abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 mei 2011 @ 18:01:56 #1
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_96895293
Ons nieuwbouwhuis is bijna aan z'n hoogste punt, waarbij het traditie is om op een of andere manier je waardering aan de bouwvakkers te laten blijken. Vroeger werd dat nog wel eens met pannenbier gevierd, maar ik hoor van verschillende kanten dat dat tegenwoordig vaak vervangen is door pannengeld, een envelop met inhoud voor de diverse bouwvakkers individueel of centraal aan de uitvoerder die het verdeelt onder zijn mensen.

Mensen met ervaring in de bouw of huiseigenaren die mij een leidraad kunnen geven over wat te doen, en hoeveel dan gebruikelijk is? Ik wil natuurlijk niet overkomen als iemand die krenterig is, maar tegelijkertijd is het ook overdreven 3x zo veel als gebruikelijk te geven...
pi_96895632
ik zou ze geen geld geven, gewoon 2 of 3 kratten bier en een lading frikandellen ofzo erbij
  maandag 16 mei 2011 @ 18:11:28 #3
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_96895687
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 18:10 schreef michelllll het volgende:
ik zou ze geen geld geven, gewoon 2 of 3 kratten bier en een lading frikandellen ofzo erbij
Met 2 timmerlieden en 2 metselaars + uitvoerder drinken ze echt geen 2 of 3 kratten. Bovendien drinken de meesten niet meer als ze nog moeten rijden.
pi_96895791
oh geen groot huis, doe ze dan gewoon wat geld, 25 eu per man ofzo?
pi_96896194
Serveer frikandellen en geef ze allemaal een bier- en/of wijnpakket voor thuis. :)
  Moderator maandag 16 mei 2011 @ 18:23:46 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_96896239
Een keer op vrijdag wat patat / frikandellen e.d. of saucijzen langs brengen wordt vaak al gewaardeerd :) Of een fles wijn of bier voor thuis !

Vind het wel leuk dat je daar aan denkt, doorgaans denkt men daar niet aan / doet men dat niet.
  maandag 16 mei 2011 @ 18:42:56 #7
325863 Krisp
Like.no.other
pi_96897114
Vraag het aan de werkvoorbereider/uitvoerder? Die weet perfect wat (al dan niet) te doen.
  Moderator maandag 16 mei 2011 @ 19:06:16 #8
92034 crew  Vonkenboer
pi_96898290
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 18:42 schreef Krisp het volgende:
Vraag het aan de werkvoorbereider/uitvoerder? Die weet perfect wat (al dan niet) te doen.
Nou, dat is ook wel heel erg van uitvoerder tot uitvoerder verschillend.
Er zijn draken bij op de bouw die gunnen echt geen hond wat; ook hun metselaars en/of timmerlui niet -O-
pi_96902254
Inderdaad gewoon op vrijdag tegen lunchtijd langskomen met een grote zak met friet, snacks en sauzen en een assortiment frisdranken.
  maandag 16 mei 2011 @ 20:15:15 #10
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_96903742
Is dat gebruikelijk? Hoe zit het dan met de heier en de betonvlechter enz. enz.

Eerlijk gezegd zie ik dat niet helemaal zitten, het kost allemaal al een vermogen.
That's the way the cookie crumbles
pi_96904091
Organiseer een BBQ voor de lunch? Met of zonder krat bier erbij :P
  Moderator maandag 16 mei 2011 @ 20:20:30 #12
92034 crew  Vonkenboer
pi_96904207
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 20:15 schreef IJzercookie het volgende:

Eerlijk gezegd zie ik dat niet helemaal zitten, het kost allemaal al een vermogen.
Valt best mee, het hoeft echt geen kapitalen te kosten.
Gewoon op vrijdag beetje friet e.d. halen en daar zijn wij best gelukkig mee !

