Nouja, de "uppers" zijn dus concerta, en dat is de medicatie die ik krijg voor ADD. Ik bedoel, ik vind het een flutziekte (als je het al zo kan noemen) die veel te makkelijk gediagnosticeerd wordt, maar ik krijg dit spul sinds de middelbare. En zonder dit zou ik nooit op de universiteit zijn gekomen, laat staan het volhouden. Dus dat is niet echt een optie.quote:Op donderdag 19 mei 2011 06:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Stop gebruik van uppers zodat ze je wel slaappillen of zo willen voorschrijven?
Of anders de onderliggende oorzaak van insomnia aanpakken, voor zover die er is.
quote:• Veel mensen vertrouwen op slaaptabletten en andere kalmerende middelen om tot rust te komen.
• Er worden veel benzodiazepines zoals temazepam voorgeschreven bij slaapproblemen. Dit zijn sederende (kalmerende, slaapverwekkende) en anxiolytische (angstgevoelverminderende) middelen. Deze middelen werken al snel verslavend en het effect kan na enkele weken al minder worden omdat er tolerantie is ontstaan.
• Uiteraard zijn er ook meer traditionele remedies tegen slapeloosheid. Een beker warme melk voordat je naar bed gaat, is daar één van. Warme melk bevat tryptofaan (een van de twintig natuurlijk voorkomende aminozuren), dat betrokken is bij de productie van serotonine, dat op zijn beurt onderdeel is van het hormoon melatonine. Dit hormoon regelt het slaap-waak ritme.
Andere mogelijke remedies zijn:
• Een warm bad of douche nemen in de avond;
• Een half uur energiek sporten in de middag (dit vermindert stress en zorgt voor een gezonde vermoeidheid), maar een wandeling maken, of tuinieren kan vaak al voldoende zijn;
• Een saunabezoek en/of massage;
• Gebruik van kruidensupplementen zoals valeriaan, kamille, lavendel, hop en Passiflora incarnata;
• Aromatherapie, dit werkt rustgevend, vooral als er gebruik wordt gemaakt van lavendel en andere etherische oliën;
• Een grote en uitgebreide lunch, met daaropvolgend een lichte avondmaaltijd (op zijn laatst 3 uur voor het slapengaan);
• Het vermijden van stimulerende activiteiten als tv kijken en computeren in de avonduren;
• Het afwisselend door elk neusgat ademen (afwisselend met de vingers dichtduwen) wanneer men al op bed ligt; dit werkt kalmerend.
• Een ritueel voor het slapen gaan; Bijvoorbeeld steeds meer lampen uitschakelen naarmate het later wordt, alvast een pyjama of andere nachtkleding aantrekken, tanden poetsen, enz. Op die manier bereidt iemand zich langzaam voor op het slapen gaan en lichaam en geest wennen hieraan.
• Een donkere, niet al te warme slaapkamer is ook erg belangrijk. Een nachtlampje of straatverlichting die de kamer binnendringt, kan de nachtrust verstoren. In slaapkamers zonder rolluiken dringt bijna altijd te veel kunstlicht van buiten door.
Tips voor het omgaan met slapeloosheid
Mensen met slapeloosheidsproblemen kunnen het beste cafeïne vermijden. Cafeïne speelt vaak een belangrijke rol bij slapeloosheid. Cafeïne wordt onder meer aangetroffen in koffie, thee, maté, guarana, en de kolanoot (inclusief cola). In cacaozit theobromine, ook een stimulerend middel. Dergelijke stoffen zijn vaak ook te vinden in "energiedrankjes" (zoals Red Bull) en in chocolade-/energierepen.
Wanneer het bed gebruikt wordt voor activiteiten als lezen, schrijven en TV kijken, is er een kans dat het bed niet meer geassocieerd wordt met slapen. Seksuele activiteit daarentegen kan de slaap bevorderen.
Sommige mensen kunnen slecht slapen omdat hun slaapkamer te licht is en anderen hebben meer last van geluid.
Mensen met slapeloosheid doen er goed aan niet na te denken over problemen, angsten en eventuele fobieën. Als er continu wordt nagedacht, kan de geest niet volledig tot rust komen. Een oplossing hiervoor is om problemen, zorgen en plannen voor de volgende dag ergens op te schrijven, zodat ze niet vergeten worden maar er wel met een gerust hart aan een goede nachtrust begonnen kan worden.
Kalme en rustgevende muziek helpt ook omdat het de persoon iets neutraals geeft om op te focussen. Er kan ook geprobeerd worden te mediteren door te concentreren op de muziek en ademhaling. Ontspannende technieken zoals meditatie hebben bewezen dat ze kunnen helpen bij slaapproblemen. Ze brengen de gestreste geest en lichaam tot rust en dat schept een mogelijkheid voor een diepere en rustgevende slaap.
Er wordt goed aan gedaan om een vast slaappatroon te ontwikkelen door elke avond op dezelfde tijd naar bed te gaan om vervolgens ook op een vaste tijd op te staan. Als een wekker wordt gezet, dient te worden vermeden dat continu naar het schermpje kan worden gekeken.
Het slapen overdag zou in principe moeten worden vermeden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van wiki, mocht iemand die hier leest er wat aan hebben. Heb zelf iemand in de familie die leidt aan chronisch slaapgebrek. Echt een nachtmens, maar misschien zit er meer achter.
Ik denk in ieder geval de verhoogde dosis. En het zal op de middelbare school misschien al wel aanwezig zijn geweest, maar het kan dat ik er toen geen last van had vanwege de puberteit (veel slapen, rust nodig). Ik heb ook echt weinig slaap nodig (moeder slaapt 4 uur per nacht, vader 5-6) dus er is mee om te gaan.quote:Op donderdag 19 mei 2011 06:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Oh, nee dan snap ik dat je daar niet mee kan stoppen.
Het is natuurlijk te makkelijk om te zeggen dat je jezelf een nieuw slaapritme moet aanleren. Maar als je er pas sinds 3 jaar last van hebt en daarvoor niet, moet er toch een bepaalde oorzaak zijn lijkt me (zeg ik als leek dus reken me er niet op af). Wat denk jij zelf dat er aan heeft bijgedragen? Misschien toch die uppers van overdag?
Je moet ook niet gaan slapen met coke achter je kiezenquote:Op donderdag 19 mei 2011 06:08 schreef Sardonical-Jope het volgende:
[..]
Nouja, de "uppers" zijn dus concerta, en dat is de medicatie die ik krijg voor ADD. Ik bedoel, ik vind het een flutziekte (als je het al zo kan noemen) die veel te makkelijk gediagnosticeerd wordt, maar ik krijg dit spul sinds de middelbare. En zonder dit zou ik nooit op de universiteit zijn gekomen, laat staan het volhouden. Dus dat is niet echt een optie.
De onderliggende oorzaak is voor zover ik weet een differentiële diagnose bij de ADD. Het schijnt vrij vaak hand in hand te gaan, net als autisme bijvoorbeeld. Een lastige combinatie
Heb dat tijden geleden al gedurende een maand of vier gebruikt (zonder of zo goed als zonder ritalin/concerta) maar merkte werkelijk niks. Het ergste was nog dat ik die dingen steevast ging opboeren en echt zo'n viswalm in m'n slokdarm kreegquote:Op donderdag 19 mei 2011 06:38 schreef Romanov het volgende:
[..]
Je moet ook niet gaan slapen met coke achter je kiezen
Kijk eens op http://www.springfieldnutra.com/product.php?id=125
Dit gebruik ik sinds een paar jaar omdat ik niet aan de synthetische rommel wil, maar wel op een gegeven moment wat moest doen aan mn interne ADD chaos
En natuurlijk nooit zomaar gaan doen, eerst overleggen met je huisarts. Maar het is een stuk beter dan concerta, seresta, ritalin. Misschien heeft het voor jou ook zin.
Ja ik zat net ook in m'n mentaal-dood moment. Lege blik, staar overal maar na, val soms stil (mid-motion). Maar ik moet ook over een uurtje naar de faculteit voor een symposiumquote:Op donderdag 19 mei 2011 06:35 schreef MOD het volgende:
Al jaren last van maar het was mijn eigen schuld. Ik heb altijd een hekel gehad aan het feit dat ik naar bed moest als mn ma dat zei. Als kind dan. Want ik wilde opblijven. En sinds ik ging puberen en schijt aan mn ouders begon te krijgen werd het vaak later. Pas erg werd het toen ik meer mijn eigen leven ging leiden en mn ouders toch al geen grip meer hadden, dat was tot een jaar of drie geleden me dunkt. Inmiddels heb ik een patroon zoals jij beschrijft. Ik kan soms 40u wakker blijven maar de slaap die ik daarna inhaal is enorm. 16u is idd geen uitzondering en het komt mij vaak niet goed uit. Nu op dit moment ijl ik ook uit mn ogen en wil ik naar bed, maar over een uur hoor ik al op het station te staan voor de komende dag dat nog tot laat door zal gaan.
Outstanding, ik ken niemand die zo vroeg z'n nest verlaatquote:Op donderdag 19 mei 2011 08:32 schreef NeNuntiumNecare het volgende:
Tijd van aanmaak moet boekdelen spreken? Dan is mijn wekker al gegaan en ben ik met de hond wandelen... dus nee, het spreekt voor mij geen boekdelen.
Ik slik het doorgaans om 10 uur s'ochtends, dan moet het om 10 uur s'avonds uitgewerkt zijn, nog een uurtje of anderhalf rebound. Heb het ook wel eens niet geslikt, doet helaas niets af aan de insomnia.quote:Op donderdag 19 mei 2011 08:02 schreef missyB het volgende:
Hoelaat gebruik jij je laatste concerta?
Weet niet of dat ermee in verband staat om dat concerta volgens mij gereguleerde afgifte kent maar bij bv ritalin is het zo dat mijn zoon smiddags na 4 uur geen dosis meer mag omdat hij dan echt niet slaapt savonds en dat klopt ook.
Geef ik er nog 1 om 5 uur is het bal tot uurtje of 11-12 savonds.
Ik zou er toch eens met de huisarts over gaan praten, desnoods slaapmiddelen om zo jezelf weer in een slaapritme te dwingen wat wel gezond is.
Zo waarquote:Op donderdag 19 mei 2011 07:05 schreef MOD het volgende:
Ligt er aan, soms beetje gamen of een filmpje kijken, bezig zijn met hobby of toch maar werken voor school. Jammer alleen dat mijn opleiding weinig theoretisch is met als gevolg dat ik daar best veel mee achter loop.
Ik heb heel vaak geprobeerd mn ritme te regulieren maar het lijkt niet te werken. Soms lukt het voor een paar weken maar dan hoeft er maar een kleine onregelmatigheid te zijn en het is weer om.
Ik probeer het wel zo goed te combineren maar ik ben nog nooit aan de medicijnen gegaan. Tis wel waar. De concentratie is vaak ver te zoeken en ik sta te stuiteren op cafeïne op de academie, maar veel komt er dan niet uit mn vingers of sta ik veel te staren.
Ik denk trouwens ook niet dat het met medicijnen te verhelpen is maar dat het echt een brute verandering van je levenswijze moet zijn. Die discipline zoeken om er voor te gaan en het gewoon te doen. Desnoods met hulp van een partner of huisgenoot, maar het zal ws in kleine stappen moeten gaan.
Het is een bitch als je zegt dat je slaapproblemen hebt en men staat je schaapachtig aan te kijken. Je komt er niet mee weg in deze maatschappij tenzij je in ploegendienst gaat werken.
Nice, staat op m'n to-do list nuquote:Op donderdag 19 mei 2011 07:41 schreef Sam_Raimi het volgende:
probeer schlafsterne eens. Heb ik goeie ervaring mee, niet in echt combinatie met uppers(eventuele coke/drank combo daargelaten) btw. Je kan het krijgen over het internet en kan het in Duitsland bij de drogist kopen.
http://www.retorta.de/schlafsterne
Mjah, ik vroeger ook niet zo snel, maar op deze manier ben ik 7 uur op kantoor, en iets na 4 uur weer gezellig thuis.quote:Op donderdag 19 mei 2011 08:44 schreef Sardonical-Jope het volgende:
[..]
Outstanding, ik ken niemand die zo vroeg z'n nest verlaat
Ik raak er echt niet aan gewend en het beinvloed hier gewoon veel.quote:Op donderdag 19 mei 2011 10:25 schreef dada3322 het volgende:
Same here, per dag hooguit 4 uur slaap. Tot nu toe geen goeie slaapmiddelen gevonden, maar na de 10 jaar ben ik er denk aan gewend. Want ik ben niet moe, op sommige dagen in de ochtend effe na.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |