Ook als je ze niet uitbetaald krijgt?quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:44 schreef V1z0R het volgende:
@ Mini. Zoals Coco dus ook zei, ja dan krijg je vrije dagen terug. Daarnaast betaal je over de vrije dagen die je niet opneemt weer extra belasting wanneer ze uitbetaald worden, vandaar dat een heleboel mensen alle dagen willen opnemen.
Als je ze niet uitbetaald krijgt niet maar dan neem je ze mee naar het volgende jaar. Wanneer dit niet kan, ben je ze kwijt. Kortom je naait jezelf.quote:
Yup. En bij ons zijn sommige dagen verplicht om te werken, als je je ziekmeldt hoef je die niet te verrekenen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:39 schreef Mini. het volgende:
Je meldt je toch niet ziek als je toch al vrije dagen hebt opgenomen? Of krijg je dan met terugwerkende kracht die vrije dagen terug ofzo?
Vrije tijd is juist veel waard! Je leeft niet om te werken enzo. En als je ziet dat je collega's wegkomen met lanterfanten tijdens werktijd, dan leer je het op den duur (bijna) af om zelf wel die extra stappen te zetten.quote:Sowieso snap ik mensen niet die koste wat kost al hun vrije dagen willen opnemen, af en toe kun je toch best iets meer doen dan het bare minimum. Maar misschien komt dat omdat ik bij twee stages hard heb gewerkt zonder er een cent voor te krijgen.
Again, als je weet dat de stropdassen van boven ook alle uurtjes geschreven willen hebben, dan verandert dat je kijk op de situatie.quote:Net als elk extra uurtje betaald willen krijgen terwijl je ook heus weleens een uur zit te surfen of koffie zit te drinken omdat je je dag niet hebt.
Bij ons gaan ze naar huis als de klok zegt dat het tijd is, ongeacht of het pand daarna instort.quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:47 schreef Mini. het volgende:
Nouja, misschien is de wetenschap dan een uitzondering maar daar gaat echt niemand naar huis omdat zijn 40 uur erop zitten of omdat hij nog vakantiedagen heeft, je gaat gewoon door tot het werk af is.
Als je deeltijd werkt kun je nog wat spelen met die belasting over uitbetaalde vakantieurenquote:Op donderdag 12 mei 2011 10:44 schreef V1z0R het volgende:
@ Mini. Zoals Coco dus ook zei, ja dan krijg je vrije dagen terug. Daarnaast betaal je over de vrije dagen die je niet opneemt weer extra belasting wanneer ze uitbetaald worden, vandaar dat een heleboel mensen alle dagen willen opnemen.
Ik denk dat dat in de zorg, in de finance en in heel veel sectoren ook geldt. Waarschijnlijk de enige waar dit anders is, is de (semi) overheid. Maar dat betekent niet dat je in andere sectoren niet, waar mogelijk, al je vrije dagen opmaakt, toch? Ligt er ook aan hoeveel je er hebt, kennis van me 9(onderzoeker) heeft er 45 per jaar ofzo met nog meer standaard vrije dagen, ik maar 24, zonder sommige van die vrije dagen, da's ook een verschilquote:Op donderdag 12 mei 2011 10:47 schreef Mini. het volgende:
Nouja, misschien is de wetenschap dan een uitzondering maar daar gaat echt niemand naar huis omdat zijn 40 uur erop zitten of omdat hij nog vakantiedagen heeft, je gaat gewoon door tot het werk af is.
Met naar anderen kijken kun je alles wel goedpraten.quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:47 schreef loveli het volgende:
[..]
Yup. En bij ons zijn sommige dagen verplicht om te werken, als je je ziekmeldt hoef je die niet te verrekenen.
[..]
Vrije tijd is juist veel waard! Je leeft niet om te werken enzo. En als je ziet dat je collega's wegkomen met lanterfanten tijdens werktijd, dan leer je het op den duur (bijna) af om zelf wel die extra stappen te zetten.
[..]
Again, als je weet dat de stropdassen van boven ook alle uurtjes geschreven willen hebben, dan verandert dat je kijk op de situatie.
Ligt er ook aan hoe groot de binding met je bedrijf is. je kan werknemers wel dit soort gedrag verwijten, maar als je niet het gevoel hebt betrokken te zijn met je werk/bedrijf waarom dan zoveel inspanning? Ik heb ook wel functies gehad waarbij het me echt niets had uitgemaakt of het pand morgen zou instorten of niet, maar dat was dan meestal wederzijds, zeg maar.quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:48 schreef loveli het volgende:
[..]
Bij ons gaan ze naar huis als de klok zegt dat het tijd is, ongeacht of het pand daarna instort.
![]()
Beetje overdreven, maar da's voor de meesten de instelling.
Op mijn werk hoor ik bij de 10 - 20% die dat stapje extra wel doet. Maar het is zo goed te zien dat als de leidinggevenden er laks mee omgaan mensen alle vrijheid nemen die ze zich kunnen veroorloven (en meer).quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:49 schreef Mini. het volgende:
[..]
Met naar anderen kijken kun je alles wel goedpraten.
Maar goed, het is ook niet voor niks dat elke werkgever liever zichzelf zou klonen dan werknemers aan te nemen.
Ik vind dat ook zo raar! Pech hoor. Een vriendinnetje van me die door omstandigheden al veel thuis had gezeten, ging ook nog eens 6 (6!!!) vrije dagen terugvragen. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen. Meld je dan maar een dagje nep-ziek!quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:50 schreef anna82 het volgende:
Ik vind dat ziekmelden in de vakantie echt een heel raar fenomeen. Toen ik vorig jaar in Nice een verkeerd visje had gegeten en een dag op de wc zat, ga ik me toch niet ziek melden op mijn werk? En dan de Arbo doorverwijzen naar Zuid-Frankrijk?
Ik neem wel al mijn vrije dagen op en werk door tot het werk af is. Daardoor is de ene werkweek 60 uur en de andere 40, maar ik kan thuis werken, dus ik vind het wel prima.
Nou ja, er is ook niks mis mee om ze op te nemen, daar zijn ze voor, maar als je toevallig nog wat dagen overhoudt aan het einde van het jaar zou ik niet zonder reden thuis gaan zitten.quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:49 schreef Perruche het volgende:
[..]
Ik denk dat dat in de zorg, in de finance en in heel veel sectoren ook geldt. Waarschijnlijk de enige waar dit anders is, is de (semi) overheid. Maar dat betekent niet dat je in andere sectoren niet, waar mogelijk, al je vrije dagen opmaakt, toch? Ligt er ook aan hoeveel je er hebt, kennis van me 9(onderzoeker) heeft er 45 per jaar ofzo met nog meer standaard vrije dagen, ik maar 24, zonder sommige van die vrije dagen, da's ook een verschil
Zodra werknemers ook elke uur die ze er extra insteken uitbetaald krijgen net als werkgevers, zou dit het geval niet zijn! Zelf binnen kleine bedrijven weet de werkgever vaak niet hoeveel tijd een werknemer vrij genomen heeft of wat voor extra uren ze maken wanneer dit onbetaald is. De waardering die erbij hoort ontvang je dus ook niet altijd.quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:49 schreef Mini. het volgende:
[..]
Met naar anderen kijken kun je alles wel goedpraten.
Maar goed, het is ook niet voor niks dat elke werkgever liever zichzelf zou klonen dan werknemers aan te nemen.
De werkgever loopt ook wel alle risico's, en houdt soms nog minder over dan de werknemers. Die weten tenminste zeker dat aan het eind van de maand hun salaris binnenkomt. En als je dan echt maar met een paar man bezig bent voel je je toch betrokken, ofzo. Dan wil je het toch ook laten slagen, ook al is jouw inkomen er niet direct van afhankelijk (uiteindelijk natuurlijk toch, maar okee).quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:55 schreef V1z0R het volgende:
[..]
Zodra werknemers ook elke uur die ze er extra insteken uitbetaald krijgen net als werkgevers, zou dit het geval niet zijn! Zelf binnen kleine bedrijven weet de werkgever vaak niet hoeveel tijd een werknemer vrij genomen heeft of wat voor extra uren ze maken wanneer dit onbetaald is. De waardering die erbij hoort ontvang je dus ook niet altijd.
Niet 'extra' maar je betaalt er wel belasting over.quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:00 schreef sigme het volgende:
Over die extra belasting op uitbetaalde verlofuren - dat is natuurlijk niet zo he. Dat weten jullie toch wel? Vizor?
Wat? Nee hoor, in heel veel kantoorbanen werkt men gewoon de voorgeschreven uren. Werk wat blijft liggen is voor morgen!quote:Op donderdag 12 mei 2011 10:49 schreef Perruche het volgende:
[..]
Ik denk dat dat in de zorg, in de finance en in heel veel sectoren ook geldt. Waarschijnlijk de enige waar dit anders is, is de (semi) overheid. Maar dat betekent niet dat je in andere sectoren niet, waar mogelijk, al je vrije dagen opmaakt, toch? Ligt er ook aan hoeveel je er hebt, kennis van me 9(onderzoeker) heeft er 45 per jaar ofzo met nog meer standaard vrije dagen, ik maar 24, zonder sommige van die vrije dagen, da's ook een verschil
Ja. Ook als je ze uitbetaalt krijgt wanneer je de bijbehorende uren verlof hebt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 11:01 schreef V1z0R het volgende:
[..]
Niet 'extra' maar je betaald er wel belasting over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |