jup was niet goedkoopquote:Op zaterdag 28 mei 2011 08:55 schreef tysie het volgende:
jouw systeem kosste 424 euro.
dat vind ik veel te veel want dan ken je beter iets proffessioneels kopen.
Staal als ik het goed had. Dingen kun je voor 2 tientjes op marktplaats halen, in- en uitgaande slang erop, pompje ertussen en klaar.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 12:46 schreef tysie het volgende:
is een radiator niet van koper?
water,chloor met koper gaat niet goed.
dan zou je nog een extra warmtewisselaar er tussen moeten doen met het nodige verlies
Waarom die T-stukken en regenpijp, en niet gewoon alleen de slang zelf in cirkels op het dak?quote:Op vrijdag 27 mei 2011 16:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
48 T stukken a 5 euro per stuk![]()
X aantal meters Tyleenslan a 1,65 de meter ( dacht zo`n 75 meter.. )
dus jij wilt 50 liter per minuut door een spiraal gaan persen van 15mm?quote:Op maandag 30 mei 2011 20:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom die T-stukken en regenpijp, en niet gewoon alleen de slang zelf in cirkels op het dak?
Die pomp is voor 3/4 inch slang en dat gaat je met 1 inch slang makkelijk lukken.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 00:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dus jij wilt 50 liter per minuut door een spiraal gaan persen van 15mm?good luck
ja.. en 1 inch slang is best prijzig ook weetjequote:Op dinsdag 31 mei 2011 02:15 schreef machtpen het volgende:
[..]
Die pomp is voor 3/4 inch slang en dat gaat je met 1 inch slang makkelijk lukken.
echt nietquote:Op dinsdag 31 mei 2011 12:03 schreef machtpen het volgende:
Maar de zwarte tyleenslang die je er nu hebt op leggen is 1 inch slang.
Ooit aan een zwart dak in de zon gevoeld?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 20:03 schreef tysie het volgende:
of het zijn meer verliezen. omdat daar de opgevangen warmte naar het dak gaat
Warm water kost meer dan jij denkt blijkbaarquote:Op dinsdag 31 mei 2011 20:39 schreef dribbel79 het volgende:
hang een verwarmingselement in je zwembad...
Een broeikas houdt alleen warmte vast, het voegt niets toe. Warmte vasthouden wil je in het zwembad, bouw daar een kas omheenquote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:34 schreef jaez het volgende:
Hout + slang zwart spuiten/verven en plexiglas behuizing om heen voor extra broeikas effect
Alsof dat niet zou kunnenquote:Op dinsdag 31 mei 2011 00:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dus jij wilt 50 liter per minuut door een spiraal gaan persen van 15mm?good luck
pomp heeft 1" aansluitingenquote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:59 schreef machtpen het volgende:
Die 15 mm intern is dus 3/4 inch slang en daar is je pomp voor ontworpen. Daar kun je rustig zonder probleem 50 meter slang aanhangen.
ik kan je vertellen.. als ik een standaard alchol / kwik thermometer op dat plat dak mik.. dattie barstquote:Op dinsdag 31 mei 2011 20:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ooit aan een zwart dak in de zon gevoeld?
dat dacht ik ook al plexi glas hoeft niet duur te zijn....quote:Op woensdag 1 juni 2011 09:26 schreef Byte_Me het volgende:
beste is om een kast van hout te maken, zwart van binnen, en deze met (plexi)glas af te dekken, zo wordt het nog een stuk warmer. maar ja, dat is uiteraard ook een stuk duurder. verder, hoe meer slang, hoe weer warmte wordt opgenomen, maar dat is logisch.
vergeet ook niet dat als je meerdere slangen in serie aan elkaar knoopt dat de weerstand van de slang ook oploopt?quote:Op woensdag 1 juni 2011 10:15 schreef tysie het volgende:
metingen zijn binnen!!
ik heb net even een thermometer gehaald bij de blokker.
mijn tuinslang van 20 meter levert op dit moment 454 watt vermogen op.
debiet : 1 liter op 23 seconden
van 14,5 naar 17 graden.
en dat al om kwart over 10 scohtends
meer resultaten zullen volgen
omgerekend zal ik aan 8 tuinslangen genoeg hebben om het bad in 6 uur tijd 3 graden te verwarmen.
dat is dus 160 meter tuinslang.
mijn pomp trekt op dit moment 28 watt. dat is neit veel als je daarop 454 watt wint.
precies.. kan je ze beter parralel leggen imo? dan berijk je ook een langzamere stroomsnelheid... en je stromingsweerstand is tov in serie lagerquote:Op woensdag 1 juni 2011 12:33 schreef tysie het volgende:
snap ik.
het water zal dus minder hard stromen.
Maar dit maakt niet zoveel uit denk ik.
want als je water sneller loopt wordt het minder warm dus zelfde wattage.
als je water trager loopt wordt het dus warmer dus zelfde wattage.
Je kan er wel weer een grotere pomp op zetten maar dat gebruikt ook weer meer stroom waardoor je toch weer meer meot betalen
dus jij beweert dat een slang die door een hete broeikas loopt niet meer warmte opneemt dan een slang die door de koude lucht loopt?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een broeikas houdt alleen warmte vast, het voegt niets toe. Warmte vasthouden wil je in het zwembad, bouw daar een kas omheen
jawel hoor. je wordt niet bruin door plexiglas omdat het UV blokt, maar wel warm, want IR gaat er doorheen.quote:
Dat zou een beste zware slang zijn! Deel eens door 1000 i.p.v. 100quote:Op woensdag 1 juni 2011 14:39 schreef tysie het volgende:
dus heb ik nu een inhoud van 0.752 * pi * 4000 / 100 = 70,7 liter in de slang?
Als het een GROTE broeikas is wel, als de slang het volledig oppervlak bedekt, maakt het allemaal bar weinig uit.quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:49 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
dus jij beweert dat een slang die door een hete broeikas loopt niet meer warmte opneemt dan een slang die door de koude lucht loopt?
valt meequote:Op woensdag 1 juni 2011 15:46 schreef tysie het volgende:
@ou-tannu
hoeveel stroom verbruik je eigenlijk met jouw systeem.
want je hebt volgensmij aardig wat zware pompen staan.
misschien maak je er niet eens winst maar juist verlies op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |