abonnement Unibet Coolblue
pi_97038285
Lieve OUDers,
Ik heb eerst een zoekpoging gedaan maar kwam alleen op topics waar nare verhalen werden verteld (steekpartijen en dergelijk), maar nog geen topic over het kiezen van een goede kdv.

Waar let ik op bij een rondleiding?
Ik heb zelf dingen al bedacht natuurlijk maar het is mijn eerste kind en ik ben onervaren...jullie ervaringen zijn zeer op prijs gesteld dus!

- Hoe is het met het hygiëne?
- Dag indeling?
- Wat krijgen ze te eten?
- Wat is het beleid als het kind ziek is?
- Zijn ze voorbereid met onze wasbare luiers te werken (als het niet zo is, is het ook geen ramp voos ons)

Wat nog meer? wat moet ik absoluut niet vergeten te vragen/vertellen? en waar moet ik erop letten?

Omdat wij flexibele opvang nodig hebben komt onze kind op een verticale groep. Hier zijn voordelen maar ook nadelen aan. Jullie ervaringen en ideeën hier over zijn ook zeer welkom.

Wat ik al weet van dit kdv:
- ze gaan vaak buiten wandelen en naar de kinderboerderij(een grote plus!)
- ze organiseren een keer per jaar een reis met de kinderen en hun ouders naar een natuurgebied
- ze vinden groepsactiviteiten zeer belangrijk en samenwerking tussen kids
O+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  Moderator donderdag 19 mei 2011 @ 17:32:51 #2
45833 crew  Fogel
pi_97038389
Hebben ze een vaste groep personeel die er al langere tijd werkt of is er een grote doorstroming? En gebruiken ze veel invalkrachten voor afwezig vast personeel? Zo ja, is dat een vaste groep of steeds nieuwe gezichten?

Stabiel = goed!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_97038427
Oh had ik niet over na gedacht! *zet op lijstje*
Bedankt Fogel!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 19 mei 2011 @ 17:37:10 #4
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_97038568
zijn ze beschikbaar als je daadwerkelijk kinderopvang nodig hebt
Alles is toxisch, het hangt af van de dosis.
  donderdag 19 mei 2011 @ 17:56:59 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97039322
Kies een kinderdagverblijf waar alleen vrouwen werken, wel zo veilig in 2011.
pi_97039465
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 17:56 schreef Daniel1976 het volgende:
Kies een kinderdagverblijf waar alleen vrouwen werken, wel zo veilig in 2011.
Dat vind ik erg lullig eigenlijk te horen. Ja er zijn mannen die zo iets geflikt hebt, maar dan kun je niemand meer vertrouwen vind ik.

Is niet leuk voor de mannen die in de kinderopvang werken die worden nu gelijk voor zon persoon aangezien.

Regels waar het kind zich aan hoort te houden. Hoe hun hiermee omgaan als jou kind bijv. iets niet wilt eten.
  donderdag 19 mei 2011 @ 18:17:03 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97040078
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 18:00 schreef koekjesmonsterrr het volgende:

[..]

Dat vind ik erg lullig eigenlijk te horen. Ja er zijn mannen die zo iets geflikt hebt, maar dan kun je niemand meer vertrouwen vind ik.

Is niet leuk voor de mannen die in de kinderopvang werken die worden nu gelijk voor zon persoon aangezien.

Regels waar het kind zich aan hoort te houden. Hoe hun hiermee omgaan als jou kind bijv. iets niet wilt eten.
Ja dat is ook lullig om te horen. En tsja er zijn vrouwen die zich ook aan kinderen vergrijpen, echter dat komt sporadisch voor. Maar als ik nu weer een jonge dochter had zou ik echt wel zo denken.
pi_97040135
Je hebt zelf al een heel aantal goede punten te pakken en wat Fogel noemt is ook erg belangrijk. Met invallers is niets mis als de kinderen hen goed kennen.
De inrichting en ruimtes zijn ook goed om op te letten, let er eens op of kindgericht is ingericht, hangen bijvoorbeeld de wanddecoraties alleen op volwassenenhoogte of ook op kindhoogte. Zijn er veel grote open ruimtes (= vaak rennen onrust) of zijn er hoeken ingericht met lage kasten (= veilig voor de kinderen en overzichtelijk voor de leidsters). Vraag ook na hoe er in een verticale groep gezorgd wordt dat de hele kleintjes ook vrij kunnen spelen tussen de peuters.
Je kunt, als je er waarde aan hecht, nagaan of er sprake is van een VVE-programma en hoe ze omgaan met bijvoorbeeld emotionele ontwikkeling, leesbevordering en andere zaken en wat ze voor kindvolgsysteem gebruiken.

Kijk bij de rondleiding ook naar hoe de kinderen omgaan met de ruimtes en hoe de leidsters inspelen op de kinderen en hoe je daarbij voelt.
pi_97043593
Wat zit er in de prijs, wat niet. Luiers, flesvoeding, maaltijden etc

Heeft je kindje genoeg vaste leidsters op de groep. Bij ons krijgt elk kindje een mentor. Deze leidster is het aanspreekpunt als er iets is, doet jaarlijks evaluaties, en is iemand die zoveel mogelijk uren overlap heeft met je oppasuren.

De sfeer is toch ook wel belangrijk. Soms loop je ergens binnen, en lijkt het in orde, maar is de sfeer niet prettig. En soms is de sfeer fantastisch, maar is er 1 dingetje dat je dwars zit. Dan kan lastig afwegen zijn..

Als ze op stap gaan, hoeveel kinderen zijn er dan per leidster. Bij ons gaan ze ook regelmatig wandelen. Maar er kunnen vaak maar 2 kinderen van de 12 mee naar de supermarkt, soms 4 als er ergens een manager tijd heeft. Dan gaan de leidsters wel vaak op stap, maar de kinderen dus niet zoveel.
Hoe is het vervoer geregeld naar die activiteiten?
  donderdag 19 mei 2011 @ 19:51:01 #10
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_97044091
hoe lang vantevoren dien je de uren aan te vragen?

hoe zit het met tussentijds aanpassen van het contract?
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  donderdag 19 mei 2011 @ 20:23:44 #11
260253 Sandous
*+*+*+*+*+
pi_97045987
- Hoe is de sfeer op een kdv, is er verantwoord speelgoed?
- Hoe gaan ze om met onverwacht een dag ruilen, en ophalen en brengen
- werken ze met thema's, woordenschat etc.
- Of komen ze de dag een beetje door door weinig activiteiten
- belangrijkste van alles vind ik sfeer. Tijdens het zoeken naar een juiste kdv ben ik toen langs 3 geweest. Ik vond het gesprek zo belangrijk, de rondleiding ik keek naar de kinderen en naar de leidsters. Dit allemaal gaf mij allemaal meteen een goed of juist niet goed gevoel

Succes!!
pi_97046572
vooral rondom flexibele opvang alles GOED uitvragen.

- heb je een vast aantal contract uren, een minimaal contracturen of helemaal geen verplichte afname.
- wordt dit per week of per maand berekend?
- kun je dagen meenemen als je een maand minder opvang nodig hebt.
- tellen weken dat jij op vakantie bent wel of niet mee als opvang.
- betekend te laat aanvragen per definitie geen opvang, of alleen als er plek is. Indien het laatste, hoe vaak zit de groep helemaal vol
- betaal je per uur, per dagdeel of per dag?
- indien per dagdeel zit er dan nog enige flexibiliteit in? bv opvang nodig van 8-13, ochtend dagdeel tot 12.30 betaal je dan ook de hele middag?
- tot wanneer mag je dagen ruilen in je aangevraagde rooster zonder dat je extra hoeft te betalen?

hier 3 flexibele kdv's ervaring ondertussen, met alle 3 zeer andere regels en contracten.
  donderdag 19 mei 2011 @ 21:37:39 #13
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_97050394
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 18:17 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja dat is ook lullig om te horen. En tsja er zijn vrouwen die zich ook aan kinderen vergrijpen, echter dat komt sporadisch voor. Maar als ik nu weer een jonge dochter had zou ik echt wel zo denken.
Mijn vriend denkt er precies hetzelfde over als jij. En als ik kijk in mijn omgeving zijn mannen over het algemeen "banger" voor mannen in de opvang dan vrouwen dat zijn :) .

TS, er zijn inderdaad dingen die je kunt "meten" (prijs, aantal leidsters per kind, aantal uren dat afgenomen moet worden) maar voor mij was het belangrijkste toch het gevoel dat ik bij het KDV had.

F zat op een heel leuk KDV. Toen ze naar school ging, leek het ons praktisch om haar naar de BSO die bij school zat, te laten gaan. Toen we daar voor het eerst kwamen was het minder vertrouwd dan bij het KDV, maar we dachten dat het een kwestie van wennen zou zijn. Nou, mooi niet, F heeft het er nooit naar haar zin gehad. Gelukkig kon ze toen terug naar de BSO die bij haar oude KDV zat (tussen alle wachtlijsten door :X ) en daar heeft ze het weer prima naar haar zin.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:46:46 #14
100412 mefke79
komt goed!
pi_97054823
Ruimte en buitenruimte: kunnen ze ook buiten spelen (en in de schaduw)? En ja, de groepen mogen rustige hoekjes etc hebben, maar het is ook fijn als ze in de winter hun energie kwijt kunnen. Hier doen ze dat op de centrale hal waar ze fijn kunnen rennen.

En inderdaad, het allerbelangrijkste is je gevoel volgen en de sfeer proeven: hoe voelt het? Lijkt het er leuk?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Moderator donderdag 19 mei 2011 @ 23:10:42 #15
45833 crew  Fogel
pi_97056223
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:46 schreef mefke79 het volgende:
Ruimte en buitenruimte: kunnen ze ook buiten spelen (en in de schaduw)? En ja, de groepen mogen rustige hoekjes etc hebben, maar het is ook fijn als ze in de winter hun energie kwijt kunnen. Hier doen ze dat op de centrale hal waar ze fijn kunnen rennen.

En inderdaad, het allerbelangrijkste is je gevoel volgen en de sfeer proeven: hoe voelt het? Lijkt het er leuk?
Ze mogen in de winter niet naar buiten!?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 19 mei 2011 @ 23:13:24 #16
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_97056363
Ik ben oprecht blij dat mijn echtgenote niet gaat werken. Konderen zijn thuis beter af dan bij een stel vreemden te worden gedumpt.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_97062728
quote:
13s.gif Op donderdag 19 mei 2011 23:10 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ze mogen in de winter niet naar buiten!?
Er zijn daadwerkelijk ouders die daar problemen mee hebben, net als in zandbakken spelen e.d. :{

Maar een binnenruimte waar kinderen kunnen rennen en fietsen is sowieso heel fijn, dan kunnen ze ook hun energie kwijt bij slecht weer.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:46 schreef mefke79 het volgende:
En ja, de groepen mogen rustige hoekjes etc hebben, maar het is ook fijn als ze in de winter hun energie kwijt kunnen.
Absoluut maar dat wil je niet in de groepsruimte, zeker niet met een verticale groep.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 08:30:28 #18
100412 mefke79
komt goed!
pi_97063031
ze gaan gewoo naar buiten, ook in de winter. Maar als het heel warm is of heel koud of heel hard regent oid dan zijn ze maar effe buiten, dus dan is een binnenspeelhal heel fijn.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Licht Ontvlambaar vrijdag 20 mei 2011 @ 09:21:04 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_97063860
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 23:13 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik ben oprecht blij dat mijn echtgenote niet gaat werken. Konderen zijn thuis beter af dan bij een stel vreemden te worden gedumpt.
Heel fijn voor je, maar daar ging het topic niet over :*

Ik heb overigens (lang geleden :o ) bewust gekozen voor een KDV dat bij grotere organisatie hoorde, waar ook BSO's bij aangesloten zijn. Eerst is er nog een klein zelfstandig KDV in de picture geweest, omdat die dichter bij huis lag, maar dat was het eigenlijk net niet. Te klein, te krap, te weinig kinderen van één bepaalde leeftijd...

Wat voor ons ook een pluspunt was, de buurjongens waren ook op datzelfde KDV. Heel prettig als je ineens in de knel komt en voor elkaar kan inspringen wat betreft halen en brengen :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 20 mei 2011 @ 10:29:42 #20
62233 Jelief
ikke lief!
pi_97065685
Hoeveel neventaken moeten de leidsters doen? Is er een huishoudelijke/keukenhulp? Dat scheelt namelijk best veel tijd die aan de kinderen besteed kan worden.

