abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97117810
Ik ben zelf heel lang gepest als kind, vanaf groep 5 tot halverwege de middelbare school. Ik werd uitgescholden, buitengesloten, geslagen, dingen werden van mij ontvreemd... hoewel mijn ouders gingen klagen bij de schoolbesturen, werd de schuld bijna altijd bij mij gelegd en werd er amper iets tegen gedaan. Vanzelfsprekend wil ik mijn toekomstige kind deze hel niet laten meemaken.
Ik zeg toekomstig omdat ik wel een kinderwens heb, maar nog studeer en dus niet de financiele middelen heb om een kind op te voeden.

Naast het tijdelijke geldprobleem maak ik me ook zorgen in wat voor wereld mijn kind straks opgroeit. Deze wereld. die steeds meer en meer belust lijkt op geld en schoonheid, is tegenwoordig al de jongsten aan het aantasten. Toen ik klein was werd ik al gepest om mijn bril, om het feit dat ik geen merkkleding had, omdat ik "lelijk"was in de ogen van de jongens (alle meisjes in mijn klas hadden al gezoend op hun 10e ofzo...). Dit werd vanzelfsprekend alleen maar erger op de middelbare school. Natuurlijk waren dat niet de enige redenen. Mijn moeder is buitenlands en ik werd altijd gepest om haar accent. Daarnaast was ik een van de slimsten van de klas en waren mensen jaloers op mijn cijfers. Toch was het uiterlijk de meest voorkomende reden.

Ik ben straks bang voor mijn kind dat het gepest word. Ik weet niet hoe het er uit zal zien, maar gezien ik en vriend allebei lenzen hebben, is de kans groot dat mijn kind straks een brilletje moet. lenzen zijn natuurlijk niet te doen voor een kind van 8. Gelukkig zijn er ook andere kinderen met een bril. daarnaast kan ik wel allemaal merkkleding gaan kopen, mijn kind een hip kapsel geven en het soort moeder worden die haar kind alles geeft wat maar cool is, zoals elke maand een nieuwe game console, dure telefoon etc. Maar dat vind ik geen opvoeden, ik wil geen verwend nesten kweken. Toch ben ik bang dat het daar tegenwoordig wel om gaat., ben je niet cool,ben je niet knap genoeg (zelfs als kind!!!) dan val je buiten de boot. Zelfs het meest weerbare kind (en ik ben mijn kind van plan te leren dat als iemand je slaat, je gewoon hard tegen de buik moet trappen zodat ze het wel afleren) kan niet op tegen een hele groep mensen die hem/haar uitkotst.

Mijn angst is dus dat mijn kind later gepest wordt. hoe voorkom ik dit?
  zaterdag 21 mei 2011 @ 14:53:10 #2
256666 leeell
I know you're lonely
pi_97118041
doe je zoontje op krav maga
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 14:53:50 #3
345183 -Turk-
Slapen, eten, neuken.
pi_97118067
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 14:53 schreef leeell het volgende:
doe je zoontje op krav maga
Plus ervoor zorgen dat het geen dikzak wordt.
Maximaal schijnend.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 14:54:04 #4
268740 flexoo
100% Apple fan
pi_97118075
je kind zo sociaal mogelijk op te voeden? iets beters kon ik niet bedenken. meer kun je volgens mij ook niet doen.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 14:54:38 #5
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_97118091
Ik vraag me af of je het als ouder kunt voorkomen. Ik denk dat een kind meer heeft aan zelfvertrouwen dan aan dure merkspullen maar heb daar zelf geen ervaring mee. Overigens merk dit bij mijn neefjes (4 en 8) nog absoluut niet zo.

Ik begrijp dat je door je eigen ervaring hier bang voor bent maar waarschijnlijk kun je niet anders dan de dingen op zijn beloop te laten gaan en alert blijven.
pi_97118168
Merkkleding en al die dingen hoeven echt niet. Gewoon goed verzorgd naar school, haren gekamd, schoon, geen broeken met hoog water,dat soort dingen.
Verder je kind goed opvoeden, hij mag best een beetje brutaal zijn, maar niet te.

Verder heb je het niet echt in de hand denk ik, kinderen blijven kinderen.
Goed betrokken blijven bij school en communiceren met je kinderen.
Pesten word verder wel beter aangepakt als vroeger, dat scheelt.
pi_97118411
Goede insteek. Misschien bij de naam alvast nadenken wat daar mee gedaan kan worden? Volgens Cash moet je als het een jongen is Sue noemen, al gaat dat iets te ver volgens mij :)

Misschien een naam met 1 lettergreep? Of een eindklank die niet snel met scheldwoorden te rijmen is?

Er wordt altijd overdreven veel aandacht gegeven aan de daders van het pesten. Maar naar mijn idee moet er wel een persoon zijn die dit gedrag uitlokt en lokken kinderen die gepest worden het vaak ook zelf uit. Waarbij ik pesten niet goedkeur. Ik geef hierbij alleen maar aan dat er vaak meer mensen zijn die dit gedrag voeden.

Kinderen kopiëren gedrag en houding van ouders. Dus als er nog steeds iemand rondloopt met een 'trauma' en een onzekere houding heeft dan is de kans groot dat het kind deze houding onbewust over zal nemen.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 15:05:16 #8
21166 Mayhem
Fulltime Kansloos.
pi_97118424
Als je een zoontje krijgt, geef hem dan geen meisjesnaam en laat hem niet op ballet ;)

Maar zonder dollen, je zult je kind gewoon zelfvertrouwen moeten aanleren. Een bril is natuurlijk wel makkelijk om mee gepest te worden, maar lang niet alle kinderen die een bril dragen worden gepest natuurlijk. Ik draag ook mijn hele leven lang een bril en natuurlijk ben ik er wel eens mee gepest als kind zijnde, maar niet in zo'n mate dat het meer was dan een losse opmerking?
Leer je kind gewoon zelfvertrouwen aan en sociaal vaardig te zijn. Al heb je dat natuurlijk niet altijd voor het kiezen. Maar dat zal al een hoop schelen, lijkt me?
Mijn schijtlijst : FritsvanEgters
Xbox Live GT : Dutch Mayhem // PSN ID : Dutch_Mayhem
pi_97118594
Zorg dat he tvoor zichzelf zal opkomen.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  zaterdag 21 mei 2011 @ 15:17:53 #10
97111 ukga
Siewosie baas
pi_97118713
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 14:53 schreef leeell het volgende:
doe je zoontje op kickboxen
Tevens; laat hem vrienden worden met de grootste bink uit de klas.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 15:18:38 #11
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_97118731
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 14:57 schreef Troeta het volgende:
Merkkleding en al die dingen hoeven echt niet. Gewoon goed verzorgd naar school, haren gekamd, schoon, geen broeken met hoog water,dat soort dingen.
Verder je kind goed opvoeden, hij mag best een beetje brutaal zijn, maar niet te.
Je weet dat pestkoppen altijd wel iets zoeken om de pestkop uit te hangen?

quote:
Pesten is iets van alle dag en zolang jij maar je kind leert hoe die zich hiertegen
kan verdedigen,of het nu geestelijk of lichamelijk is, dan redt die zichzelf wel.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 15:19:01 #12
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97118737
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 15:12 schreef schommelstoel het volgende:
Zorg dat he tvoor zichzelf zal opkomen.
Dit, stuur hem naar judo / karate of 1 van die andere oosterse vechtsporten.
  † In Memoriam † zaterdag 21 mei 2011 @ 15:19:05 #13
21636 Feestkabouter
pi_97118742

vanaf 1.00
  zaterdag 21 mei 2011 @ 15:19:42 #14
97111 ukga
Siewosie baas
pi_97118755
Het draait maar om 1 ding; je kind is alfa, of hij is het niet.
Als ze jong zijn, kun je dit makkelijk aanleren
pi_97119117
Nouja, ik wil hem sowieso geen meisjesnaam geven, of een gaye naam zoals Engelbert ofzo.

Vechtsport... tsja, judo, karate, heb je niet veel aan, is vooral een beetje schijnbewegingen maken enzo. Beter is denk ik om ze te leren hoe te vechten. Mijn mening is dat een goede schop tegen de ballen of een stoot tegen de maag meer doet dan dat je een soort dansje doet a la de Power Rangers. ik heb zelf een paar lesjes karate gedaan en ik denk niet dat kinderen daar echt bang van worden. Zelf heb ik nooit gevochten als kind, ik pikte alles maar, daarom hoop ik dat mijn kind ze gewoon zo hard terugslaat dat ze moeten huilen en voor lul staan voor de rest, is het meteen ove.

Ik ben niet onzeker tegenwoordig, ik voel me goed over mezelf, maar ik weet hoe gemeen kinderen vaak zijn en ik wil mijn kind niet zoiets laten herbeleven.
pi_97119181
ik was altijd een soort eenling tot groep 4, werd toen ook wel is gepest, vonden ze heel grappig allemaal totdat ik er 2 met een steen op het hoofd sloeg...

toen nooit meer gebeurt geloof ik, beetje gel in je haar werkt ook heel erg op die leeftijd....

tjuss
Rustig aan.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 15:44:57 #17
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_97119433
Laat maar anders krijg ik toch maar geflame
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_97119541
Mja gel... ik weet niet, is dat zo simpel? Als lelijk meisje is het ook erger dan lelijke jongen denk ik, lelijke mannen kunnen als ze cool zijn best een vrouw krijgen, andersom is het moeilijker.

Als jij het laatste meisje bent dat borsten krijgt omdat je een jaar jonger bent, dan word je al gepest door de jongens in de klas... best grappig wel, mij noemden ze altijd een plank en heb nu een mooi hourglass figuur:)
pi_97119670
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 15:48 schreef herpaderp het volgende:
best grappig wel, mij noemden ze altijd een plank en heb nu een mooi hourglass figuur:)
Ey dat je vroeger gepest werd betekent niet dat je nu ons mag zitten plagen!

dus: PICS
Rustig aan.
  Moderator zaterdag 21 mei 2011 @ 15:53:18 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_97119693
Niks aan te doen

Grote kans dat als je probeert een 'niet gepestte' op te voeden dat je dan juist een 'pester' opvoed.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_97119991
Zeggen dat hij vriendjes moet maken op school (y) werkt prima denk
Rustig aan.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 16:01:43 #22
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_97120010
Een enigszins sportief, goed verzorgd kind dat een beetje sociaal is ingesteld moet de jeugd wel door kunnen komen zonder al te nare ervaringen. Een vechtpartijtje op zijn tijd hoort erbij en als je dan te paniekerig doet werkt dat averechts.

Laat het kind lekker mee voetballen op de sport club, piano spelen en koop niet alleen maar meuk bij de kringloopwinkel en de zeeman. Op de basisschool helpt het ook als er regelmatig andere kinderen bij hem of haar thuis kunnen komen spelen, daar kweek je vriendschappen mee. De rest moet diegene zelf doen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  Moderator zaterdag 21 mei 2011 @ 16:04:25 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_97120112
WTF heeft dingen bij de zeeman kopen er nou weer mee van doen :? Daar kweek je lekkere irritante kinderen mee die op merkjes letten.

* Bosbeetle heeft nooit merkspul gehad en ik ben er een beter mens door geworden (vind ik zelf)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 21 mei 2011 @ 16:16:12 #24
97111 ukga
Siewosie baas
pi_97120558
Dat merkkleding verhaal begon meer op de middelbare school eigenlijk. (ben nu 24)
op de basisschool waren we daar totaal niet mee bezig. Maarja, tijden veranderen. tegenwoordig lopen ze nu op de basisschool al met LV tassen en Rayban brillen

Diep triest eigenlijk :')
pi_97120582
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 14:57 schreef Troeta het volgende:

Dus als je brutaal bent dan pesten ze je?
en wat als je lulletje rozenwater bent? en wat heeft dat met goed opvoeden te maken.
Een goed opgevoed kind zal dus niet gepest gaan worden?
Betrokken blijven bij school is leuk maar daarme kan je niets voorkomen.

En in mijn ervaring is pesten van altijd en overal en valt het niet aan te pakken.
Ik heb genoeg scholen gezien met een mega anti pest protocol waar het erg mis gaat.

Mijn idee is dat het niet is te voorkomen.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 16:17:40 #26
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_97120613
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 16:04 schreef Bosbeetle het volgende:
WTF heeft dingen bij de zeeman kopen er nou weer mee van doen :? Daar kweek je lekkere irritante kinderen mee die op merkjes letten.

* Bosbeetle heeft nooit merkspul gehad en ik ben er een beter mens door geworden (vind ik zelf)
Er zit al een wereld van verschil tussen kleding van de Zeeman (spotgoedkoop en slonzig) en de H&M (goedkoop maar hip). Niet alles hoeft meteen van Armani te zijn, maar een kind met een verzorgd en hip voorkomen komt al wat beter over. Op de basisschool is het merkje niet zo belangrijk, maar kan het juiste plaatje op het t-shirtje ook al een boel helpen.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 21 mei 2011 @ 16:21:37 #27
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_97120731
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 16:16 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

en wat als je lulletje rozenwater bent? en wat heeft dat met goed opvoeden te maken.

En in mijn ervaring is pesten van altijd en overal en valt het niet aan te pakken.
Ik heb genoeg scholen gezien met een mega anti pest protocol waar het erg mis gaat.

Pesten is dan ook een vrij natuurlijk sociaal verschijnsel, hoe erg en ongewenst de gevolgen er van ook kunnen zijn. Ouders die verwachten dat de school de verantwoordelijkheid neemt als het komt op het tegengaan van pesten komen regelmatig van een koude kermis thuis. Je kan je dochter wel heel erg koppig in een duurzaam verantwoorde juttezak naar school sturen met het idee dat ze dan 'lekker haar zelf kan zijn', maar dan is het goed mogelijk dat je elke dag een huilende dochter aan de keukentafel hebt zitten omdat niemand met haar durft/wil omgaan. Hoeveel begeleiding zij ook krijgt van de juffrouwen.
--
pi_97127942
Ik denk niet dat je je kind zo kunt opvoeden dat het niet gepest gaat worden. Ikzelf had behoorlijk gepest kunnen worden op de basis en middelbare school: te dik, bril en totaal niet bezig met kleding, make up en jongens. Toch ben ik nog nooit van mn leven gepest. Mijn tweelingbroer daarentegen wel op de basisschool, terwijl hij gewoon een normaal postuur had en geen bril. Moet wel zeggen dat hij vaak betweterig overkwam, daar zou je als ouder wel op kunnen letten natuurlijk.

Wat ik hiermee wil zeggen is er geen specifieke opvoeding is. Je kunt natuurlijk wel ervoor zorgen dat je kind niet te veel opvalt naast zijn of haar leeftijdsgenootjes. Dan heb ik het niet over een bril of merkkleding, maar over bv kleding die er totaal buiten valt, bv felgekleurde bloemetjespatronen oid.
Zelfvertrouwen is idd wel heel belangrijk, maar niet te ;)

Een kleine school zal ook wel helpen denk ik, dan kunnen de leerkrachten beter toezicht houden.
pi_97129426
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 15:18 schreef galtfactory het volgende:

[..]

[..]

Ja, maar TO ha het over merkkleding en dure dingen. Dat hoeft helemaal niet, maar goede verzorging en er een beetje op letten dat je kind geen pipobroek aan heeft kan een hoop schelen.

En er zal altijd wel gepest worden ja, hoort er een beetje bij en is nooit helemaal te voorkomen,al gaat school er tegenwoordig beter mee om en is er meer bekend.
pi_97129697
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 16:16 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Nee, je leest het verkeerd
en wat als je lulletje rozenwater bent?
Soms wel ja
en wat heeft dat met goed opvoeden te maken.
Ik denk wel minder kans ja, en ook wat minder snel gaan pesten, vin dik ook wel belangrijk
Nee, maar wel op tijd ingrijpen,zodat bijv.spijbelen,achterstand op school en depressies op tijd gezien worden.

Het kan altijd beter en natuurlijk gaat het wel eens mis, maar het gat al stukken beter als 10 jaar geleden.

zondag 22 mei 2011 @ 11:21:59 #31
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97147694
Mijn ervaring als leerkracht:
Kinderen die authentiek zijn, een gezond zelfvertrouwen hebben, een reëel zelfbeeld hebben, weerbaar zijn, worden niet gepest. Hoe ze er ook uitzien, welke kleding zij ook dragen, wat er ook anders aan hen is. Zij zullen zelf ook niet de behoefte voelen om te pesten.
Kinderen daarentegen die onzeker zijn, niet adequaat weerbaar, of zich als copycat gedragen lopen meer risico gepest te worden (of zelf te gaan pesten).

Dit is dus grotendeels een taak van de ouders. Natuurlijk heb je als school een verantwoordelijkheid, en die wordt ook wel degelijk genomen. Maar ouders hebben de grootste invloed op het welbevinden van hun kind.

Voor TS: Zorg dat je je eigen pestverleden goed verwerkt zodat je niet eea op je kind projecteert. Als jij lekker in je vel zit, zul je veel relaxter en zelfverzekerder omgaan met je toekomstige kind(eren). Als jij onzeker bent draag je dat over op je kind. Opvoeden is immers voorleven.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_97148594
Pesten is iets van alle tijden en helaas kan het ook iedereen overkomen, In zekere zin heeft dit inderdaad met de verschijning te maken, Maar een zelfverzekerd kind is geen garantie dat het niet gepest zal worden!

@TS, ik denk niet dat je het kan voorkomen, let er wel op dat je je eigen verleden niet overdraagt op je kinderen, iemand die gepest is op de basisschool zal altijd een onderliggende haat voelen voor de basisschool, maar geef je kinderen de kans om met een schone lei te beginnen, en hun eigen weg te vinden!
Mochten jouw kinderen onverhoopt gepest worden dan heb je in ieder geval de ervaring en kennis over hoe je dit moet aanpakken, maar een bepaalde manier van opvoeden is er helaas niet!
S. 2014
J. 2016
  zondag 22 mei 2011 @ 15:05:15 #33
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_97154842
belangrijkste is denk ik idd je kind zelfvertrouwen geven en leren op te komen voor zijn of haar mening.
Toch is het ook een heel groot gedeelte aangeboren hoe een kind is.

Mijn oudste bv die is enorm lief, vaak te lief, die wil altijd aardig en lief zijn tegen iedereen, tot nu toe is een vrij populair meisje en ze wordt gelukkig niet gepest, maar ik weet wel dat ze er vatbaarder voor zou zijn.

De jongste, die laat door niemand over zich heenlopen, geeft duidelijk haar mening en blijft daar ook bij, ze zal niet snel gepest worden.

Zelfvertrouwen kan je creeëren door complimenten te geven als ze iets goed doen en een sport die ze leuk vinden helpt vaak ook goed,
Dus niet op voetbal doen als het kind er slecht in is, dat werkt juist het tegenovergestelde. ;)

Uiterlijk doet ook wat, en nee je hoeft echt niet de duurtste merkkleding te kopen, als je kind bv een brilletje moet, zorg er dan wel voor dat het een leuk modern brolletje is, en niet een met enorme glazen en een lelijk ouderwets montuur.
Leuke kleding hoeft ook niet duur te zijn, via internet kan je heel veel leuke en ook originele kleding vinden voor een leuke prijs.
Hygiene is ook belangrijk, laat je kind nooit stinkend naar school gaan, dat is vragen om problemen natuurlijk.

Je kan pesten niet altijd tegenhouden helaas, maar je kan wel je best doen om het te voorkomen, en soms moet je daar dan je principes voor opzij zetten en een middenweg zoeken.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  zondag 22 mei 2011 @ 15:08:31 #34
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_97154928
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 15:18 schreef galtfactory het volgende:

[..]

