ja... ik weet niet eens of dat wel HET probleem is, rare vorm van aandacht tekort o.i.d. wat voor stoornis dit is. Alles kan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 19:18 schreef Pistolebob het volgende:
Ze denkt dus dat ze van alles heeft, en zoekt dat dan op enzo?
Tja.. hoe maak je haar duidelijk dat ze gezond is..
... Wat is ongelukkig tegenwoordig? We zijn niet arm ofzo, het enige wat beetje mis zit is dat ze niet meer van m'n vader houd... maar ze zijn bij elkaar gebleven voor mij en mijn zus, ik denk niet dat dit er wat mee te maken heeft trouwens, het zou heel irrelevant gedrag zijn iniedergeval...quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchhausen_by_proxyquote:Op dinsdag 24 mei 2011 19:22 schreef heiden6 het volgende:
Wees blij dat ze dit niet heeft: http://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchausen_syndrome_by_proxy
Ze denkt al zo'n 12 jaar "binnenkort" dood te gaan... dat is de ernst van de zaak en de grote ergernis van het overige gezinsgedeelte. Tevens OP geupdate voor de zéér meelevenden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:21 schreef dotKoen het volgende:
Tsja, vooral het feit dat ze denkt binnenkort dood te gaan, duidt inderdaad op een psychiatrisch beeld.
Je moeder heeft inderdaad hulp nodig, er lijkt sprake te zijn van een hoge lijdensdruk, ook bij haar. Dat zou een ingang kunnen zijn voor verdere diagnostiek en behandeling. Bespreek het met jullie huisarts.
Hypochondrie is overigens meer een symptoom, verschillende psychiatrische ziekten kunnen deze klachten veroorzaken.
Naast echte hypochondrie, zou dit natuurlijk ook gedrag kunnen zijn, en ook dan lijkt me hulp op zijn plek.
Wat ik merkwaardig aan deze zaak vind is dat ze dus blijkbaar geen medische hulp zoekt (voor de kanker of iets dergelijks die ze denkt te hebben)?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:53 schreef Precizionist het volgende:
[..]
Ze denkt al zo'n 12 jaar "binnenkort" dood te gaan... dat is de ernst van de zaak en de grote ergernis van het overige gezinsgedeelte. Tevens OP geupdate voor de zéér meelevenden.
Nogmaals waardering voor allen die mij helpen en medeleven tonen !!!
Het gaat niet om jouw liefde voor haar of andersom.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:53 schreef Precizionist het volgende:
[..]
Ze denkt al zo'n 12 jaar "binnenkort" dood te gaan... dat is de ernst van de zaak en de grote ergernis van het overige gezinsgedeelte. Tevens OP geupdate voor de zéér meelevenden.
Nogmaals waardering voor allen die mij helpen en medeleven tonen !!!
Inderdaad. Dat is typerend voor een waan, dat zelfs bij ontkrachtend bewijs aan het denkbeeld wordt vastgehouden. Of het echt een hypochondere waan is, of meer een somatoforme stoornis of hypochondie, dat zal verder onderzoek moeten uitwijzen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:59 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het gaat niet om jouw liefde voor haar of andersom.
Ze leeft in een soort waanwereld met betrekking tot haar lichaam. Daar zit het hem.
En ik denk ook niet als je een hypochonder voor het eerst confronteert met die ziekte
dat dat dan zomaar wordt toegegeven.
Goede vraag (na een enkele weken in de psychiatrie vergrijp je je wel eens aan te veel jargon). Een somatoforme stoornis is een psychiatrische stoornis die wordt gekenmerkt door voornamelijk lichamelijke klachten of zorgen over lichamelijke klachten, zonder dat daar (voldoende) verklaring vanuit een lichamelijke of andere psychiatrische aandoening voor is. Hypochondrie is daar 1 van (ik vergiste me even, hypochondie is ook de naam voor een stoornis zelf), ander voorbeelden zijn een pijnstoornis of een somatisatiestoornis.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:17 schreef Re het volgende:
wat is een somatoforme stoornis dotK? (dit voor de onwetenden)
Nee, de kanker verklaart waarschijnlijk wél voor het grootste deel de angst voor ziektes of zelfs hypochondrie neem ik aan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:35 schreef Heroinjunk het volgende:
Kan het niet zijn dat je moeder vindt dat ze aandacht tekort komt? Je vader heeft meerdere malen kanker gehad en daar zal op dat moment veel aandacht aan besteed zijn. Je leest vaak ook verhalen over kinderen waarbij een broertje of zusje een ziekte heeft, waarbij het gezonde kind ontspoort ofzoiets dergelijks.
Dat zei ik ook al meteen tegen haar toen ze begon met ontkennen, ik heb de wikipedia pagina volledig voorgelezen in het bijzijn van mijn gezin en het werd deze keer eens niet meteen in de wind geslagen. Doch weigert ze in alle talen naar een dokter te willen, ze zegt bang te zijn voor de uitslag e.d. waarop ik haar natuurlijk aanviel op het "wil je anders leven in onzekerheid?" maar doordringen lukte me niet erg... Ik ga nu te bed, moet morgen de volle aandacht erbij hebben voor m'n examen, superbedankt allemaal voor jullie tijd en moeite.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:59 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het gaat niet om jouw liefde voor haar of andersom.
Ze leeft in een soort waanwereld met betrekking tot haar lichaam. Daar zit het hem.
En ik denk ook niet als je een hypochonder voor het eerst confronteert met die ziekte
dat dat dan zomaar wordt toegegeven.
Je ziet in ieder geval wel dat hypochondrie vaker voorkomt bij mensen die in het gezin ziekte hebben meegemaakt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:43 schreef Precizionist het volgende:
[..]
Nee, de kanker verklaart waarschijnlijk wél voor het grootste deel de angst voor ziektes of zelfs hypochondrie neem ik aan.
Bij hypochondrie helpen CGT en antidepressiva. Als het meer de intensiteit van een waan heeft, dan is dat moeilijker te behandelen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:43 schreef Ghostinthemachine het volgende:
Als ze daar echt al 12 jaar last van heeft en overtuigd is dat ze ziek is kan het erg lastig zijn om daar nog vanaf te komen. Cognitieve therapie misschien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |