abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96949669
Even een vraagje:

Een vriend van mij werkt sinds maart 2009 bij bedrijf X. Hij heeft een 36 uurs contract.
Vanaf maart 2010 moest hij 5 uur minder gaan werken ivm economische redenen. Daar heeft hij nooit voor getekend. Maar krijgt sindsdien wel voor 31 uur uitbetaald. Zijn vrije dag is altijd op donderdag. Maar als er een feestdag is, bijvoorbeeld pasen. Dan is hij op pasen vrij, bijvoorbeeld maandag en moet hij donderdag gewoon werken. Omdat ze vrije dag dan op maandag valt.

Kan dit allemaal gewoon?
pi_96949924
Dat laatste niet (met die feestdagen), dat eerste ligt nogal aan zijn contract. Maar zo te horen is hij gewoon mondeling akkoord gegaan?
pi_96950157
Hij is wel mondelijk akkoord gegaan met die uren, alleen hij zit nu aan zijn derde jaarscontract. En die zijn stilzwijgend verlengd. Dus met dezelfde voorwaarden. Hij had dan toch een nieuw contract moeten krijgen op basis van 31 uur en daarvoor moeten tekenen?
pi_96950800
Ik ben geen jurist, maar is het niet zo dat je maximaal twee keer een jaarcontract mag krijgen en dat je daarna automatisch een contact voor onbepaalde tijd krijgt?

In ieder geval. Dat laatste klopt sowieso niet helemaal. Hij zou uit coulance kunnen zeggen dat hij dan donderdag wel gewoon wil komen, maar is het niet verplicht. Het is niet voor niets een erkende feestdag.
pi_96951179
Nog even een toevoeging:

Als het jaarcontracten zijn, dan moet hij tussen maart 2010 en vandaag (mei 2011) toch sowieso een nieuw contract hebben getekend of i.i.g. een evaluatie gesprek hebben gehad waar gesproken is over verlenging?

Wat staat er overigens op zijn loonstrookje? En is hij niet akkoord gegaan (mondeling) met bijvoorbeeld onbetaald verlof?
pi_96951263
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 18:30 schreef Dr.Cooper het volgende:
Ik ben geen jurist, maar is het niet zo dat je maximaal twee keer een jaarcontract mag krijgen en dat je daarna automatisch een contact voor onbepaalde tijd krijgt?
Maximaal drie tijdelijke contracten en maximaal drie jaar op tijdelijke contracten. Tenzij er in een CAO andere dingen zijn afgesproken, dan gelden die.
pi_96952213
Deeltijd WW misschien? Dat kon toen nog
pi_96952436
Ja is mogelijk, maar dat had hij wel moeten merken of weten dan. Hij zou dan namelijk de gemiste uren "vergoed" moeten krijgen.

TS: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werkloosheid/deeltijd-ww
pi_96952538
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:02 schreef Dr.Cooper het volgende:
Ja is mogelijk, maar dat had hij wel moeten merken of weten dan. Hij zou dan namelijk de gemiste uren "vergoed" moeten krijgen.

TS: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werkloosheid/deeltijd-ww
Das ook weer zo. Het lijkt mij bij deze werkgever niet geheel charmant verlopen, goed laten adviseren lijkt me hier wel noodzaak idd
pi_96952950
Ja, dat klopt. Van die feestdagen vind ik sowieso raar. Alleen hij wil binnenkort bij een ander bedrijf beginnen. En als zijn baas moeilijk gaat doen. Dan wil hij hem op deze feiten pakken en zo op staande voet ontslag nemen. Aangezien dat volgens mij mag als je werkgever wettelijke regels overtreedt. En dat van pasen is volgens mij wettelijk een erkende feestdag en hoort hij gewoon die dag 'extra' vrij te hebben.
pi_96953412
Als ik die vriend van jou was zou ik de feiten toch eerst checken voor je ze ergens op gaat pakken wat juridisch gezien misschien helemaal niet kan.

Deze werkgever lijkt idd alle wettelijke regels aan zijn laars te lappen, maar laten we eerlijk zijn, als je dat als werknemer gewoon pikt roep je dat ook een beetje over jezelf af. Er zijn helaas te veel mensen die hun rechten niet kennen.
pi_96953665
Klopt, alleen dit was zijn eerste echte baan en had geen idee van sommige zaken. En hij is bang dat zijn baas niet coulant zal zijn tov zijn vertrek, terwijl hij altijd loyaal is geweest naar zijn baas.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:28:21 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_96953974
Dus zijn baas moet wel coulant zijn als het uitkomt, terwijl hij nu een smoes zoekt om op staande voet ontslag te nemen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_96954231
Hij zoekt geen smoes, maar wilt het volgens mij als uiterste maatregel gebruiken en hem op zijn fouten wijzen aangezien hij zijn nieuwe baan niet wilt missen. Ik wil hem graag helpen alleen ben geen jurist:P
pi_96954431
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:32 schreef ExcaIibur het volgende:
Hij zoekt geen smoes, maar wilt het volgens mij als uiterste maatregel gebruiken en hem op zijn fouten wijzen aangezien hij zijn nieuwe baan niet wilt missen. Ik wil hem graag helpen alleen ben geen jurist:P
Als hij zn baas op fouten wil wijzen, als last resort, dan moet ie er wel voor zorgen dat waar hij de baas op wijst, juridisch ook klopt, anders ga je af als een gieter en kun je je doel wel vergeten.

Je vriend moet altijd zijn doel voor ogen zien te houden en onderzoeken hoe hij dat met zo min mogelijk stress en gezeur kan bereiken... maar hij moet er wel voor zorgen dat de feiten kloppen.

En ook.. zelfs bij een eerste baan moet je je inlezen in je rechten. Zomaar je handtekening ergens onder zetten is gewoon niet handig.
pi_96956983
Inderdaad, daarom vraag ik of iemand weet of dat waar is met die feestdagen.

Zijn standaard vrije dag is donderdag. Valt pasen op maandag, dan is hij maandag vrij ipv donderdag. Valt pinksteren op dinsdag, dan is hij dinsdag vrij ipv donderdag. Nooit maandag en donderdag of dinsdag en donderdag.
pi_96958995
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:10 schreef ExcaIibur het volgende:
Ja, dat klopt. Van die feestdagen vind ik sowieso raar. Alleen hij wil binnenkort bij een ander bedrijf beginnen. En als zijn baas moeilijk gaat doen. Dan wil hij hem op deze feiten pakken en zo op staande voet ontslag nemen. Aangezien dat volgens mij mag als je werkgever wettelijke regels overtreedt. En dat van pasen is volgens mij wettelijk een erkende feestdag en hoort hij gewoon die dag 'extra' vrij te hebben.
Dit zijn geen redenen om op staande voet ontslag te nemen.
pi_96975167
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:12 schreef ExcaIibur het volgende:

Zijn standaard vrije dag is donderdag. Valt pasen op maandag, dan is hij maandag vrij ipv donderdag. Valt pinksteren op dinsdag, dan is hij dinsdag vrij ipv donderdag. Nooit maandag en donderdag of dinsdag en donderdag.
Dat meen je niet. _O- _O-

Eerste Paasdag valt altijd op zondag, dus tweede Paasdag op maandag.
Eerste Pinksterdag valt altijd op zondag, tweede Pinksterdag dus op maandag.
Hemelvaartsdag valt altijd op donderdag.
Kerstmis valt altijd op 25 december en tweede kerstdag op 26 december.
Sinterklaas op 5 december.

Het Suikerfeest en het Offerfeest vallen elk jaar op een andere datum, want die zitten vast aan de islamitische tijdrekening.
Nieuwjaar op 1 januari.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_97018229
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:12 schreef ExcaIibur het volgende:

Klinkt wel een beetje raar hoor. Als ik het goed begrijp probeert het bedrijf die vriend van je bij elke gelegenheid te naaien, en schijnbaar pikt hij dit.

Als diegene trouwens ineens minder uren kan maken heeft hij waarschijnlijk recht op WW voor de uren die hij kwijt is geraakt.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_97018761
Die feestdagen hangen van zijn CAO of. Doorgaans is het zo dat een nationale feestdag als vrije dag geldt die doorbetaald wordt. Wat betreft die uren: Als het niet schriftelijk is overeengekomen gelden in principe nog de 36 uren. Het is namelijk moeilijk te bewijzen dat het mondeling is overeengekomen. De werkgever maakt in deze een fout door het niet op schrift te stellen, in een rechtszaak is er dus geen echt bewijs.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_97018772
Ik weet het even niet, het is half drie s'nachts ja?!
Als je vecht kan je verliezen, als je niet vecht heb je al verloren...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')