quote:
Op maandag 16 mei 2011 10:29 schreef Roomsnoes het volgende:Ik heb zelf nog geen kinderen, maar wel een sterke kinderwens. Die ontstond direct nadat mijn moeder is overleden (kort na mijn vader). Ik dacht eerst dat de wens misschien ontstond om de lege gaten op te vullen. Inmiddels heb ik die wens al een jaar of 3, dus is het voor mij wel duidelijk dat het echt een kinderwens is.
Maar het gebrek aan informatie over de zwangerschap van mijn moeder, mijn geboorte en opvoeding zorgt ervoor da tik het heel eng vind om de kinderwens concreet te maken. Ik weet bijvoorbeeld niet eens na hoeveel weken ik geboren ben. Door het lezen in OUD realiseerde ik me hoe weinig ik eigenlijk weet van mijn eigen eerste jaren. En dat maakt mij erg onzeker.
Ik ben ergens ook bang voor het gemis aan vergelijkingsmateriaal: ging ik op dezelfde leeftijd lopen, was ik ook een moeilijke eter? Maar aan de andere kant: maak ik dit soort kleinigheden niet groter dan ze feitelijk zijn?
Heel erg herkenbaar! Het zijn overigens geen kleinigheden, maar heel belangrijke dingen. Als je zelf ouder wordt (of de wens hebt om kindjes te krijgen) dan is het logisch dat je teruggaat naar je eigen jeugd, als er dan geen mogelijkheden zijn om informatie in te winnen uit die periode, kan dat best heftig zijn!
Mijn moeder overleed (veel te vroeg) 7 jaar geleden. Door allerlei zaken is er amper beeldmateriaal over mijn jeugd, geen boeken die zijn bijgehouden over wanneer ik ging lopen, zindelijk werd en zo verder. Later heb ik via mijn oom (broer van mijn moeder) nog wat informatie kunnen inwinnen, maar het houdt niet over.
Het is ook logisch dat je na zo'n groot verlies ineens gaat nadenken over wat je nu echt wilt in je leven, en dus ook de kinderwens ineens heel sterk op komt zetten. Voor mij was het de reden niet meer te wachten, maar ervoor te gaan. (nu is mijn moeder bij een verkeersongeval omgekomen, dus het drukte mij weer even met de neus op de feiten dat het leven elk moment over zou kunnen zijn. Dus bepaalde zaken niet meer uit te stellen).
Ik vind het soms nu wel lastig, want ik zie heel veel van mijn man in mijn dochter terug, van hem zijn er heel veel boeken en loads aan info, en mijn schoonouders leven beide nog. Dus daar kunnen we heel veel aan vragen. Die info heb ik van mezelf niet, dus ik kan het niet bij mezelf vandaan halen. Dat is lastig, maar niet on-overkombaar! (is dat een nederlands woord? Je snapt me wel, denk ik) het leidt er hier wel toe dat ik veel bijhoud voor mijn dochter. Zodat als er ooit iets met mij en/of mijn man gebeurd, ze een hoop vragen kan beantwoorden d.m.v. wat ik bijgehouden heb (ook aan foto's)...
Heb je verder geen familie, die jouw jeugd heeft meegemaakt? Al zijn het maar kleine dingen, ieder beetje aan info is fijn om te hebben!
6 jaar nadat mijn moeder is overleden werd ik mama. En ondanks dat ik de dood van mijn moeder inmiddels een plek heb gegeven, kwam dat na de bevalling en in de kraamtijd wel even heftig terug. Daar was ik op voorbereid! Dat wel. Maar dat is ook normaal. Als je zelf mama wordt en je eigen moeder maakt dat niet mee.