Kan iemand met verstand van zaken mij vertellen hoeveel groepen ik moet hebben, of de het ene merk stoppenkast beter of geschikter is dan de ander en of die capaciteitssschakeling in mijn geval een goed idee is?quote:
Bestaande uit een ELAR 20 stroomdetectierelais en een 4-polig installatierelais (4 x NC)
Schakelt tot 4 stroomkringen automatisch uit en aan wanneer de gemeten stroom door één of meerdere toestellen de ingestelde waarde bereikt. Instelbaar van 2 tot 20 A
Dankquote:Op zaterdag 14 mei 2011 09:21 schreef exlurker het volgende:
3 groepen voor verlichting en wandcontactdozen
1 groep voor oven/magnetron
1 groep voor vatwasser
1 groep voor wasautomaat?
1 fornuisgroep voor inductiekookplaat
1 groep 400V voor vloerverwarming
1 groep voor warmwater kan ook een 400V groep zijn. afhankelijk van water gebruik
Wat kwaliteit betrefd is er niet veel verschil tussen
Holec, ABB Haf, Hager
-edit- verkeerd gelezenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 09:21 schreef exlurker het volgende:
3 groepen voor verlichting en wandcontactdozen
1 groep voor oven/magnetron
1 groep voor vatwasser
1 groep voor wasautomaat?
1 fornuisgroep voor inductiekookplaat
1 groep 400V voor vloerverwarming
1 groep voor warmwater kan ook een 400V groep zijn. afhankelijk van water gebruik
Wat kwaliteit betrefd is er niet veel verschil tussen
Holec, ABB Haf, Hager
Volgens de specs van het toestel moet het dus een 400V aansluiting zijn. Kan dat bij een andere groep op?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 10:01 schreef Innisdemon het volgende:
Een eigen groep voor de geiser lijkt me ook schromelijk overdreven, en krachtstroom al helemaal.
Bij de techn.unie kan je alleen terecht als installateur of bedrijfquote:Op zaterdag 14 mei 2011 09:56 schreef dribbel79 het volgende:
Misschien kan je op de site van de technische unie scherp inkopen?
Nee, een toestel met dit vermogen hoort op een eigen groep aangeloten te wordenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 10:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Volgens de specs van het toestel moet het dus een 400V aansluiting zijn. Kan dat bij een andere groep op?
een extra groep in de kast te maken zal ongeveer ¤ 25,00 zijnquote:Op zaterdag 14 mei 2011 10:32 schreef sigme het volgende:
[..]
En is het duur om een groep meer te zetten?
Sowieso, iemand enig idee wat dit ongeveer gaat kosten?
Duidelijk. Dankzij de tip van de Technische Unie kwam ik op het idee om eens bij Warmteservice te kijken voor de prijzen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 11:12 schreef exlurker het volgende:
[..]
Nee, een toestel met dit vermogen hoort op een eigen groep aangeloten te worden
Uiteraard, maar het lijkt me wel verstandig om niet een installateur een veel te ruime marge toe te staan alleen maar omdat ik van toeten noch blazen weet. Ook al is het ook helemaal niet de bedoeling om zo iemand te weinig te laten verdienen!quote:Op zaterdag 14 mei 2011 11:19 schreef exlurker het volgende:
[..]
een extra groep in de kast te maken zal ongeveer ¤ 25,00 zijn
Wat de totaal prijs van de kast is moeilijk te zeggen , de prijs van de merken die ik eerder genoemt heb maken onderling niet zoveel uit. Ligt meer aan het inkoop beleid van de installateur en welk marge hij voert
Denk dat die ¤ 800 heel realistisch is, verwacht niet dat het eindbedrag veel hoger word.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 11:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Duidelijk. Dankzij de tip van de Technische Unie kwam ik op het idee om eens bij Warmteservice te kijken voor de prijzen.
Zo te zien kom ik dan op een 10 groeps 3 fasekast van zo'n 550 euro, en dan moet er nog een kookgroep bij á een kleine E50 en dan voor die verwarming en het warmwater twee krachtstroomgroepen van elk zo'n 100. Komt ik aan materiaal op een 800 euro. Is dat realistisch?
Helpt deze informatie?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 11:29 schreef exlurker het volgende:
[..]
Denk dat die ¤ 800 heel realistisch is, verwacht niet dat het eindbedrag veel hoger word.
Waar je naar mijn mening wel even met je installateur moet overleggen is of je de 3 x 25A aansluiting beter kan laten verhogen naar 3 x 35A. Dit naar aanleiding van de vloerverwarming en het doorstroomtoestel. Weet nu niet wat het vermogen is van de vloerverwarming
Makkelijk gezegt, maar hoe wil je het anders doen als het totaal vermogen veel hoger uit komt dan de 17,25 kW ?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 11:35 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
3 x 35A niet doen. Dat kost je > 500 euro per jaar extra aan vastrecht!
Die capaciteitsschakeling moet dat toch deels kunnen voorkomen?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:21 schreef exlurker het volgende:
[..]
Makkelijk gezegt, maar hoe wil je het anders doen als het totaal vermogen veel hoger uit komt dan de 17,25 kW ?
quote:
Bestaande uit een ELAR 20 stroomdetectierelais en een 4-polig installatierelais (4 x NC)
Schakelt tot 4 stroomkringen automatisch uit en aan wanneer de gemeten stroom door één of meerdere toestellen de ingestelde waarde bereikt. Instelbaar van 2 tot 20 A
Geen ervaring er mee, maar ik zie dat je het apparaat in kan stellen van 2 tot 20 A, dus bij het doorstroomapparaat van 26 A zal het al niet werkenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 15:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Die capaciteitsschakeling moet dat toch deels kunnen voorkomen?
Iemand ervaring met zo'n ding?
[..]
Ik meen dat het die capaciteitsschakelaar bedoeld is om de elektrische vloerverwarming (tijdelijk) uit te zetten. Het doorstroomapparaat wil je in elk geval juist niet uitschakelen, dat staat aan omdat er iemand stromend heet water vraagt.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:33 schreef exlurker het volgende:
[..]
Geen ervaring er mee, maar ik zie dat je het apparaat in kan stellen van 2 tot 20 A, dus bij het doorstroomapparaat van 26 A zal het al niet werken
De vloerverwarming zal niet de grote boosdoener zijn, het doorstroomapparaat met zijn 18kW zal de meeste energie gebruiken en dat ook nog verdeeld over de 3 fasequote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik meen dat het die capaciteitsschakelaar bedoeld is om de elektrische vloerverwarming (tijdelijk) uit te zetten. Het doorstroomapparaat wil je in elk geval juist niet uitschakelen, dat staat aan omdat er iemand stromend heet water vraagt.
Ik denk dat de vloerverwarming wel achter die capaciteitsschakelaar kan, die trekt op vol vermogen 6A als mijn berekening klopt. Eigenlijk denk ik dat de vloerverwarming ook het énige is dat probleemloos onderbroken kan worden - ik wil niet dat het licht, de oven of de kookplaat af en toe zomaar uitschakelt.
Ok, duidelijk. Maar het doorstroomapparaat kan niet weggeschakeld worden, dat is alleen maar aan op een moment dat het ook gewenst is, op dat moment uitschakelen zou betekenen dat we nooit warm water hebben. Dan schiet 't z'n doel voorbij.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:57 schreef exlurker het volgende:
[..]
De vloerverwarming zal niet de grote boosdoener zijn, het doorstroomapparaat met zijn 18kW zal de meeste energie gebruiken en dat ook nog verdeeld over de 3 fase
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |