abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96959815
Ik had laatst een gesprek met een kennis van mij over solliciteren. Ik heb zelf altijd voor mijzelf gewerkt en de laatste keer dat ik solliciteerde voor een bijbaan was voor de kassa :'). Inmiddels ben ik bijna klaar met mijn studie en ben ik al aan het bedenken wat ik hierna ga doen. Tijdens het gesprek hadden we het er over hoe je opvalt als sollicitant. Het onderwerp schoonheid kwam ten sprake. Als je een knappe jonge vrouw bent wordt je blijkbaar sneller aangenomen dan een vrouw van 40 of een stuntelige man van 20. het schijnt dat als je beiden eenzelfde cv/ diploma's hebt de knapperen sneller de baan krijgen. Klopt dit? Waar letten ze nog meer op naast je cv?
pi_96959967
Lenge, kaalheid, geslacht, huidskleur, leeftijd, sociale skills.. Eigenlijk alles wel.

Het voornaamste (naast je CV) is dat je gewoon jezelf blijft en spontaan en zelfverzekerd overkomt. Als ze je dan nog niet willen hebben, moet je blij zijn dat je er niet werkt :)
  dinsdag 17 mei 2011 @ 20:58:48 #3
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_96959995
TS, had je bij dit gesprek een gevoel van 'het is niet eerlijk' of juist een gevoel van 'heb ik even mazzel'?

Als het tweede het geval is, neem ik je hierbij aan. Sollicitatie is niet nodig.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  † In Memoriam † dinsdag 17 mei 2011 @ 20:58:49 #4
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_96959997
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:56 schreef Daisy_N het volgende:
Waar letten ze nog meer op naast je cv?
Gebruik van alinea's en en komma's.
Are you fokking to me?
  dinsdag 17 mei 2011 @ 20:59:02 #5
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_96960014
Ik ben een vrouw van bijna 40. Zie er goed uit, maar volgens mij word ik toch vooral aangenomen op basis van mijn capaciteiten en werkervaring. En daarbij passen mijn vaardigheden natuurlijk bij het functieprofiel waarop ik solliciteer.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 20:59:55 #6
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_96960073
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:58 schreef Flixxy het volgende:
Lenge, kaalheid, geslacht, huidskleur, leeftijd, sociale skills.. Eigenlijk alles wel.

Het voornaamste (naast je CV) is dat je gewoon jezelf blijft en spontaan en zelfverzekerd overkomt. Als ze je dan nog niet willen hebben, moet je blij zijn dat je er niet werkt :)
Tijdens m'n drie laatste sollicitatiegesprekken liep het uit op geweld, dus er is me nu verteld dat ik iets minder mezelf moet zijn.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  dinsdag 17 mei 2011 @ 21:05:54 #7
252654 MeraViglioSa
village idiot
pi_96960509
It's all about presentation.

Presentatie van jezelf als potentiėle collega is vrij belangrijk. Wees dus sociaal, niet te stijf maar ook niet te casual of ronduit plat. Netjes. Glimlach veel, maar niet te nep.
Zorg ook dat je kennis hebt over je beoogde vak, en hoe je dat toe wilt passen in dat specifieke bedrijf. Doe alsof je enorm enthousiast bent over het bedrijf. En zorg dat je over enige toepasselijke ervaring kunt vertellen. Met een beetje fantasie kan dat eigenlijk altijd wel. :D
Afhankelijk van je vak kun je dit nog aanvullen met een kort maar sterk portfolio (snel door te bladeren, duidelijk).
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 21:07:32 #8
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_96960630
Ze kijken of je van goede familie bent. die zondag ter kerke gaat. En ze meten je bloeddruk en je hartslag onder stress.Vaak moet je ook bij een meneer op schoot komen, ik heb nog niet achterhaald waarom dat precies is, maar het gebeurt heel vaak. Het helpt als je heel veel bier op kunt na je werk, want sociaal, en als een sollicitatiegesprek goed loopt moet je vaak op het eind nog een potje armworstelen. Dat win ik altijd.

edit: PS, ze kijken ook of je wel zegt dat je graag met mensen werkt.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_96961048
Nouja, ik heb een leuk gezicht en ben niet te dik, ik vind mezelf wel redelijk knap. Maar ik vind het maar een enge gedachte dat ik straks met 100en anderen op een functie aas, ik heb zoiets van "zo krijg ik nooit een baan". Hoewel ik straks erg hoog ben opgeleid (2 universitaire masters), werk ervaring heb (bijbanen en stage) en best wel charmant kan zijn, vind ik het toch maar eng. straks nemen ze me niet aan omdat ik te hoog opgeleid ben , of te jong ben, of niet genoeg werkervaring heb (hoe krijg ik die dan als niemand me aanneemt)

ik heb altijd via marktplaats advertenties gezet mbt bijles en daar kwamen mensen naar mij toe, nu is het andersom....
pi_96961188
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:58 schreef Flixxy het volgende:

Mmm maar is niet iedereen "zichzelf"en "sociaal'. Ik bedoel, vriendelijk lachen, wat vertellen over dat je zooo graag de functie wil "het lijkt me echt enig om deel uit te maken van dit team" etc... iedereen doet dat toch?
  dinsdag 17 mei 2011 @ 21:17:34 #11
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_96961305
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 21:13 schreef Daisy_N het volgende:
Nouja, ik heb een leuk gezicht en ben niet te dik, ik vind mezelf wel redelijk knap. Maar ik vind het maar een enge gedachte dat ik straks met 100en anderen op een functie aas, ik heb zoiets van "zo krijg ik nooit een baan". Hoewel ik straks erg hoog ben opgeleid (2 universitaire masters), werk ervaring heb (bijbanen en stage) en best wel charmant kan zijn, vind ik het toch maar eng. straks nemen ze me niet aan omdat ik te hoog opgeleid ben , of te jong ben, of niet genoeg werkervaring heb (hoe krijg ik die dan als niemand me aanneemt)

ik heb altijd via marktplaats advertenties gezet mbt bijles en daar kwamen mensen naar mij toe, nu is het andersom....
Als je er van uitgaat dat ze je neit willen hebben krijg je de baan inderdaad niet. En je opleiding zegt niets als het niet in lijn is met de functie. Je kan 100 masters hebben, als je capaciteiten of potentieel niet in lijn zijn met het functieprofiel bij je sowieso kansloos
  dinsdag 17 mei 2011 @ 21:23:35 #12
252654 MeraViglioSa
village idiot
pi_96961716
quote:

Dat je jong en tamelijk onervaren bent kan soms een dealbreaker zijn ja, maar soms werkt het juist in je voordeel! Je bent namelijk nog lekker kneedbaar en daar is een bedrijf dol op. :Y
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.
pi_96964918
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 21:07 schreef drijfhout het volgende:
Vaak moet je ook bij een meneer op schoot komen, ik heb nog niet achterhaald waarom dat precies is, maar het gebeurt heel vaak.
ik moet meestal onder het bureau kruipen :o
Op 26-07-2011 00:33 schreef HappyGirl91
Heldin! _O_
pi_96967526
quote:

Tja, je loopt dus tegen datgene aan waartegen bijna elke student aanloopt. De wereld zit toch niet zo hard op je te wachten als je zelf denkt. Daarbij komt ook dat op dit moment de markt niet super is.

En dan hangt het ook nog van de aard van je opleiding EN de functie waarop je solliceert. Als jij met een, ik noem maar wat, een opleiding a la modevakschool solliciteert op een functie als lerares duits, nou... vergeet het dan maar.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik zelf liever iemand aanneem die bij de bedrijfscultuur en het team waar de vacature bestaat past, dan dat diegene 100% in het functieprofiel past. Als het geheel redelijk overeenkomt dan zijn bepaalde vaardigheden of opleiding die iemand mist altijd wel aan te leren.

Mijn ervaring met het begeleiden van stagiaires is dat ik 100x liever een HBO student heb dan een WO student. De laatste groep loopt over het algemeen naast zijn schoenen van verwaandheid, weet het beter dan de rest van het team, daar moet je eerst de helft van de stageperiode aan de houding werken voor je wat met de handjes kunt.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 22:49:43 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_96967869
Behalve aantrekkelijkheid, ook culturele achtergrond en sociale vaardigheden. Vooral sociale vaardigheden is belangrijk, heb ik begrepen.

Je moet passen met je collega's. Er is een redelijke kans dat je jaren lang met hetzelfde soort mensen moet gaan werken, dus je moet met ze kunnen opschieten.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_96975289
Hm, nou, mijn masters sluiten allemaal direct aan op de functie.

overigens is het een beetje dom om aan te nemen dat wo-ers per definitie arrogant zijn. Sommige hbo-ers hebben minder vakkennis maar doen dan alsnog alsof zij beter zijn dan die "nerds". Hopelijk kijkt men naar de persoon ipv vooroordelen.

Ik heb het geluk dat ik een blanke ben denk ik dan maar...
pi_96975299
En ik ben opzich wel sociaal, mensen komen vaak op me af en ik ben erg beleefd...:)
pi_96975746
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 02:11 schreef Daisy_N het volgende:
Hm, nou, mijn masters sluiten allemaal direct aan op de functie.

overigens is het een beetje dom om aan te nemen dat wo-ers per definitie arrogant zijn. Sommige hbo-ers hebben minder vakkennis maar doen dan alsnog alsof zij beter zijn dan die "nerds". Hopelijk kijkt men naar de persoon ipv vooroordelen.

:') whut
pi_96975888
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 02:59 schreef Sandersson het volgende:

[..]

:') whut
Ja dat kan je nu wel als onzin klinken, maar als jij marokkaans bent zijn er toch bedrijven die liever een nederlander hebben... verder, wat K_w zegt
pi_96976522
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 22:45 schreef totebel het volgende:

[..]
Mijn ervaring met het begeleiden van stagiaires is dat ik 100x liever een HBO student heb dan een WO student. De laatste groep loopt over het algemeen naast zijn schoenen van verwaandheid, weet het beter dan de rest van het team, daar moet je eerst de helft van de stageperiode aan de houding werken voor je wat met de handjes kunt.
Mja, dat ligt aan de baan denk ik maar. Ik kom overal in de wereld en ik zie wel dat iemand met een Master overal aan de slag kan. Iemand met een bachelor is toch een van de velen en nee je kunt niet iemand zo even de vereiste kennis of skillset aanleren. Maargoed dat is ook wel vaak meer als je op internationaal niveau gaat opereren.

Verder merk ik ook vaak dat HBO-ers het gebrek aan kennis vaak denken goed te praten met hun "praktijk ervaring" of "sociale vaardigheden". Vaak ook zo erg dat je soms denkt dat men jaloers is dat men geen master heeft kunnen behalen.

Tip voor de TS:
Bekijk het gesprek anders. Ga het gesprek in alsof jij aan het bepalen bent of het bedrijf wel aan jouw eisen voldoet. Besef wel, zij willen jou hebben, niet andersom. Als je zo het gesprek in gaat dan is het een stuk minder stressvol.

[ Bericht 9% gewijzigd door jstrike op 18-05-2011 07:14:19 ]
  woensdag 18 mei 2011 @ 09:27:57 #21
230223 Chewbalhaar
uhhhwhhooeehhww
pi_96978248
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:59 schreef Tinkepink het volgende:
bijna 40. Zie er goed uit
:{ neen
Ja, met zo'n instelling blijf je natuurlijk zwakbegaafd
  woensdag 18 mei 2011 @ 09:29:59 #22
230223 Chewbalhaar
uhhhwhhooeehhww
pi_96978303
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 02:11 schreef Daisy_N het volgende:
Je kan anders maar het best een kale, dikke lesbische negerin van chinese afkomst zijn om optimaal van alle "positieve discriminatie" te kunnen profiteren.
Ja, met zo'n instelling blijf je natuurlijk zwakbegaafd
  woensdag 18 mei 2011 @ 09:48:54 #23
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_96978788
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 09:27 schreef Chewbalhaar het volgende:

[..]

:{ neen
Oh, jawel. Niet voor een pukkelige puber onder de 23 natuurlijk, maar die vind ik ook niet aantrekkelijk :')
pi_96986368
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 09:48 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Oh, jawel. Niet voor een pukkelige puber onder de 23 natuurlijk, maar die vind ik ook niet aantrekkelijk :')
Want alles onder de 23 is een pukkelige puber?
pi_96986392
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 07:06 schreef jstrike het volgende:

[..]

Mja, dat ligt aan de baan denk ik maar. Ik kom overal in de wereld en ik zie wel dat iemand met een Master overal aan de slag kan. Iemand met een bachelor is toch een van de velen en nee je kunt niet iemand zo even de vereiste kennis of skillset aanleren. Maargoed dat is ook wel vaak meer als je op internationaal niveau gaat opereren.

Verder merk ik ook vaak dat HBO-ers het gebrek aan kennis vaak denken goed te praten met hun "praktijk ervaring" of "sociale vaardigheden". Vaak ook zo erg dat je soms denkt dat men jaloers is dat men geen master heeft kunnen behalen.

Tip voor de TS:
Bekijk het gesprek anders. Ga het gesprek in alsof jij aan het bepalen bent of het bedrijf wel aan jouw eisen voldoet. Besef wel, zij willen jou hebben, niet andersom. Als je zo het gesprek in gaat dan is het een stuk minder stressvol.
Thanks hier heb ik wat aan! :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')