Je weet dat pestkoppen altijd wel iets zoeken om de pestkop uit te hangen?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:57 schreef Troeta het volgende:
Merkkleding en al die dingen hoeven echt niet. Gewoon goed verzorgd naar school, haren gekamd, schoon, geen broeken met hoog water,dat soort dingen.
Verder je kind goed opvoeden, hij mag best een beetje brutaal zijn, maar niet te.
Pesten is iets van alle dag en zolang jij maar je kind leert hoe die zich hiertegenquote:Verder heb je het niet echt in de hand denk ik, kinderen blijven kinderen.
Goed betrokken blijven bij school en communiceren met je kinderen.
Pesten word verder wel beter aangepakt als vroeger, dat scheelt.
Dit, stuur hem naar judo / karate of 1 van die andere oosterse vechtsporten.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:12 schreef schommelstoel het volgende:
Zorg dat he tvoor zichzelf zal opkomen.
Ey dat je vroeger gepest werd betekent niet dat je nu ons mag zitten plagen!quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:48 schreef herpaderp het volgende:
best grappig wel, mij noemden ze altijd een plank en heb nu een mooi hourglass figuur:)
Dus als je brutaal bent dan pesten ze je?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 14:57 schreef Troeta het volgende:
Merkkleding en al die dingen hoeven echt niet. Gewoon goed verzorgd naar school, haren gekamd, schoon, geen broeken met hoog water,dat soort dingen.
Verder je kind goed opvoeden, hij mag best een beetje brutaal zijn, maar niet te.
Verder heb je het niet echt in de hand denk ik, kinderen blijven kinderen.
Goed betrokken blijven bij school en communiceren met je kinderen.
Pesten word verder wel beter aangepakt als vroeger, dat scheelt.
Er zit al een wereld van verschil tussen kleding van de Zeeman (spotgoedkoop en slonzig) en de H&M (goedkoop maar hip). Niet alles hoeft meteen van Armani te zijn, maar een kind met een verzorgd en hip voorkomen komt al wat beter over. Op de basisschool is het merkje niet zo belangrijk, maar kan het juiste plaatje op het t-shirtje ook al een boel helpen.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:04 schreef Bosbeetle het volgende:
WTF heeft dingen bij de zeeman kopen er nou weer mee van doenDaar kweek je lekkere irritante kinderen mee die op merkjes letten.
* Bosbeetle heeft nooit merkspul gehad en ik ben er een beter mens door geworden (vind ik zelf)
Pesten is dan ook een vrij natuurlijk sociaal verschijnsel, hoe erg en ongewenst de gevolgen er van ook kunnen zijn. Ouders die verwachten dat de school de verantwoordelijkheid neemt als het komt op het tegengaan van pesten komen regelmatig van een koude kermis thuis. Je kan je dochter wel heel erg koppig in een duurzaam verantwoorde juttezak naar school sturen met het idee dat ze dan 'lekker haar zelf kan zijn', maar dan is het goed mogelijk dat je elke dag een huilende dochter aan de keukentafel hebt zitten omdat niemand met haar durft/wil omgaan. Hoeveel begeleiding zij ook krijgt van de juffrouwen.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:16 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Dus als je brutaal bent dan pesten ze je?
en wat als je lulletje rozenwater bent? en wat heeft dat met goed opvoeden te maken.
Een goed opgevoed kind zal dus niet gepest gaan worden?
Betrokken blijven bij school is leuk maar daarme kan je niets voorkomen.
En in mijn ervaring is pesten van altijd en overal en valt het niet aan te pakken.
Ik heb genoeg scholen gezien met een mega anti pest protocol waar het erg mis gaat.
Mijn idee is dat het niet is te voorkomen.
Ja, maar TO ha het over merkkleding en dure dingen. Dat hoeft helemaal niet, maar goede verzorging en er een beetje op letten dat je kind geen pipobroek aan heeft kan een hoop schelen.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:18 schreef galtfactory het volgende:
[..]
Je weet dat pestkoppen altijd wel iets zoeken om de pestkop uit te hangen?
[..]
quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:16 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Dus als je brutaal bent dan pesten ze je?
Nee, je leest het verkeerd
en wat als je lulletje rozenwater bent?
Soms wel ja
en wat heeft dat met goed opvoeden te maken.
Een goed opgevoed kind zal dus niet gepest gaan worden?
Ik denk wel minder kans ja, en ook wat minder snel gaan pesten, vin dik ook wel belangrijk
Betrokken blijven bij school is leuk maar daarme kan je niets voorkomen.
Nee, maar wel op tijd ingrijpen,zodat bijv.spijbelen,achterstand op school en depressies op tijd gezien worden.
En in mijn ervaring is pesten van altijd en overal en valt het niet aan te pakken.
Ik heb genoeg scholen gezien met een mega anti pest protocol waar het erg mis gaat.
Het kan altijd beter en natuurlijk gaat het wel eens mis, maar het gat al stukken beter als 10 jaar geleden.
Mijn idee is dat het niet is te voorkomen.
uiteraard, maar ze zoeken wel altijd een makkelijk slachtoffer, zo gaat dat gewoon.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:18 schreef galtfactory het volgende:
[..]
Je weet dat pestkoppen altijd wel iets zoeken om de pestkop uit te hangen?
[..]
oneens, kinderen maken met elkaar ook onderscheid, en zien dat iemand met een bril anders is dan de rest, zodra iemand anders is is het voor kinderen dus een makkelijke prooi om te pesten...quote:Op zondag 22 mei 2011 16:57 schreef simmu het volgende:
ik negeer even de discussie over pesten hoor, dus enkel op de op en de vraag hoe je voorkomt dat je kind gepest wordt.
zolang jij een probleem hebt met de smoesjes die gebruikt worden om te pesten (een bril, te dik, te dun, verkeerde kleren, verkeerde cijfers, blablabla), werk je iig onbewust juist pestgedrag (en dan zowel pestgedrag als in pesten, dan wel gepest worden) in de hand. want jij maakt het onderscheid, dus je kind ook. jij stelt dat die bril uitmaakt bij het pesten (of gepest worden)
nu haal je er dingen bij. ik stel enkel dat de houding die je zelf hebt van invloed is op de houding die je kind heeft. daarmee zeg ik niks over andere kinderen. die hebben namelijk ook ouders. met een houding. en kinderen kunnen er zelf ook wat van, ongeacht de ouders. desondanks: de houding die je zelf toont naar het kind toe, is van invloed op de houding die je kind zal ontwikkelen.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:00 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
oneens, kinderen maken met elkaar ook onderscheid, en zien dat iemand met een bril anders is dan de rest, zodra iemand anders is is het voor kinderen dus een makkelijke prooi om te pesten...
Ben ik met je eensquote:Op zondag 22 mei 2011 17:05 schreef simmu het volgende:
[..]
nu haal je er dingen bij. ik stel enkel dat de houding die je zelf hebt van invloed is op de houding die je kind heeft. daarmee zeg ik niks over andere kinderen. die hebben namelijk ook ouders. met een houding. en kinderen kunnen er zelf ook wat van, ongeacht de ouders. desondanks: de houding die je zelf toont naar het kind toe, is van invloed op de houding die je kind zal ontwikkelen.
maar dat komt doordat de ouders het onderscheid benoemen/bevestigen.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:00 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
oneens, kinderen maken met elkaar ook onderscheid
ik denk dat dit te kort door de bocht is hoor...quote:Op zondag 22 mei 2011 17:54 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
maar dat komt doordat de ouders het onderscheid benoemen/bevestigen.
als de ouders naar het kind een houding geven van: "bril of geen bril, dat maakt niks uit want je bent een lief kind, zo'n bril betekent/zegt helemaal niks" is de kans groter dat het kind zich er niks van zal aantrekken.
en dan is het pesten niet meer leuk, dus dat stopt dan vanzelf.
Het is natuurlijk vervelend voor de pester dat die onzeker en jaloers is en ongetwijfeld is diegene dan moreel inferieur aan degene die hij of zij pest.. Maar.. daar heeft de gepeste verder bijster weinig aan. Die zou liever hebben dat hij/zij een die ellende niet heeft. Een weerbare instelling helpt daar wel bij.quote:Op zondag 22 mei 2011 18:09 schreef debuurvrouw het volgende:
ik vind de stemming in dit topic dat je er zelf invloed op hebt eigenlijk wel wat kort door de bocht. Dat klinkt bijna als: dat je gepest wordt is je eigen schuld of minstens de schuld van je ouders. Daarmee krijgen pestende kinderen wel onevenredig veel macht.
Niet de gepeste maar de pester is afwijkend. Díe doet dingen die niet normaal zijn. dat je een bril moet dragen of dat je sneller leert dan anderen zijn geen dingen waar je invloed op kunt hebben.
Ik pas er voor mijn kind weerbaar te maken tegen onopgevoedheid van anderen. Pesten geeft namelijk alleen maar een ziekelijke vorm van onzekerheid en jaloezie weer.
precies dezelfde manier. zolang mensen zelf de "pesthouding" hebben, nemen kinderen dat over.quote:Op zondag 22 mei 2011 18:19 schreef debuurvrouw het volgende:
absoluut helpt een weerbare instelling. Maaaaar! het is niet zo dat als je maar weerbaar bent je dan niet gepest wordt. dat er een formule is die je als ouder kunt hanteren die er voor zorgt dat je kind niet gepest wordt.
maar goed, er zijn meer pesters dan gepesten denk ik dan. Hoe voorkom je dat je kind een pester wordt?
levenslessen, relativeren...quote:Op zondag 22 mei 2011 18:19 schreef debuurvrouw het volgende:
absoluut helpt een weerbare instelling. Maaaaar! het is niet zo dat als je maar weerbaar bent je dan niet gepest wordt. dat er een formule is die je als ouder kunt hanteren die er voor zorgt dat je kind niet gepest wordt.
maar goed, er zijn meer pesters dan gepesten denk ik dan. Hoe voorkom je dat je kind een pester wordt?
ook daar heb je gewoon niet zoveel invloed. bij een beetje onderkend onderpresteren zit je als 'slim" kind zomaar op het VMBO terwijl je humor op VWO niveau zit. Daar waar je ouders gaan wonen heb je ook niet zoveel invloed.quote:Op zondag 22 mei 2011 18:27 schreef 08gnoT. het volgende:
Beste tip: Zorgen dat je kind geen buitenbeentje is in de omgeving waar hij of zij inkomt. Dus niet als enige blanke op een zwartenschool, niet als enige boerenkind op een kakkersgymnasium.
'Let them blend in', geef andere kinderen zo weinig mogelijk reden om hem te pesten op dingen waar hij zelf niks aan kan doen.
Ik sprak nochtans wel uit eigen ervaring. Ik ben een dorpeling, en op de basisschool hier was ik met iedereen bevriend en een van de populairste kinderen. Na de basisschool ging ik naar het gymnasium in de stad, waar ik vanaf dag één het pispaaltje was puur en alleen omdat ik de enige dorpeling in de klas was. De rest kwam allemaal uit de elitaire miljoenenwijken en waren opgevoed met een luxe die mij onbekend was.quote:Op zondag 22 mei 2011 18:32 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ook daar heb je gewoon niet zoveel invloed. bij een beetje onderkend onderpresteren zit je als 'slim" kind zomaar op het VMBO terwijl je humor op VWO niveau zit. Daar waar je ouders gaan wonen heb je ook niet zoveel invloed.
Je weet als ouder vantevoren ook niet wat voor kind je krijgt.
waar ik het dus belachelijk vind dat je als "dorpeling" geen Gymnasium kan doen omdat de kakkers je het niet toestaan. Absurd! Wat een gebrek aan klasse en opvoeding. en wat een slechte school.quote:Op zondag 22 mei 2011 18:38 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Ik sprak nochtans wel uit eigen ervaring. Ik ben een dorpeling, en op de basisschool hier was ik met iedereen bevriend en een van de populairste kinderen. Na de basisschool ging ik naar het gymnasium in de stad, waar ik vanaf dag één het pispaaltje was puur en alleen omdat ik de enige dorpeling in de klas was. De rest kwam allemaal uit de elitaire miljoenenwijken en waren opgevoed met een luxe die mij onbekend was.
De enige waarmee ik goed kon opschieten was een andere dorpeling uit een andere klas, die daar dus ook gepest werd. Na een paar jaar, toen de pesterijen echt fysiek werden, ben ik naar een andere school gegaan (een VWO waar ook andere niveau's bijzaten) en daar was het weer goed. Gelijk zat vrienden, nooit gepest of zelfs maar een nare opmerking gekregen.
Dus dat maakt zeker wel uit, in welke omgeving je je kind stopt.
Bepaalde scholen kennen een bepaalde cultuur. Voor sommige kinderen kan dat een uitdagende, passende of aangename leeromgeving bieden, andere kinderen kunnen zich daarin verloren voelen en zijn de sjaak. Daarom is het van belang om niet alleen op de reputatie of het niveau van een school af te gaan, maar ook of je kind een beetje een klik ermee heeft. Ook helpt het als een boel vriendjes en vriendinnetjes ook naar die school gaan.quote:Op zondag 22 mei 2011 18:50 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
waar ik het dus belachelijk vind dat je als "dorpeling" geen Gymnasium kan doen omdat de kakkers je het niet toestaan. Absurd! Wat een gebrek aan klasse en opvoeding. en wat een slechte school.
En ja, ik weet hoe het is om als "hollander" in een friese klas te moeten integreren, om als enig meisje hoger dan LBO advies te krijgen, maar ook om afwijkende kinderen te hebben.
Dus ik weet ook wel een beetje waar ik het over heb.
ik kies dus niet voor automatisch de dorpsmiddelbare school omdat wij in een dorp wonen. ik pas er voor.
Wel overwegeeg ik voor mijzelf om naar een stad te verhuizen. Die dorpse let op dat je niet buiten het dorpse kader kleurt is niet echt iets voor mij.
Uiteraard heb je als ouders geen schuld aan pesten. Net zo min als dat 'een kind er zelf om vraagt'. Maar als ouders kun je er wel toe bijdragen dat je kind zich evenwichtig ontwikkelt, lekker in zijn vel zit en weerbaar wordt. En dat biedt 'bescherming' tegen pesten.quote:Op zondag 22 mei 2011 18:09 schreef debuurvrouw het volgende:
ik vind de stemming in dit topic dat je er zelf invloed op hebt eigenlijk wel wat kort door de bocht. Dat klinkt bijna als: dat je gepest wordt is je eigen schuld of minstens de schuld van je ouders. Daarmee krijgen pestende kinderen wel onevenredig veel macht.
Het is een groepsdynamisch proces. Beide partijen houden het in stand. Zonder gepeste geen pester.quote:Niet de gepeste maar de pester is afwijkend. Díe doet dingen die niet normaal zijn. dat je een bril moet dragen of dat je sneller leert dan anderen zijn geen dingen waar je invloed op kunt hebben.
Ik begrijp je verontwaardiging. Maar het komt nu eenmaal in alle regionen voor. Helaas. Hoe hard er ook tegen wordt opgetreden.quote:Ik pas er voor mijn kind weerbaar te maken tegen onopgevoedheid van anderen. Pesten geeft namelijk alleen maar een ziekelijke vorm van onzekerheid en jaloezie weer.
Wat gij niet wil dat u geschiedt,quote:Op zondag 22 mei 2011 18:24 schreef kingtoppie het volgende:
die bijbel vers... ff geen idee meer hoe die luidt, iets met:
hoe je zelf niet behandeld wilt worden, doe je een ander ook niet aan.
alleen dan dat het rijmt natuurlijk
Alle vergelijkingen lopen mank. In beide gevallen heb je te maken met zaken die je absoluut niet wenst voor je kind, maar die zich tóch voordoen in deze maatschappij. Dan kun je je kop in het zand steken, of proberen erop te anticiperen en je kind er zo goed als je kunt tegen te wapenen (zonder het onnodig bang te maken).quote:Op zondag 22 mei 2011 20:55 schreef Ssserpente het volgende:
Ik vind het een hele kromme vergelijking, Moonah.
Eens. Maar ik blijf het een kromme vergelijking vinden. Vreemde mensen kun je ontlopen; een groep pesterige klasgenoten niet.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:00 schreef Moonah het volgende:
[..]
Alle vergelijkingen lopen mank. In beide gevallen heb je te maken met zaken die je absoluut niet wenst voor je kind, maar die zich tóch voordoen in deze maatschappij. Dan kun je je kop in het zand steken, of proberen erop te anticiperen en je kind er zo goed als je kind tegen te wapenen (zonder het onnodig bang te maken).
Da's waar.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:01 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Eens. Maar ik blijf het een kromme vergelijking vinden. Vreemde mensen kun je ontlopen, een groep pesterige klasgenoten niet.
Niet in de groep passen komt vaker voor. Ook in de voorbeelden in dit topic. Kan te maken hebben met iemands achtergrond.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:12 schreef debuurvrouw het volgende:
ja, en dus zijn we weer terug bij het eerste liedje. Gepeste kinderen hebben een gebrek aan stevige karaktereigenschappen en hebben geen evenwichtige opvoeding genoten.
de pesters daarentegen....
Ik ben zelf nooit gepest, dus kan in deze alleen maar afgaan op hetgeen ik in mijn klassen heb gezien.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:21 schreef Moonah het volgende:
Mijn ervaring als leerkracht:
Kinderen die authentiek zijn, een gezond zelfvertrouwen hebben, een reëel zelfbeeld hebben, weerbaar zijn, worden niet gepest. Hoe ze er ook uitzien, welke kleding zij ook dragen, wat er ook anders aan hen is. Zij zullen zelf ook niet de behoefte voelen om te pesten.
Kinderen daarentegen die onzeker zijn, niet adequaat weerbaar, of zich als copycat gedragen lopen meer risico gepest te worden (of zelf te gaan pesten).
ja, maar soms pas je niet in de groep omdat je van Rotterdam naar Zeeland verhuisd. of van Utrecht naar een dorp in Friesland.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:13 schreef Ryon het volgende:
[..]
Niet in de groep passen komt vaker voor. Ook in de voorbeelden in dit topic. Kan te maken hebben met iemands achtergrond.
Mijn man is op 10 jarige leeftijd naar Zuid Limburg verhuisd. Nou, als je het over kliekgedrag hebt moet je daar wezen. Maar nooit gepest. Hij ging op een adequate manier om met opmerkingen over zijn andere accent.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:19 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ja, maar soms pas je niet in de groep omdat je van Rotterdam naar Zeeland verhuisd. of van Utrecht naar een dorp in Friesland.
Ho! Dat ben ik zéér zeker met je eens!quote:Op zondag 22 mei 2011 21:26 schreef debuurvrouw het volgende:
Daarom staat het me denk ik tegen dat er twee dames uit het onderwijs zo zitten te hameren op de opvoeding en karakter.
Ik zie het duidelijk als hun taak om goed op te treden tegen pesters!!!
Sterker nog, ik bespreek dat ook met gepeste kinderen. Hoe zij reageren op situaties. En wat alternatieven kunnen zijn.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:32 schreef debuurvrouw het volgende:
genuanceerd of niet, het is dus de gedachte waarmee je een gepest kind benadert. En dat voelen ze heus wel hoor, dat je eigenlijk je twijfels hebt over de opvoeding, of copingmechanismen.
hahahahahaha! zo klinkt het wel heel zielig.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:34 schreef Ssserpente het volgende:
Sorry, ik had niet begrepen dat je al een beschadigd kind was, Buuf.
En ik ben het met je eens dat leraren soms meer invloed moeten uitoefenen. Op mijn basisschool zei de directeur letterlijk: Het glipt als dun zand tussen onze vingers door. Veel gepeste kinderen van zijn school gingen naar een school een dorp verderop en werden daar niet gepest. Daar had de schoolleiding hun leerlingen wél in de hand...
Beschermende factoren.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:36 schreef debuurvrouw het volgende:
ja, dat ben ik zeker met je eens! en het is jammer dat het zo moet gaan. Gelukkig is mijn kind echt een lekkere stabiele die het van zich af heeft kunnen laten glijden. Maar niet dankzij school. Meer doordat wij hem hebben opgevangen.
hij doet het gelukkig verder goed.
haha ja! Nou ja, therapie.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:40 schreef Ssserpente het volgende:
Ach, een beetje dramatiseren mag best op zn tijd toch?
en toch gebeurde het wél. ondanks dat. Doordat zijn juffen en meesters te laf zijn om pesters aan te pakken.quote:
Dat vonden wij ook onvoorstelbaar.quote:Op zondag 22 mei 2011 22:06 schreef Ssserpente het volgende:
Moonah, hoe kan het in godsnaam gebeuren dat een kind twee(!) jaar gepest wordt zonder dat ook maar iemand dat in de gaten heeft?
Maar als juf sta je toch ook 2 jaar lang buiten in de pauzes? En dan zie je dat niet? Kan ik me werkelijk niet voorstellenquote:Op zondag 22 mei 2011 22:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat vonden wij ook onvoorstelbaar.
Het bleek in 'spelvorm' te gaan tijdens de pauzes buiten. Geen fysiek geweld, maar heel sneaky buitensluiten, misbruiken, lullig laten voelen door voor hem afwijkende spelregels (die door de pester werden aangepast) e.d. Kind heeft het uiteindelijk thuis besproken, dat hij 'de pauzes zo vervelend vond' en toen is het balletje gaan rollen.
Eén pauzebeurt per week bij zo'n 200 kinderen. Ik heb het nooit gezien. Mijn collega's ook niet. Kan iets over 'ons' zeggen, of je onderschat de drukte en hectiek op een speelplein.quote:Op zondag 22 mei 2011 22:32 schreef snoopy het volgende:
[..]
Maar als juf sta je toch ook 2 jaar lang buiten in de pauzes? En dan zie je dat niet? Kan ik me werkelijk niet voorstellen
Jij bedoelt de pauze tussen de middag? Dat wordt hier door anderen gedaan. Die hectiek zie ik zeker. Dat is een reden om mijn kinderen niet te laten overblijven. Heel luxe dus.quote:Op zondag 22 mei 2011 22:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
Eén pauzebeurt per week bij zo'n 200 kinderen. Ik heb het nooit gezien. Mijn collega's ook niet. Kan iets over 'ons' zeggen, of je onderschat de drukte en hectiek op een speelplein.
Ik bedoel het speelkwartier.quote:Op zondag 22 mei 2011 22:48 schreef snoopy het volgende:
[..]
Jij bedoelt de pauze tussen de middag? Dat wordt hier door anderen gedaan. Die hectiek zie ik zeker. Dat is een reden om mijn kinderen niet te laten overblijven. Heel luxe dus.
Ik dacht meer aan de pauze tussendoor maar kennelijk hebben wij een ander schoolsysteem. Dan gaat de juf gewoon met haar eigen klas naar buiten. En daarbij kan ik me niet voorstellen dat zoiets onopgemerkt zou blijven.
Niemand zegt hier dat het de schuld van de gepeste is, alleen word er beschreven hoe je er voor kan zorgen dat je kind als het gepest zou worden weerbaarder is.quote:Op zondag 22 mei 2011 21:12 schreef debuurvrouw het volgende:
ja, en dus zijn we weer terug bij het eerste liedje. Gepeste kinderen hebben een gebrek aan stevige karaktereigenschappen en hebben geen evenwichtige opvoeding genoten.
de pesters daarentegen....
Jij chargeert nu en ik kan me voorstellen dat je daar kriegelig van wordt. Plús dat je zelf een pestverleden hebt. Daardoor kijk je denk ik toch anders aan tegen hetgeen in dit topic wordt geopperd.quote:Op maandag 23 mei 2011 09:38 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou ja, het gaat mij eigenlijk meer om de maakbaarheidsgedachte. Dat je als ouder maar precies die voeding geeft, het kind binnen de gemiddelde groeicurves valt, je 1,8 uur kwaliteitstijd besteedt, dat het dan allemaal automagisch wel goed komt.
Dat ze dan niet naar VMBO hoeven of te dik of te kort of ongeluk worden. Op sommige dingen heb je gewoon geen invloed. Gewoon in het algemeen bedoel ik nu he.
Het valt me zo op dat de tendens is dat je alles kunt beinvloeden. Met ouders met continue schuldgevoel als gevolg. Geef ik wel de juiste voeding, ik heb vandaag maar 1,6 uur besteed, is mijn kind nu stuk?ik werk niet, hebbem ze nu de verkeerde arbeidsmoraal, werk ik niet teveel, nou ja. Overal over. En ik pleit gewoon voor een beetje meer voelen, go with the flow en doe wat je zelf goed lijkt.
ik schreef: "dan is de kans groter"quote:Op zondag 22 mei 2011 18:04 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
ik denk dat dit te kort door de bocht is hoor...
Oh zeker! Er kan van alles op je pad komen waar je niet voor hebt gekozen. Maar je kunt er wel voor kiezen (als volwassene...) hoe je ermee omgaat. Ik heb ook mijn protie gehad. En ervoor gekozen eerst eea te verwerken alvorens aan een kind te beginnen. Dat lijkt me voor TS ook verstandig. Dat je 'zuiver' start met je kind, je eigen bagage niet op je kind overdraagt.quote:Op maandag 23 mei 2011 11:00 schreef simmu het volgende:
naja, moonah; je kan wel zeggen dat het niet maakbaar is en gaat om een levenshouding. maar mensen rollen nu eenmaal niet altijd blij en gelukkig door het leven. en natuurlijk kan je daar heus wel iets aan doen, maar niet altijd. daar is soms gewoon niks aan te doen. dan doe je maar gewoon je best en hou je vol.
Dat baseer ik hierop:quote:Op vrijdag 27 mei 2011 09:44 schreef miss_sly het volgende:
Waar baseer je op dat op school 1 minder potentiele pesters zitten dan op school 2? Omdat die wit en elitair is en de ouders een hogere opleiding hebben?
bron: http://www.nji.nl/nji/dossierDownloads/Risicofactoren_Pesten.pdf (interessant stuk overigens voor iedereen die met dezelfde vragen als ik zit).quote:Pesten kan een imitatie zijn van agressie die kinderen thuis ervaren. Zo kunnen kinderen van verbale of fysieke mishandeling tijdens de opvoeding leren dat agressie en geweld effectieve en gepaste manieren zijn om een doel te bereiken. Veel kinderen die pesten zijn mishandeld door een ouder of zijn getuige geweest van mishandeling door een ouder van een broertje of zusje. Daarnaast kunnen een gebrekkige betrokkenheid van ouders, afwijzing en verwaarlozing, evenals een gebrekkig toezicht de kans vergroten dat kinderen gaan pesten (Lyznicki et al., 2004; Griffin & Gross, 2004). Veenstra et al (2005) stelden bovendien vast dat jeugdigen die pesten vaak uit lagere sociale milieus komen.
Dat observeren en praten heb ik gedaan (heel goed om een indruk te krijgen!) en daar komt - net als uit inspectierapport - uit wat ik hierboven heb beschreven: school 1 heeft vrijwel alleen hoogopgeleide ouders, school 2 is heel divers. Op beide scholen lijken de ouders leuk met elkaar om te gaan. Van school 1 ken ik wat ouders, die zijn vrijwel allemaal erg tevreden. Van school 2 ken ik weinig ouders, maar de ouders die ik ken zijn ook tevreden.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 09:58 schreef debuurvrouw het volgende:
Precies Miss, zo is het.ik zou als ik nu een keuze zou moeten maken tegen lunchtijd of om 15.00 naar een school gaan en gewoon wat ouders aanspreken die hun kind afhalen hoe zij de school ervaren. En om gewoon eens te obeserveren wat voor mensen daar nou staan.
En dit schrijf je nu in je karige computertijd vanuit de TBS-kliniek?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 10:01 schreef Nielsch het volgende:
Jammer genoeg werkte deze methode niet in één keer en moest ik de daad bij het woord voegen. Daarna heeft mijn broertje echter nooit meer ergens last van gehad...
Nee, dat jongetje en z'n ouders durfden geen aanklacht in te dienen...quote:Op zaterdag 28 mei 2011 10:08 schreef Vanyel het volgende:
[..]
En dit schrijf je nu in je karige computertijd vanuit de TBS-kliniek?
Ik heb vroeger op een kleine, witte, zeer elitaire basisschool gezeten. Het niveau lag daar ook nog eens heel hoog (95% kreeg VWO/Gymnasium advies mee). Daar werd inderdaad ook gepest, vooral die paar leerlingen die niet echt met het niveau mee konden komen kregen het voor de kiezen.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 09:44 schreef miss_sly het volgende:
Waar baseer je op dat op school 1 minder potentiele pesters zitten dan op school 2? Omdat die wit en elitair is en de ouders een hogere opleiding hebben?
quote:Op zaterdag 28 mei 2011 10:01 schreef Nielsch het volgende:
Mijn broertje (zo'n tien jaar jonger dan ik) werd eens gepest, toen hij rond de 11 a 12 jaar was. Ik ben toen naar het huis van de grootste pestkop gegaan. Daar aangekomen merkte ik dat deze jongen een drietal honden had waar hij heel erg veel van hield. Ik zei tegen hem: "als ik van mijn broertje ook nog maar één negatief ding over jou hoor, dan snij ik de keel van één van je honden door..., net zolang tot je stopt."
Jammer genoeg werkte deze methode niet in één keer en moest ik de daad bij het woord voegen. Daarna heeft mijn broertje echter nooit meer ergens last van gehad...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |