Dude, kijk eens hoe vroeg het is.. Dat ga ik toch niet opzoeken nuquote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:44 schreef HostiMeister het volgende:
Valt vrij weinig over te discussiëren zonder een gedegen onderzoek, me dunkt.
Wat door Steven Pinker is aangegrepen tot het schrijven van de klassieker The Blank Slate .quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:49 schreef TNA het volgende:
Dankzij onderzoek met eeneiige tweelingen zijn we meer en meer te weten gekomen over de invloed van genetica en omgeving.
quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:07 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Zijn Marokkanen crimineler dan Nederlanders doordat zij een hoger aangeboren niveau van frustratie hebben?
Nee.quote:Zijn Marokkanen crimineler dan Nederlanders doordat zij een hoger aangeboren niveau van frustratie hebben?
Is daar onderzoek naar gedaan dan?quote:
Toch kan ook een crimineel/asociaal gedrag erfelijk zijn. Psychopathie wordt volgens mij wel degelijk mede als een erfelijk overdraagbare afwijking gezien, en binnen een bepaalde maatschappij (is Nederland onder het CDA hierin aan het veranderen ?) kan dit een karakter-trek zijn met een relatief groter succes. Kijk naar oplichters enz., om hier goed in te zijn moet je een een mate van onverschilligheid hebben voor de ellende die je veroorzaakt, en terwijl daar zeker de omgeving waarin je opgroeit, en je eerdere ervaringen in het leven aan bijdragen, zie je dit af en toe al op zo jonge leeftijd vorm krijgen, dat het haast wel erfelijk moet zijn,quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:09 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Dat is sowieso nurture, geen nature. Als je je indenkt hoe erg de cultuur in Marokko verschilt met de cultuur hier zou je dat weten.
Jared Diamond legt in Guns, Germs and Steel uit dat Europa meer welvaart heeft kunnen genereren dan Afrika, omdat het klimaat en de geografie mee zit.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 10:09 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Dat is sowieso nurture, geen nature. Als je je indenkt hoe erg de cultuur in Marokko verschilt met de cultuur hier zou je dat weten.
Ja, de een leert makkelijker via de boeken en de ander eerder door naar een gesproken verhaal te luisteren. Dus inderdaad zou het kunnen dat iemand geen universiteit aankan (of met heel veel moeite) omdat ie moeite heeft met boeken lezen. Maar wel of geen moeite hebben met boeken lezen, staat denk ik los van de intelligentie. Bij intelligentie denk ik eerder aan: bepaalde stof kunnen verwerken. Dat je dat uit een boek moeilijk kan, maar bij 'gesproken stof' gemakkelijk, doet niks af aan je intelligentie.quote:Op maandag 23 mei 2011 10:41 schreef Schenkstroop het volgende:
Een universitaire studie afronden heeft ook te maken met hoe goed je leerstof via boeken kunt opnemen denk ik. Dus als je dat niet zo goed kan dan heb je een probleem. Maar beteknt mishcien niet dat je de stof niet aankan.Ik vind lezen ook redelijk onnatuurlijk eerlijk gezegd. Je maakt steeds een extra vertaalslag. Wordt er zelf moe van afentoe. Vandaar dat ik nooit zin heb om te typen. Het gaat te langzaam. Wat ik wil zeggen is dat je omgeving je dwingt om aan bepaalde eisen te voldoen. En kan je dat niet dan heb je opeens minder 'punten' en ben je 'dommer'. In meer of mindere mate is dat natuurlijk ook krom.
Valt toch wel mee? Je hebt 'm weggehaald maar nu heb ik 'm al gequotequote:
Dit denk ik ook. Ik geloof niet dat iedereen dezelfde capaciteiten heeft op het gebied van intelligentie, dus dat iedereen WO niveau aan zou kunnen: als dat maar goed gestimuleerd wordt. Ik verbaas me er altijd over hoeveel mensen beweren dat dit het geval is. Ik geloof wel dat veel havisten bijvoorbeeld ook VWO aan zouden kunnen, als ze goed gestuurd worden, maar ik vermoed dat iedereen wel een plafond heeft. Ik heb best veel mensen mogen aanschouwen bij wie een boek lezen geen verbetering gaat brengen, simpelweg omdat die persoon dat niveau niet aan kan.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 09:54 schreef mvdejong het volgende:
Ik denk dat intelligentie wat dat betreft vergelijkbaar is met elke fysieke kwaliteit : iedereen is geboren met een bepaalde capaciteit op fysiek gebied.