Waar liggen de baby's? Krijgen ze de ruimte om hun omgeving te ontdekken of liggen ze de hele dag in een box? En andersom is er ook een rustige prikkelarme plek voor de baby's?

Hebben ze een goed borstvoedingsprotocol? Waar halen ze hun informatie vandaan omtrent borstvoeding? En ook niet onbelangrijk, sluit hun voedingsbeleid aan bij wat jij wil voor je kindje?

wat betreft hygiëne; heeft ieder kind een eigen bedje?en zo niet hoe doen ze dat met het beddengoed? (soms worden matrasjes dubbel opgemaakt,de ene kant voor kind A en de andere voor kind B)
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_97067800
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 10:29 schreef Jelief het volgende:
wat betreft hygiëne; heeft ieder kind een eigen bedje?en zo niet hoe doen ze dat met het beddengoed? (soms worden matrasjes dubbel opgemaakt,de ene kant voor kind A en de andere voor kind B)
Hier worden elke dag alle bedjes afgehaald. Chris sliep ook niet alle keren in hetzelfde bedje. Bij de kleintjes wel geloof ik, zeker als je kleintje echt een vast plekje nodig had. Maar bij oudere kindjes kijken ze ook naar de interactie van de kinderen. De ene dag kreeg hij een eigen kamer met zijn vriendinnetje, omdat ze veel kletsen ipv slapen. De andere dag lag hij op een kamer met 2of3 andere kinderen met soms een leidster erbij om ze stil te houden. Chris is een redelijke makkelijke slaper, dus dat ging ook allemaal goed.

Oja: is er een speciaal buitenspeelplekje voor de kleinsten. Het is fijn dat er een stukje tuin is afgeschermd tegen fietsjes en rennende peuters...
pi_97069273
Weet je wat het jammere is? Dat in sommige delen van het land alles wat nu genoemd wordt er niet meer zo toe doet.

Hier in de grote stad zijn drie grote organisaties. Ik ben bij alle drie wezen kijken op de locatie het dichtst bij ons huis. Ik had wel zo mijn voorkeuren daarna maar toch bij alle drie ingeschreven. Eentje vond ik het hele gebouwtje en de speelruimte vrij klein maar je moest per organisatie drie voorkeurslocaties opgegeven en je hebt ook geen zin om elke dag naar de andere kant van de stad te moeten dus je geeft dan toch de drie dichtstbijzijnde locaties op.
Uiteindelijk als je bijna op springen staat en je hebt dan nog niks gehoord van welke organisatie dan ook dan knijp je 'm wel hoor en interesseert het je eigenlijk niet meer zo welke organisatie op welke locatie het wordt als er maar eentje plek heeft op tijd!

Wij kregen uiteindelijk gelukkig een plekje op de voorkeurslocatie bij onze voorkeursorganisatie maar ik geef direct toe dat ik elke andere locatie bij welke organisatie dan ook geaccepteerd had omdat je nou eenmaal toch weer aan het werk moet binnen afzienbare tijd.

Tevens is mijn ervaring nu we er naar toe gaan dat de zaken die ik uiteindelijk belangrijk vind, dingen zijn die erg lastig uit te vinden zijn tijdens een rondleiding. Is er een klik met de vaste leidsters van de groep? Nemen ze de tijd als je komt om je dingen over je kind te vertellen? Volgen zij jouw instructies op? Hoe gaan ze om met een kindje zoals mijn Puck die relatief veel huilt en lastig slaapt zonder inbakeren (wat zij niet mogen doen)? Vallen hen dezelfde dingen aan jouw kind op, als dat jou opvalt en besteden ze dus aandacht aan je kind en zijn ontwikkeling?
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_97070236
Wat ik het fijne vind om te merken aan de verticale groep waar Ivan en Lena naartoe gaan is dat de kleine baby's overal bij betrokken worden. Lena ligt niet de hele dag in de box, maar mag ook op de grond liggen of in de Domo-seat zitten, de grotere kinderen mogen haar aaien, ze zit op schoot bij een leidster als de grotere kinderen eten, en als de kinderen buiten gaan spelen worden de baby's ook mee naar buiten genomen, waar ze op een kleedje liggen of in een wandelwagen slapen.

Ik had hier meteen een heel goed gevoel bij, maar het belangrijkste was voor mij dat de leidsters leuk en lief overkwamen. Het was me al meteen duidelijk dat ze weinig ervaring hadden met het geven van borstvoedingsmelk en ook niet echt op de hoogte waren van het protocol van het kinderdagverblijf zelf, maar dat boeide me niet zo. Ik heb mijn wensen kenbaar gemaakt en daar houden ze zich voor zover dat mogelijk is prima aan.

Goed met elkaar kunnen praten is belangrijk. Ik zou dus ook vragen hoe de overdracht plaatsvindt en of en hoe bepaalde zaken worden bijgehouden (bijvoobeeld slaapjes en voedingsmomenten).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_97071372
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:13 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Weet je wat het jammere is? Dat in sommige delen van het land alles wat nu genoemd wordt er niet meer zo toe doet.

Hier in de grote stad zijn drie grote organisaties. Ik ben bij alle drie wezen kijken op de locatie het dichtst bij ons huis. Ik had wel zo mijn voorkeuren daarna maar toch bij alle drie ingeschreven. Eentje vond ik het hele gebouwtje en de speelruimte vrij klein maar je moest per organisatie drie voorkeurslocaties opgegeven en je hebt ook geen zin om elke dag naar de andere kant van de stad te moeten dus je geeft dan toch de drie dichtstbijzijnde locaties op.
Uiteindelijk als je bijna op springen staat en je hebt dan nog niks gehoord van welke organisatie dan ook dan knijp je 'm wel hoor en interesseert het je eigenlijk niet meer zo welke organisatie op welke locatie het wordt als er maar eentje plek heeft op tijd!

Wij kregen uiteindelijk gelukkig een plekje op de voorkeurslocatie bij onze voorkeursorganisatie maar ik geef direct toe dat ik elke andere locatie bij welke organisatie dan ook geaccepteerd had omdat je nou eenmaal toch weer aan het werk moet binnen afzienbare tijd.

Tevens is mijn ervaring nu we er naar toe gaan dat de zaken die ik uiteindelijk belangrijk vind, dingen zijn die erg lastig uit te vinden zijn tijdens een rondleiding. Is er een klik met de vaste leidsters van de groep? Nemen ze de tijd als je komt om je dingen over je kind te vertellen? Volgen zij jouw instructies op? Hoe gaan ze om met een kindje zoals mijn Puck die relatief veel huilt en lastig slaapt zonder inbakeren (wat zij niet mogen doen)? Vallen hen dezelfde dingen aan jouw kind op, als dat jou opvalt en besteden ze dus aandacht aan je kind en zijn ontwikkeling?
Huh, Ze mogen op het kinderdagverblijf waar jouw kindje zit niet inbakeren? Dat is een onderdeel van de opleiding!

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf, en het verschilt per ouders wat belangrijk wordt gevonden, Ik kan er verder ook niet veel over zeggen behalve dat het voor jullie als ouders veilig en vertrouwd moet voelen, Je laat er wel je belangrijkste "bezit" achter!

Wel raad ik je aan te informeren naar de pedagogische visie die het Kdv hanteert, Dat is het uitgangspunt van de organisatie, en daar kun je jezelf dan op inlezen.
En verder de groepsmomenten, het speelgoed, de ruimtes,wat zit er wel en niet bij de prijs inbegrepen, ziektebeleid!

Dan als laatste wil ik toch nog even reageren op de opmerking over mannen in de kinderopvang, Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat je een kind maar niet meer naar een kdv moet doen als daar een man werkt, Ik heb zelf een mannelijke collega, en buiten dat ik mijn handen voor hem in het vuur zou steken, merk je ook aan de kinderen dat ze het heel leuk vinden, Rotte appels zijn er altijd en iedereen is voorzichtiger met mannen in de kinderopvang, maar in de basis, werkt er niemand in de kinderopvang als je geen VOG (verklaring omtrent gedrag) kan overleggen!
S. 2014
J. 2016
pi_97071637
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 13:10 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Huh, Ze mogen op het kinderdagverblijf waar jouw kindje zit niet inbakeren? Dat is een onderdeel van de opleiding!
Het mocht vroeger wel maar nu is er van bovenaf door de organisatie besloten dat dit niet meer mag. Ze vinden het te risicovol.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')