Aanzuighoogte 7 meter dus dan gaat een put van 8 meter niet lukkenquote:Pompcapaciteit tot 4.600 l/u, opvoerhoogte tot 45 m, aanzuighoogte tot 7 m, persdruk tot 4,5 bar
Ligt er aan hoe hoog het water in de puls staat, als dat hoger dan 7 meter onder de pomp staat maakt het niets uit, al is ie 100 meter diepquote:Op maandag 23 mei 2011 22:11 schreef mitchell88 het volgende:
[..]
Aanzuighoogte 7 meter dus dan gaat een put van 8 meter niet lukken
Zoutzuur er in gooien en een nacht laten staanquote:Op maandag 23 mei 2011 22:27 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
hmm, dat zou dan best eens het geval kunnen zijn.
Hoe krijg ik de put weer open?
het is vooral de grond rondom de put die dichtslaat en ik denk dat de put als verloren beschouwd dient te wordenquote:Op maandag 23 mei 2011 22:27 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
hmm, dat zou dan best eens het geval kunnen zijn.
Hoe krijg ik de put weer open?
dit gebeurd nu vaker jahquote:Op maandag 23 mei 2011 22:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
Dit komt uiteraard omdat de pomp te weinig water toegevoerd krijgt waardoor de buis in de grond (de puls) leeg raakt en de pomp lucht aanzuigt.
Dit kan 2 oorzaken hebben of een combinatie van beide:
Het grondwater staat door de droogte te laag of de gaatjes in de puls zitten verstopt
Dampspanning??quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:38 schreef JaFFe het volgende:
Meer dan 10 meter opzuigen is gewoon onmogelijk omdat dan de dampspanning van water bereikt wordt. De extra weerstand die de slang levert zorgt dat het altijd minder dan 10 meter is.
nee niet doen, je put zal gewoon wegsmeltenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:35 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
dompelpomp gaat niet werken, put is slechts 5 cm doorsnee..
zo'n filter heb ik erop zitten, maar hang de slang uiteraard niet helemaal tot op de bodem, zo'n halve meter erboven.
Dat zoutzuur, is dat serieus een optie om de put weer open te krijgen? Kan ik dat gewoon kopen bij de bouwmarkt? Vreet dat niet de plastic buis weg?
PVC is zoutzuur bestendig. Het zit notabene is een plastic fles of jerrycan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:35 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
dompelpomp gaat niet werken, put is slechts 5 cm doorsnee..
zo'n filter heb ik erop zitten, maar hang de slang uiteraard niet helemaal tot op de bodem, zo'n halve meter erboven.
Dat zoutzuur, is dat serieus een optie om de put weer open te krijgen? Kan ik dat gewoon kopen bij de bouwmarkt? Vreet dat niet de plastic buis weg?
let wel op met het eerste pompwater. Dat kan nog behoorlijk zuur zijn (je pomp kan het wel hebben maar jij/ je planten mogelijk niet)quote:
Ik heb nog nooit gehoord dat het luchtdicht maken van die opening nodig is om een pomp goed te laten werken.quote:Op donderdag 2 juni 2011 21:25 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Weet inmiddels waar het aan ligt. De put is prima, de pomp ook... het is alleen lastig om een luchtdichte aansluiting te krijgen tussen put en aanzuigslang. De aanzuigslang heeft een diameter van 3,5 cm en de put is 5 cm.
Als dat niet luchtdicht is zuigt hij simpelweg de put leeg, en begint dan lucht aan te zuigen waarna de pomp uiteraard uitslaat.
Is me wel gelukt met een rubber verloopstuk en veel ducttape maar dat is geen lange termijn oplossing. Maar ik weet nu in ieder geval waar ik de oplossing moet zoeken!
oneensquote:Op donderdag 2 juni 2011 21:31 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gehoord dat het luchtdicht maken van die opening nodig is om een pomp goed te laten werken.
Ik zou eerder verwachten dat het juist tegenwerkt als er een vacuum boven het water ontstaat.
Je zuigt in principe geen valse lucht aan als de zuigbuis onder water zit.quote:Op donderdag 2 juni 2011 22:39 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
oneens
vacuum is de drijvende kracht om het water uit de put te krijgen, zuig je valse lucht dan werkt de pomp niet.
Dat klopt als een bus. Maar TS heeft het over het luchtdicht maken van de opening tussen de zuigbuis en de putquote:Op donderdag 2 juni 2011 22:59 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
de koppeling met de pomp zit op maaiveldniveau, dus dan zit je boven je grondwaterniveau, Als je daar lucht aanzuigt komt er echt niets meer de grond uit
Ik ga er vanuit dat hij de koppeling tussen de pomp en de put bedoelt als ik het bovenstaande lees.quote:Op donderdag 2 juni 2011 21:25 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Weet inmiddels waar het aan ligt. De put is prima, de pomp ook... het is alleen lastig om een luchtdichte aansluiting te krijgen tussen put en aanzuigslang. De aanzuigslang heeft een diameter van 3,5 cm en de put is 5 cm.
Er is toch geen koppeling tussen de pomp en de put?quote:Op donderdag 2 juni 2011 23:03 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat hij de koppeling tussen de pomp en de put bedoelt als ik het bovenstaande lees.
nee dat gat hoef je niet dicht te maken.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:08 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Gaat niet om koppeling tussen put en pomp, die is er inderdaad niet. Maar om de ruimte tussen slang en put, heb even het plaatje van Nieuwsgierig gebruikt:
[ afbeelding ]
Tussen de slang en de put wil ik een soort van rubber wig hebben (is zoiets te koop?) waardoor ik hem als een plug er makkelijk in kan stoppen en uit kan halen.
Maar volgens jou zou ik dat eigenlijk helemaal niet nodig hoeven hebben als de put gewoon goed open van onder zou zijn?
Nooit geweten trouwens hoe zo'n putbuis er nu precies uitziet, door jouw schemaatje ben ik ff gaan zoeken.
[ afbeelding ]
Nu snap ik ook wat je bedoelt met de gaatjes (ik dacht dat alleen onderaan een opening zat met daar een filter ofzo, daar had ik je gaatjes ook een rol toebedeeld)
Dat ding heet het puntstuk, naar de punt die er onder aan zit. Voor de rest is het een gegalvaniseerde anderhalfduimse pijp met 1-1/2" BSP schroefdraad.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:08 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Gaat niet om koppeling tussen put en pomp, die is er inderdaad niet. Maar om de ruimte tussen slang en put, heb even het plaatje van Nieuwsgierig gebruikt:
[ afbeelding ]
gaan zoeken.
[ afbeelding ]
Nu snap ik ook wat je bedoelt met de gaatjes (ik dacht dat alleen onderaan een opening zat met daar een filter ofzo, daar had ik je gaatjes ook een rol toebedeeld)
Zoals ik al zei gaat het fijne gaas van het puntstuk dichtzitten met kalk.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:19 schreef blomke het volgende:
Dat effect van zoutzuur heb ik nog nooit gehoord, kan iemand me daar meer over vertellen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |