abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96938480
Dag Fokkers,

Zojuist heb ik een klein koolmeesje gevonden bij mijn tuindeur.
Ik heb hem in een mandje gedaan met wat keukenpapier, en nu moet hij
gevoederd worden!
Ik heb bij de dierenzaak nutribird gekocht, ik heb na wat googlewerk
gezien dat je hiermee kleine vogeltjes kan grootbrengen.
Ook heb ik een pipetje!
Helaas wil hij z'n snaveltje niet openen, wel zijn z'n oogjes al open.
Ik wil hem niet naar buiten doen, want ik wil hem als huisdier!
En de Nutribird poeder was 11 euro.. Dus ik hoop dat ik het niet voor niets in huis heb
gehaald.
Heeft iemand een idee hoe je bij een jong vogeltje z'n snaveltje kan openen?
"Oh, dat is makkelijk, zo'n doe-het-zelf-zaak, als ik jou vraag om een boor te pakken, zeg jij gewoon: doe het zelf"
  dinsdag 17 mei 2011 @ 13:58:04 #2
232644 Dhaha
lachmeneer
pi_96938500
terugzetten
wat is dit
  dinsdag 17 mei 2011 @ 13:59:35 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_96938562
Oh nee, niet nog een.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 14:01:02 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_96938622
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:59 schreef Glennznl het volgende:
Advies:

Wat er ook gebeurd luister niet naar de zeikwijven die straks zeuren dat je een dierenbeul bent en de dierenambulance moet bellen.
Nee, gewoon maar wat doen en dan gaat het beestje wel dood.

quote:
In de lente zien we vaak jonge halfkale vogeltjes op de grond zitten.
We denken al snel dat het vogeltje uit het nest is gevallen, en hulp nodig is. Toch heeft het vogeltje in de meeste gevallen helemaal geen hulp nodig.

Deze jonge vogeltjes noemen we ‘uitvliegers’.

De jonge vogeltjes krijgen nu vliegtraining, en daarbij springt of valt nog wel eens een vogeltje uit het nest. Het is niets meer dan een onderdeel van het leren vliegen.
De ouders voeren het jong de hele dag op de grond, net zo lang totdat het vogeltje kan vliegen. Vaak duurt dit een paar dagen.

Wanneer wij het vogeltje zouden oppakken, verstoren we dit hele proces. De moeder vlucht omdat er gevaar (wij) dreigt. Vervolgens stinkt het vogeltje naar mens, waardoor de kans groot is dat de moeder het niet meer zal accepteren.
Zonde, want de vogeltjes redden zich prima tijdens dit leerstadium. En ook al zouden wij het vogeltje proberen te helpen, de goede service van moedervogel kunnen we nooit evenaren.

Het enige wat we kunnen doen, is op afstand genieten van het leerproces. Bijvoorbeeld binnen, achter het raam.
En eventueel de aanwezige kat eventjes binnen houden.

Wanneer het vogeltje gewond is, is het een ander verhaal.
Het is dan verstandig om het diertje zo snel mogelijk in een donker doosje te doen, en de dierenambulance of vogelasiel te bellen. Door het donkere doosje krijgt het diertje sneller zijn oriëntatievermogen terug, en komt het tot rust. Vooral dit laatste is erg belangrijk.
Stress kan dodelijk zijn voor een vogeltje, waardoor het onverstandig is om steeds te gaan kijken of het diertje nog wel leeft.

Zelf het vogeltje voeren is niet verstandig, de voeding schiet al snel richting de luchtpijp.

Twijfelt u of het diertje wel of niet gewond is?
Raak het diertje dan nog niet aan, maar belt u eerst de dierenambulance of het vogelasiel.
pi_96938674
quote:
Advies:

Wat er ook gebeurd luister niet naar de zeikwijven die straks zeuren dat je een dierenbeul bent en de dierenambulance moet bellen.
Wat er ook gebeurd luister niet naar deze pannenkoek.
Je moet hem terugzetten:

quote:
We denken al snel dat het vogeltje uit het nest is gevallen, en hulp nodig is. Toch heeft het vogeltje in de meeste gevallen helemaal geen hulp nodig.

De jonge vogeltjes krijgen nu vliegtraining, en daarbij springt of valt nog wel eens een vogeltje uit het nest. Het is niets meer dan een onderdeel van het leren vliegen.
De ouders voeren het jong de hele dag op de grond, net zo lang totdat het vogeltje kan vliegen. Vaak duurt dit een paar dagen.

Wanneer wij het vogeltje zouden oppakken, verstoren we dit hele proces. De moeder vlucht omdat er gevaar (wij) dreigt. Vervolgens stinkt het vogeltje naar mens, waardoor de kans groot is dat de moeder het niet meer zal accepteren.
Zonde, want de vogeltjes redden zich prima tijdens dit leerstadium. En ook al zouden wij het vogeltje proberen te helpen, de goede service van moedervogel kunnen we nooit evenaren.

Het enige wat we kunnen doen, is op afstand genieten van het leerproces. Bijvoorbeeld binnen, achter het raam.

Het is dan verstandig om het diertje zo snel mogelijk in een donker doosje te doen, en de dierenambulance of vogelasiel te bellen. Door het donkere doosje krijgt het diertje sneller zijn oriëntatievermogen terug, en komt het tot rust. Vooral dit laatste is erg belangrijk.
Stress kan dodelijk zijn voor een vogeltje, waardoor het onverstandig is om steeds te gaan kijken of het diertje nog wel leeft.

Zelf het vogeltje voeren is niet verstandig, de voeding schiet al snel richting de luchtpijp.

Raak het diertje dan nog niet aan, maar belt u eerst de dierenambulance of het vogelasiel.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_96938802
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 14:02 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Wat er ook gebeurd luister niet naar deze pannenkoek.
Je moet hem terugzetten:

[..]

Ik heb hem al aangeraakt, hij stinkt al naar mensch.
"Oh, dat is makkelijk, zo'n doe-het-zelf-zaak, als ik jou vraag om een boor te pakken, zeg jij gewoon: doe het zelf"
  dinsdag 17 mei 2011 @ 14:06:05 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_96938824
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 14:05 schreef paaskannekoekje het volgende:

[..]

Ik heb hem al aangeraakt, hij stinkt al naar mensch.
Zet dat 'ik wil 'm als huisdier' in ieder geval maar uit je hoofd.
pi_96938825
Had er vorige week ook 1 gevonden, geen moeder te vinden.

In een doos gedaan met toiletpapier e.d. als ik mijn vinger in de doos deed ging die mond al open.

Het was alleen al s'avonds dus kon geen eten meer halen voor het beestje, dacht dan doe ik dat morgen meteen. Was helaas te laat :'(
Onverslaanbaar eiwit, niet te kloppen.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 14:06:36 #9
232644 Dhaha
lachmeneer
pi_96938843
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 14:06 schreef Dagkaart het volgende:

In een doos gedaan met toiletpapier e.d. als ik mijn vinger in de doos deed ging die mond al open.

Het was alleen al s'avonds dus kon geen eten meer halen voor het beestje, dacht dan doe ik dat morgen meteen. Was helaas te laat :'(
je hebt nooit eten in huis?
wat is dit
  dinsdag 17 mei 2011 @ 14:06:47 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_96938847
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 14:06 schreef Dagkaart het volgende:

Nee, die ouders houden zich schuil. Niet ingrijpen is toch het beste.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 14:09:16 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_96938937
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 14:07 schreef Glennznl het volgende:

[..]

Ga de politiek in als je de baas wilt spelen. :')
Zoek jij asjeblieft ergens een zandbak op.
pi_96939017
quote:
Advies:

* "Zeikwijf" meldt*

Ik zou de dierenambulance bellen als ik jou was :Y en als je zo nodig een vogel als huisdier wilt, koop dan een parkiet.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 14:12:57 #13
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_96939085
Of bel st vogelopvang. Mijn dierenarts neemt ook vogeltjes aan maar daar heb je op dit moment weinig aan. Het beestje thuis houden lijkt mij niet zo'n best idee.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_96939151
voer m aan je kat. dan heeft die er nog wat aan...
  Admin dinsdag 17 mei 2011 @ 14:15:12 #15
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_96939157
Ja we blijven bezig:

Dierenambulance
Vogelwacht
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin dinsdag 17 mei 2011 @ 14:16:14 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_96939202
Slotje dus, lijkt me duidelijk :')
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')