Nee, gewoon maar wat doen en dan gaat het beestje wel dood.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:59 schreef Glennznl het volgende:
Advies:
Wat er ook gebeurd luister niet naar de zeikwijven die straks zeuren dat je een dierenbeul bent en de dierenambulance moet bellen.
quote:In de lente zien we vaak jonge halfkale vogeltjes op de grond zitten.
We denken al snel dat het vogeltje uit het nest is gevallen, en hulp nodig is. Toch heeft het vogeltje in de meeste gevallen helemaal geen hulp nodig.
Deze jonge vogeltjes noemen we ‘uitvliegers’.
De jonge vogeltjes krijgen nu vliegtraining, en daarbij springt of valt nog wel eens een vogeltje uit het nest. Het is niets meer dan een onderdeel van het leren vliegen.
De ouders voeren het jong de hele dag op de grond, net zo lang totdat het vogeltje kan vliegen. Vaak duurt dit een paar dagen.
Wanneer wij het vogeltje zouden oppakken, verstoren we dit hele proces. De moeder vlucht omdat er gevaar (wij) dreigt. Vervolgens stinkt het vogeltje naar mens, waardoor de kans groot is dat de moeder het niet meer zal accepteren.
Zonde, want de vogeltjes redden zich prima tijdens dit leerstadium. En ook al zouden wij het vogeltje proberen te helpen, de goede service van moedervogel kunnen we nooit evenaren.
Het enige wat we kunnen doen, is op afstand genieten van het leerproces. Bijvoorbeeld binnen, achter het raam.
En eventueel de aanwezige kat eventjes binnen houden.
Wanneer het vogeltje gewond is, is het een ander verhaal.
Het is dan verstandig om het diertje zo snel mogelijk in een donker doosje te doen, en de dierenambulance of vogelasiel te bellen. Door het donkere doosje krijgt het diertje sneller zijn oriëntatievermogen terug, en komt het tot rust. Vooral dit laatste is erg belangrijk.
Stress kan dodelijk zijn voor een vogeltje, waardoor het onverstandig is om steeds te gaan kijken of het diertje nog wel leeft.
Zelf het vogeltje voeren is niet verstandig, de voeding schiet al snel richting de luchtpijp.
Twijfelt u of het diertje wel of niet gewond is?
Raak het diertje dan nog niet aan, maar belt u eerst de dierenambulance of het vogelasiel.
Wat er ook gebeurd luister niet naar deze pannenkoek.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:59 schreef Glennznl het volgende:
Advies:
Wat er ook gebeurd luister niet naar de zeikwijven die straks zeuren dat je een dierenbeul bent en de dierenambulance moet bellen.
quote:In de lente zien we vaak jonge halfkale vogeltjes op de grond zitten.
We denken al snel dat het vogeltje uit het nest is gevallen, en hulp nodig is. Toch heeft het vogeltje in de meeste gevallen helemaal geen hulp nodig.
Deze jonge vogeltjes noemen we ‘uitvliegers’.
De jonge vogeltjes krijgen nu vliegtraining, en daarbij springt of valt nog wel eens een vogeltje uit het nest. Het is niets meer dan een onderdeel van het leren vliegen.
De ouders voeren het jong de hele dag op de grond, net zo lang totdat het vogeltje kan vliegen. Vaak duurt dit een paar dagen.
Wanneer wij het vogeltje zouden oppakken, verstoren we dit hele proces. De moeder vlucht omdat er gevaar (wij) dreigt. Vervolgens stinkt het vogeltje naar mens, waardoor de kans groot is dat de moeder het niet meer zal accepteren.
Zonde, want de vogeltjes redden zich prima tijdens dit leerstadium. En ook al zouden wij het vogeltje proberen te helpen, de goede service van moedervogel kunnen we nooit evenaren.
Het enige wat we kunnen doen, is op afstand genieten van het leerproces. Bijvoorbeeld binnen, achter het raam.
En eventueel de aanwezige kat eventjes binnen houden.
Wanneer het vogeltje gewond is, is het een ander verhaal.
Het is dan verstandig om het diertje zo snel mogelijk in een donker doosje te doen, en de dierenambulance of vogelasiel te bellen. Door het donkere doosje krijgt het diertje sneller zijn oriëntatievermogen terug, en komt het tot rust. Vooral dit laatste is erg belangrijk.
Stress kan dodelijk zijn voor een vogeltje, waardoor het onverstandig is om steeds te gaan kijken of het diertje nog wel leeft.
Zelf het vogeltje voeren is niet verstandig, de voeding schiet al snel richting de luchtpijp.
Twijfelt u of het diertje wel of niet gewond is?
Raak het diertje dan nog niet aan, maar belt u eerst de dierenambulance of het vogelasiel.
Ik heb hem al aangeraakt, hij stinkt al naar mensch.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:02 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Wat er ook gebeurd luister niet naar deze pannenkoek.
Je moet hem terugzetten:
[..]
Zet dat 'ik wil 'm als huisdier' in ieder geval maar uit je hoofd.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:05 schreef paaskannekoekje het volgende:
[..]
Ik heb hem al aangeraakt, hij stinkt al naar mensch.
je hebt nooit eten in huis?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:06 schreef Dagkaart het volgende:
Had er vorige week ook 1 gevonden, geen moeder te vinden.
In een doos gedaan met toiletpapier e.d. als ik mijn vinger in de doos deed ging die mond al open.
Het was alleen al s'avonds dus kon geen eten meer halen voor het beestje, dacht dan doe ik dat morgen meteen. Was helaas te laat
Nee, die ouders houden zich schuil. Niet ingrijpen is toch het beste.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:06 schreef Dagkaart het volgende:
Had er vorige week ook 1 gevonden, geen moeder te vinden.
In een doos gedaan met toiletpapier e.d. als ik mijn vinger in de doos deed ging die mond al open.
Het was alleen al s'avonds dus kon geen eten meer halen voor het beestje, dacht dan doe ik dat morgen meteen. Was helaas te laat
Zoek jij asjeblieft ergens een zandbak op.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:07 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Ga de politiek in als je de baas wilt spelen.
* "Zeikwijf" meldt*quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:59 schreef Glennznl het volgende:
Advies:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |