Ik ga even een analyse maken van mezelf weer hoe ik het aanpak.
Tijden gehad dat ik niet kon zijn, wie ik was. Nog steeds ben ik niet helemaal mezelf. En dan niet genomen uit het nummer van Acda en de Munnik omdat ik geen fan van ze ben. Ik zag ook vaker sociaal contact als verplichting, en als dat het geval is, dan is er iets goed mis. Ik kreeg van allerlei kanten sociaal contact overal en had niet eens zin in sociaal contact toen. En ga maar eens sociaal contact aan als je geen behoefte hebt aan mensen om je heen, behalve je vrienden.
Dus in mijn geval ben ik eigenlijk wel altijd mezelf geweest, alleen kreeg ik bij die niet gewenste sociale contacten last van die zogenaamde "vrees", maar het was geen echte vrees, het was tegenzin en geen interesse hebben in de ander en vooroordelen of die ander misschien een lul was of een trut. Of de eerste indruk van die ander te zwaar nemen en niet verder willen verkennen in die persoon. En doordat ik de ander niet kon, kon de ander mij ook niet en dacht ik dus ook dat de ander mij niet moest. Vooral het idee dat mensen je niet moeten of je vreemd vinden was het ook. Dat je afwijkend bent terwijl dat niet zo is. Als vrienden onderling zie je elkaar ook als gelijkwaardig dus waarom zou je bij een vreemdeling jezelf minder of afwijkend voelen. Daarbij is iedereen anders. Niet uniek, maar anders.
Het is jezelf tot uitdrukking laten komen in situaties in het dagelijkse leven. Dat kan van alles zijn. Die situaties kom je overal tegen. Je kunt kiezen tussen terughoudend gedrag of assertief extrovert gedrag. De een vindt dat prettig de ander weer dit. Ik kies zelf voor een combinatie tussen beiden. Ik ben niet iemand die continu op de voorgrond wilt treden en op straat gaat dansen, die aandacht wil ik niet en heb ik niet nodig.
Dus dan kijk ik wat ik wel verlang in het sociale leventje en waar mijn wensen liggen. En dan wens ik om te gaan met de mensen die me prettig lijken om mee om te gaan. Ik zal ook niet zomaar mensen aanspreken op straat. Omdat ik de zin niet inzie om vreemden aan te spreken.
Dan krijg je nog de contacten die noodgedwongen ontstaan. Je hebt dan onderhoudt met vrienden wat op zich geen probleem moet zijn omdat het je vrienden zijn. En je hebt nog de mensen die je op je werk tegen komt. Waar je altijd nog alleen maar zakelijk mee hoeft om te gaan. Uitstapjes daargelaten. ( ik zie het nut niet in van een vriendschappelijk band met collega's dus die uitstapjes met het werk zie ik al helemaal niet zitten, werkgerelateerd vind ik dat het zakelijk moet zijn en blijven)
Maar wat is dan het probleem van alles? Je kiest je mensen uit waar je mee wilt omgaan. Ben je niet tevreden met de grote van je vrienden en kennissenkring dan is het wat anders.
Ik denk dat het ook met willen te maken heeft. Dat je bij een sociale fobie gewoon geen zin hebt in het contact. Geniet je van sociale contacten dan gaat het contact vanzelf. En dan hoef je nergens bij na te denken. Dan hoop je als het ware dat er geen eind komt aan een gesprek als het gesprek van beide kanten goed loopt.
Heeft ook veel te maken, welke mensen kom je waar tegen. En dan nog, kom je ze tegen omdat je dat wilt, of kom je ze tegen omdat het noodlottig is.
Op dit moment heb ik amper problemen met sociaal contact. Omdat
ik bepaal met wie ik omga en wanneer. In de winkel praat ik dan makkelijk ff met mensen omdat ik dan redelijk afstandelijk kan zijn. Bij intiem contact weet ik het niet goed, intiem contact heb ik ook niet zo'n zin in vaker. Ik blijf liever op afstand functioneren
![]()
Wordt het contact te intiem dan heb ik het idee dat ze mijn territorium binnen dringen, en ze moeten al helemaal niet gaan praten over hoe ik leef en wat ik doe. Dus hou het dan maar liever redelijk zakelijk en onzinnig.
[ Bericht 5% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 26-09-2005 14:02:23 ]