Of langs een dierenarts in de buurt, ambulance gaat het niet leuk vinden als er uiteindelijk niks aan de hand blijkt te zijn. (Kosten zijn voor TS dan)quote:
De vogelopvang zegt op hun site:quote:Op zondag 15 mei 2011 15:57 schreef MisterSqueaky het volgende:
Nu je het musje hebt opgepakt stinkt het naar mens. De ouders zullen het niet meer herkennen.
Nekje omdraaien dus.
quote:Komen de ouders nog wel terug, als ik de vogel al heb aangeraakt?
Vaak gelooft men dat de ouders niet meer terugkeren naar hun jongen, nadat ze door mensen zijn aangeraakt. Dit is absoluut niet waar!! De meeste vogels kunnen slecht ruiken (uitgezonderd gieren) en zullen het dus niet erg vinden dat je de jongen hebt aangeraakt, maar maken zich wel druk dat je te dicht bij hun jongen komt.
als ie zijn nek gebroken heeft dan springt ie echt niet op hoorquote:Op zondag 15 mei 2011 16:19 schreef Glennznl het volgende:
Het vogeltje krijgt nu rare woede-aanvallen en "springt" dan hulpeloos door de curverbox.
Hij maakt dan veel geluid, heeft hij dan pijn?
[ afbeelding ]
Dit is hem, je kunt zien dat zijn hoofd scheef zit.
Een paar keer zat zijn hoofd andersom en zat zijn gezicht dus bij zijn rug.
dat is niet zo bij vogelsquote:Op zondag 15 mei 2011 15:57 schreef MisterSqueaky het volgende:
Nu je het musje hebt opgepakt stinkt het naar mens. De ouders zullen het niet meer herkennen.
Nekje omdraaien dus.
Ik heb hem wormen gegevenquote:Op zondag 15 mei 2011 17:33 schreef trovey het volgende:
Probeer insecten te vangen, maakt niet uit wat en als het morgen nog leeft zou je wat levende meelwormen kunnen kopen en het daarmee voeren. Een gebroken nek zal het niet hebben want dan was het nu wel dood.Of je belt de dierenambulance en laat het ophalen zodat het naar een vogelopvang kan waar mensen zitten die meer deskundig zijn.
Bel de dierenambulance evenquote:Op zondag 15 mei 2011 18:32 schreef Glennznl het volgende:
Hij krijgt om het kwartier aanvallen.
Dan krijst hij, fladdert met zijn vleugels, rolt met zijn kop heen en weer en trilt.
Misschien is hij hierom het nest uitgetrapt?
Epilepsie of zo?
Ja idd doe dat jij wordt dat arme beesie z'n dood nog..quote:
Dat kost geld, en in de natuur zou hij al dood zijn.quote:
Sinds wanneer kost de dierenambulance geld?quote:Op zondag 15 mei 2011 18:56 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Dat kost geld, en in de natuur zou hij al dood zijn.![]()
Hij slaapt nu, ik las net dat valkparkieten door calcium-gebrek aanvallen kunnen krijgen.
Over een paar uurtjes ga ik hem een kruimel brood gedipt in melk geven.
Hij heeft nu al wat water en twee wormen op.
Ik heb al een hamster.quote:Op zondag 15 mei 2011 19:00 schreef BrammetjeBraam het volgende:
Serieus koop een hamster ofzo als je opeens last krijgt van je verborgen moederinstincten.
neem er nog eentje van het andere geslacht dan kun je je lol op.quote:Op zondag 15 mei 2011 19:05 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Ik heb al een hamster.
Die heet Moomba.
helaas vreet moeder hamster haar eigen kinderen opquote:Op zondag 15 mei 2011 19:29 schreef BrammetjeBraam het volgende:
[..]
neem er nog eentje van het andere geslacht dan kun je je lol op.
Dan kan TS weer moederen, doel bereikt!quote:Op zondag 15 mei 2011 19:31 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
helaas vreet moeder hamster haar eigen kinderen op![]()
geen prettig gezicht
Lawl, dan bijt de Hamster al die kleine dood omdat ik er aangezeten heb.quote:Op zondag 15 mei 2011 19:41 schreef BrammetjeBraam het volgende:
[..]
Dan kan TS weer moederen, doel bereikt!
10 cent of nog minder voor het bellen, de dierenabulance zelf kost niets als een een wild dier is wat hulp nodig heeft.quote:Op zondag 15 mei 2011 18:56 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Dat kost geld, en in de natuur zou hij al dood zijn.![]()
Hij slaapt nu, ik las net dat valkparkieten door calcium-gebrek aanvallen kunnen krijgen.
Over een paar uurtjes ga ik hem een kruimel brood gedipt in melk geven.
Hij heeft nu al wat water en twee wormen op.
Het gaat nu al goed met hem hoor.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:22 schreef Oognip het volgende:
Wat ben je voor mongool als je de Dierenambulance niet wilt bellen omdat het geld kost. Straks heeft het musje wel zijn nek gebroken en jij wilt nog geen 10 cent uitgeven om hem uit zijn lijden te verlossen. Echt
En nu? Weet je hoe vaak je hem moet voeren? En wat je hem moet voeren?quote:Op zondag 15 mei 2011 20:44 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Het gaat nu al goed met hem hoor.
Hij slaapt nu aan een stuk door en heeft al 2 uur geen aanvallen meer.
Nu heet hij Pebble, Engels voor kiezelsteen, waar ik hem had gevonden.
Mijn zusje heeft 2 vogels verloren doordat de vogels vergast werden door de teflon gassen van een nieuwe tostiapparaat die we hadden geleend.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:22 schreef Oognip het volgende:
Wat ben je voor mongool als je de Dierenambulance niet wilt bellen omdat het geld kost. Straks heeft het musje wel zijn nek gebroken en jij wilt nog geen 10 cent uitgeven om hem uit zijn lijden te verlossen. Echt
¤15 voor een vingertje op de vogel leggen is misschien een minuut werk. 60*15=900¤ per uur is wel iets te veel van het goede. Zeker als het ongevraagd werk is.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:53 schreef Lienekien het volgende:
@Gokhan03: Je hebt geen respect meer voor dierenartsen omdat je een dierenarts trof die betaald wilde worden voor het werk dat hij deed?
We voeren hem om de 3 uur ongeveer.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En nu? Weet je hoe vaak je hem moet voeren? En wat je hem moet voeren?
Dat is natuurlijk een belachelijke rekensom. Net of die man aan de lopende band dode vogels krijgt voorgeschoteld, daar alleen zijn vinger op legt en dan afrekent.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:55 schreef thenxero het volgende:
[..]
¤15 voor een vingertje op de vogel leggen is misschien een minuut werk. 60*15=900¤ per uur is wel iets te veel van het goede. Zeker als het ongevraagd werk is.
En als ie het redt wat wil je dan? Je gaat hem als huisdier houden? Lekker natuurlijkquote:Op zondag 15 mei 2011 20:56 schreef Glennznl het volgende:
[..]
We voeren hem om de 3 uur ongeveer.
Hij heeft tot nu toe water, hero-ontbijt (voor vezels en vitamines) en wormen gehad.
Nu slaapt hij echt de hele tijd. (En nee hij is niet dood)
Tegen wie heb je het? Er zijn er genoeg die vinden dat dit een domme actie is van TS.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:59 schreef Harunobu het volgende:
Alle dierenartsen willen betaald worden.
Ik snap niet veel van de reacties in deze thread. Zijn jullie allemaal 13 ofzo? In het midden oosten schieten ze mekaar allemaal naar de pluris en jullie willen nog niet snappen dat een vogel dood is of moet omdat het een huisdier is?
Ik ben vegetarier oa vanwege het lot van dieren. Maar als ik door heb dat het moet draai ik zonder aarzelen de kop van een vogel om.
En huisdieren doe ik niet aan. Zo een parkiet in een kooi, dat vind ik dus wel zielig.
Maar als hij dus wel aan de lopende band dode vogeltjes zou analyseren zou dat zijn uurloon zijn.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een belachelijke rekensom. Net of die man aan de lopende band dode vogels krijgt voorgeschoteld, daar alleen zijn vinger op legt en dan afrekent.
Ik kan me het ongenoegen over die 15 euro nog wel voorstellen maar om dan geen enkel respect meer te hebben voor dierenartsen in het algemeen: te zot voor woorden.
En als hij het drie keer zo snel doet, verdient hij in een uur een maandsalaris.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:01 schreef thenxero het volgende:
[..]
Maar als hij dus wel aan de lopende band dode vogeltjes zou analyseren zou dat zijn uurloon zijn.
wowquote:Op maandag 16 mei 2011 01:33 schreef vronie het volgende:
Ik heb afgelopen donderdag,een gewonde Duif gevonden.
Er mee naar de DA gegaan.
Hij was gebeten,waarschijnlijk door een kat.
Zijn vleugel was erg beschadigd.
Zij heeft hem humaan in laten slapen.
Er waren geen kosten aan verbonden.
Als wel het geval geweest was,had ik die betaald
quote:Op zondag 15 mei 2011 19:00 schreef BrammetjeBraam het volgende:
Serieus koop een hamster ofzo als je opeens last krijgt van je verborgen moederinstincten.
Ja, de natuur waar hij na 3 minuten door een kat zou worden gepakt.quote:Op maandag 16 mei 2011 02:09 schreef childintime het volgende:
Dit musje is gewoon een jong musje die is uitgevlogen. De ouders voeden hem gewoon op de grond. Dat zijn kopje slap hing is heel normaal, buiten de momenten om dat ze gevoerd worden slapen die jonkies de meeste tijd. Een jonge vogel moet niet eens in de 3 uur gevoerd worden. De ouders vliegen de hele dag af en aan met voedsel. Dus tussen 04.30 en 21.30 krijgt zo'n beestje onophoudelijk voedsel. De ouders dagen hem met voedsel uit steeds hoger in struiken/ bomen te gaan zitten omdat hij op die manier leert vliegen. Als hij kan vliegen leren zijn ouders hem voedsel te zoeken. Hoe ga jij dat doen ts?
Tuurlijk springt 'ie iedere keer op en gaat "spastisch" doen; het diertje wil weg, naar zijn ouders, in de natuur waar hij hoort. Als je hem naar een vogelopvang brengt, dan leert hij samen met andere gevonden jongen hoe het moet. Zodra ze kunnen vliegen gaan ze in een grote voliere (waar ook volwassen dieren zitten die door allerlei redenen niet meer vrijgelaten kunnen worden) en als ze zelfstandig zijn worden ze weer losgelaten. Als "jouw" musje het overleeft, kun je hem dus nooit meer loslaten omdat'ie niet weet hoe hij aan voedsel moet komen en niet heeft geleerd op gevaar te letten.
Vorig jaar ook een jonge merel groot gebracht, beestje dacht dat wij de ouders waren. Hebben het leren vliegen en de avond voor dat wij op vakantie gingen is die uitgevlogen. Onze buren hebben haar 2 weken niet meer gezien. En wij komen terug en daar was ze weer, nu komt ze nog kijken in de tuin en heeft nu een mannetje gevonden.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:10 schreef Harunobu het volgende:
Ooh en trouwens over vogels die uit hun nest zijn 'gevallen'. Als je die in je huis in een doos stopt gaan ze dus wel echt dood want daar gaan de vogelouders hun jong echt niet meer vinden. Als je gewoon niets doet en kijkt wat er gebeurd heb je kans dat de ouders door blijven voeren.
Ook dįt is de natuurquote:Op maandag 16 mei 2011 07:32 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Ja, de natuur waar hij na 3 minuten door een kat zou worden gepakt.![]()
Die geven hem een spuitje.quote:Op maandag 16 mei 2011 16:19 schreef Baalhaar het volgende:
TS wat weerhoudt je er nou verdomme van dat arme beest aan iemand te geven die er meer verstand van heeft?
Hij kwam de nacht door maar gaat nu alsnog dood?quote:Op maandag 16 mei 2011 16:34 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Die geven hem een spuitje.
Hij gaat nu dood denk ik, ach ja hij heeft een kans gehad.
Met het verkeerde voer gaat zo'n beestje wel dood ja. Daar had de TS speciaal voer moeten halen en dan rustig met een spuitje in zijn snavel spuiten. Op Hero fruitontbijt overleeft zo'n beestje niet, dat beestje heeft eiwit nodig geen koolhydraten. Een vogel groeit zeer snel in de eerste weken, dat is vooral door al die eiwitten.quote:Op maandag 16 mei 2011 16:34 schreef Greys het volgende:
[..]
Hij kwam de nacht door maar gaat nu alsnog dood?
Update:quote:Op maandag 16 mei 2011 16:42 schreef kree het volgende:
Ik had hem persoonlijk de nek omgedraaid.
Je kunt dat beestje misschien nog wel grootbrengen maar ga je hem ook 10 keer per dag (of meer) voeren?
Hoe wil jij speciaal voer halen op zondag?quote:Op maandag 16 mei 2011 16:39 schreef Ericr het volgende:
[..]
Met het verkeerde voer gaat zo'n beestje wel dood ja. Daar had de TS speciaal voer moeten halen en dan rustig met een spuitje in zijn snavel spuiten. Op Hero fruitontbijt overleeft zo'n beestje niet, dat beestje heeft eiwit nodig geen koolhydraten. Een vogel groeit zeer snel in de eerste weken, dat is vooral door al die eiwitten.
Op zondag had je daarom de dierenambulance kunnen bellen.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:40 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Update:
RIP Pebble.
Hij hapte naar lucht en toen pakte ik hem op.
Ik legde hem op zijn rug en normaal spartelt hij dan.
Nu lag hij compleet stil en het leek alsof hij stuiptrekkingen had.
Om er zeker van te zijn dat hij geen seconde meer zou lijden heb ik aan zijn nekje getrokken.
Toen voelde ik een knakje en toen was het klaar.
[..]
Hoe wil jij speciaal voer halen op zondag?
En op maandag gaat voor mij het normale leven weer door, dan kan ik niet even naar de winkel.
Hij heeft een papje van gemalen beschuit met melk op, daar zit ook eiwit in.
Die zouden hem een spuitje geven, heb je de verhalen van een paar mensen hierboven niet gelezen?quote:Op maandag 16 mei 2011 17:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Op zondag had je daarom de dierenambulance kunnen bellen.
Goeie keus, waarschijnlijk doet die prik nog meer zeer voor die vogel.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:40 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Update:
RIP Pebble.
Hij hapte naar lucht en toen pakte ik hem op.
Ik legde hem op zijn rug en normaal spartelt hij dan.
Nu lag hij compleet stil en het leek alsof hij stuiptrekkingen had.
Om er zeker van te zijn dat hij geen seconde meer zou lijden heb ik aan zijn nekje getrokken.
Toen voelde ik een knakje en toen was het klaar.
Ik heb de reacties goed gelezen. Jij ook? Denk het niet, hč.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:47 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Die zouden hem een spuitje geven, heb je de verhalen van een paar mensen hierboven niet gelezen?
En dan moet ik zeker 20 euro voor dat spuitje betalen.
Bedankt.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:49 schreef kree het volgende:
[..]
Goeie keus, waarschijnlijk doet die prik nog meer zeer voor die vogel.
Nek omdraaien gaat heel snel.
Had je ook gisteren al kunnen doen, in plaats van dat beest eten voeren dat hij niet kon verteren. Je hebt goed je best gedaan om zijn lijdensweg te verlengen, want je wist dus al van tevoren dat je het beestje nooit voldoende zorg kon geven omdat je overdag je andere bezigheden hebt.quote:
Echt hequote:Op maandag 16 mei 2011 18:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Had je ook gisteren al kunnen doen, in plaats van dat beest eten voeren dat hij niet kon verteren. Je hebt goed je best gedaan om zijn lijdensweg te verlengen, want je wist dus al van tevoren dat je het beestje nooit voldoende zorg kon geven omdat je overdag je andere bezigheden hebt.
Nee hoor, er lopen ook andere mensen in dit huis die hem vandaag eten hebben gegeven toen ik er niet was.quote:Op maandag 16 mei 2011 18:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Had je ook gisteren al kunnen doen, in plaats van dat beest eten voeren dat hij niet kon verteren. Je hebt goed je best gedaan om zijn lijdensweg te verlengen, want je wist dus al van tevoren dat je het beestje nooit voldoende zorg kon geven omdat je overdag je andere bezigheden hebt.
Jij hebt dat beest toch binnengehaald? Neem je verantwoording of als je onkundig/laf bent bel je de dierenambulance halen ze hem op mafkees.quote:Op maandag 16 mei 2011 18:19 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Nee hoor, er lopen ook andere mensen in dit huis die hem vandaag eten hebben gegeven toen ik er niet was.
quote:Op maandag 16 mei 2011 18:22 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Jij hebt dat beest toch binnengehaald? Neem je verantwoording of als je onkundig/laf bent bel je de dierenambulance halen ze hem op mafkees.
Check. Kruisje. Check.quote:Op maandag 16 mei 2011 18:25 schreef Harunobu het volgende:
Als ie te zwak is moet ie uitsterven. Als ie niet te zwak is moet ie in de natuur. Als ie pijn heeft moet je de dood een handje helpen.
Ik dacht tot vanochtend dat hij nog een kans had.quote:Op maandag 16 mei 2011 18:26 schreef Oognip het volgende:
Gefeliciteerd met een dag langer laten lijden dan nodig is. Bah! 'dierenvriend'
quote:Op maandag 16 mei 2011 18:52 schreef starla het volgende:
Hoi,
Ik ben Daisy en 12 jaar. Gisteren hebben mijn ouders voor mijn verjaardag een vogeltje voor mij gekocht. Ik was hier heel blij mee. Toen ik naar een vriendinnetje wilde om hem te laten zien viel hij uit de schoenendoos. Toen was ik hem kwijt. Toen moest ik een beetje huilen.
Heeft iemand mijn vogeltje gezien?
quote:Op maandag 16 mei 2011 18:52 schreef kree het volgende:
Het is hard hier, maarja dat weet je.
Persoonlijk vindt ik sommige hier wel heel overdreven reageren.
In de natuur lijden die beesten nog wel meer als er iets "fout" gaat.
Er zijn genoeg nesten die verlaten zijn door de ouders (om wat voor reden dan ook (doodgereden?).
En dan lijden ze ook dagen een hongerdood, of verdroging.
Het beestje heeft even een kans gekregen en nu is het einde verhaal.
Jammer maar het is niet anders
Bedankt jongens (en meisjes).quote:Op maandag 16 mei 2011 18:40 schreef Phantomesse het volgende:
Vind dit topic dubbelzijdig.
Vind het van TS goed dat hij het toch geprobeerd heeft hoor, soms komen ze er namelijk wel bovenop. Direct doodmaken, sja had ie 't net zo goed onder de boom kunnen laten liggen tot er een kat kwam die er eerst een uur mee gaat lopen spelen, een paar happen neemt en hem verder laat liggen.
Dierenambulance is het enige waar ik het wel mee eens ben opzich, bij de da zien ze of zo'n beestje overleeft of niet. Hij had verder geen schade dus met de juiste voeding was hij er wel bovenop gekomen.
Al met al, val TS niet zo hard aan hij bedoelde het goed.
Nogmaals...de dierenambulance rekent niets voor wilde dieren door aan de mensen die de melding doen....en ik ben niet de enige die dat gezegd heeft.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:47 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Die zouden hem een spuitje geven, heb je de verhalen van een paar mensen hierboven niet gelezen?
En dan moet ik zeker 20 euro voor dat spuitje betalen.
En dat was nou een beetje het punt. Hij was te lamzakkerig om de dierenambulance te bellen. En het advies om géén wormen te voeren, heeft 'ie gewoon genegeerd.quote:Op maandag 16 mei 2011 18:40 schreef Phantomesse het volgende:
Vind dit topic dubbelzijdig.
Vind het van TS goed dat hij het toch geprobeerd heeft hoor, soms komen ze er namelijk wel bovenop. Direct doodmaken, sja had ie 't net zo goed onder de boom kunnen laten liggen tot er een kat kwam die er eerst een uur mee gaat lopen spelen, een paar happen neemt en hem verder laat liggen.
Dierenambulance is het enige waar ik het wel mee eens ben opzich, bij de da zien ze of zo'n beestje overleeft of niet. Hij had verder geen schade dus met de juiste voeding was hij er wel bovenop gekomen.
Al met al, val TS niet zo hard aan hij bedoelde het goed.
Dat advies kreeg hij pas nadat hij al een worm gevoerd heeft en is daarna op melk en beschuit overgestapt.quote:Op maandag 16 mei 2011 20:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En dat was nou een beetje het punt. Hij was te lamzakkerig om de dierenambulance te bellen. En het advies om géén wormen te voeren, heeft 'ie gewoon genegeerd.
Ja, melk en brood, nadat iemand had gezegd dat hij vooral geen brood moest geven. En Hero fruitontbijt.quote:Op maandag 16 mei 2011 20:36 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Dat advies kreeg hij pas nadat hij al een worm gevoerd heeft en is daarna op melk en beschuit overgestapt.
Tja goede bedoelingen ten spijt, als je niet weet wat je doet moet je gewoon de Dierenambulance vragen. Al is het maar voor wat vrijblijvend advies.quote:Op maandag 16 mei 2011 20:36 schreef Phantomesse het volgende:
[..]
Dat advies kreeg hij pas nadat hij al een worm gevoerd heeft en is daarna op melk en beschuit overgestapt.
Brood at hij niet.quote:Op maandag 16 mei 2011 20:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, melk en brood, nadat iemand had gezegd dat hij vooral geen brood moest geven. En Hero fruitontbijt.
En dat is dus de natuur ja. Als hij buiten in slaap valt en er dreigt gevaar dan waarschuwen zijn ouders hem en moet hij gaan vliegen. Dat is instinct, vandaar dat hij de hele tijd omhoog springt; dat is nou eenmaal zijn instinct, zijn ouders leren hem om steeds wat hoger te komen tot hij kan vliegen.quote:Op maandag 16 mei 2011 07:32 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Ja, de natuur waar hij na 3 minuten door een kat zou worden gepakt.![]()
Hij heeft de nacht gered maar is best zwakjes.
Ik geef hem maar wat te eten en laat hem weer slapen.
Hoe zou dat vogeltje liever willen sterven? Onder professionele behandeling of door een malloot die een veels te grote worm door ze strot probeert te douwen?quote:Op maandag 16 mei 2011 21:14 schreef Glennznl het volgende:
[..]
Brood at hij niet.![]()
En dat fruitontbijt was of altijd verdund met water of een paar druppels door de pap.
Hij is nu achter ons huis begraven in een doosje.
We hebben een bloembol boven hem geplant dus nu voortaan als we naar buiten kijken zie je hyacinten (of zo) waar hij ligt begraven.
Waar zou het vogeltje liever willen sterven: bij mij op een warme kruik en onder een warmtelamp of in zijn eentje in een metalen hok in een dierenkliniek?
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 00:42 schreef Baalhaar het volgende:
[..]
Hoe zou dat vogeltje liever willen sterven? Onder professionele behandeling of door een malloot die een veels te grote worm door ze strot probeert te douwen?![]()
Nogmaals, goeie bedoelingen maar rule number one is dat je gevonden beesten gewoon niet thuis gaat verzorgen..
Ze hoeven ook niet te komen, maar ze kunnen je wel adviseren over wat je het beste kunt doen. Dus wat te doen, wat te voeren of eventueel een adres van een vogelopvang doorgeven.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:42 schreef Sorella het volgende:
Volgens mij komt de dierenambulance niet eens voor een musje.
quote:In de lente zien we vaak jonge halfkale vogeltjes op de grond zitten.
We denken al snel dat het vogeltje uit het nest is gevallen, en hulp nodig is. Toch heeft het vogeltje in de meeste gevallen helemaal geen hulp nodig.
Deze jonge vogeltjes noemen we ‘uitvliegers’.
De jonge vogeltjes krijgen nu vliegtraining, en daarbij springt of valt nog wel eens een vogeltje uit het nest. Het is niets meer dan een onderdeel van het leren vliegen.
De ouders voeren het jong de hele dag op de grond, net zo lang totdat het vogeltje kan vliegen. Vaak duurt dit een paar dagen.
Wanneer wij het vogeltje zouden oppakken, verstoren we dit hele proces. De moeder vlucht omdat er gevaar (wij) dreigt. Vervolgens stinkt het vogeltje naar mens, waardoor de kans groot is dat de moeder het niet meer zal accepteren.
Zonde, want de vogeltjes redden zich prima tijdens dit leerstadium. En ook al zouden wij het vogeltje proberen te helpen, de goede service van moedervogel kunnen we nooit evenaren.
Het enige wat we kunnen doen, is op afstand genieten van het leerproces. Bijvoorbeeld binnen, achter het raam.
En eventueel de aanwezige kat eventjes binnen houden.
Wanneer het vogeltje gewond is, is het een ander verhaal.
Het is dan verstandig om het diertje zo snel mogelijk in een donker doosje te doen, en de dierenambulance of vogelasiel te bellen. Door het donkere doosje krijgt het diertje sneller zijn oriėntatievermogen terug, en komt het tot rust. Vooral dit laatste is erg belangrijk.
Stress kan dodelijk zijn voor een vogeltje, waardoor het onverstandig is om steeds te gaan kijken of het diertje nog wel leeft.
Zelf het vogeltje voeren is niet verstandig, de voeding schiet al snel richting de luchtpijp.
Twijfelt u of het diertje wel of niet gewond is?
Raak het diertje dan nog niet aan, maar belt u eerst de dierenambulance of het vogelasiel.
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 07:48 schreef Angelcakes het volgende:
RIP Pebbletje
En met zieke jonge vogeltjes naar de dierenambulance ... hmm, ik weet niet maar volgens
mij zitten daar ook wel eens roofvogels en wat denk je dat ze die voeren ? Volgens mij
heeft mijn vriendin me dat wel eens verteld en die was toen vrijwilliger bij de DA . Lijkt me
me niet dat ze veel tijd in een gewond musje gaan steken.
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:01 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
Nooit zomaar (zonder enige voorkennis) een jong vogeltje oppakken.
Behalve natuurlijk als je zijn overlevingskansen wil verkleinen.
[..]
Oja das waar, niet aan gedachtquote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze hoeven ook niet te komen, maar ze kunnen je wel adviseren over wat je het beste kunt doen. Dus wat te doen, wat te voeren of eventueel een adres van een vogelopvang doorgeven.
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:08 schreef BrammetjeBraam het volgende:
hoe was het gezegde ook al weer?
blij met een dode mus?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |