We hopen allemaal dat er wel iets is maar stiekem weten we wel beterquote:Dat de hemel zou bestaan of dat er een hiernamaals zou zijn, dat is een 'sprookje' uitgevonden door mensen die bang zijn voor de dood. Er zijn er wel meer met die mening, maar als topgeleerde Stephen Hawking ze verkondigt in een interview met The Guardian, dan is dat nieuws. Een van de meest eminente wetenschappers ter wereld wijst in de krant elke vorm van religie af en beweert dat er niks meer is nadat het licht in ons brein definitief uitgaat.
Stephen Hawking, werd op zijn 21ste al werd gediagnosticeerd met ALS, een ongeneeslijke motorische zenuwaandoening. Daardoor was hij voorbestemd om jong te sterven, maar Hawking is nog altijd onder ons en heeft de inmiddels de respectabele leeftijd van 69 bereikt.
Hawking: 'Ik ben niet bang voor de dood. Ik heb dagelijks de afgelopen 49 jaar met het vooruitzicht op de dood te leven en dat heeft gemaakt dat ik niet bang ben, al wil ik nog niet gaan', zegt hij in The Guardian. 'Ik heb nog zoveel te doen hier.'
Voor Hawking is het brein een soort computer die stopt met werken als de onderdelen het begeven. 'En er is geen hemel of hiernamaals voor kapotte computers. Dat is een sprookje voor wie bang is van het donker.'
Geen schepper
Hiermee gaat Hawking verder dan in zijn boek uit 2010, 'The Grand Design'. Daarin argumenteerde hij dat we het bestaan van het universum niet moeten toedichten aan een schepper. Hawking kreeg meteen de hele religieuze wereld over zich heen.
Onder meer hoofdrabbijn, Lord Sacks, die hem ervan beschuldigde een 'elementaire logische denkfout' te maken. Maar voor Hawking is er een duidelijk onderscheid tussen God als metafoor en het geloof in een alwetende schepper die de kosmos bestiert.
In het interview verwerpt Hawking dus dat er leven na de dood is en benadrukt hij dat we onze mogelijkheden op Aarde moeten invullen door goed te leven. Op de vraag van The Guardian hoe we dan precies moeten leven, antwoordt hij: 'We moeten de hoogste waarde van onze daden zoeken.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)d-bestaat-niet.dhtml
Hij is slimmer dan de gemiddelde persoon op aarde. u mad?quote:Op maandag 16 mei 2011 10:21 schreef essentieel het volgende:
Lame. Alsof het nu ineens waarheid is omdat die halve kasplant dat zegt.
Neehoor, niet meteen waarheid, hooguit een conclusie van aardig wat onderzoek en denkwerk van deze slimme kerel.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:21 schreef essentieel het volgende:
Lame. Alsof het nu ineens waarheid is omdat die halve kasplant dat zegt.
Ja en? Dan kan ie nog steeds helemaal niks weten over eventueel leven na de dood, achterlijke.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:23 schreef KirovAir het volgende:
[..]
Hij is slimmer dan de gemiddelde persoon op aarde. u mad?
Bwahaha, onderzoek. Ja, zoiets valt natuurlijk ook te onderzoeken, hè?quote:Op maandag 16 mei 2011 10:25 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Neehoor, niet meteen waarheid, hooguit een conclusie van aardig wat onderzoek en denkwerk van deze slimme kerel.
Maar laat me raden, je bent zelf religieus en laat meteen je goedheid maar even zien door een ALS-patient belachelijk te maken door hem kasplantje te noemen? Goed man...
En jij kan het wel weten? Of trek je conclusies uit een sprookjesboek? Onwetende.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:26 schreef essentieel het volgende:
[..]
Ja en? Dan kan ie nog steeds helemaal niks weten over eventueel leven na de dood, achterlijke.
Nee, net zomin als dat hij het kan weten. Is dat echt te moeilijk om in te zien?quote:Op maandag 16 mei 2011 10:27 schreef KirovAir het volgende:
[..]
En jij kan het wel weten? Of trek je conclusies uit een sprookjesboek? Onwetende.
Alles is te onderzoeken, al is het nog maar de vraag hoever je hierin kunt gaan.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:26 schreef essentieel het volgende:
[..]
Bwahaha, onderzoek. Ja, zoiets valt natuurlijk ook te onderzoeken, hè?
De energie waar je geest uit bestaat is puur opgebouwd uit voeding. Daarom hoeft men na de dood ook niet meer te etenquote:Op maandag 16 mei 2011 10:34 schreef dandybleu het volgende:
ja hebt ook een natuurwet en die gaat over de behoud van energie .......die stelt dat energie nooit verloren gaat maar transponeert.....ofovergehevelt word naar een andere toestand of drager of ruimte.....
de ziel is ook puur opgebouwd uit energie
Neen, je lichaam is opgebouwd uit voeding.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:35 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
De energie waar je geest uit bestaat is puur opgebouwd uit voeding. Daarom hoeft men na de dood ook niet meer te eten
Je geest/ziel, zijn je hersensen waarin een dogma aangebracht is door de gelovigen dat je denkt dat er wel iets is, maar er is gewoon niets meer na de dood.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:36 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Neen, je lichaam is opgebouwd uit voeding.
Niet je geest/ziel hoe je het ook wil noemen.
Ik denk dat de wereld dan wel beter zou zijn. Kijk eens waar de meeste oorlogen (bv in de tijd van de kruistochten) om gingen. Het geloof en welke god nou beter zou zijn.quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/165275
[..]
\ Overigens denk ik niet dat het goed zou komen met de wereld als we hetgeen Hawking stelt met 100% zekerheid zouden kunnen stellen.
Ik ben niet gelovig, althans, niet gelovig in een geschreven geloof.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je geest/ziel, zijn je hersensen waarin een dogma aangebracht is door de gelovigen dat je denkt dat er wel iets is, maar er is gewoon niets meer na de dood.
als er nix is heb je eeuwig slaapquote:Op maandag 16 mei 2011 10:36 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Oorlog voeren en jezelf willen bewijzen is helaas niet meer dan menselijk. Religie is slechts een van de vele onderwerpen waar zoiets over zou kunnen gaan. Als men de bijbel vroeger netjes in de fictie-afdeling had neergezet in de lokale bibliotheek en het hele idee 'God' werd simpelweg behandeld als ieder ander science-fiction verhaal was er alsnog genoeg oorlog, hoewel het vast wel wat zou schelen.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:39 schreef Appeleter het volgende:
[..]
Ik denk dat de wereld dan wel beter zou zijn. Kijk eens waar de meeste oorlogen (bv in de tijd van de kruistochten) om gingen. Het geloof en welke god nou beter zou zijn.
Zou er geen tijd verspild zijn geweest aan het geloven in een denkbeeldige god, dan was de wetenschap wellicht al eeuwen verder ontwikkeld. Dit valt simpel te verklaren omdat de kerken eeuwen lang alles wat niet met god te maken hadden verafschuwde.
Waar haalt deze z'n energie dan vandaag? Of is het de geest de eerste perpetuum-mobile waarvan het bestaan wederom niet aangetoond kan worden?quote:Op maandag 16 mei 2011 10:36 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Klopt niet, niets is altijd iets.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:41 schreef dandybleu het volgende:
[..]
als er nix is heb je eeuwig slaap
als er iets is heb je eeuwig werk
Zolang zoiets niet door testen vast gesteld kan worden is er vanuit wetenschappelijk oogpunt gewoon niets. Dat is geen mening dat is dan gewoon een feit.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:40 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Ik ben niet gelovig, althans, niet gelovig in een geschreven geloof.
En dat wat jij hier verkondigt is jou mening, en dat je dan ook nog die specifieke smillie moet gebruiken is helemaal triest.
Wie? je lichaam?quote:Op maandag 16 mei 2011 10:43 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Waar haalt deze z'n energie dan vandaag?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |