullen volgen als ie niet binnen 5 dagen betaalt bladiebla ;)
Aliceydonderdag 26 mei 2011 @ 12:06
Er is geen verdere herinnering vereist. Ik zou een aanmaning sturen met een betaaltermijn van bijv. 7 dagen, waarin je alvast aankondigt dat bij niet betalen je een gerechtsdeurwaarder inschakelt en dat de kosten daarvan voor je debiteur zijn.

Als er 2 weken later nog niets is, schakel je ook daadwerkelijk een gerechtsdeurwaarder in. Die zal de debiteur een aantal keer aanmanen. Wordt er dan nog niet betaald, kan de gerechtsdeurwaarder een procedure voor je voeren bij de kantonrechter (er van uitgaande dat het een vordering van minder dan ¤ 5000,- betreft). Met het vonnis dat daaruit volgt kan de gerechtsdeurwaarder vervolgens beslag leggen. Houd er wel rekening mee dat zo'n procedure een poosje duurt. Wanneer je debiteur niet betaalt na de aanmaningen van de gerechtsdeurwaarder kan er een half jaar a een jaar over heen gaan.

Bewaar goed alle correspondentie en telefoonnotities. Mocht het tot een procedure komen en mocht je debiteur zich dan gaan verweren tegen incassokosten, heb je bewijzen dat je op minnelijke wijze hebt geprobeerd hem tot betalen te bewegen.
Fundorvrijdag 27 mei 2011 @ 10:04
Het is belangrijk om de reden van niet-betalen te achterhalen en daar de strategie op aan te passen. Geen standaardaanpak dus. Kijk op onze blog voor tips bij selectie van een incassobureau en voor meer informatie over dergelijke problemen met openstaande facturen.

Succes met het innen van de factuur!

[ Bericht 17% gewijzigd door Sjeen op 27-05-2011 10:40:28 (Da's pech, linkje weg...) ]
JumpingJackyvrijdag 27 mei 2011 @ 10:37
Even checken: Je hebt geleverd? Je hebt een getekend bewijs van aflevering? Er is niet gereclameerd? Wat zeggen jouw algemene voorwaarden over het uitblijven van betaling?
JumpingJackyvrijdag 27 mei 2011 @ 10:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:04 schreef Fundor het volgende:
Het is belangrijk om de reden van niet-betalen te achterhalen en daar de strategie op aan te passen. Geen standaardaanpak dus. Kijk op onze blog ... voor tips bij selectie van een incassobureau en voor meer informatie over dergelijke problemen met openstaande facturen.

Succes met het innen van de factuur!
Dit noemen we spam....
sangervrijdag 27 mei 2011 @ 10:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:37 schreef JumpingJacky het volgende:
Even checken: Je hebt geleverd? Je hebt een getekend bewijs van aflevering? Er is niet gereclameerd? Wat zeggen jouw algemene voorwaarden over het uitblijven van betaling?
En zijn die AV aan de klant beschikbaar gesteld (aantoonbaar)?

Sowieso in je correspondentie op je AV wijzen. Degene die dat als eerste doet, diens AV gaan doorgaans op.
Crutchmaandag 30 mei 2011 @ 10:26
Nog een vraagje.

Is het rechtsgeldig als ik de aanmaning persoonlijk bij de administratie afgeef?
Diemuxmaandag 30 mei 2011 @ 11:09
Het maakt niet uit hoe ze hem krijgen, zolanng ze maar tekenen voor ontvangst.
sangermaandag 30 mei 2011 @ 11:16
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 11:09 schreef Diemux het volgende:
Het maakt niet uit hoe ze hem krijgen, zolanng ze maar tekenen voor ontvangst.
Met als kanttekening dat iemand dan een foutieve handtekening kan zetten en je kan beschuldigen die te hebben vervalst. Een TNT heeft daar geen belang bij omdat deze onpartijdig is.

Serieus, heb het meegemaakt :') Gelukkig trapte de rechter er niet in, maar alleen al om de discussie te voorkomen zou die ¤ 8 een goede investering zijn....
Crutchmaandag 30 mei 2011 @ 12:20
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 11:09 schreef Diemux het volgende:
Het maakt niet uit hoe ze hem krijgen, zolanng ze maar tekenen voor ontvangst.
Ach ja, ik heb 'm net afgegeven met de melding dat ze nog vijf dagen hebben.
Allereerst waren ze al verbaasd dat ik 'm doodleuk kwam brengen. :')

Als ik begin volgende week mijn geld nog niet heb dan zien we wel verder, maar ik denk dat ze nu wel gaan betalen.
Fundordinsdag 31 mei 2011 @ 16:12
-spam is niet gewenst op FOK!-

[ Bericht 90% gewijzigd door Sjeen op 01-06-2011 09:32:06 ]
bug_me_not2dinsdag 31 mei 2011 @ 16:32
Wat je ook doet, ik zou Fundor nooit inschakelen voor het incasso traject. Een keer geprobeerd maar binnen 3 dagen hadden al mijn klanten de builenpest, was mijn parkiet overleden, mijn vrouw in een man verandert en mijn auto total-loss...
Diemuxdinsdag 31 mei 2011 @ 16:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:32 schreef bug_me_not2 het volgende:
Wat je ook doet, ik zou Fundor nooit inschakelen voor het incasso traject. Een keer geprobeerd maar binnen 3 dagen hadden al mijn klanten de builenpest, was mijn parkiet overleden, mijn vrouw in een man verandert en mijn auto total-loss...
Klopt, Fundor is erg duur en hierdoor ging mijn zaak failliet.
JumpingJackydinsdag 31 mei 2011 @ 16:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:12 schreef Fundor het volgende:
Hopelijk zullen ze deze keer wel betalen. Natuurlijk is de relatie met je klant en het klantbehoud van belang. Wil je hier meer informatie over kijk dan op ons blog: ..... voor tips over klantbehoud & incasso.

Succes nog met het innen van de factuur!
Het heet nog steeds spam en het is nog steeds niet toegestaan hier...
JumpingJackydinsdag 31 mei 2011 @ 16:46
Erg slechte ervaringen met Fundor, slechte communicatie, houden zich niet aan de regels en vallen in herhaling met hun fouten.
sangerdinsdag 31 mei 2011 @ 17:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:45 schreef Diemux het volgende:

[..]

Klopt, Fundor is erg duur en hierdoor ging mijn zaak failliet.
:')
Sessydinsdag 31 mei 2011 @ 20:22
quote:
11s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:00 schreef Crutch het volgende:

Ik neem aan dat herinneringen via de telefoon ook rechtsgeldig zijn?
En totaal niet bewijsbaar.

Hebben die lui een fax? Zo ja, fax met ontvangstbevestiging er ff heen met een ingebrekestelling. Anders ff aangetekend voor alle vervallen facturen.
En betalen ze niet binnen de afgesproken redelijke termijn, dan kan je dus over meer gaan nadenken.
Sessydinsdag 31 mei 2011 @ 20:23
quote:
14s.gif Op maandag 30 mei 2011 12:20 schreef Crutch het volgende:

[..]

Ach ja, ik heb 'm net afgegeven met de melding dat ze nog vijf dagen hebben.
Allereerst waren ze al verbaasd dat ik 'm doodleuk kwam brengen. :')

Als ik begin volgende week mijn geld nog niet heb dan zien we wel verder, maar ik denk dat ze nu wel gaan betalen.
Hoe ga je bewijzen dat ze die hebben ontvangen? Zal in een rechtszaak moeten namelijk.
Godtjedinsdag 31 mei 2011 @ 20:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:46 schreef JumpingJacky het volgende:

En google op deze manier laten indexen is ook gewoon een ban waard op FOK!
JumpingJackydinsdag 31 mei 2011 @ 20:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 20:24 schreef Godtje het volgende:

[..]

En google op deze manier laten indexen is ook gewoon een ban waard op FOK!
Het enige wat ik zeg dat is zijn posts van slechte kwaliteit zijn, hij houdt zich niet aan de regels op Fok! en hij doet dat herhaaldelijk. Ik heb het niet over het bedrijf maar over de poster, he? ;)
Sessydinsdag 31 mei 2011 @ 21:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:12 schreef Fundor het volgende:
Hopelijk zullen ze deze keer wel betalen. Natuurlijk is de relatie met je klant en het klantbehoud van belang. Wil je hier meer informatie over kijk dan op ons blog: (link) voor tips over klantbehoud & incasso.

Succes nog met het innen van de factuur!
Ik citeer even van jullie site hoor.
"Artikel 10 Verplichtingen Fundor.
(...)
Fundor respecteert de gedragsregels zoals gesteld aan het Incassokeurmerk van de NVI;"

Daarin lees ik dus al niet dat Fundor zou beschikken over het keurmerk van de NVI. Heeft Fundor dat keurmerk eigenlijk wel?
Verder lees ik ook niets over de toepasselijkheid van de NVI klachtenprocedure op Fundor (die wel hoort bij het keurmerk. Als er geen klachtenprocedure is, is er geen controle.) Ik lees in de algemene voorwaarden van Fundor alleen dat Fundor een klachtenregistratiesysteem heeft, terwijl het NVI vereist dat er een geschreven procedure moet zijn waarin e.e.a. ten minste moet zijn geregeld, en inzichtelijke registratie is daar slechts 1 van de vereisten van. Mag ik daaruit opmaken dat Fundor de andere vereisten niet naleeft?

Hoewel ik mij kan voorstellen dat de bovenstaande vragen wellicht wat minder plezierig overkomen, heeft TS alle belang bij informatie omtrent die zaken, mocht hij overwegen bij jullie klant te worden. Immers, de acties van een incassobureau zouden heel goed aan TS kunnen worden toegerekend, en TS wil zich er dan natuurlijk wel van kunnen vergewissen dat zijn goede naam gewaarborgd is.

Voor de geinteresseerden, de gedragscode staat hier: http://www.nvio.nl/files/Gedragscode2.pdf
De AV zijn te vinden onderaan de site van bovengenoemde.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sessy op 31-05-2011 21:11:08 ]
Angel_of_Dthdinsdag 31 mei 2011 @ 21:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 21:00 schreef Sessy het volgende:
...
Waarom besteed je zoveel aandacht aan een spammer?
Sessydinsdag 31 mei 2011 @ 21:18
Omdat hij meermaals kennelijk heeft gesmeekt om aandacht, die hij - zo vind ik - dan ook wel verdient. Ik heb zeer aandachtig de site doorgenomen.

Overigens is er met het verdienmodel van incassobureau's in beginsel niets mis. Een deel van de intimidatie die mensen voelen heeft gewoon te maken met het feit dat veel mensen het kennelijk normaal vinden, niet op tijd aan hun verplichtingen te voldoen. Vervolgens gaan ze janken als ze extra moeten bijbetalen onder dreiging van een rechtszaak. Dat hun wederpartij schade lijdt doordat zij te laat betalen, wil er kennelijk niet in (ik heb het dan niet alleen om de misgelopen rente, maar tevens om de kosten van het telkens achter openstaande facturen aan gaan).
Crutchdinsdag 31 mei 2011 @ 21:23
Aangetekend kan altijd nog.
Maandag a.s. zelfs.

Ik hou jullie op de hoogte.
Crutchmaandag 13 juni 2011 @ 16:50
Klant heeft betaald. :)
MuurStraatmaandag 13 juni 2011 @ 18:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:45 schreef Diemux het volgende:

[..]

Klopt, Fundor is erg duur en hierdoor ging mijn zaak failliet.
Ik ontving 400 euro van Fundor!