Ik ben zelf heel lang gepest als kind, vanaf groep 5 tot halverwege de middelbare school. Ik werd uitgescholden, buitengesloten, geslagen, dingen werden van mij ontvreemd... hoewel mijn ouders gingen klagen bij de schoolbesturen, werd de schuld bijna altijd bij mij gelegd en werd er amper iets tegen gedaan. Vanzelfsprekend wil ik mijn toekomstige kind deze hel niet laten meemaken.
Ik zeg toekomstig omdat ik wel een kinderwens heb, maar nog studeer en dus niet de financiele middelen heb om een kind op te voeden.
Naast het tijdelijke geldprobleem maak ik me ook zorgen in wat voor wereld mijn kind straks opgroeit. Deze wereld. die steeds meer en meer belust lijkt op geld en schoonheid, is tegenwoordig al de jongsten aan het aantasten. Toen ik klein was werd ik al gepest om mijn bril, om het feit dat ik geen merkkleding had, omdat ik "lelijk"was in de ogen van de jongens (alle meisjes in mijn klas hadden al gezoend op hun 10e ofzo...). Dit werd vanzelfsprekend alleen maar erger op de middelbare school. Natuurlijk waren dat niet de enige redenen. Mijn moeder is buitenlands en ik werd altijd gepest om haar accent. Daarnaast was ik een van de slimsten van de klas en waren mensen jaloers op mijn cijfers. Toch was het uiterlijk de meest voorkomende reden.
Ik ben straks bang voor mijn kind dat het gepest word. Ik weet niet hoe het er uit zal zien, maar gezien ik en vriend allebei lenzen hebben, is de kans groot dat mijn kind straks een brilletje moet. lenzen zijn natuurlijk niet te doen voor een kind van 8. Gelukkig zijn er ook andere kinderen met een bril. daarnaast kan ik wel allemaal merkkleding gaan kopen, mijn kind een hip kapsel geven en het soort moeder worden die haar kind alles geeft wat maar cool is, zoals elke maand een nieuwe game console, dure telefoon etc. Maar dat vind ik geen opvoeden, ik wil geen verwend nesten kweken. Toch ben ik bang dat het daar tegenwoordig wel om gaat., ben je niet cool,ben je niet knap genoeg (zelfs als kind!!!) dan val je buiten de boot. Zelfs het meest weerbare kind (en ik ben mijn kind van plan te leren dat als iemand je slaat, je gewoon hard tegen de buik moet trappen zodat ze het wel afleren) kan niet op tegen een hele groep mensen die hem/haar uitkotst.
Mijn angst is dus dat mijn kind later gepest wordt. hoe voorkom ik dit?