abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 mei 2011 @ 22:04:28 #1
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_97224455
Hoi,

heb vorige maand bij de Lidl een beregeningspomp gekocht. Aanzuigslang (10 meter) bij gehaald met terugslagklep onderaan (in totaal duurder dan de pomp.. :{ ).

Naar ik begreep hebben de vorige bewoners de put (8 meter diep) altijd goed kunnen benutten, alleen ik krijg niet een continue straal water omhoog gezogen. De pomp lijkt steeds lucht binnen te krijgen, dan een tijdje droog te pompen en dan slaat hij af...

Ligt het aan de pomp of aan de put? Als ik het gepompte water direct terugpomp in de put dan blijft hij wel continu werken, dus lijkt erop dat de put wordt leeggezogen, maar dat klinkt vrij belachelijk...

Graag jullie suggesties!
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_97224915
quote:
Pompcapaciteit tot 4.600 l/u, opvoerhoogte tot 45 m, aanzuighoogte tot 7 m, persdruk tot 4,5 bar
Aanzuighoogte 7 meter dus dan gaat een put van 8 meter niet lukken ;)
  maandag 23 mei 2011 @ 22:11:41 #3
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97224955
Dit komt uiteraard omdat de pomp te weinig water toegevoerd krijgt waardoor de buis in de grond (de puls) leeg raakt en de pomp lucht aanzuigt.
Dit kan 2 oorzaken hebben of een combinatie van beide:
Het grondwater staat door de droogte te laag of de gaatjes in de puls zitten verstopt
Wie dit leest is gek
  maandag 23 mei 2011 @ 22:12:51 #4
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97225046
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 22:11 schreef mitchell88 het volgende:

[..]

Aanzuighoogte 7 meter dus dan gaat een put van 8 meter niet lukken ;)
Ligt er aan hoe hoog het water in de puls staat, als dat hoger dan 7 meter onder de pomp staat maakt het niets uit, al is ie 100 meter diep
Wie dit leest is gek
pi_97225283
een put kan dichtslaan als deze een tijd niet gebruikt wordt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 23 mei 2011 @ 22:27:12 #6
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_97226007
hmm, dat zou dan best eens het geval kunnen zijn.

Hoe krijg ik de put weer open?
  maandag 23 mei 2011 @ 22:28:30 #7
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97226100
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 22:27 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

Zoutzuur er in gooien en een nacht laten staan
Wie dit leest is gek
pi_97226110
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 22:27 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

het is vooral de grond rondom de put die dichtslaat en ik denk dat de put als verloren beschouwd dient te worden
  dinsdag 24 mei 2011 @ 16:04:31 #9
53151 T42
Pinball Wizard
pi_97250604
quote:
99s.gif Op maandag 23 mei 2011 22:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
Dit komt uiteraard omdat de pomp te weinig water toegevoerd krijgt waardoor de buis in de grond (de puls) leeg raakt en de pomp lucht aanzuigt.
Dit kan 2 oorzaken hebben of een combinatie van beide:
Het grondwater staat door de droogte te laag of de gaatjes in de puls zitten verstopt
dit gebeurd nu vaker jah
pi_97252101
Meer dan 10 meter opzuigen is gewoon onmogelijk omdat dan de dampspanning van water bereikt wordt. De extra weerstand die de slang levert zorgt dat het altijd minder dan 10 meter is.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 18:41:15 #11
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97257577
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 16:38 schreef JaFFe het volgende:
Meer dan 10 meter opzuigen is gewoon onmogelijk omdat dan de dampspanning van water bereikt wordt. De extra weerstand die de slang levert zorgt dat het altijd minder dan 10 meter is.
Dampspanning??
Het gaat er om dat 10 meter waterkolom een druk geeft van 1 kg/cm2
De luchtdruk op het aardoppervlak is ook 1 kg/cm2 en als de pomp de aanzuigleiding leegpompt kan de luchtdruk maximaal 10 meter waterkolom omhoog drukken.
Wie dit leest is gek
  dinsdag 24 mei 2011 @ 18:50:01 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_97258012
Ik heb de gebrekkige aanzuigkracht van mijn beregeningspomp opgelost met een combi van dompelpomp en een beregeningspomp in serie.
Beregeningspomp is trouwens in mijn geval een schoonwaterpomp; dan hoort er eigenlijk een filter tussen. Levensduur kan anders erg kort zijn als je de bodemprut van de put meezuigt.

Maar eigenlijk klinkt dit volgens mij meer naar een lege put.

Zo'n filter dus: http://www.wildkamp.com/w(...)micron_pr_37392_WKNL
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:35:44 #13
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_97272095
dompelpomp gaat niet werken, put is slechts 5 cm doorsnee..
zo'n filter heb ik erop zitten, maar hang de slang uiteraard niet helemaal tot op de bodem, zo'n halve meter erboven.

Dat zoutzuur, is dat serieus een optie om de put weer open te krijgen? Kan ik dat gewoon kopen bij de bouwmarkt? Vreet dat niet de plastic buis weg?
pi_97272697
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:35 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
zo'n filter heb ik erop zitten, maar hang de slang uiteraard niet helemaal tot op de bodem, zo'n halve meter erboven.

Dat zoutzuur, is dat serieus een optie om de put weer open te krijgen? Kan ik dat gewoon kopen bij de bouwmarkt? Vreet dat niet de plastic buis weg?
nee niet doen, je put zal gewoon wegsmelten
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:58:46 #15
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97273677
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:35 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

PVC is zoutzuur bestendig. Het zit notabene is een plastic fles of jerrycan.
Gooi er 2 á 3 liter in, een gieter water er achteraan om het wat te mengen en wacht 24 uur.
Grote kans dat het daarna veel beter gaat.

Overigens kun je het leegzuigen van de puls ook bestrijden door de afvoer van de pomp te knijpen, bijvoorbeeld dmv een verstelbare sproeier.
Wie dit leest is gek
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:03:12 #16
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_97273962
Goede tips, ga ik proberen!
pi_97283672
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:03 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Goede tips, ga ik proberen!
let wel op met het eerste pompwater. Dat kan nog behoorlijk zuur zijn (je pomp kan het wel hebben maar jij/ je planten mogelijk niet)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_97576158
is het nog gelukt?
  donderdag 2 juni 2011 @ 12:42:02 #19
182073 invine
blablabla etc.
pi_97617231
Je kan je pomp ook een meter dieper in de grond neerzetten? Zo hebben mijn ouders dat ook en dat werkt perfect, wat ook weleens wil helpen is vanaf boven (waar het water normaal uit moet komen) de pomp vol te gieten met water, kan zijn dat het dan wel in 1x aanslaat.
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  donderdag 2 juni 2011 @ 21:25:20 #20
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_97634121
Weet inmiddels waar het aan ligt. De put is prima, de pomp ook... het is alleen lastig om een luchtdichte aansluiting te krijgen tussen put en aanzuigslang. De aanzuigslang heeft een diameter van 3,5 cm en de put is 5 cm.

Als dat niet luchtdicht is zuigt hij simpelweg de put leeg, en begint dan lucht aan te zuigen waarna de pomp uiteraard uitslaat.

Is me wel gelukt met een rubber verloopstuk en veel ducttape maar dat is geen lange termijn oplossing. Maar ik weet nu in ieder geval waar ik de oplossing moet zoeken!
  donderdag 2 juni 2011 @ 21:31:36 #21
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97634355
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:25 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Weet inmiddels waar het aan ligt. De put is prima, de pomp ook... het is alleen lastig om een luchtdichte aansluiting te krijgen tussen put en aanzuigslang. De aanzuigslang heeft een diameter van 3,5 cm en de put is 5 cm.

Als dat niet luchtdicht is zuigt hij simpelweg de put leeg, en begint dan lucht aan te zuigen waarna de pomp uiteraard uitslaat.

Is me wel gelukt met een rubber verloopstuk en veel ducttape maar dat is geen lange termijn oplossing. Maar ik weet nu in ieder geval waar ik de oplossing moet zoeken!
Ik heb nog nooit gehoord dat het luchtdicht maken van die opening nodig is om een pomp goed te laten werken.
Ik zou eerder verwachten dat het juist tegenwerkt als er een vacuum boven het water ontstaat.
Wie dit leest is gek
pi_97637455
quote:
99s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:31 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit gehoord dat het luchtdicht maken van die opening nodig is om een pomp goed te laten werken.
Ik zou eerder verwachten dat het juist tegenwerkt als er een vacuum boven het water ontstaat.
oneens :)

vacuum is de drijvende kracht om het water uit de put te krijgen, zuig je valse lucht dan werkt de pomp niet.
  donderdag 2 juni 2011 @ 22:58:16 #23
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97638291
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:39 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

oneens :)

vacuum is de drijvende kracht om het water uit de put te krijgen, zuig je valse lucht dan werkt de pomp niet.
Je zuigt in principe geen valse lucht aan als de zuigbuis onder water zit.
Bij mij staat het water gemiddeld op 1,5 meter. De zuigbuis is 5 meter lang en alleen aan de onderkant open. De buis steekt dus 3,5 meter in het grondwater.
Valse lucht aanzuigen kan dus alleen als de die 3,5 meter die in de put zit wordt weggepompt.
En dat gebeurt als de gaatjes van de put dicht zitten want dan wordt het niet snel genoeg aangevuld OF wanneer het grondwaterniveau veel lager dan normaal staat. Zoals nu.

Je zou de zuigbuis net zo goed in een sloot op meertje kunnen steken, dan trekt de pomp net zo min valse lucht.
Wie dit leest is gek
pi_97638354
de koppeling met de pomp zit op maaiveldniveau, dus dan zit je boven je grondwaterniveau, Als je daar lucht aanzuigt komt er echt niets meer de grond uit :)
  donderdag 2 juni 2011 @ 23:01:31 #25
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97638413
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:59 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
de koppeling met de pomp zit op maaiveldniveau, dus dan zit je boven je grondwaterniveau, Als je daar lucht aanzuigt komt er echt niets meer de grond uit :)
Dat klopt als een bus. Maar TS heeft het over het luchtdicht maken van de opening tussen de zuigbuis en de put
Wie dit leest is gek
pi_97638511
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:25 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Ik ga er vanuit dat hij de koppeling tussen de pomp en de put bedoelt als ik het bovenstaande lees.
:)
  donderdag 2 juni 2011 @ 23:10:36 #27
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97638802
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 23:03 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat hij de koppeling tussen de pomp en de put bedoelt als ik het bovenstaande lees.
:)
Er is toch geen koppeling tussen de pomp en de put? :?
De zuigzijde van pomp zuigt aan de zuigbuis (de pvc buis van 35mm) die in een pvc of stalen buis van 50mm wordt gestoken. Met boven of onderaan een terugslagklep tegen het leeglopen van de pomp en zuigbuis.
Wie dit leest is gek
  donderdag 2 juni 2011 @ 23:21:19 #28
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97639286
Zo bedoel ik

Wie dit leest is gek
pi_97647751
laten we even op ts wachten met wat hij bedoelt, we kunnen wel blijven raden maar zonder meer info komen we er niet :)
  vrijdag 3 juni 2011 @ 12:08:49 #30
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_97652623
Gaat niet om koppeling tussen put en pomp, die is er inderdaad niet. Maar om de ruimte tussen slang en put, heb even het plaatje van Nieuwsgierig gebruikt:

Tussen de slang en de put wil ik een soort van rubber wig hebben (is zoiets te koop?) waardoor ik hem als een plug er makkelijk in kan stoppen en uit kan halen.

Maar volgens jou zou ik dat eigenlijk helemaal niet nodig hoeven hebben als de put gewoon goed open van onder zou zijn?

Nooit geweten trouwens hoe zo'n putbuis er nu precies uitziet, door jouw schemaatje ben ik ff gaan zoeken.

Nu snap ik ook wat je bedoelt met de gaatjes (ik dacht dat alleen onderaan een opening zat met daar een filter ofzo, daar had ik je gaatjes ook een rol toebedeeld :) )
pi_97662255
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 12:08 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Gaat niet om koppeling tussen put en pomp, die is er inderdaad niet. Maar om de ruimte tussen slang en put, heb even het plaatje van Nieuwsgierig gebruikt:
[ afbeelding ]

Tussen de slang en de put wil ik een soort van rubber wig hebben (is zoiets te koop?) waardoor ik hem als een plug er makkelijk in kan stoppen en uit kan halen.

Maar volgens jou zou ik dat eigenlijk helemaal niet nodig hoeven hebben als de put gewoon goed open van onder zou zijn?

Nooit geweten trouwens hoe zo'n putbuis er nu precies uitziet, door jouw schemaatje ben ik ff gaan zoeken.

[ afbeelding ]

Nu snap ik ook wat je bedoelt met de gaatjes (ik dacht dat alleen onderaan een opening zat met daar een filter ofzo, daar had ik je gaatjes ook een rol toebedeeld :) )
nee dat gat hoef je niet dicht te maken.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 18:14:47 #32
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97703390
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 12:08 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[ afbeelding ]
gaan zoeken.

[ afbeelding ]

Dat ding heet het puntstuk, naar de punt die er onder aan zit. Voor de rest is het een gegalvaniseerde anderhalfduimse pijp met 1-1/2" BSP schroefdraad.
In de buis zijn gaten geboord zoals je ziet maar meestal zitten die niet eens verstopt.
want om de buis zit ook nog fijn kopergaas gespannen en aan elkaar gesoldeerd. Dit kopergaas zit dan dicht met ketelsteen oftewel kalk. Vandaar dat zoutzuur soms helpt.
De dikke rand net boven de punt dient om het gaas te beschermen bij het slaan van de put.
Wie dit leest is gek
pi_97757644
De opening tussen puls en de zuigleiding moet inderdaad dichtgemaakt worden. Dan duwt de luchtdruk via de grond het grondwater in de puls. Als dat open is, zuigt ie simpel de puls leeg en is er veel minder stuwende druk.

Ik heb dit opgelost door een oude fietbinnenband om de zuigslang te wikkelen en er een paar slagen duct tape omheen te wikkelen zodat e.e.a. klem in de puls past. Zuigt een stuk beter. En inderdaad, de persslang een beetje knijpen zodat je een balans krijgt.

Dat effect van zoutzuur heb ik nog nooit gehoord, kan iemand me daar meer over vertellen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 5 juni 2011 @ 23:33:45 #34
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_97766536
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:19 schreef blomke het volgende:

Dat effect van zoutzuur heb ik nog nooit gehoord, kan iemand me daar meer over vertellen?
Zoals ik al zei gaat het fijne gaas van het puntstuk dichtzitten met kalk.
De officiële manier om dit te verhelpen is de puls uit de grond te trekken en het gaas te reiniggen met een midel dat kalk oplost, bijvoorbeeld azijn. Net zoals een koffiezetapparaat of waterkoker.
En zoutzuur is nog veel zuurder dus veel effectiever.
Maar omdat het trekken en inslaan van de puls een hels karwei is, is het te proberen om een paar liter zoutzuur in de puls te gieten, Dat verdund natuurlijk enorm met het water dat er in staat maar niet geschoten is altijd mis.
Wie dit leest is gek
pi_97776104
Hartelijk bedankt voor uw info!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')