abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96980693
Alarm over tandenloze kleuter

Kaakchirurgen in Noord-Nederland kunnen er niet goed meer tegen. Steeds vaker moeten ze bij jonge kinderen het hele gebit trekken. Volkomen verrot, niks meer aan te doen, bericht woensdag de Leeuwarder Courant.

Het gaat om jonge kinderen, een jaar of vijf, zes en zelfs nog jonger. Ze komen voor het eerst in hun leven bij de tandarts omdat ze zo'n pijn hebben. Tanden zijn half weggerot, kiezen hebben gaatjes al voordat ze zijn uitgegroeid, tandvlees is ontstoken. Maar al snel komt de beslissing: trek het hele melkgebit maar. En dan maar hopen dat het met het volwassenengebit wel goed komt.

„Het gaat niet goed en er moet iets gebeuren”, zegt kaakchirurg professor dr. Ruud Bos van het UMCG. „Het gaat om kinderen die de hele dag door grazen en geen goede poetsdiscipline hebben”, weet zijn collega kindertandarts dr. Gert Stel. „Het is vooral de houding en kennis van de ouders. Een kind beneden de tien jaar moet je altijd helpen met poetsen.”

Bron

Wat voor ouders zijn dat :{
pi_96980761
Och gut!!
Arme kindjes :o

quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 10:51 [b]Het gaat om kinderen die de hele dag door grazen en geen goede poetsdiscipline hebben
Oftewel, de ouders hebben geen goede poetsdiscipline...
pi_96980786
quote:
Het gaat om kinderen die de hele dag door grazen en geen goede poetsdiscipline hebben
Grazen? Bedoelt ie hier nou eten of wat? :')
Who motivates the motivator?
pi_96980866
Past prima in het beeld van tegenwoordig. Waveboarden, geen goede voeding, slecht drinken etc. Nu nog 6 jaar oud, net voor de kennismaking met de computer en mobiele telefoon op de basisschool. Einde zoek, iedereen geboren na het jaar 2000 is verpest.
pi_96980979
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 10:53 schreef miaeak het volgende:
Och gut!!
Arme kindjes :o

[..]

Oftewel, de ouders hebben geen goede poetsdiscipline...

Ik vraag me af hoe het gebit van die ouders eruit ziet...
pi_96981003
Eerst de hele tijd lekker aan een speenfles met appelsap (tot 's nachts toe) en maar lekker wegrotten die tandjes doordat ze de hele tijd met fruitsuiker in aanraking zijn. :P Na de speenfles gaan we gewoon door met een andere rotzooi de hele dag door en poetsen ho maar. :{w Geef dat kind gewoon water in die speenfles als je het zo nodig moet geven.

[ Bericht 4% gewijzigd door trovey op 18-05-2011 11:45:09 ]
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_96981064
quote:
99s.gif Op woensdag 18 mei 2011 10:54 schreef Spouwerranger het volgende:

[..]

Grazen? Bedoelt ie hier nou eten of wat? :')
pi_96981073
quote:
Kaakchirurgen in Noord-Nederland kunnen er niet goed meer tegen.
Alleen daar of ook rest van NL?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_96981104
Dan is het maar goed dat ze nog een extra gebit hebben
  woensdag 18 mei 2011 @ 11:03:56 #10
265048 banapples
Appelig banaantje
pi_96981146
En maar afvragen hoe die kinderen aan de angst voor de tandarts komen.
Sometimes you see knopjes
pi_96981187
Ik krijg steeds vaker kinderen op kamp (scouting) zonder tandenborstel, want 'het melkgebit hoef je toch nog niet te poetsen? Dat gaat toch weg?', er is echt een groot tekort aan kennis bij de meeste ouders over de noodzaak van tanden poetsen, zelfs bij melktandjes.
pi_96981193
quote:
2s.gif Op woensdag 18 mei 2011 11:03 schreef banapples het volgende:
En maar afvragen hoe die kinderen aan de angst voor de tandarts komen.
Door de slechte voeding dus.
pi_96981243
Hoe moeilijk kan het zijn? Zo gauw de eerste tand begint te groeien beginnen met poetsen.

Ok, op die momenten ben ik minder populair bij mijn kinderen, maar dat boeit me op dat moment niet zo.

Maar inderdaad, als ik bij sommige ouders het gebit bekijk (op zwemles een moeder met rotte tanden die een uur in de wind uit dat d'r waffel stinkt), kan het met de kinderen nooit goed komen.

Oh ja, vanmiddag met kinderen naar de tandarts.
pi_96981244
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 11:04 schreef Socios het volgende:

[..]

Door de slechte voeding dus.
Of neglecting parents.
pi_96981255
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 11:04 schreef Merel1808 het volgende:
Ik krijg steeds vaker kinderen op kamp (scouting) zonder tandenborstel, want 'het melkgebit hoef je toch nog niet te poetsen? Dat gaat toch weg?'
Ja, dat gaat zo inderdaad weg _O-
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_96981421
quote:
Ik krijg steeds vaker kinderen op kamp (scouting) zonder tandenborstel, want 'het melkgebit hoef je toch nog niet te poetsen? Dat gaat toch weg?', er is echt een groot tekort aan kennis bij de meeste ouders over de noodzaak van tanden poetsen, zelfs bij melktandjes.
Op zich onbegrijpelijk want ons werd bij meerdere bezoeken op het consultatiebureau gevraagd of we al naar de tandarts gingen met ons zoontje, hoe vaak we tandjes deden poetsen etc. Dat deden we allemaal al natuurlijk, maar ik begrijp niet hoe ouders dan zo 'clueless' kunnen zijn hierover.
  woensdag 18 mei 2011 @ 11:11:02 #17
265048 banapples
Appelig banaantje
pi_96981432
Geven ze eigenlijk nog poetsles op de kleuterschool?
Sometimes you see knopjes
pi_96981438
quote:
Dit is een grap. :{ toch? :{ Ongelooflijk. :N
  woensdag 18 mei 2011 @ 11:19:09 #19
344131 doorzuipenmanagerworden
Zuip en wordt manager!
pi_96981762
quote:
Zeg nu aub '1 APRIL!!' of ik geef mezelf een facepalm ;(
Op donderdag 12 mei 2011 21:42 schreef Augustus_Thijs het volgende:
:D _O_ _O_Held van de avond :9
Op zaterdag 14 mei 2011 20:55 schreef BarrieButsers het volgende:
Mallerd. Hij is iedere avond gewoon een baas.
  woensdag 18 mei 2011 @ 11:35:29 #20
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_96982499
Facepalm voor de ouders.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  woensdag 18 mei 2011 @ 11:42:11 #21
3542 Gia
User under construction
pi_96982818
Komen die ouders niet bij het consultatieburo?

Maar inderdaad zijn vaak de zogenaamde 'zoethoudertjes' (flesjes drinken in bed) de grootste boosdoener.

"Maar anders huilt hij de hele avond!!"

En dan met het warme eten overal appelmoes onder. Op de achterbank in de auto een lolly in de mond, want dan zijn ze tenminste rustig.
En tja, poetsen? Geen tijd voor, hoor. Hele dag gewerkt, moet zelf ook nog eten. Eerst dat kind maar eens naar bed.

Maar ja, wat doe je ertegen?
pi_96983308
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 11:11 schreef fratsman het volgende:

[..]

Dit is een grap. :{ toch? :{ Ongelooflijk. :N
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 11:19 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:

[..]

Zeg nu aub '1 APRIL!!' of ik geef mezelf een facepalm ;(
Geen grap, dat is het treurige :{
pi_96984791
ziekelijk, vroeger bleven mijn ouwe er gewoon bij staan tot ik had gepoetst.

(deed iemand dat nu nog maar, het schiet er nogal eens bij in)
pi_96985072
Dit topic doet me denken aan die film 'idiocracy'. Dit gebeurt er wanneer domme mensen zich voortplanten.
pi_96985533
quote:
Dat is serieus verknipt.

*Is trots op nog nooit een gaatje te hebben gehad door poetsdiscipline*
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')