Het is wel akelig stil hè? Dat de TROS niet met Maas in zee zal gaan, begrijp ik nog wel. Belangrijker vind ik waarmee de TROS straks op de proppen komt voor 2012. Ik vrees dat ze gewoon weer een B-artiest aanwijzen, omdat de artiesten die zich massaal melden, allemaal alleen maar willen meedoen als ze niet eerst door een nationale voorronde heen hoeven.
Erger is eigenlijk nog dat de Publieke Omroep totaal niet Songfestival-minded is. Waar op Nederland 2 nog ruimte is voor afwijkende tv-formats als Zomergasten, is het Nationaal Songfestival iets dat op Nederland 1 binnen een bepaald tijdsblok moet worden afgeraffeld. Formats, schema's, horizontaal programmeren... - geef er een leuke naam aan.
Pakweg 2 jaar geleden blies de Avro het legendarische programma 'In De Hoofdrol' een nieuw leven in. Vroeger kreeg dat programma ruim de tijd op tv, nu niet meer: afwerken in 50 minuten graag. Zo ook bij het NSF, met als triest dieptepunt dat Yolanthe tijdens de uitvoering van het winnende liedje er dwars doorheen het programma afkondigde...
Volgens mij moet er eerst een knop om bij de omroepbazen van de Publieke Omroep in Hilversum. Laten ze een voorbeeld nemen aan landen die wél een uitgebreide, commercieel opgezette nationale selectiewedstrijd houden. Ga eens op excursie in Zweden ofzo.
Pas als men snapt dat de huidige koers dramatisch slecht is, volgt daaruit automatisch de beslissing om het Songfestival onmiddellijk bij de TROS weg te halen. Het kan dan naar een neutrale omroep, waarna je automatisch ook de beste mensen kunt aanstellen voor zaken als tv-commentaar. Cornald Maas, dus.