Vaak is de regel wie op dat moment op de bouw aanwezig is die krijgen wat en de rest die daarvoor of daarna komen hebben gewoon pech gehad :)
pi_96910938
Inderdaad gewoon wat te eten is vaak al prima.
Ik stemde dat vaak vantevoren af dan hoefde er geen eten weggegooid.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96928290
Patat en frikadellen á lá, maar enveloppen? Man ze kosten je al genoeg geld :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  dinsdag 17 mei 2011 @ 10:49:48 #15
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_96930997
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:30 schreef RanTheMan het volgende:
Patat en frikadellen á lá, maar enveloppen? Man ze kosten je al genoeg geld :)
Helemaal mee eens maar ik hoor van verschillende vrienden en kennissen uit de bouw dat het zeer gebruikelijk is om die gasten wat te geven, of algemeen voor de fooienpot.
pi_96932415
Ja maar een envelop is ook een beetje lullig als je dat als vervanger voor het pannenbier doet..

Voor hoeveel euro zullen ze nou bier drinken? Als je het daar mee gaat vergelijken is een envelop met 25 euro wel overdreven, terwijl een envelop met 5 euro weer een beetje lullig staat..
pi_96934496
Echte bouwboeren drinken bier, ga nou niet iets anders verzinnen.
pi_96940834
die traditie bestaat nog zeker wel.
zodra de mei geplaatst wordt (hoogste punt), wordt er een vat bier aangeslagen.

bij een vriend van mij laatst werden ook gewoon bierpakketten aan de bouwvakkers gegeven
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_96942181
Afhankelijk van hoeveel man er zijn bier en fris meenemen en frikandellen halen of bakken.

Geld zie ik zelf niet zo vaak gebeuren bij huizen, of het moeten wat riantere villa's zijn of bedrijfspanden.
Blessed is the mind too small for doubt.
  Moderator dinsdag 17 mei 2011 @ 18:11:38 #20
92034 crew  Vonkenboer
pi_96949890
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 14:58 schreef gianni61 het volgende:
die traditie bestaat nog zeker wel.
zodra de mei geplaatst wordt (hoogste punt), wordt er een vat bier aangeslagen.

bij een vriend van mij laatst werden ook gewoon bierpakketten aan de bouwvakkers gegeven
Maar niet overal in het land plaatst men een mei boom bij het behalen van het hoogste punt; als het er op aan komt dan moet de buurt die mei boom plaatsen :P

In het oosten van het land is dat zeker een gebruik, maar ik heb het nog nergens anders gezien !

pi_96951734
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 20:15 schreef IJzercookie het volgende:

als jij een beetje goed bent voor je bouwvakkers, dan zijn ze (vaak) ook goed terug.
ff een extra klusje of iets wat je niet helemaal netjes vind is dan makkelijker geregeld.
pi_96956462
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 18:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Maar niet overal in het land plaatst men een mei boom bij het behalen van het hoogste punt; als het er op aan komt dan moet de buurt die mei boom plaatsen :P

In het oosten van het land is dat zeker een gebruik, maar ik heb het nog nergens anders gezien !

[ afbeelding ]
Een meiboom? In de zin van een paal met bovenin een krans met daaraan (witte en rode) linten geknoopt? (Die dan weer gezamenlijk gevlochten worden) .. als teken van vruchtbaarheid? :P ....of hebben we het hier over een andere meiboom?
  woensdag 18 mei 2011 @ 00:48:03 #23
97685 YoWilly
No shit....sherlock
pi_96973981
Eigenlijk een beetje raar.......geld geven enzo.
Tuurlijk kan je ze een drankje/hapje aanbieden tijdens het werk maar om nog eens extra poen te geven....neuh.

Ze krijgen van de baas al een salaris en daar zit jou geld ook bij :)
Don't get shot....It hurts!!
pi_96977601
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 00:48 schreef YoWilly het volgende:
Eigenlijk een beetje raar.......geld geven enzo.
Tuurlijk kan je ze een drankje/hapje aanbieden tijdens het werk maar om nog eens extra poen te geven....neuh.

Ze krijgen van de baas al een salaris en daar zit jou geld ook bij :)
Hoezo een beetje raar? jij geeft ook nooit fooi op een terras of in een restaurant? Die gasten staan daar in weer en wind en doen toch net iets meer voor je dan een paar meter op en neer lopen.
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_96977731
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 08:56 schreef Moro het volgende:

[..]

Hoezo een beetje raar? jij geeft ook nooit fooi op een terras of in een restaurant? Die gasten staan daar in weer en wind en doen toch net iets meer voor je dan een paar meter op en neer lopen.
Een timmerman betalen aan 60 euro per uur is wat anders dan een euro fooi voor een drankje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')