Tijdens m'n drie laatste sollicitatiegesprekken liep het uit op geweld, dus er is me nu verteld dat ik iets minder mezelf moet zijn.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:58 schreef Flixxy het volgende:
Lenge, kaalheid, geslacht, huidskleur, leeftijd, sociale skills.. Eigenlijk alles wel.
Het voornaamste (naast je CV) is dat je gewoon jezelf blijft en spontaan en zelfverzekerd overkomt. Als ze je dan nog niet willen hebben, moet je blij zijn dat je er niet werkt
Mmm maar is niet iedereen "zichzelf"en "sociaal'. Ik bedoel, vriendelijk lachen, wat vertellen over dat je zooo graag de functie wil "het lijkt me echt enig om deel uit te maken van dit team" etc... iedereen doet dat toch?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:58 schreef Flixxy het volgende:
Lenge, kaalheid, geslacht, huidskleur, leeftijd, sociale skills.. Eigenlijk alles wel.
Het voornaamste (naast je CV) is dat je gewoon jezelf blijft en spontaan en zelfverzekerd overkomt. Als ze je dan nog niet willen hebben, moet je blij zijn dat je er niet werkt
Als je er van uitgaat dat ze je neit willen hebben krijg je de baan inderdaad niet. En je opleiding zegt niets als het niet in lijn is met de functie. Je kan 100 masters hebben, als je capaciteiten of potentieel niet in lijn zijn met het functieprofiel bij je sowieso kansloosquote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:13 schreef Daisy_N het volgende:
Nouja, ik heb een leuk gezicht en ben niet te dik, ik vind mezelf wel redelijk knap. Maar ik vind het maar een enge gedachte dat ik straks met 100en anderen op een functie aas, ik heb zoiets van "zo krijg ik nooit een baan". Hoewel ik straks erg hoog ben opgeleid (2 universitaire masters), werk ervaring heb (bijbanen en stage) en best wel charmant kan zijn, vind ik het toch maar eng. straks nemen ze me niet aan omdat ik te hoog opgeleid ben , of te jong ben, of niet genoeg werkervaring heb (hoe krijg ik die dan als niemand me aanneemt)
ik heb altijd via marktplaats advertenties gezet mbt bijles en daar kwamen mensen naar mij toe, nu is het andersom....
Dat je jong en tamelijk onervaren bent kan soms een dealbreaker zijn ja, maar soms werkt het juist in je voordeel! Je bent namelijk nog lekker kneedbaar en daar is een bedrijf dol op.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:13 schreef Daisy_N het volgende:
Nouja, ik heb een leuk gezicht en ben niet te dik, ik vind mezelf wel redelijk knap. Maar ik vind het maar een enge gedachte dat ik straks met 100en anderen op een functie aas, ik heb zoiets van "zo krijg ik nooit een baan". Hoewel ik straks erg hoog ben opgeleid (2 universitaire masters), werk ervaring heb (bijbanen en stage) en best wel charmant kan zijn, vind ik het toch maar eng. straks nemen ze me niet aan omdat ik te hoog opgeleid ben , of te jong ben, of niet genoeg werkervaring heb (hoe krijg ik die dan als niemand me aanneemt)
ik heb altijd via marktplaats advertenties gezet mbt bijles en daar kwamen mensen naar mij toe, nu is het andersom....
ik moet meestal onder het bureau kruipenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:07 schreef drijfhout het volgende:
Vaak moet je ook bij een meneer op schoot komen, ik heb nog niet achterhaald waarom dat precies is, maar het gebeurt heel vaak.
Tja, je loopt dus tegen datgene aan waartegen bijna elke student aanloopt. De wereld zit toch niet zo hard op je te wachten als je zelf denkt. Daarbij komt ook dat op dit moment de markt niet super is.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 21:13 schreef Daisy_N het volgende:
quote:Op woensdag 18 mei 2011 02:11 schreef Daisy_N het volgende:
Hm, nou, mijn masters sluiten allemaal direct aan op de functie.
overigens is het een beetje dom om aan te nemen dat wo-ers per definitie arrogant zijn. Sommige hbo-ers hebben minder vakkennis maar doen dan alsnog alsof zij beter zijn dan die "nerds". Hopelijk kijkt men naar de persoon ipv vooroordelen.
Ik heb het geluk dat ik een blanke ben denk ik dan maar...
Ja dat kan je nu wel als onzin klinken, maar als jij marokkaans bent zijn er toch bedrijven die liever een nederlander hebben... verder, wat K_w zegtquote:
Mja, dat ligt aan de baan denk ik maar. Ik kom overal in de wereld en ik zie wel dat iemand met een Master overal aan de slag kan. Iemand met een bachelor is toch een van de velen en nee je kunt niet iemand zo even de vereiste kennis of skillset aanleren. Maargoed dat is ook wel vaak meer als je op internationaal niveau gaat opereren.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:45 schreef totebel het volgende:
[..]
Mijn ervaring met het begeleiden van stagiaires is dat ik 100x liever een HBO student heb dan een WO student. De laatste groep loopt over het algemeen naast zijn schoenen van verwaandheid, weet het beter dan de rest van het team, daar moet je eerst de helft van de stageperiode aan de houding werken voor je wat met de handjes kunt.
Je kan anders maar het best een kale, dikke lesbische negerin van chinese afkomst zijn om optimaal van alle "positieve discriminatie" te kunnen profiteren.quote:Op woensdag 18 mei 2011 02:11 schreef Daisy_N het volgende:
Ik heb het geluk dat ik een blanke ben denk ik dan maar...
Oh, jawel. Niet voor een pukkelige puber onder de 23 natuurlijk, maar die vind ik ook niet aantrekkelijkquote:
Want alles onder de 23 is een pukkelige puber?quote:Op woensdag 18 mei 2011 09:48 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Oh, jawel. Niet voor een pukkelige puber onder de 23 natuurlijk, maar die vind ik ook niet aantrekkelijk
Thanks hier heb ik wat aan!quote:Op woensdag 18 mei 2011 07:06 schreef jstrike het volgende:
[..]
Mja, dat ligt aan de baan denk ik maar. Ik kom overal in de wereld en ik zie wel dat iemand met een Master overal aan de slag kan. Iemand met een bachelor is toch een van de velen en nee je kunt niet iemand zo even de vereiste kennis of skillset aanleren. Maargoed dat is ook wel vaak meer als je op internationaal niveau gaat opereren.
Verder merk ik ook vaak dat HBO-ers het gebrek aan kennis vaak denken goed te praten met hun "praktijk ervaring" of "sociale vaardigheden". Vaak ook zo erg dat je soms denkt dat men jaloers is dat men geen master heeft kunnen behalen.
Tip voor de TS:
Bekijk het gesprek anders. Ga het gesprek in alsof jij aan het bepalen bent of het bedrijf wel aan jouw eisen voldoet. Besef wel, zij willen jou hebben, niet andersom. Als je zo het gesprek in gaat dan is het een stuk minder stressvol.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |