Misschien is mijn beeld verstoord omdat ik in het Gooi woon, dat kan.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
dat heeft invloed, maar de meesten hier gaan liever horizontaal hun huis uit hoor
Dan verkopen ze toch gewoon de boot?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:17 schreef Cherna het volgende:
Velen hebben hun overwaarde al gebruikt voor verbouwingen, auto,s zeilboten etc.
Die ken ik nog.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:26 schreef Jane het volgende:
[..]
Dan verkopen ze toch gewoon de boot?
Bijbehorende reclame erbij voor de jonkies
Hoge rente is ook niet zo erg als het bedrag waarover het gerekend wordt niet zo hoog is, natuurlijk.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:52 schreef Istrilyin het volgende:
De boomers zouden het ook zwaar gehad hebben met die 13% rente in de jaren 80.
Nummer 1 valt af, sociale huur is onmogelijk, deels door scheefhuurders, deels door inkomensgrensquote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:52 schreef Istrilyin het volgende:
Jane,
Laat je niet wijs maken door dino & cherna dat het nu hetzelfde is als toen. De omstandigheden zijn inderdaad totaal anders, en het is in het algemeen verstandig voor mensen om de vinger op de knip te houden als het gaat om de aanschaf van een huis.
De boomers zouden het ook zwaar gehad hebben met die 13% rente in de jaren 80. Nou, de boomers zijn als enige generatie ooit 80% huizenbezitter geworden, met dank aan lage grondprijzen en premie woningen. Vervolgens hebben ze optimaal (ten koste van de latere kopers) geprofiteerd van waardestijging.
Beste opties voor de starter:
1) Sociale huur - desnoods even parttimen om in aanmerking te komen.
2) Duitsland.
3) Hotel Mama.
4) Als niets anders kan: starterswoning overslaan en 30 jaar ergens wonen en je rente vastzetten.
Spreek voor jezelfquote:Op zaterdag 14 mei 2011 19:17 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
dat gezeik op de babyboomers is echt kansloos, als jullie dezelfde mogelijkheden hadden, dan hadden jullie die ook aangegrepen.
Tuurlijk is dat de vraag, maar uiteindelijk kan dat voor mensen toch weer een optie worden, ook al gruwelen wij nu bij het idee.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 19:06 schreef inXs het volgende:
Nummer 3, is een optie, de vraag is alleen of en je mama dat graag heeft en jij ook
Wie zeikt er over babyboomers? Is de constatering dat deze generatie z'n huis voor een fractie van de huidige prijzen gekocht heeft zeiken?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 19:17 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
dat gezeik op de babyboomers is echt kansloos, als jullie dezelfde mogelijkheden hadden, dan hadden jullie die ook aangegrepen.
Als je vergeet dat die ook een fractie van het huidige inkomen te besteden hadden... Ja. Dan is dat 100% zeiken. En misplaatste afgunst. Dat ook.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 19:27 schreef Jane het volgende:
[..]
Wie zeikt er over babyboomers? Is de constatering dat deze generatie z'n huis voor een fractie van de huidige prijzen gekocht heeft zeiken?
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben in ieder geval zo oud dat ik weet dat de lonen en de huizenprijzen niet in hetzelfde tempo gestegen zijn. In de verste verte niet zelfs.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 19:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je vergeet dat die ook een fractie van het huidige inkomen te besteden hadden... Ja. Dan is dat 100% zeiken. En misplaatste afgunst. Dat ook.
Oud genoeg om te weten dat mijn ouders vroeger echt geen woning konden kopen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 19:32 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben in ieder geval zo oud dat ik weet dat de lonen en de huizenprijzen niet in hetzelfde tempo gestegen zijn. In de verste verte niet zelfs.
Tja wat ik je wel kan vertellen is dat ik 1700 gulden bruto verdiende in 1987 als starter als tekenaar(nu HBO functie). Dat is dus 775 euro bruto. De huizen prijzen waren destijds 180.000 gulden voor een half vrijstaand woonhuis, is dus 80.000 euro. Nu hebben starters in dezelfde functie 1800 euro bruto en zouden dus een huis kunnen kopen voor 142.000 euro. Dat op 1 salaris. Maar ik kon in de jaren 80 met mijn salaris ook geen huis kopen van 180.000 gulden. Wat is dan het verschil Niets nada. ik kon net een 2 kamer appartementje kopen van 95.000 gulden (42.000 euro) want dat was mijn max hypo wat ik destijds kon krijgen. Ik zal het nooit meer vergeten.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 19:32 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben in ieder geval zo oud dat ik weet dat de lonen en de huizenprijzen niet in hetzelfde tempo gestegen zijn. In de verste verte niet zelfs.
Wat was ik blij toen ik op mijn 19e het huis uitkom. En Duitsland, tja, lage huizenprijzen maar een vergrijzende bevolking waar je u tegen zit.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:52 schreef Istrilyin het volgende:
Jane,
Laat je niet wijs maken door dino & cherna dat het nu hetzelfde is als toen. De omstandigheden zijn inderdaad totaal anders, en het is in het algemeen verstandig voor mensen om de vinger op de knip te houden als het gaat om de aanschaf van een huis.
De boomers zouden het ook zwaar gehad hebben met die 13% rente in de jaren 80. Nou, de boomers zijn als enige generatie ooit 80% huizenbezitter geworden, met dank aan lage grondprijzen en premie woningen. Vervolgens hebben ze optimaal (ten koste van de latere kopers) geprofiteerd van waardestijging.
Beste opties voor de starter:
1) Sociale huur - desnoods even parttimen om in aanmerking te komen.
2) Duitsland.
3) Hotel Mama.
4) Als niets anders kan: starterswoning overslaan en 30 jaar ergens wonen en je rente vastzetten.
Hogehuizenprijs minnend Nederland zal beweren dat dit niet zo isquote:Op zaterdag 14 mei 2011 19:03 schreef Jane het volgende:
[..]
Hoge rente is ook niet zo erg als het bedrag waarover het gerekend wordt niet zo hoog is, natuurlijk.
Huizenprijzen zijn veel sneller gestegen dan inkomen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 19:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je vergeet dat die ook een fractie van het huidige inkomen te besteden hadden... Ja. Dan is dat 100% zeiken. En misplaatste afgunst. Dat ook.
Daarom is er ook sprake van een zeepbel, aangejaagd door goedkoop geld en een fiscale stimulatie om schulden aan te gaan en deze niet af te betalen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:22 schreef Zith het volgende:
[..]
Huizenprijzen zijn veel sneller gestegen dan inkomen.
Waar haal jij dat vandaan? Het klopt nl. niet. Dat is gewoon historisch gezien een hoge rente.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 13:51 schreef Cherna het volgende:
Ik denk ook dat hij gaat stijgen en uiteindelijk tussen de 7 en 8 % zal uitkomen voor een langere rente vast periode. Historisch gezien ook het gemiddelde.
Volgens mij zit je nu al bijna op de 7% bij een lange looptijd!quote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waar haal jij dat vandaan? Het klopt nl. niet. Dat is gewoon historisch gezien een hoge rente.
http://www.hypotheek-rent(...)ast-vergelijken.htmlquote:1 AEGON 5.95% 6.25% 6.45% 6.45%
2 ABN-AMRO 6.05% 6.35% 6.45% 6.65%
3 ASR Verzekeringen 6.05% 6.50% 6.60% 6.70%
Zo is het inderdaad altijd. Mensen geven nu eenmaal veel geld uit aan hun woning. Dat is ook zo'n beetje het belangrijkste (materiële) bezit dat je hebt.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
en bij elk pand wat ik daarna gekocht heb (3 als ik snel tel) had ik hetzelfde idee: wat een idiote onwezenlijke achterlijke boel centen..... *slik* en door
Dat hoeft toch niet de reden zijn voor een zeepbel?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Daarom is er ook sprake van een zeepbel, aangejaagd door goedkoop geld en een fiscale stimulatie om schulden aan te gaan en deze niet af te betalen.
Als je gaat meten vanaf het dal in de jaren 80 en geen rekening houdt met de rentestanden en de toename van het aantal tweeverdieners wel ja...quote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:22 schreef Zith het volgende:
Huizenprijzen zijn veel sneller gestegen dan inkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |