abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 mei 2011 @ 19:41:45 #1
100412 mefke79
komt goed!
pi_96762837
De nieuwe plannen voor de kinderopvangtoeslag zijn bekend gemaakt. Volgens de betrokken ministers niet om te bezuinigen, maar om te zorgen dat er minder gefraudeerd wordt. Voor uitgebreid bericht klik
Samenvatting:
* van 0 tm 4 jaar mag je maximaal 140% van de uren die de minst werkende ouder werkt declareren. Voor alles daarboven krijg je geen vergoeding meer.
* van 4 tm 12 jaar is dit 70% van het aantal uren dat de minst werkende ouder werkt.

Ik weet niet hoe het bij jullie werkt, maar hier is het zo dat het kdv met standaard uren werkt. Driekus gaat 3 dagen van 11 uur. Hij is er helemaal niet 11 uur, maar dat wordt wel zo berekend. In ons geval is dat dus 33 uur, mijn contract is maar 32 uur. Ik ga daar dus al over de 100% heen, laat staan als ik extra uren opvang nodig heb. En hoe gaat het met mensen die onregelmatig werken? Of zzp' ers?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_96763675
Het lijkt me een prima regel, had er altijd al moeten zijn. Ik zie eigenlijk geen nadelen in ons geval.
Extra uren nemen we niet af, van de 25 uur dat mijn vrouw werkt gaan de kids 2 dagen naar de opvang (dus 20 uur, onze opvang is niet langer open).
pi_96764065
Ik werk 24 uur per week en neem inderdaad ook 33 uur af al is hij niet 11 uur per dag aanwezig. Dat is precies, maar dan ook precies die 140%.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_96764192
ik werk 24 uur, maar door mijn onregelmatige diensten neem ik veel minder uur af. We zitten gemiddeld op 50 uur per maand.
*poef* nu is het weg
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:12:50 #5
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96764297
Ik kan me zo voorstellen dat je dan ook werkelijke uren gaat afnemen (dus 8 per dag ipv 11). Ik zie niet in waarom je meer dan 140% zou willen afnemen (afgezien van fraude) dus lijkt mij een prima regeling.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:12:53 #6
100412 mefke79
komt goed!
pi_96764303
nou ja, ik heb het altijd al krom gevonden dat wij 11 uur per dagen moeten afnemen terwijl hij er niet 11 uur is. Maar ja, als zij 11 uur rekenen, wil ik ook toeslag voor 11 uur. En juist dat gaat nu problemen opleveren.
Ligt er natuurlijk ook wel aan hoe ze het gaan berekenen: mijn contract is dan wel 32 uur, maar hoe gaan zij controleren of ik niet meer gewerkt heb? En als ik meer werk, heb ik wel meer vrij, maar dan word je dus ook min of meer verplicht om dan de extra uren weer op te nemen op een kdv dag om alles recht te trekken.

Met BSO heb ik nog geen ervaring, maar kom je dan niet in de knel met je vakantieopvang?

Ik denk dat de maatregelen het doel: zorgen dat de toeslag werkelijk de arbeidsmarktparticipatie verhoogd, een beetje voorbij schiet. Enne, er komen nog bezuinigingen bovenop...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:14:10 #7
100412 mefke79
komt goed!
pi_96764351
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:12 schreef happyme28 het volgende:
Ik kan me zo voorstellen dat je dan ook werkelijke uren gaat afnemen (dus 8 per dag ipv 11). Ik zie niet in waarom je meer dan 140% zou willen afnemen (afgezien van fraude) dus lijkt mij een prima regeling.
ik zou graag willen, maar het is hier of 5,5 uur op een dag (halve dag) of 11 uur. En het maakt dan verder geen klap uit of je om half acht brengt en om half zeven haalt of dat je om negen uur komt en om vier uur haalt, je betaalt altijd 11 uur.
pi_96764474
Ja, ik vraag me af hoe ze dat met zelfstandigen gaan doen. Hoe kunnen ze er ooit achterkomen hoeveel uren je dan werkt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_96764671
Hier de volgende situatie:
Man is werkloos geworden. Nu is het zo dat als je in een jaar gewerkt heb (al is het maar 1 dag) je in dat jaar recht heb op aftrek.
Kinderopvang (BSO) hebben we tot nu toe aangehouden (zoon gaat nog 1x in de week ernaartoe om "feeling" met de groep te blijven houden) mocht mijn man een baan vinden dan is de opvang onmiddelijk weer nodig. En gezien de wachtlijsten ....

In de situatie van volgend jaar kan de BSO bij werkloosheid dus niet meer aangehouden worden.
Als de werkloze dan weer een baan heeft moet je ook onmiddelijk weer over opvang kunnen beschikken, dat kan dus lastig zijn.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:23:46 #10
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96764793
Ja, maar zullen de nieuwe regels, niet ook nieuwe regels voor de instellingen inhouden? En ik ga er vanuit dat ook zelfstandigen op een of andere manier een urenverantwoording hebben?

Normaliter zal er ook een overgangsregeling zijn bij werkloosheid (iets als 6maanden doorloop obv laatst gewerkte uren).

Ik ben wel benieuwd naar de details uiteindlijk, al zal het voor ons niet veel verschil uitmaken.
pi_96764866
Hoe moet zo'n urenverantwoording er dan uitzien? En gaan ze die per geval beoordelen?

Mijn lief werkt voor zichzelf en is ook bezig met opdrachten werven en bijscholing. Dat zijn onbetaalde uren. Moet 'ie dan ineens thuisblijven met de kinderen omdat we voor die uren geen toeslag krijgen?
pi_96764939
En is het dan helemaal niet inkomensafhankelijk meer? Ik vind het een maffe situatie dat 2 stellen die eenzelfde aantal uren werken maar een groot verschil in inkomen hebben evenveel toeslag krijgen. Dat is toch raar?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:27:06 #13
100412 mefke79
komt goed!
pi_96764951
en hoe gaat het bij verlof? Ik zit nu 16 weken thuis + nog 3 weken ouderschapsverlof. Ik kan in die tijd Driekus niet van het kdv halen, want dan is ie zijn plekje kwijt. Ik mag toch hopen dat ze daar rekening mee houden...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:27:35 #14
100412 mefke79
komt goed!
pi_96764976
@Claudia, volgens mij blijft het wel gewoon inkomensafhankelijk.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:27:36 #15
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_96764977
bij ons kan ik per kwartier afnemen, flexibele opvang.
Ik werk 28 uur per week, maar er zijn dus weken dat ik maar 7 uur kinderopvang nodig heb
(bijvoorbeeld 2 late diensten door de weeks en weekend 2 vroege diensten werken; dan werk ik dus die week 32 uur en heb ik maar 7 uur opvang nodig).
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_96765065
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:23 schreef happyme28 het volgende:
Normaliter zal er ook een overgangsregeling zijn bij werkloosheid (iets als 6maanden doorloop obv laatst gewerkte uren).
Die is er nu niet.

Raak je op 29 december werkloos, en werk je het jaar erop niet ... geen recht.

Raak je op 2 januari werkloos, en heb je die dag nog gewerkt .... hele jaar recht.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_96765108
Je kunt als zelfstandig ondernemer natuurlijk ook veel meer uren gaan werken voor je opdrachtgever en minder geld per uur vragen. Simpele oplossing. En je zou jezelf ook tot zelfstandig ondernemer kunnen bombarderen, een kleine opdracht kunnen zoeken en zeggen dat je in feite veel meer werkt. Krijg je dan ook voor al die uren toeslag?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:29:58 #18
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96765114
Tsja, alle what-if's zijn natuurlijk nu speculeren omdat er nog geen details bekend zijn. Maar de genoemde situaties zullen in de regelgeving meegenomen worden lijkt me.

Bij verlof / ouderschapsverlof ben je 'gewoon' in dienst toch? Maar goed, ik neem aan dat dit beschreven worden in de nieuwe regelgeving.
pi_96765130
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:27 schreef mefke79 het volgende:
en hoe gaat het bij verlof? Ik zit nu 16 weken thuis + nog 3 weken ouderschapsverlof. Ik kan in die tijd Driekus niet van het kdv halen, want dan is ie zijn plekje kwijt. Ik mag toch hopen dat ze daar rekening mee houden...
In je verlof verandert je contract toch niet? Je contract blijft voor 32 uur per week en je contract bij het kdv blijft voor 33 uur per week. Ik zie niet in hoe je verlof de situatie verandert :?
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_96765176
Hier scheelt het dat Leia maar 2 dagen naar de opvang gaat, terwijl ik er 3 werk (M. is ook een dag vrij).. Maar ergens is het wel logisch dat je 11 uur moet afnemen, want hoe dan ook de leidsters zijn er wel die 11 uur, al is het maar voor 1 kindje. Eerlijk is anders, want mijn kind zit er maar max. 9 uur, maar het is anders wel lastig in te richten, vandaar de 140% regeling..

Maar sowieso wat ik ervan lees gaat het steeds duurder worden en zullen mensen het steeds lastiger kunnen ophoesten.. resultaat is dat meer mensen thuis gaan blijven = minder belasting die ze kunnen innen is juist grotere problemen..

Ik snap het niet, we hebben te maken met ernstige vergrijzing.. zorg dan juist dat iedereen kan blijven werken maar wel tegelijk kinderen groot kan brengen..
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:31:09 #21
100412 mefke79
komt goed!
pi_96765204
BJ, betaal jij dan ook nog extra voor het feit dat het flexibel is? Dat is hier volgens mij wel. En dan garanderen ze ook nooit dat er plek is...

Kijk, ik snap dat er bezuinigd moet worden en ik snap dat de toeslag gebruikt moet worden om het mogelijk te maken dat je werkt (of studeert, ik neem aan dat dat ook gewoon doorgaat), maar 'verplicht' kdv's dan dat je ook de werkelijke uren kan aangeven. In ons geval dus geen 11 uur maar maar iets van 9 uur. En ik snap ook nog wel dat je dat niet per kwartier kan registeren, maar ik ben al blij met halve uren. Gaan we gewoon klokken met kindjes :+
pi_96765224
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:26 schreef Claudia_x het volgende:
En is het dan helemaal niet inkomensafhankelijk meer? Ik vind het een maffe situatie dat 2 stellen die eenzelfde aantal uren werken maar een groot verschil in inkomen hebben evenveel toeslag krijgen. Dat is toch raar?
Het gaat toch om het maximaal aantal uren? Wat je uiteindelijk terugkrijgt is wel inkomensafhankelijk van beide partners, toch?
pi_96765237
Ik raak echt heel zenuwachtig van dit soort plannetjes.
pi_96765302
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:30 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

In je verlof verandert je contract toch niet? Je contract blijft voor 32 uur per week en je contract bij het kdv blijft voor 33 uur per week. Ik zie niet in hoe je verlof de situatie verandert :?
Dat ook! Tenzij je ouderschapsverlof opneemt (hier het geval, 2 dagen per week).. maar dat zal dan ook wel naar rato berekent worden.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:33:18 #25
100412 mefke79
komt goed!
pi_96765317
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:30 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Nou ja, ligt er dus aan of ze gaan kijken naar gewerkte uren of naar de uren die je op papier hebt. Nu staat er gewerkte uren, dat kan in sommige situaties heel erg uiteen lopen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die onregelmatig werken in de zorg, zoals BJ beschrijft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')