[..]

uiteraard, maar ze zoeken wel altijd een makkelijk slachtoffer, zo gaat dat gewoon.
als ik kijk naar de kinderen die werden gepest op mijn school had dat vaak toch wel te maken met uiterlijke kenmerken en laag zelfrespect.

Mij probeerde ze eens te pesten met mijn ietswat grote joodse neus, de pestkop noemde me pinokio.
Mijn reactie was of dat nou echt het beste was wat ze kon verzinnen en noemde 10 veel leukere voorbeelden, ik ben nooit meer gepest door haar omdat ik mondig genoeg was om voor mezelf op te komen.
Was ik gaan huilen en was ik weggelopen had ze het vast en zeker vaker gedaan.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_97159770
ik negeer even de discussie over pesten hoor, dus enkel op de op en de vraag hoe je voorkomt dat je kind gepest wordt.

zolang jij een probleem hebt met de smoesjes die gebruikt worden om te pesten (een bril, te dik, te dun, verkeerde kleren, verkeerde cijfers, blablabla), werk je iig onbewust juist pestgedrag (en dan zowel pestgedrag als in pesten, dan wel gepest worden) in de hand. want jij maakt het onderscheid, dus je kind ook. jij stelt dat die bril uitmaakt bij het pesten (of gepest worden)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_97159955
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 16:57 schreef simmu het volgende:
ik negeer even de discussie over pesten hoor, dus enkel op de op en de vraag hoe je voorkomt dat je kind gepest wordt.

zolang jij een probleem hebt met de smoesjes die gebruikt worden om te pesten (een bril, te dik, te dun, verkeerde kleren, verkeerde cijfers, blablabla), werk je iig onbewust juist pestgedrag (en dan zowel pestgedrag als in pesten, dan wel gepest worden) in de hand. want jij maakt het onderscheid, dus je kind ook. jij stelt dat die bril uitmaakt bij het pesten (of gepest worden)
oneens, kinderen maken met elkaar ook onderscheid, en zien dat iemand met een bril anders is dan de rest, zodra iemand anders is is het voor kinderen dus een makkelijke prooi om te pesten...
Rustig aan.
pi_97160234
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 17:00 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

oneens, kinderen maken met elkaar ook onderscheid, en zien dat iemand met een bril anders is dan de rest, zodra iemand anders is is het voor kinderen dus een makkelijke prooi om te pesten...
nu haal je er dingen bij. ik stel enkel dat de houding die je zelf hebt van invloed is op de houding die je kind heeft. daarmee zeg ik niks over andere kinderen. die hebben namelijk ook ouders. met een houding. en kinderen kunnen er zelf ook wat van, ongeacht de ouders. desondanks: de houding die je zelf toont naar het kind toe, is van invloed op de houding die je kind zal ontwikkelen.
  Milf zondag 22 mei 2011 @ 17:13:10 #38
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_97160620
Je vraagt hoe je ervoor kunt zorgen dat je kind niet geperst wordt. Tips alom..... zorg je er ook voor dat je kind straks geen pester wordt?
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_97162242
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 17:05 schreef simmu het volgende:

[..]

nu haal je er dingen bij. ik stel enkel dat de houding die je zelf hebt van invloed is op de houding die je kind heeft. daarmee zeg ik niks over andere kinderen. die hebben namelijk ook ouders. met een houding. en kinderen kunnen er zelf ook wat van, ongeacht de ouders. desondanks: de houding die je zelf toont naar het kind toe, is van invloed op de houding die je kind zal ontwikkelen.
Ben ik met je eens :)
Rustig aan.
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2011 @ 17:54:39 #40
21636 Feestkabouter
pi_97162689
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 17:00 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

oneens, kinderen maken met elkaar ook onderscheid
maar dat komt doordat de ouders het onderscheid benoemen/bevestigen.
als de ouders naar het kind een houding geven van: "bril of geen bril, dat maakt niks uit want je bent een lief kind, zo'n bril betekent/zegt helemaal niks" is de kans groter dat het kind zich er niks van zal aantrekken.
en dan is het pesten niet meer leuk, dus dat stopt dan vanzelf.
pi_97163093
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 17:54 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

maar dat komt doordat de ouders het onderscheid benoemen/bevestigen.
als de ouders naar het kind een houding geven van: "bril of geen bril, dat maakt niks uit want je bent een lief kind, zo'n bril betekent/zegt helemaal niks" is de kans groter dat het kind zich er niks van zal aantrekken.
en dan is het pesten niet meer leuk, dus dat stopt dan vanzelf.
ik denk dat dit te kort door de bocht is hoor...
Rustig aan.
  zondag 22 mei 2011 @ 18:09:42 #42
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97163286
ik vind de stemming in dit topic dat je er zelf invloed op hebt eigenlijk wel wat kort door de bocht. Dat klinkt bijna als: dat je gepest wordt is je eigen schuld of minstens de schuld van je ouders. Daarmee krijgen pestende kinderen wel onevenredig veel macht.

Niet de gepeste maar de pester is afwijkend. Díe doet dingen die niet normaal zijn. dat je een bril moet dragen of dat je sneller leert dan anderen zijn geen dingen waar je invloed op kunt hebben.

Ik pas er voor mijn kind weerbaar te maken tegen onopgevoedheid van anderen. Pesten geeft namelijk alleen maar een ziekelijke vorm van onzekerheid en jaloezie weer.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 22 mei 2011 @ 18:12:48 #43
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_97163415
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:09 schreef debuurvrouw het volgende:
ik vind de stemming in dit topic dat je er zelf invloed op hebt eigenlijk wel wat kort door de bocht. Dat klinkt bijna als: dat je gepest wordt is je eigen schuld of minstens de schuld van je ouders. Daarmee krijgen pestende kinderen wel onevenredig veel macht.

Niet de gepeste maar de pester is afwijkend. Díe doet dingen die niet normaal zijn. dat je een bril moet dragen of dat je sneller leert dan anderen zijn geen dingen waar je invloed op kunt hebben.

Ik pas er voor mijn kind weerbaar te maken tegen onopgevoedheid van anderen. Pesten geeft namelijk alleen maar een ziekelijke vorm van onzekerheid en jaloezie weer.
Het is natuurlijk vervelend voor de pester dat die onzeker en jaloers is en ongetwijfeld is diegene dan moreel inferieur aan degene die hij of zij pest.. Maar.. daar heeft de gepeste verder bijster weinig aan. Die zou liever hebben dat hij/zij een die ellende niet heeft. Een weerbare instelling helpt daar wel bij.
--
  zondag 22 mei 2011 @ 18:19:52 #44
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97163697
absoluut helpt een weerbare instelling. Maaaaar! het is niet zo dat als je maar weerbaar bent je dan niet gepest wordt. dat er een formule is die je als ouder kunt hanteren die er voor zorgt dat je kind niet gepest wordt.

maar goed, er zijn meer pesters dan gepesten denk ik dan. Hoe voorkom je dat je kind een pester wordt?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_97163838
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:19 schreef debuurvrouw het volgende:
absoluut helpt een weerbare instelling. Maaaaar! het is niet zo dat als je maar weerbaar bent je dan niet gepest wordt. dat er een formule is die je als ouder kunt hanteren die er voor zorgt dat je kind niet gepest wordt.

maar goed, er zijn meer pesters dan gepesten denk ik dan. Hoe voorkom je dat je kind een pester wordt?
precies dezelfde manier. zolang mensen zelf de "pesthouding" hebben, nemen kinderen dat over.
pi_97163877
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:19 schreef debuurvrouw het volgende:

levenslessen, relativeren...

die bijbel vers... ff geen idee meer hoe die luidt, iets met:
hoe je zelf niet behandeld wilt worden, doe je een ander ook niet aan.

alleen dan dat het rijmt natuurlijk :P
Rustig aan.
  zondag 22 mei 2011 @ 18:27:43 #47
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_97163988
Beste tip: Zorgen dat je kind geen buitenbeentje is in de omgeving waar hij of zij inkomt. Dus niet als enige blanke op een zwartenschool, niet als enige boerenkind op een kakkersgymnasium.

'Let them blend in', geef andere kinderen zo weinig mogelijk reden om hem te pesten op dingen waar hij zelf niks aan kan doen.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  zondag 22 mei 2011 @ 18:30:10 #48
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97164103
nou ja, de pest is natuurlijk dat de kinderen die pesten waarschijnlijk geen ouders hebben die zich daar actief mee bemoeien. "dat doen kinderen nou eenmaal" en "hij moet maar wat harder worden hoor"

het is gewoon een lastige materie. Fijn is het om kinderen te hebben die makkelijk dingen naast zich neerleggen.
  zondag 22 mei 2011 @ 18:32:54 #49
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97164231
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:27 schreef 08gnoT. het volgende:
Beste tip: Zorgen dat je kind geen buitenbeentje is in de omgeving waar hij of zij inkomt. Dus niet als enige blanke op een zwartenschool, niet als enige boerenkind op een kakkersgymnasium.

'Let them blend in', geef andere kinderen zo weinig mogelijk reden om hem te pesten op dingen waar hij zelf niks aan kan doen.
ook daar heb je gewoon niet zoveel invloed. bij een beetje onderkend onderpresteren zit je als 'slim" kind zomaar op het VMBO terwijl je humor op VWO niveau zit. Daar waar je ouders gaan wonen heb je ook niet zoveel invloed.
Je weet als ouder vantevoren ook niet wat voor kind je krijgt.
  zondag 22 mei 2011 @ 18:38:44 #50
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_97164492
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:32 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

ook daar heb je gewoon niet zoveel invloed. bij een beetje onderkend onderpresteren zit je als 'slim" kind zomaar op het VMBO terwijl je humor op VWO niveau zit. Daar waar je ouders gaan wonen heb je ook niet zoveel invloed.
Je weet als ouder vantevoren ook niet wat voor kind je krijgt.
Ik sprak nochtans wel uit eigen ervaring. Ik ben een dorpeling, en op de basisschool hier was ik met iedereen bevriend en een van de populairste kinderen. Na de basisschool ging ik naar het gymnasium in de stad, waar ik vanaf dag één het pispaaltje was puur en alleen omdat ik de enige dorpeling in de klas was. De rest kwam allemaal uit de elitaire miljoenenwijken en waren opgevoed met een luxe die mij onbekend was.

De enige waarmee ik goed kon opschieten was een andere dorpeling uit een andere klas, die daar dus ook gepest werd. Na een paar jaar, toen de pesterijen echt fysiek werden, ben ik naar een andere school gegaan (een VWO waar ook andere niveau's bijzaten) en daar was het weer goed. Gelijk zat vrienden, nooit gepest of zelfs maar een nare opmerking gekregen.

Dus dat maakt zeker wel uit, in welke omgeving je je kind stopt.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_97164598
Je moet je kind hard maken,
Dus voor ie ontbijt krijgt rondje hardlopen.
Iedere dag tussen school en avondeten in een meer paar km zwemmen.
Stroomstoten voor slapen gaan, en voor de fun nog een paar keer per dag waterboarden.
Dat is De basis denk ik :')
  zondag 22 mei 2011 @ 18:50:57 #52
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97165050
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:38 schreef 08gnoT. het volgende:

[..]

Ik sprak nochtans wel uit eigen ervaring. Ik ben een dorpeling, en op de basisschool hier was ik met iedereen bevriend en een van de populairste kinderen. Na de basisschool ging ik naar het gymnasium in de stad, waar ik vanaf dag één het pispaaltje was puur en alleen omdat ik de enige dorpeling in de klas was. De rest kwam allemaal uit de elitaire miljoenenwijken en waren opgevoed met een luxe die mij onbekend was.

De enige waarmee ik goed kon opschieten was een andere dorpeling uit een andere klas, die daar dus ook gepest werd. Na een paar jaar, toen de pesterijen echt fysiek werden, ben ik naar een andere school gegaan (een VWO waar ook andere niveau's bijzaten) en daar was het weer goed. Gelijk zat vrienden, nooit gepest of zelfs maar een nare opmerking gekregen.

Dus dat maakt zeker wel uit, in welke omgeving je je kind stopt.
waar ik het dus belachelijk vind dat je als "dorpeling" geen Gymnasium kan doen omdat de kakkers je het niet toestaan. Absurd! Wat een gebrek aan klasse en opvoeding. en wat een slechte school.
En ja, ik weet hoe het is om als "hollander" in een friese klas te moeten integreren, om als enig meisje hoger dan LBO advies te krijgen, maar ook om afwijkende kinderen te hebben. :P
Dus ik weet ook wel een beetje waar ik het over heb.

ik kies dus niet voor automatisch de dorpsmiddelbare school omdat wij in een dorp wonen. ik pas er voor.
Wel overwegeeg ik voor mijzelf om naar een stad te verhuizen. Die dorpse let op dat je niet buiten het dorpse kader kleurt is niet echt iets voor mij.
  zondag 22 mei 2011 @ 19:30:22 #53
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_97166972
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:50 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

waar ik het dus belachelijk vind dat je als "dorpeling" geen Gymnasium kan doen omdat de kakkers je het niet toestaan. Absurd! Wat een gebrek aan klasse en opvoeding. en wat een slechte school.
En ja, ik weet hoe het is om als "hollander" in een friese klas te moeten integreren, om als enig meisje hoger dan LBO advies te krijgen, maar ook om afwijkende kinderen te hebben. :P
Dus ik weet ook wel een beetje waar ik het over heb.

ik kies dus niet voor automatisch de dorpsmiddelbare school omdat wij in een dorp wonen. ik pas er voor.
Wel overwegeeg ik voor mijzelf om naar een stad te verhuizen. Die dorpse let op dat je niet buiten het dorpse kader kleurt is niet echt iets voor mij.
Bepaalde scholen kennen een bepaalde cultuur. Voor sommige kinderen kan dat een uitdagende, passende of aangename leeromgeving bieden, andere kinderen kunnen zich daarin verloren voelen en zijn de sjaak. Daarom is het van belang om niet alleen op de reputatie of het niveau van een school af te gaan, maar ook of je kind een beetje een klik ermee heeft. Ook helpt het als een boel vriendjes en vriendinnetjes ook naar die school gaan.

Bij schoolkeuze gaan ouders vaak uit van wat zij voor hun kind willen, in plaats van wat het beste is voor het kind.
--
  zondag 22 mei 2011 @ 20:44:59 #54
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97171055
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:09 schreef debuurvrouw het volgende:
Uiteraard heb je als ouders geen schuld aan pesten. Net zo min als dat 'een kind er zelf om vraagt'. Maar als ouders kun je er wel toe bijdragen dat je kind zich evenwichtig ontwikkelt, lekker in zijn vel zit en weerbaar wordt. En dat biedt 'bescherming' tegen pesten.

quote:
Het is een groepsdynamisch proces. Beide partijen houden het in stand. Zonder gepeste geen pester.
quote:
Ik begrijp je verontwaardiging. Maar het komt nu eenmaal in alle regionen voor. Helaas. Hoe hard er ook tegen wordt opgetreden.
En vast een kromme vergelijking, maar toch, je leert je kind toch ook om niet mee te gaan met vreemde mensen?
  zondag 22 mei 2011 @ 20:46:26 #55
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97171170
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:24 schreef kingtoppie het volgende:

die bijbel vers... ff geen idee meer hoe die luidt, iets met:
hoe je zelf niet behandeld wilt worden, doe je een ander ook niet aan.

alleen dan dat het rijmt natuurlijk :P
Wat gij niet wil dat u geschiedt,
doe dat ook een ander niet.
:7
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zondag 22 mei 2011 @ 20:50:53 #56
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_97171444
Je kan er niks aan doen als hij gepest wordt.
Waar je wel wat aan kan doen is de manier waarop hij terug reageert.
Geweld gebruiken gaat echt niet helpen, er zal altijd wel iemand zijn die sterker is dan hij en dan zijn de rapen gaar.
Tenzij je het leuk vind om jeugdzorg op de stoep te hebben staan.
Je kan je kind beter leren om een brede rug te hebben.
Daar gaat hij/zij later veel meer aan hebben dan met vechten.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_97171768
Ik vind het een hele kromme vergelijking, Moonah.

Wel ben ik het met je eens dat een evenwichtige ontwikkeling ervoor kan zorgen dat een kind minder snel tot pestobject gekozen wordt. En juist omdat ik zelf op de basisschool gepest ben, hoop ik zo dat ik er aan kan bijdragen dat het Lente bespaard zal blijven.

Ik kwam als Rotterdams meisje op achtjarige leeftijd in een gereformeerd, Zeeuws dorp te wonen waarin zonder uitzondering elke nieuweling werd uitgekotst. Mijn pesters spraken hun ouders binnenshuis met 'U' aan en zaten elke zondag braaf in de kerk, maar ik durfde door hun toedoen niet alleen het schoolplein op te lopen.

Ik hoop nu heel hard dat een evenwichtige opvoeding zal helpen om Lente zonder pesterijen op te laten groeien. En dat in staat ben om haar dat te geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ssserpente op 22-05-2011 21:02:28 ]
  zondag 22 mei 2011 @ 21:00:11 #58
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97172088
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:55 schreef Ssserpente het volgende:
Ik vind het een hele kromme vergelijking, Moonah.

Alle vergelijkingen lopen mank. In beide gevallen heb je te maken met zaken die je absoluut niet wenst voor je kind, maar die zich tóch voordoen in deze maatschappij. Dan kun je je kop in het zand steken, of proberen erop te anticiperen en je kind er zo goed als je kunt tegen te wapenen (zonder het onnodig bang te maken).
pi_97172210
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:00 schreef Moonah het volgende:

[..]

Alle vergelijkingen lopen mank. In beide gevallen heb je te maken met zaken die je absoluut niet wenst voor je kind, maar die zich tóch voordoen in deze maatschappij. Dan kun je je kop in het zand steken, of proberen erop te anticiperen en je kind er zo goed als je kind tegen te wapenen (zonder het onnodig bang te maken).
Eens. Maar ik blijf het een kromme vergelijking vinden. Vreemde mensen kun je ontlopen; een groep pesterige klasgenoten niet.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:03:04 #60
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97172284
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:01 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Eens. Maar ik blijf het een kromme vergelijking vinden. Vreemde mensen kun je ontlopen, een groep pesterige klasgenoten niet.
Da's waar.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:06:48 #61
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97172533
maar was je dan buiten een rotterdams meisje ook onevenwichtig Ssserpente? ik zie dus een kind dat zó anders is dan de groep dat je daarom gekozen werd. Niet vanwege onevenwichtig zou ik denken.

ik ben bijvoorbeeld gepest toen ik van de mavo naar de havo overging. Een jongen die bij mij op de mavo ook in de klas zat kreeg verkering met een klasgenootje. Blijkbaar heeft hij haar verteld dat hij verliefd op mij was (geweest) ziehier een recept om met een hele groep meisjes je het leven zuur te maken. Ik weet dit trouwens pas een paar jaar. Toen heb ik me altijd afgevraagd wat er nou met me was. gelukkig had ik een hoop vrienden buiten mijn klas. Maar het heeft me toch wel wat therapie gekost voordat ik snapte dat als ik een ruimte binnenstap dat mensen het dan niet automatisch over me hebben.
Ik heb trouwens het toen niet opgepakt als pesten. :? pas later toen ik dus klachten kreeg is het pas benoemd als pesten. :')

en mijn drie kinderen krijgen echt eenzelfde soort opvoeding. Toch zat mijn oudste is een klas waar ze hem het leven zuur maakte. Omdat hij veel jonger was en veel wist. Gelukkig heeft hem dit niet geraakt. We hebben m goed kunnen steunen en weerbaar kunnen maken. De juf bleef inderdaad maar zeggen dat "hij zich alles niet zo moest aantrekken". Hij blijft makkelijk contact maken, en komt zelfs op voor anderen in zijn klas die gepest worden. Ondanks dat hij twee jaar jonger is en een kop kleiner. O+

dus nee, ik denk niet dat je pesten kan voorkomen met een evenwichtige opvoeding.
pi_97172783
Toch is dat wel aangetoond hoor Buuf, dat dat soort zaken bescherming bieden. Net zoals bepaalde karaktereigenschappen bescherming kunnen bieden. Enz...

Moonah zegt toch niet dat je het kunt voorkomen ofzo.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:12:08 #63
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97172932
ja, en dus zijn we weer terug bij het eerste liedje. Gepeste kinderen hebben een gebrek aan stevige karaktereigenschappen en hebben geen evenwichtige opvoeding genoten.

de pesters daarentegen....
  zondag 22 mei 2011 @ 21:13:30 #64
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_97173054
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:12 schreef debuurvrouw het volgende:
ja, en dus zijn we weer terug bij het eerste liedje. Gepeste kinderen hebben een gebrek aan stevige karaktereigenschappen en hebben geen evenwichtige opvoeding genoten.

Niet in de groep passen komt vaker voor. Ook in de voorbeelden in dit topic. Kan te maken hebben met iemands achtergrond.
--
pi_97173081
Volgens mij werd gezegd dat dat soort zaken niet alleen bescherming bieden tegen gepest worden, maar net zo goed tegen 'pester worden'.
pi_97173275
Bovendien is 'bescherming bieden' veel minder bepalend dan 'veroorzaken', zoals jij het stelt.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:16:58 #67
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97173340
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 11:21 schreef Moonah het volgende:
Mijn ervaring als leerkracht:
Kinderen die authentiek zijn, een gezond zelfvertrouwen hebben, een reëel zelfbeeld hebben, weerbaar zijn, worden niet gepest. Hoe ze er ook uitzien, welke kleding zij ook dragen, wat er ook anders aan hen is. Zij zullen zelf ook niet de behoefte voelen om te pesten.
Kinderen daarentegen die onzeker zijn, niet adequaat weerbaar, of zich als copycat gedragen lopen meer risico gepest te worden (of zelf te gaan pesten).
Ik ben zelf nooit gepest, dus kan in deze alleen maar afgaan op hetgeen ik in mijn klassen heb gezien.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:19:03 #68
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97173507
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:13 schreef Ryon het volgende:

[..]

Niet in de groep passen komt vaker voor. Ook in de voorbeelden in dit topic. Kan te maken hebben met iemands achtergrond.
ja, maar soms pas je niet in de groep omdat je van Rotterdam naar Zeeland verhuisd. of van Utrecht naar een dorp in Friesland.

Natuurlijk probeert iedereen zijn kind evenwichtig op te voeden. Lijkt me toch? En toch worden er kinderen gepest.
Vroeger zeiden ze trouwens dat Autisme ook door de opvoeding kwam. en Psychische problemen. Schuld van de moeder enzo.

En dat was ook échtechtecht aangetoond hoor.
pi_97173801
Ik denk dat ieder mens uiteindelijk kapot te maken is, als dat het doel zou zijn.

En ik denk ook dat wat jij zegt naast het andere kan staan. Je kunt nl de bescherming hebben van een evenwichtige opvoeding en de meest handige karaktereigenschappen in deze en alsnog gepest worden. Het biedt slechts bescherming.

Ik wil Serpentes voorbeeld helemaal niet onderuit halen.
Je maakt het veel zwartwitter dan het gesteld wordt.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:22:48 #70
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97173811
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:19 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

ja, maar soms pas je niet in de groep omdat je van Rotterdam naar Zeeland verhuisd. of van Utrecht naar een dorp in Friesland.
Mijn man is op 10 jarige leeftijd naar Zuid Limburg verhuisd. Nou, als je het over kliekgedrag hebt moet je daar wezen. Maar nooit gepest. Hij ging op een adequate manier om met opmerkingen over zijn andere accent.
pi_97173827
Een stabiele opvoeding is idd geen garantie denk ik Buuf, maar met een instabiele opvoeding is de kans sowieso een stuk groter dat een kind gepest wordt. Hiernaast denk ik dat een evenwichtige opvoeding ervoor kan zorgen dat een onzeker kind wat weerbaarder wordt.

Ik was naast een vreemdeling die ook nog kilometers buiten het dorp in een vakantiepark kwam te wonen, ook nog eens een vreselijk onzeker kind. Ik begon vaak al te huilen als iemand iets tegen me zei. Bovendien kwam ik uit een erg instabiel gezin en waren wij stukken minder conservatief dan de meeste van onze dorpsgenoten. Alle ingredienten waren dus wel aanwezig. :D

Maar ik ben met je eens Buuf, dat het net zo goed domme pech kan zijn, zoals in jouw geval en dat van je oudste. Hoe ga je daar mee om?
  zondag 22 mei 2011 @ 21:24:39 #72
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97173949
Overigens denk ik dat in het geval van 'als nieuweling in een bestaande groep komen' de leekracht wél een grote rol kan spelen.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:26:19 #73
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97174078
nou, in mijn geval was het geen domme pech hoor. beschadigd kind, mijn basis was niet zo stevig. toch duurde het tot mijn 16e, dat een jaloers meisje de klas tegen me opzette.

Maar in geval van mijn zoon is het wel domme pech. Een enorme rotklas waar héél veel gepeste kinderen in bleken te zitten. En de juffen maar zeggen. Ze moeten weerbaarder worden. Nee, die rotte appels hadden niet zoveel vrijspel mogen krijgen.

Daarom staat het me denk ik tegen dat er twee dames uit het onderwijs zo zitten te hameren op de opvoeding en karakter.
Ik zie het duidelijk als hun taak om goed op te treden tegen pesters!!!
pi_97174303
Ik reageerde vanuit mijn opleiding tot kinder- en jeugdpsycholoog, niet vanuit mijn onderwijservaring. :P

Ik begrijp je reactie wel, maar ik vind hem niet terecht. Ik vond Moonahs reactie juist heel genuanceerd.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:32:44 #75
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97174577
genuanceerd of niet, het is dus de gedachte waarmee je een gepest kind benadert. En dat voelen ze heus wel hoor, dat je eigenlijk je twijfels hebt over de opvoeding, of copingmechanismen.

nou is het bij ons allemaal heel mild hoor. niet van die fratsen van dat programma gepest. Maar wil toch ook eens voor gepesten opkomen.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:33:39 #76
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97174655
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:26 schreef debuurvrouw het volgende:

Daarom staat het me denk ik tegen dat er twee dames uit het onderwijs zo zitten te hameren op de opvoeding en karakter.
Ik zie het duidelijk als hun taak om goed op te treden tegen pesters!!!
Ho! Dat ben ik zéér zeker met je eens!
Ik had niet in de peiling dat je denkt dat ik vind dat daar niet tegen moet worden opgetreden!
Praktijkvoorbeeld van vorig jaar:
Kind in groep 4 blijkt al 2 jaar gepest te worden. Halverwege het schooljaar komen we daar achter. Alles uit de kast gehaald. Alle betrokken kinderen (dus pester, meelopers en gepeste) hebben gesprekken gehad met de directie, en hun ouders ook. In de groep hebben we een heel project opgezet, van kringgesprekken en coöperatief spelen/werken. Pester is naar een sovatraining gegaan, gelukkig stonden ouders daarvoor open. Maar het gepeste kind blíjft kwetsbaar. Zijn ouders stonden niet open voor hulp van buitenaf. Op school kunnen we hem zo veel mogelijk inbescherming nemen. Maar wat op de voetbalclub, in de speeltuin, straks op de middelbare school? Hij zál moeten leren voor zichzelf op te komen.
pi_97174741
Sorry, ik had niet begrepen dat je al een beschadigd kind was, Buuf.

En ik ben het met je eens dat leraren soms meer invloed moeten uitoefenen. Op mijn basisschool zei de directeur letterlijk: Het glipt als dun zand tussen onze vingers door. Veel gepeste kinderen van zijn school gingen naar een school een dorp verderop en werden daar niet gepest. Daar had de schoolleiding hun leerlingen wél in de hand...
  zondag 22 mei 2011 @ 21:35:04 #78
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97174753
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:32 schreef debuurvrouw het volgende:
genuanceerd of niet, het is dus de gedachte waarmee je een gepest kind benadert. En dat voelen ze heus wel hoor, dat je eigenlijk je twijfels hebt over de opvoeding, of copingmechanismen.
Sterker nog, ik bespreek dat ook met gepeste kinderen. Hoe zij reageren op situaties. En wat alternatieven kunnen zijn.
pi_97174755
Ik weet niet zeker of ik me nu ook aangesproken moet voelen.

Maar in het kader van verdediging: Ik spreek ook altijd alleen maar de pesters aan, nooit de gepesten.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:36:28 #80
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97174872
ja, dat ben ik zeker met je eens! en het is jammer dat het zo moet gaan. Gelukkig is mijn kind echt een lekkere stabiele die het van zich af heeft kunnen laten glijden. Maar niet dankzij school. Meer doordat wij hem hebben opgevangen.

hij doet het gelukkig verder goed.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:37:25 #81
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97174961
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:34 schreef Ssserpente het volgende:
Sorry, ik had niet begrepen dat je al een beschadigd kind was, Buuf.

En ik ben het met je eens dat leraren soms meer invloed moeten uitoefenen. Op mijn basisschool zei de directeur letterlijk: Het glipt als dun zand tussen onze vingers door. Veel gepeste kinderen van zijn school gingen naar een school een dorp verderop en werden daar niet gepest. Daar had de schoolleiding hun leerlingen wél in de hand...
hahahahahaha! zo klinkt het wel heel zielig. :P maar ja. officieel heet dat wel zo ja. :D
pi_97174980
Door zijn stabiele karakter en zijn evenwichtige thuisbasis bedoel je? :+
  zondag 22 mei 2011 @ 21:39:00 #83
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97175099
nee, omdat hij eindelijk op zijn plek zit in het onderwijs. :+
pi_97175178
Ach, een beetje dramatiseren mag best op zn tijd toch? :P
pi_97175332
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:36 schreef debuurvrouw het volgende:
ja, dat ben ik zeker met je eens! en het is jammer dat het zo moet gaan. Gelukkig is mijn kind echt een lekkere stabiele die het van zich af heeft kunnen laten glijden. Maar niet dankzij school. Meer doordat wij hem hebben opgevangen.

hij doet het gelukkig verder goed.
Beschermende factoren.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:42:36 #86
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97175358
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:40 schreef Ssserpente het volgende:
Ach, een beetje dramatiseren mag best op zn tijd toch? :P
haha ja! Nou ja, therapie.
  zondag 22 mei 2011 @ 21:43:54 #87
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97175456
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:42 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Beschermende factoren.
en toch gebeurde het wél. ondanks dat. Doordat zijn juffen en meesters te laf zijn om pesters aan te pakken.
pi_97175643
Doe ze op een sport en laat ze veel buiten spelen ,daar worden ze sociaal van en vinden ze tussen nieuwe mensen snel vriendjes.
pi_97175741
Ja. Omdat er nog meer factoren een rol spelen. Zoals bijvoorbeeld het sociale klimaat binnen de groep, de begeleiding van de leerkracht, ...

Het is geen causaal verband ofzo. "Als je een timide kind bent, dàn word je gepest..." Dat maak jij ervan. Zo heb jij het beleefd, dat het zo gezien wordt door de leerkracht(en). Maar zo wordt het hier toch niet gesteld.
pi_97176207
Kip-of-ei verhaal.. Wordt een kind gepest omdat het timide/onvoldoende weerbaar is, of krijgt het te weinig kansen om assertiever/weerbaarder te worden omdat het gepest wordt?
Iig was aangetoond dat degene die voor de klas staat er heel veel invloed op heeft, zijn/haar houding zou bepalend zijn. Via de arbo-wetgeving zijn scholen ook verplicht voor een veilige omgeving te zorgen.
pi_97177121
Moonah, hoe kan het in godsnaam gebeuren dat een kind twee(!) jaar gepest wordt zonder dat ook maar iemand dat in de gaten heeft?
  zondag 22 mei 2011 @ 22:18:32 #92
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97178045
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 22:06 schreef Ssserpente het volgende:
Moonah, hoe kan het in godsnaam gebeuren dat een kind twee(!) jaar gepest wordt zonder dat ook maar iemand dat in de gaten heeft?
Dat vonden wij ook onvoorstelbaar.
Het bleek in 'spelvorm' te gaan tijdens de pauzes buiten. Geen fysiek geweld, maar heel sneaky buitensluiten, misbruiken, lullig laten voelen door voor hem afwijkende spelregels (die door de pester werden aangepast) e.d. Kind heeft het uiteindelijk thuis besproken, dat hij 'de pauzes zo vervelend vond' en toen is het balletje gaan rollen.
pi_97178585
Pff, wat gehaaid, zeg...
pi_97179132
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 22:18 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat vonden wij ook onvoorstelbaar.
Het bleek in 'spelvorm' te gaan tijdens de pauzes buiten. Geen fysiek geweld, maar heel sneaky buitensluiten, misbruiken, lullig laten voelen door voor hem afwijkende spelregels (die door de pester werden aangepast) e.d. Kind heeft het uiteindelijk thuis besproken, dat hij 'de pauzes zo vervelend vond' en toen is het balletje gaan rollen.
Maar als juf sta je toch ook 2 jaar lang buiten in de pauzes? En dan zie je dat niet? Kan ik me werkelijk niet voorstellen :o
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 22 mei 2011 @ 22:38:40 #95
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97179598
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2011 22:32 schreef snoopy het volgende:

[..]

Maar als juf sta je toch ook 2 jaar lang buiten in de pauzes? En dan zie je dat niet? Kan ik me werkelijk niet voorstellen :o
Eén pauzebeurt per week bij zo'n 200 kinderen. Ik heb het nooit gezien. Mijn collega's ook niet. Kan iets over 'ons' zeggen, of je onderschat de drukte en hectiek op een speelplein.
pi_97179822
Ik denk dat het goed is om je kind te leren voor zichzelf op te komen indien nodig, maar ik denk wel dat jij ermee moet oppassen dat je je kind niet al op voorhand het gevoel geeft dat het waarschijnlijk wel gepest zal worden. Je weet toch nooit hoe dingen lopen. Iemand die vroeger heel populair was kan een heel onpopulair kind krijgen en andersom. Soms komen uit niet zulke knappe ouders hele knappe kinderen, die dan weer wel goed aanslaan bij de groep. Ieder individu is anders, en om je nu al druk te maken over je kind dat nog niet eens bestaat lijkt me wat vroeg. Wacht eerst eens af wat eruit komt zou ik zeggen.

En wat dat uiterlijk betreft; persoonlijk zou ik je wel willen adviseren je kind mooie kleren aan te schaffen. Jij mag het dan misschien weliswaar niet belangrijk vinden, maar heel veel mensen vinden dat inderdaad wel. Ik heb genoeg sloebers meegemaakt die puur door hun verschijning al geen kans maakte op school.
pi_97180260
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 22:38 schreef Moonah het volgende:

[..]

Eén pauzebeurt per week bij zo'n 200 kinderen. Ik heb het nooit gezien. Mijn collega's ook niet. Kan iets over 'ons' zeggen, of je onderschat de drukte en hectiek op een speelplein.
Jij bedoelt de pauze tussen de middag? Dat wordt hier door anderen gedaan. Die hectiek zie ik zeker. Dat is een reden om mijn kinderen niet te laten overblijven. Heel luxe dus.
Ik dacht meer aan de pauze tussendoor maar kennelijk hebben wij een ander schoolsysteem. Dan gaat de juf gewoon met haar eigen klas naar buiten. En daarbij kan ik me niet voorstellen dat zoiets onopgemerkt zou blijven.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 22 mei 2011 @ 22:53:19 #98
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97180494
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2011 22:48 schreef snoopy het volgende:

[..]

Jij bedoelt de pauze tussen de middag? Dat wordt hier door anderen gedaan. Die hectiek zie ik zeker. Dat is een reden om mijn kinderen niet te laten overblijven. Heel luxe dus.
Ik dacht meer aan de pauze tussendoor maar kennelijk hebben wij een ander schoolsysteem. Dan gaat de juf gewoon met haar eigen klas naar buiten. En daarbij kan ik me niet voorstellen dat zoiets onopgemerkt zou blijven.
Ik bedoel het speelkwartier.
Toen ik kleuters had gingen we idd met de eigen klas mee naar buiten. En dan ben je met hooguit 50 kinderen tegelijk op het plein. dan observeer je speelgedrag. uiteraard zou zoiets dan zijn opgevallen. Maar vanaf groep 3 gaan de kinderen (bij ons) met de andere groepen naar buiten. Plus 2 surveillanten.
  zondag 22 mei 2011 @ 23:19:10 #99
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_97181905
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:12 schreef debuurvrouw het volgende:

Niemand zegt hier dat het de schuld van de gepeste is, alleen word er beschreven hoe je er voor kan zorgen dat je kind als het gepest zou worden weerbaarder is.

op de lagere school ben ik gepest wegens een brilletje en vroege borstontwikkeling, mijn broer die toen de tijd een gezet mannetje was werd ook gepest.
Mijn broer ging op judo en kreeg meer zelfvertrouwen, hij werd weerbaarder en de pester stopte met pesten.
Hierdoor kreeg ik ook meer zelfvertrouwen en toen ik van me af beet werd ik ook niet meer gepest.

Zoals ik al schreef, mijn oudste van 6 jaar is een kind wat gemakkelijk gepest zal worden, terwijl ze dezelfde opvoeding krijgt als de jongste die nu met haar bijna 3 jaar duidelijk niet over haar heen laat lopen.

Met de oudste zijn we hier dus al bewust mee bezig in de opvoeding, bij beide ook zo dat het geen pesters zullen worden.
Zo zitten we regelmatig aan tafel onder het eten wat wel mag ( kietelen, knuffelen, kusje geven, handje geven enz.) en wat niet mag ( slaan, knijpen, schoppen enz) en ook in taalgebruik, dat ieder mens anders is en dat dat juist leuk is, zoveel diversiteit en dat je nooit omdat iemand anders is diegene mag pesten.

Je kan het nooit helemaal tegenhouden, maar we hopen zo wel door middel van opvoeden dat ze ten eerste weerbaar worden tegen pesten en ten tweede nooit een ander zullen pesten.
En nu kunnen we alleen maar hopen dat het effect heeft. ;)
  maandag 23 mei 2011 @ 09:38:02 #100
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97189310
Nou ja, het gaat mij eigenlijk meer om de maakbaarheidsgedachte. Dat je als ouder maar precies die voeding geeft, het kind binnen de gemiddelde groeicurves valt, je 1,8 uur kwaliteitstijd besteedt, dat het dan allemaal automagisch wel goed komt.
Dat ze dan niet naar VMBO hoeven of te dik of te kort of ongeluk worden. Op sommige dingen heb je gewoon geen invloed. Gewoon in het algemeen bedoel ik nu he.

Het valt me zo op dat de tendens is dat je alles kunt beinvloeden. Met ouders met continue schuldgevoel als gevolg. Geef ik wel de juiste voeding, ik heb vandaag maar 1,6 uur besteed, is mijn kind nu stuk?ik werk niet, hebbem ze nu de verkeerde arbeidsmoraal, werk ik niet teveel, nou ja. Overal over. En ik pleit gewoon voor een beetje meer voelen, go with the flow en doe wat je zelf goed lijkt.

Als je Elf je pestverleden niet verwerkt hebt is het wellicht een keuze daar nu iets aan te doen. Voordat je kinderen krijgt. En er niet vanuit gaan dat zulke dingen erfelijk zijn. Ieder kind is weer uniek
  maandag 23 mei 2011 @ 10:48:21 #101
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97190856
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 09:38 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou ja, het gaat mij eigenlijk meer om de maakbaarheidsgedachte. Dat je als ouder maar precies die voeding geeft, het kind binnen de gemiddelde groeicurves valt, je 1,8 uur kwaliteitstijd besteedt, dat het dan allemaal automagisch wel goed komt.
Dat ze dan niet naar VMBO hoeven of te dik of te kort of ongeluk worden. Op sommige dingen heb je gewoon geen invloed. Gewoon in het algemeen bedoel ik nu he.

Het valt me zo op dat de tendens is dat je alles kunt beinvloeden. Met ouders met continue schuldgevoel als gevolg. Geef ik wel de juiste voeding, ik heb vandaag maar 1,6 uur besteed, is mijn kind nu stuk?ik werk niet, hebbem ze nu de verkeerde arbeidsmoraal, werk ik niet teveel, nou ja. Overal over. En ik pleit gewoon voor een beetje meer voelen, go with the flow en doe wat je zelf goed lijkt.

Jij chargeert nu en ik kan me voorstellen dat je daar kriegelig van wordt. Plús dat je zelf een pestverleden hebt. Daardoor kijk je denk ik toch anders aan tegen hetgeen in dit topic wordt geopperd.

Als je je kind positief opvoedt, als je zelf positief en luchtig in het leven staat, als je als ouder zelfverzekerd en tevreden bent, dan draag je dat over op je kind. Waardoor je kind een stevig(er) zelfbeeld krijgt dan wanneer je een mopperouder met veel kritiek bent die ontevreden is over zichzelf, het leven en de wereld om zich heen.
Als je kind een stevig zelfbeeld heeft is het minder vatbaar voor pesten (en heeft het niet de behoefte om zelf te pesten). That's it.
Heeft imo niet met maakbaarheid te maken maar met een levenshouding/-visie.
  † In Memoriam † maandag 23 mei 2011 @ 10:48:29 #102
21636 Feestkabouter
pi_97190862
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:04 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

ik denk dat dit te kort door de bocht is hoor...
ik schreef: "dan is de kans groter"
keihard uitsluitsel heb je nooit, maar je kunt het wel de goeie kant op helpen.
het gaat over dingen wel of niet in de hand werken.
pi_97191191
naja, moonah; je kan wel zeggen dat het niet maakbaar is en gaat om een levenshouding. maar mensen rollen nu eenmaal niet altijd blij en gelukkig door het leven. en natuurlijk kan je daar heus wel iets aan doen, maar niet altijd. daar is soms gewoon niks aan te doen. dan doe je maar gewoon je best en hou je vol.
  maandag 23 mei 2011 @ 11:13:44 #104
11682 Moonah
Jolie femme
pi_97191693
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 11:00 schreef simmu het volgende:
naja, moonah; je kan wel zeggen dat het niet maakbaar is en gaat om een levenshouding. maar mensen rollen nu eenmaal niet altijd blij en gelukkig door het leven. en natuurlijk kan je daar heus wel iets aan doen, maar niet altijd. daar is soms gewoon niks aan te doen. dan doe je maar gewoon je best en hou je vol.
Oh zeker! Er kan van alles op je pad komen waar je niet voor hebt gekozen. Maar je kunt er wel voor kiezen (als volwassene...) hoe je ermee omgaat. Ik heb ook mijn protie gehad. En ervoor gekozen eerst eea te verwerken alvorens aan een kind te beginnen. Dat lijkt me voor TS ook verstandig. Dat je 'zuiver' start met je kind, je eigen bagage niet op je kind overdraagt.
  woensdag 25 mei 2011 @ 23:50:21 #105
346055 Mendexa
Danger all over the place
pi_97321272
TVP.

Ik werd ook gepest op de basisschool (en op de middelbare scholen waar ik gezeten heb). Het was een never ending story. Ik was een kind en puber die erg op zichzelf was, een strebertje qua cijfers en een molligerd :')

Mijn ouders hebben werkelijk alles geprobeerd om het pesten te stoppen, van ellenlange gesprekken op school, tot het opbellen van ouders van pestkoppen (wat wel begrip van de ouders zelf opleverde, maar niets uithaalde) tot, op het laatst, zoveel mogelijk kleding voor me te kopen die in de mode was. Niets hielp.

Ik ben normaal opgevoed, in een warm gezin, werkende ouders en mankeer(de) niets aan mijn verstand, maar het gaf geen garantie.

Ik heb geen idee hoe je een kind moet opvoeden om te zorgen dat hij/zij niet gepest wordt. Heb zelf een zoontje van 3,5, denk er regelmatig over na hoe ik zou reageren als hij gepest zou worden.
Evil is whatever distracts - Franz Kafka
pi_97371088
Ah, dit topic kwam ik tegen. Op dit moment ben ik een basisschool aan het uitzoeken voor mijn zoon (3 jaar). Hij is leuk en grappig, maar ook wat verlegener / kijkt de kat uit de boom (absoluut geen haantje de voorste), is wat gevoeliger van aard (sneller onder de indruk, voorzichtiger) en niet erg sportief. Ook kan hij - als er iets wordt gedaan wat hij niet leuk vindt, bijvoorbeeld speelgoed afpakken - gaan huilen (meestal) of heel boos worden (soms), en vooral dat eerste is volgens mij niet de handigste reactie. Je kan soms beter het ofwel terugpakken ofwel negeren. Hij speelt graag en leuk met andere kindjes en omgekeerd.

We hebben de keuze uit twee basisscholen en, mede vanwege zijn karakter, denk ik bij deze keuze ook na over mogelijk pestgedrag.

School 1 is groot, wit, beetje elitair, kwa klimaat wat meer gericht op het individu (zoveel mogelijk uit een kindje halen), en heeft allerlei toeters en bellen voor het geval kindjes eruit dreigen te vallen (remedial teaching, maatschappelijk werker, extra werk bij hoogbegaafdheid). Ook wordt er in school via vragenlijsten aan kindjes gevraagd wie hun vriendjes zijn en wie niet, om zo de kindjes die er buiten (dreigen) te vallen snel op te sporen. De kindjes die naar deze school gaan zijn over het algemeen wit en van hoogopgeleide ouders.

School 2 is kleiner (zo'n 250 leerlingen), op allerlei manieren gemengd (helft van hoogopgeleide ouders, helft van laagopgeleide ouders, weinig van gemiddeld opgeleide ouders ; zo'n 10-15% niet-blanke kindjes in een klas ; kindjes uit verschillende wijken van de stad ; ook qua religie verschillende achtergronden), besteedt veel aandacht aan veiligheid op school (vreedzame school) en samen doen (samen spelen, samen leren), heeft minder toegang tot toeters en bellen bij uitval op welke manier dan ook. De leraren van deze school (al heb ik maar met 2 leraren kennis gemaakt) komen op mij wat warmer over (toegankelijker, opener, meer betrokken).

Hoe denken jullie over mogelijk pestgedrag op de verschillende scholen? Bij school 1 past onze zoon goed in de groep, alhoewel wij niet zo hockey-minded zijn. En bij school 1 zullen misschien minder kindjes zijn met weinig zelfvertrouwen etc (minder potentiele pesters). Aan de andere kant zal, wil iemand een slachtoffer zoeken, ons zoontje misschien sneller de klos zijn. Bij school 2 zullen er enkele kindjes zijn die op hem 'lijken', maar ook een aantal kindjes niet. Er zijn daardoor naar mijn idee meer potentiele 'slachtoffers', maar ook - vanwege de achtergrond - meer potentiele pesters.

Een lastige keuze dus. En misschien zie ik allerlei dingen over het hoofd. Waar zouden jullie op letten en waarom? Bedankt vast voor de reactie, ik zit er echt een beetje mee in mijn maag.

(Mijn vraag staat overigens los van allerlei andere argumenten om voor een school te kiezen (schoolsysteem, kwaliteit, contact, identiteit enz), ik wil het graag hier over mogelijk pestgedrag hebben).

[ Bericht 0% gewijzigd door Watmaaktzezichweerdruk op 27-05-2011 08:53:27 ]
  Moderator vrijdag 27 mei 2011 @ 09:44:02 #107
5428 crew  miss_sly
pi_97372353
Waar baseer je op dat op school 1 minder potentiele pesters zitten dan op school 2? Omdat die wit en elitair is en de ouders een hogere opleiding hebben?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 27 mei 2011 @ 09:50:47 #108
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97372541
@watmaaktzezichdruk Volgens mij is je zoon gewoon drie en gedraagt hij zich ook zo. :D het lijkt me iets te vroeg om gelijk conclusies te trekken over de rest van zijn zijn. Als ze naar school gaan leren ze (als het goed is met goede begeleiding) wel meer voor zichzelf opkomen.

Persoonlijk zou ik gaan voor de school waarvan je verwacht dat hij het beste zal tussenpassen. Kijkend naar je gezin. ik heb de fout gemaakt een school te zoeken die wel leuk dorps is enzo, maar waar de populatie zó anders is en uit zulke andere gezinnen komt dan het onze dat onze kinderen alsnog lastig aansluiten. Heb je dat weer. :P

Dus niet alleen kijken naar het kind (wat gewoon lastig is als ze drie zijn) maar ook naar waar jíj je prettig bij voelt. Als ouder besteed je ook veel tijd aan school en het is prettig als je dan andere ouders treft waar je een beetje een klik mee hebt.
en overal zijn pesters. je kind wapenen tegen de wereld, dat is sowieso handig.
pi_97372572
Het lijkt me dat je haast niet van tevoren kunt voorspellen op welke school het meest gepest gaat worden. Je kunt wel van tevoren zien op welke school ze het meest alert zijn op pesten, en welke school de beste protocollen hiervoor heeft.
freedom is just another word for nothing left to lose
  vrijdag 27 mei 2011 @ 09:53:01 #110
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97372604
Nou, al die protocollen, leerplannen en beloftes zijn zoals ik het ervaar vaak ook maar een wassen neus. :X
pi_97372689
Dat zou kunnen; geen ervaring mee ;) maar het is wel een tamelijk objectieve maatstaf; objectiever dan de keuze tussen wit/hoogopgeleid en gemengd.
freedom is just another word for nothing left to lose
  Moderator vrijdag 27 mei 2011 @ 09:56:36 #112
5428 crew  miss_sly
pi_97372700
Je kunt wel zien waar ze de beste protocollen hebben, maar dat is op papier heel mooi uit te werken. Hoe het in de praktijk gaat, is veel belangrijker, maar dat kun je denk ik pas echt beoordelen als je kind er al op school zit, of door te praten met ouders wiens kind er al zit.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 27 mei 2011 @ 09:58:22 #113
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_97372746
Precies Miss, zo is het. :Y ik zou als ik nu een keuze zou moeten maken tegen lunchtijd of om 15.00 naar een school gaan en gewoon wat ouders aanspreken die hun kind afhalen hoe zij de school ervaren. En om gewoon eens te obeserveren wat voor mensen daar nou staan. :@
pi_97373071
De school waar onze oudste straks naar toe gaat heeft ook helemaal een pestcode enzo. Maar toen ik meneer de adjunct-directeur vroeg of dat nou allemaal wel werkte moest ie toch beetje ontkennen. Vaak ziet het er allemaal zo mooi uit maar in praktijk kunnen ze er weinig mee. Hij zei ook dat er niet een bepaald soort kind gepest word. Soms zijn het inderdaad kinderen die qau kleding beetje achterlopen met de rest (het is een school met rijke mensen kinderen), maar soms zijn het ook kinderen die stevig in hun schoenen stonden toen ze op school kwamen. Kinderen die goed in de groep lagen. Maar daar een gebeurtenis gepest worden en daardoor steeds meer in hun schulp kruipen en dan helemaal niet meer stevig in hun schoenen staan. Echt voorspelbaarheid zit er niet in. Hij gaf ook eerlijk toe dat ze in sommige tijden heel veel pesters en gepesten op school hebben en ook veel tijden dat het ineens een hele tijd goed gaat.
De laatste jaren, sinds de nieuwbouw wijk er is gaat het heel erg goed. Kinderen die vanaf daar op school zitten komen veelal uit hetzelfde milieu en dat gaat wel goed. Aldus zijn woorden!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  vrijdag 27 mei 2011 @ 11:08:52 #115
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_97375134
De basisschool in de buurt hier heeft ook zo'n protocol, maar dat werkt in de praktijk ook amper. Dan is het in de klas zelf misschien even goed, maar buiten gaat het 3x zo hard..

De school waar Chris heengaat heeft wel ergens een protocol. Maar in praktijk kijken ze vooral naar de kinderen, hoe reageren ze opelkaar, hoe kunnen we de gepeste, maar ook de gepeste helpen. Daarnaast hebben pesters daar juist een stempel. Die worden soms juist door de klas buitengesloten!
Ook hebben ze daar gemengde klassen (1-2, 3-5, 6-8), en kan elk jaar gekeken worden of de samenstelling nog werkt. Ze kunnen ze ook bij drastische problemen de kinderen in verschillende klassen plaatsten.

Hier ook een pestverleden, maar prima verwerkt. Ik zie dat Chris ook wel een zelfde soort karakter heeft als mij, maar toch wel iets weerbaarder. Wel dezelfde schouder-ophaal-mentaliteit die mij ook geholpen heeft in die tijd.
Mochten er problemen komen, dan pakken we het dan wel op. En tot die tijd proberen we een evenwichtige kleuter met zelfvertrouwen te kweken ;)
pi_97412367
Bedankt voor al jullie reacties, dat is erg fijn! Het helpt me om dingen verder op een rij te krijgen. Hieronder een reactie op jullie vragen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 09:44 schreef miss_sly het volgende:
Waar baseer je op dat op school 1 minder potentiele pesters zitten dan op school 2? Omdat die wit en elitair is en de ouders een hogere opleiding hebben?
Dat baseer ik hierop:
quote:
Pesten kan een imitatie zijn van agressie die kinderen thuis ervaren. Zo kunnen kinderen van verbale of fysieke mishandeling tijdens de opvoeding leren dat agressie en geweld effectieve en gepaste manieren zijn om een doel te bereiken. Veel kinderen die pesten zijn mishandeld door een ouder of zijn getuige geweest van mishandeling door een ouder van een broertje of zusje. Daarnaast kunnen een gebrekkige betrokkenheid van ouders, afwijzing en verwaarlozing, evenals een gebrekkig toezicht de kans vergroten dat kinderen gaan pesten (Lyznicki et al., 2004; Griffin & Gross, 2004). Veenstra et al (2005) stelden bovendien vast dat jeugdigen die pesten vaak uit lagere sociale milieus komen.
bron: http://www.nji.nl/nji/dossierDownloads/Risicofactoren_Pesten.pdf (interessant stuk overigens voor iedereen die met dezelfde vragen als ik zit).

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 09:58 schreef debuurvrouw het volgende:
Precies Miss, zo is het. :Y ik zou als ik nu een keuze zou moeten maken tegen lunchtijd of om 15.00 naar een school gaan en gewoon wat ouders aanspreken die hun kind afhalen hoe zij de school ervaren. En om gewoon eens te obeserveren wat voor mensen daar nou staan. :@
Dat observeren en praten heb ik gedaan (heel goed om een indruk te krijgen!) en daar komt - net als uit inspectierapport - uit wat ik hierboven heb beschreven: school 1 heeft vrijwel alleen hoogopgeleide ouders, school 2 is heel divers. Op beide scholen lijken de ouders leuk met elkaar om te gaan. Van school 1 ken ik wat ouders, die zijn vrijwel allemaal erg tevreden. Van school 2 ken ik weinig ouders, maar de ouders die ik ken zijn ook tevreden.

@Menicole2: de adjunct-directeur van jouw basisschool is erg open geweest vind ik, dat is erg prettig. Ik heb mogelijk pestgedrag ook besproken bij beide scholen (ondanks dat ik geen echt pestverleden heb - maar een klein beetje, maar dat gebeurt veel kinderen -, vind ik veiligheid en je prettig voelen op school erg belangrijk, misschien wel het allerbelangrijkste voor een basisschool). Beide scholen hebben allerlei maatregelen hiervoor, maar ik ben het met debuurvrouw en deepfreeze eens dat dit een wassen neus kan zijn: protocollen op zich zeggen niet zoveel. Wel heb ik van de leraar gehoord dat op school 2 vroeger veel pestgedrag was, maar dat dat (door allerlei maatregelen?) nu flink is verminderd.

Als ik kijk naar gang van zaken bij schoolpauzes, dan zie ik bij school 1 (de grote witte school) dat kindjes zelf spelen en leraren in een groepje samen kletsen. Bij school 2 loopt de leraar / leraren tijdens pauzes door de kinderen heen en letten ze meer op wat er gebeurt.

En daar hebben we weer mijn dilemma...: op school 1 zitten meer kindjes die "aansluiten bij" mijn zoon en misschien minder potentiele pesters en heeft meer extra's bij "uitval" naar boven of beneden, school 2 is (voor zover ik dat kan beoordelen) warmer en betrokkener qua leraren (en heeft toch ook kindjes die aansluiten bij mijn zoon, maar is zoals gezegd veel diverser - en die diversiteit kan trouwens heel positief zijn).

[ Bericht 0% gewijzigd door Watmaaktzezichweerdruk op 28-05-2011 08:31:03 ]
pi_97413052
Mijn broertje (zo'n tien jaar jonger dan ik) werd eens gepest, toen hij rond de 11 a 12 jaar was. Ik ben toen naar het huis van de grootste pestkop gegaan. Daar aangekomen merkte ik dat deze jongen een drietal honden had waar hij heel erg veel van hield. Ik zei tegen hem: "als ik van mijn broertje ook nog maar één negatief ding over jou hoor, dan snij ik de keel van één van je honden door..., net zolang tot je stopt."

Jammer genoeg werkte deze methode niet in één keer en moest ik de daad bij het woord voegen. Daarna heeft mijn broertje echter nooit meer ergens last van gehad...
pi_97413128
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 10:01 schreef Nielsch het volgende:
Jammer genoeg werkte deze methode niet in één keer en moest ik de daad bij het woord voegen. Daarna heeft mijn broertje echter nooit meer ergens last van gehad...
En dit schrijf je nu in je karige computertijd vanuit de TBS-kliniek? O~)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_97413406
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 10:08 schreef Vanyel het volgende:

[..]

En dit schrijf je nu in je karige computertijd vanuit de TBS-kliniek? O~)
Nee, dat jongetje en z'n ouders durfden geen aanklacht in te dienen...
pi_97413430
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 09:44 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb vroeger op een kleine, witte, zeer elitaire basisschool gezeten. Het niveau lag daar ook nog eens heel hoog (95% kreeg VWO/Gymnasium advies mee). Daar werd inderdaad ook gepest, vooral die paar leerlingen die niet echt met het niveau mee konden komen kregen het voor de kiezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2011 10:33:46 ]
  zaterdag 28 mei 2011 @ 14:06:23 #121
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_97418782
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 10:01 schreef Nielsch het volgende:
Mijn broertje (zo'n tien jaar jonger dan ik) werd eens gepest, toen hij rond de 11 a 12 jaar was. Ik ben toen naar het huis van de grootste pestkop gegaan. Daar aangekomen merkte ik dat deze jongen een drietal honden had waar hij heel erg veel van hield. Ik zei tegen hem: "als ik van mijn broertje ook nog maar één negatief ding over jou hoor, dan snij ik de keel van één van je honden door..., net zolang tot je stopt."

pi_97428950
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 14:06 schreef snakelady het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Foto van je kerel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')