abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96921948
Wij willen een huis kopen met een woonkamer op de 1e verdieping. Er zit een kleine achtertuin bij van 5x9 maar die is alleen toegankelijk via een 'tuinkamer' beneden. Niet zo praktisch.

De woonkamer heeft wel een 'Frans balkon' dus deuren naar een eventueel terras zijn er al. We nemen aan met het idee dat een eventueele eigenaar er een terrasje achter bouwt zonder de gevel te moeten veranderen !

Welnu, dit is ons plan. Een terras van zeg 2.5 m. breed praktisch over de gehele gevel breedte met eventueel een wenteltrapje omlaag naar de tuin.

Het gekke is, van de wel 20 huizen in deze wijk die ook zo iets zouden kunnen doen heeft NIEMAND het gedaan.

Vandaar de vraag: mag het soms niet? Misschien eisen wat betreft privacy van de buren? Maar 90% van de Nederlanders kijkt toch bij elkaar in de tuin? Bovendien dan je schermen plaatsen.

En als het niet mag, .... stel,.... ik zet een wat minder ambiteuze maar wel praktische bouwsteiger in m'n achtertuin die me bijna hetzelfde resultaat geeft, kunnen ze me dan wat maken? (als ie er na 2 jaar nog staat.... en blijft staan?)?
  dinsdag 17 mei 2011 @ 00:24:05 #2
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_96922841
Ik zou zeggen: vraag het eens bij de gemeente, want hier kan natuurlijk niemand een zinnig woord over zeggen :{
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_96923405
En... waarom niet dat wenteltrapje aan dat Franse balkon plakken? :)
pi_96923987
@Mammietje:

Nee, er is geen balkon. Alleen de deuren zitten er in. Stap je naar buiten, dan donder je bijna 3m. omlaag . En het uitzicht op de 1e verdieping is leuke dus zelfs een klein balkon (zeg 2.5 bij 3) zou leuk zijn.

@ ElizaB Ja, dat ga ik ook doen maar ja als ze nee zeggen, dan zullen ze niet vertellen - zo kun je de regel ontwijken.
pi_96926178
Leuk idee: inderdaad vraag even na wat wel en niet mag. Ik neem aan dat dit niet aan de voorgevel van het huis moet komen?

Realiseer je wel dat het best een hele constructie gaat worden die je moet bouwen. Aan je bestaande gevel/vloer zal het waarschijnlijk niet kunnen (de gevel en geveldragers voor kozijnen onder je woonkamer zullen hier niet op berekend zijn), dus je zult kolommen moeten maken met een fundering, en voor de stabiliteit zal je het balkon door je spuwmuur heen aan de vloer van je huis moeten verankeren.

Maar wel een (dure) uitdaging!
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_96926206
Hoi Ordos,

Inderdaad, achterkant. Maar achter het tuintje is wel een openbaar weggetje (doodlopend) dus ja, niet een typisch verscholen achtertuintje.

Nou, ik heb wel eens vaker van dit soort dingen gebouwd in landen waar je aardbevingen had en het valt wel mee want het mag een lichte constuctie zijn. Geen zware vloer maar planken of zelfs (veiligheids) glas. Denk aan alum. steigers voor tribunes. Relatief licht en toch een hoop mensen erop.
pi_96927346
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 06:37 schreef jhubel het volgende:
Hoi Ordos,

Inderdaad, achterkant. Maar achter het tuintje is wel een openbaar weggetje (doodlopend) dus ja, niet een typisch verscholen achtertuintje.

Nou, ik heb wel eens vaker van dit soort dingen gebouwd in landen waar je aardbevingen had en het valt wel mee want het mag een lichte constuctie zijn. Geen zware vloer maar planken of zelfs (veiligheids) glas. Denk aan alum. steigers voor tribunes. Relatief licht en toch een hoop mensen erop.
Vergeet niet dat steigers tijdelijk zijn! daar krijg je nooit een vergunning voor als je de intentie hebt om het langer te laten staan (en dat heb je). Trouwens je wil het toch ook een beetje mooi afgewerkt hebben lijkt me?
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_96932326
Een dergelijk balkon (wat jij beschrijft) heb ik vorig jaar geplaatst aan mijn drive-inn woning. Op de tekening kun je zien hoe het er bij mij uit ziet. Sommige buren die ook een balkon hebben, hebben nog een trap aan het balkon gemaakt, maar dit is gezien inbraakgevoeligheid niet mijn voorkeur geweest.
De beste tip is al gegeven; vraag bij de gemeente wat de mogelijkheden zijn.
Succes!

http://imageshack.us/photo/my-images/820/balkonk.jpg/ (copy/paste deze link)

http://imageshack.us/photo/my-images/820/balkonk.jpg/ (copy/paste deze link)

Uploaded with http://imageshack.us (copy/paste deze link)
pi_96934462
https://www.omgevingsloket.nl/

Je kunt hier ook even kijken of het iets is waarvoor je een vergunning nodig hebt.
pi_96940725
@ steve. Bedankt! Precies wat ik in gedachten heb en het is ook een drive-in woning toevallig.

Ik heb ondertussen de gemeente aangeschreven. Eens kijken wat ze te zeggen hebben.

@ Zolena. Ook bedankt.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:00:40 #11
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_96940929
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 00:56 schreef jhubel het volgende:
@ ElizaB Ja, dat ga ik ook doen maar ja als ze nee zeggen, dan zullen ze niet vertellen - zo kun je de regel ontwijken.
Bij ons in de gemeente wel hoor. Ik ben eens langsgeweest en ze hebben net zo lang gepuzzeld tot er een acceptabele oplossing was die ook nog binnen de regels viel :Y
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_97559144
Dat willen wij ook zo'n balkon, maar kunnen nog geen goed bedrijf vinden die dat kan doen. Weet iemand een goed bedrijf?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')