Sommigen hebben de aanleg om de top te bereiken in sommige sporten, maar alleen met veel training bereik je het maximum van de mogelijkheden die je aanleg je biedt (nog even afgezien van de mentale kwaliteiten die ook nodig zijn om top-prestaties te leveren).
Anderen hebben die fysieke aanleg minder, en kunnen met veel training mogelijk nog wel goed worden in de sport, maar de top is onhaalbaar, de grenzen van het lichaam beperken je.
Met intelligentie zie ik het net zo, je wordt geboren met een bepaalde capaciteit, en door training kun je het maximum bereiken, en als je het verwaarloost zie je er niets van terug.
Ik had er nog een stukje aan toe gevoegd. Nu je mij wel hebt gequote moet ik het er weer bijzetten vind ik:quote:Op maandag 23 mei 2011 10:58 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ja, de een leert makkelijker via de boeken en de ander eerder door naar een gesproken verhaal te luisteren. Dus inderdaad zou het kunnen dat iemand geen universiteit aankan (of met heel veel moeite) omdat ie moeite heeft met boeken lezen. Maar wel of geen moeite hebben met boeken lezen, staat denk ik los van de intelligentie. Bij intelligentie denk ik eerder aan: bepaalde stof kunnen verwerken. Dat je dat uit een boek moeilijk kan, maar bij 'gesproken stof' gemakkelijk, doet niks af aan je intelligentie.
Al kan het op school natuurlijk wel een probleem zijn, een leerstijl waarbij je liever niet uit de boeken leert. Het hebben van zo'n leerstijl kan er wel voor zorgen dat je niet het maximale uit jezelf/je intelligentie kan halen. Omdat je misschien een lager opleidingsniveau moet doen (uit de boeken lerend) dan je aan zou kunnen als de stof op een andere manier werd aangeboden.
Zo denk ik er ook over.quote:Op maandag 23 mei 2011 21:57 schreef keste010 het volgende:
Ik ben toch geneigd te zeggen dat er voor alle eigenschappen een bepaald gen bestaat (al vind ik het rokersgen nog steeds onzin) maar dat het je opvoeding is die bepaalt in hoeverre dat gen 'opgewekt' wordt, bij wijze van spreke. En dat kan eigenlijk op 2 manieren: 1) Overnemen van voorbeelden: vaak van ouders, vrienden, etc. (Voordehandliggend) 2) je afzetten tegen de voorbeelden en juist de tegenpool aannemen. Het feit dat iemand het dus op 2 manieren kan oppakken die heel verschillend zijn maakt dat er geen rode lijn door te trekken is, en er dus vrij weinig te zeggen is over wat een bepaalde gebeurtenis of proces met iemand doet als die dat bijv. in zijn jeugd meegemaakt heeft, iets wat mijn inziens ook gewoon klopt (In tegenstelling tot Natureaanhangers die vrij deterministisch stellen dat gebeurtenis A tot gedrag B leidt).
Mee eens! Ik heb wel eens in een iq-test gedaan en die factor 'tijd' vond ik erg storend. Dan heb je echt geen tijd om de vraag nog eens rustig te bekijken, zoals je dat bij studeren wel kan doen (in beperkte mate natuurlijk, want er moet wel veel stof geleerd worden.)quote:Op maandag 23 mei 2011 21:54 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik had er nog een stukje aan toe gevoegd. Nu je mij wel hebt gequote moet ik het er weer bijzetten vind ik:
Als lesstof in een halve dikke pil uiteengelegd wordt en ik kom de schrijfstijl van de schrijver niet door dan leer ik het niet. Geef je mij een rechttoe rechtan uitleg, "dit doe je zus zo klaar (in 1 zin)", dan kan ik het opeens wel bevatten en leren. het is scheef als je iets wel kan leren/.begrijpen, Maar de grootste moeite hebt iets te begrijpen wanneer de manier waarop er les gegeven wordt niet aansluit.
Verder vind ik dat intelligentie teveel wordt gemeten op prestatie en dan vooral snelheid. Ik ken een jongen die niet dom is en altijd heel gevat in zijn opmerkingen. Hij heeft alleen een handicap waardoor zijn spieren traag reageren. Tot zijn 18e heeft hij in een rolstoel gezeten. Hij is geclassificeerd als "sukkel" (IQ van 70-80 ofzo) maar dat is enkelt omdat hij erg traag reageert met tests. dat is toch ook krom?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |