Ik heb een zeer groot wantrouwen tegen medicijnen inderdaad en ik hoop ook dat ikquote:Op donderdag 12 mei 2011 21:41 schreef Rana het volgende:
Ik neem aan dat jij geen medicijnen slikt en hoop voor je dat je nooit in een ziekenhuis terecht komt! En anders neem ik aan dat je dan dus je behandeling afslaat! Want alle medicijnen/behandelingen zijn eerst getest en dit moet (helaas) ook.
En ik ben het ermee eens dat botox niet goed is om te testen maar dit zijn waarschijnlijk dan ook illegalen testen want alle dierproeven moeten eerst langs de DEC. En botox zou daar nooit doorheen komen!
En zonder zouden we nooit helemaal kunnen... aangezien er nog gewoon geen methodes zijn om alles te testen.. er wordt al heelveel getest met celkweek en met simulatie programma's maar helaas kan daar gewoon nog niet alles mee gedaan worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toch nog even het goede nieuws melden voor de mensen die hier nog interesse in hadden.quote:Op donderdag 12 mei 2011 21:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ADC start radiospot tegen apenexperimenten in Nijmegen!
11 MEI 2011
Vanaf maandag 16 mei zendt Omroep Gelderland een radiospot uit over de afschuwelijke
apenexperimenten die plaatsvinden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In de radiospot roept
ADC de universiteit op om te stoppen met deze experimenten en de 16 apen die er momenteel
verblijven uit te plaatsen bij een opvangcentrum.
[ afbeelding ]
De radiospot is hier te beluisteren.
ADC campagneleider Robert Molenaar:
'De apen die de Radboud Universiteit gebruikt voor hersenonderzoek wordt bewust drinkwater
onthouden om hen vervolgens opdrachten te laten uitvoeren waarvoor zij worden beloond met
slechts enkele druppels water.
Tijdens de opdrachten zitten de dieren vastgebonden in een primatenstoel.
In hun hersenen worden elektroden geplaatst.
Zitten de apen niet in de verschrikkelijke primatenstoel, dan zitten zij wel in krappe hokken, waar zij
jarenlang verblijven.
Uiteindelijk komen ze met een spuit aan hun einde.
ADC wil dat de apen niet langer als gebruiksvoorwerpen worden gezien, maar als levende wezens
met gevoel.
en DIT is een primatenstoel !!!
Onzin. Als de alternatieven bestaan, worden deze ook zeker gebruikt. Er zijn echter geen alternatieven voor een diermodel, waarbij rekening gehouden moet worden met bijvoorbeeld de absorptie, distributie, metabolisme en excretie van een geneesmiddel. In gekweekte cellen en losse organen zijn dit soort dingen niet te testen. Ook niet in computermodellen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 17:07 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Gebruik van proefdieren is op geen enkele manier meer goed te praten, zeker niet
omdat er allang proefdiervrije technieken bestaan.
Iemand die meedoet aan geneesmiddelenonderzoek, wordt betaald voor de tijd die hij/zij hiervoor moet opofferen. Zo'n vrijwilliger wordt nooit betaald voor het risico, waar ze zeker van op de hoogte gesteld worden. Simpelweg omdat het risico niet uit te betalen is (als je komt te overlijden, heb je niks aan het geld). Ik zie dus niet in waarom dit niet kan, zo iemand heeft zelf de keuze. De risico's worden uitgelegd, dat het niet gevaarlijk zou zijn, zijn jouw woorden.quote:Ook is het op geen enkele manier goed te praten dat er nog steeds farmaceutische bedrijven
mensen proberen te strikken (vaak onder jonge studenten die graag een zakcentje
extra willen hebben of in ontwikkelingslanden waar mensen wanhopig zijn) om mee te doen
aan programma's waar ze medicijnen krijgen en zo hun gezondheid voor een habbekrats
op het spel zetten.
Ah, ja.... ze hebben er ook mooie praatjes bij natuurlijk bijvoorbeeld dit:
Meer dan een vergoeding
Het testen van medicijnen levert niet alleen een aardige financiële vergoeding op, je levert
ook een belangrijke maatschappelijke bijdrage. Door het testen van deze medicijnen op eventuele
bijwerkingen help jij mensen die ziek zijn.
Dankzij jouw bijdrage aan geneesmiddelenonderzoek staan de ontwikkelingen niet stil.
Of het geneesmiddel uiteindelijk wel of niet op de markt komt, jij helpt de medische wetenschap
altijd een stapje vooruit.
En natuurlijk dat dat het helemaaaaaaaaaaaaal niet gevaarlijk is en nee er gaat nooit iets mis...
of toch wel?
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/2021
er zijn ook nog wel recentere voorbeelden dit voorbeeld is uit 2006, maar dan moeten jullie
maar even googelen, ik zou het in ieder geval niemand aanraden.
Maar inderdaad, mensen hebben altijd nog zelf de keuze en een dier NIET.
Er zijn WEL al alternatieven http://www.proefdiervrij.nl/proefdiervrijetechnieken#huidmodelquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 19:05 schreef Levolution het volgende:
[..]
Onzin. Als de alternatieven bestaan, worden deze ook zeker gebruikt. Er zijn echter geen alternatieven voor een diermodel, waarbij rekening gehouden moet worden met bijvoorbeeld de absorptie, distributie, metabolisme en excretie van een geneesmiddel. In gekweekte cellen en losse organen zijn dit soort dingen niet te testen. Ook niet in computermodellen.
Wanneer proefdieren gebruikt worden, wordt er zo zuinig mogelijk mee omgesprongen. In Nederland hebben we een 'nee, tenzij'-beleid, dat wil zeggen dat alleen proefdieren gebruikt worden als dit noodzakelijk is. Als er bijvoorbeeld leverslices nodig zijn, worden deze zo flinterdun gesneden dat ze er ontzettend veel uit één rat kunnen halen.
[..]
Iemand die meedoet aan geneesmiddelenonderzoek, wordt betaald voor de tijd die hij/zij hiervoor moet opofferen. Zo'n vrijwilliger wordt nooit betaald voor het risico, waar ze zeker van op de hoogte gesteld worden. Simpelweg omdat het risico niet uit te betalen is (als je komt te overlijden, heb je niks aan het geld). Ik zie dus niet in waarom dit niet kan, zo iemand heeft zelf de keuze. De risico's worden uitgelegd, dat het niet gevaarlijk zou zijn, zijn jouw woorden.
Besef dat geneesmiddelen door een zeer streng procedure gaan voordat ze op de markt gebracht worden. Dat kan 10 jaar duren. Hierin zit een fase waarbij op proefdieren getest wordt, maar ook een fase waarbij op gezonde vrijwilligers wordt getest (dat is dus waar mensen voor betaald worden). Als je dit allemaal niet doet, breng je de patiënten waarvoor de geneesmiddelen bedoeld zijn, in groot gevaar.
Het artikel dat je geeft van die zes mensen, is een uitzonderingsgeval wat mij al bekend was. Die studie staat er bekend om dat niet alles gegaan is zoals het hoort. Er werd een potentieel geneesmiddel tegen leukemie onderzocht, TGN1412, deze rotzooide met het immuunsysteem. En dat is behoorlijk risicovol. Hoewel ons DNA grotendeels overeenkomt met die van proefdieren, kan een geneesmiddel toch heel anders uitpakken bij de mens. En dat gebeurde hier. Ook zouden er honden gestorven zijn tijdens de onderzoeken, maar zou dit genegeerd zijn. In ieder geval had er nog niet getest mogen worden op zes mensen tegelijk. Een heel eng en naar verhaal dus, maar wel een uitzonderingsgeval. Overigens zou jij zo'n onderzoek ook al te graag zien gebeuren als je zelf leukemie had.
Zo zie je dat dierproeven nog altijd noodzakelijk zijn. Hoewel zelfs proefdieren niet altijd representatief zijn voor de mens, kunnen ze een heleboel betekenen. Veel meer dan gekweekte cellen van één celtype in vitro. Ik ben zelf een grote dierenliefhebber, ik ben zelf ook erg kritisch op de proefdieren die tijdens onze studie gebruikt worden. Voor onderzoek is het noodzakelijk, maar als leermiddel vind ik het minder noodzakelijk. Bij ons zijn de verwachte resultaten vaak al duidelijk, ik zie niet in waarom we niet altijd met computermodellen werken (doen we echter wel steeds vaker). Maar stiekem moet ik zeggen dat dergelijke practica erg leerzaam zijn, veel meer dan een boek. Dus het heeft wel degelijk nut. We worden overigens altijd op de hoogte gebracht van dierproeven, de wetgeving en de ethiek. Soms werken we met leverslices, dat kost heel weinig proefdieren. Maar we hebben ook ooit een rat moeten ontleden, dat was één rat per persoon. Persoonlijk vond ik dat behoorlijk onnodig en verkwistend, doch leerzaam.
Dogmatische reactie zeg. Ik heb je in mijn vorige post al geprobeerd uit te leggen waarom in vitro celkweken niet altijd werken. We spreken dan van één orgaan (niet eens een orgaan eigenlijk, want zelfs een orgaan heeft gedifferentieerde cellen). In mijn vorige post kun je precies teruglezen waarom dat niet in alle studies voldoet.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 20:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Er zijn WEL al alternatieven http://www.proefdiervrij.nl/proefdiervrijetechnieken#huidmodel
Ik praat niemand om. Ik gaf alleen aan dat de risico's duidelijk vermeld worden en dat we het onderzoek wel degelijk nodig hebben. Als je een andere mening deelt, prima, maar dan moet je ook geen paracetamol meer slikken als je hoofdpijn hebt.quote:en voor de rest lepel je precies dit verhaaltje op waarmee ze argeloze mensen
(vaak jonge studenten) om weten te praten om mee te doen aan dit soort
testen.
Dit verhaaltje dus:
http://www.studenten.net/(...)58/medicijnen_testen
en zie de eerste reactie hier
http://gebedsbroeders.nl/blog/medicijnen-testen-geld-verdienen
Hallo mensen,
Ik zit nu in het laatste jaar van mijn opleiding tot verpleegkundige en dit onderwerp is meerdere malen ter sprake tijdens de opleiling.
Persoonlijk zou ik het niet doen. De onderzoeken van het medicijn zijn vaak al ver gevorderd maar toch blijft er een risico. Hoe meer geld je krijgt voor het uit testen van het medicijn des te gevaarlijker is het hahah. Ik weet niet precies of dat zo is maar ik zou mijn lichaam daar niet voor beschikking stellen.
Duss ja...
Maar als jij met een rustig geweten kan slapen door de mensen dit verhaaltje voor te
bliijven houden, moet je dat vooral doen, ik doe er niet aan mee in elk geval.
Het is prima dat er zo'n fonds is. Maar besef dat we niet zomaar dierproeven kunnen afschaffen. Hoezeer ik het zelf ook zou willen. Je moet begrijpen dat een geneesmiddel een zeer complexe werking kan hebben (van sommige geneesmiddelen is de werking niet eens bekend). Stel dat geneesmiddel X in een huidcelkweek zijn werk doet en geen bijwerkingen vertoont. Vervolgens dien je geneesmiddel X toe aan een mens: zijn lever zet het geneesmiddel om in een toxische metaboliet, die de bloed-hersenbarrière kan passeren en daar schade aanricht. Hoe wil je in een huidcelkweek testen wat er in de lever en hersenen gebeurt? Dat kan alleen met volledig functionerende lichamen, inclusief bloedvatenstelsel.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:05 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Omdat niet voor alles een alternatief is is er ook een Fonds in het leven geroepen,
want van de overheid hoeven we niet veel te verwachten die geeft het geld liever aan
andere dingen uit.
En alle medicijnen die er NU bestaan daar hebben al genoeg dieren voor geleden (en misschien
wel menselijke proefdieren ook, want van de gevolgen achteraf die mensen hebben die zich
als proefkonijn hebben opgegeven hoor je weinig en ga het maar eens bewijzen... )
Om een lang verhaal kort te maken er zou dus gewoon meer geld moeten gaan naar dat Fonds
zodat er zoveel mogelijk alternatieven komen en zo min mogelijk proefdieren nodig zijn en zeker
geen studenten lokken met DIT soort verhaaltjes....
Deze lokverhaaltjes vind ik zelf ook ronduit smerig en ethisch onverantwoord. Maar mensen zijn in staat om zich te informeren, vooral van studenten mag dat verwacht worden. Het blijft toch je eigen verantwoordelijkheid, vind ik. En de risico's worden echt zoveel mogelijk beperkt. Natuurlijk gaat er wel eens zo nu en dan iets mis, maar zoals ik al zei, daar ben je voor gewaarschuwd. Wat moeten we dan doen? Het onderzoek in gezonde vrijwilligers platleggen, zodat er geen nieuwe geneesmiddelen meer ontwikkeld kunnen worden?quote:http://www.studenten.net/(...)58/medicijnen_testen
Gezellig met een groepje
Als je eenmaal hebt besloten om je op te geven als proefpersoon volgt er altijd een medische
keuring. Op het moment dat je aan de specifieke voorwaarden voldoet kan het onderzoek
beginnen. Je krijgt het medicijn dagelijks toegediend en verblijft meerdere dagen achtereen in een
kliniek. Dit klinkt akeliger als dat het is, want het complex ligt prachtig in het bos. Het doet
absoluut niet ziekenhuisachtig aan.
Pimp the Clinic
Onlangs is www.vrijwilligerpra.com druk bezig geweest om de kliniek een beetje te pimpen.
De playstations 1 zijn vervangen voor de Playstation 3, er is een supersnelle WIFI verbinding
waarmee je je externe harde schijf van 200 GB vol kan gooien met films en muziek, pc`s met
internet, flatscreens, biljart, voetbaltafels, een eigen "videotheek" waar je je eigen films kunt halen
en ook zijn er stilte kamers waar je een potje kunt schaken of studeren natuurlijk.
Ideaal is daarom natuurlijk een opname vlak voor je tentamens.
Je hebt nog nooit zo goed kunnen leren!
Ook kun je je gezellig met een groepje vrienden aanmelden, geen probleem.
In mijn omgeving is bijna niemand ingeënt. Zoals ik al zei, denk voor jezelf.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:14 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ook voor de Mexicaanse Griep werden proefpersonen gezocht.
En tja het medicijn was nog niet getest maar er moesten toch maar alvast een
heleboel mensen ingeent worden, dat was wel zo veilig...
http://www.scientias.nl/v(...)de-slaapziekte/24526
Veroorzaakt vaccin tegen Mexicaanse griep de slaapziekte?
Ik denk wel voor mijzelf, maar blijkbaar kunnen een heleboel mensen dat niet en zeker geenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:16 schreef Levolution het volgende:
[..]
In mijn omgeving is bijna niemand ingeënt. Zoals ik al zei, denk voor jezelf.
Ik ben zelf ook maar 21, studenten van mijn leeftijd kunnen prima voor zichzelf denken.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik denk wel voor mijzelf, maar blijkbaar kunnen een heleboel mensen dat niet en zeker geen
kleine kinderen en de moeders van de kleine kinderen die zo gek worden gemaakt met
verhalen dat ze hun kind toch maar laten inenten.
En ik weet niet of je van een student van rond de 20 jaar mag verwachten dat hij alle
gevaren kan inschatten om aan die medicijntesten deel te nemen, ik denk van niet, zeker
niet als je met dat soort verhaaltjes aan komt zetten en dan ook nog eens geld toe geeft.
Maar goed, het is blijkbaar Big Bussiness, dus erg veel hoop op verandering heb zelfs IK
niet.
Daar was ik ook al mee bezig geweest, struikel niet over de boze boerenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:29 schreef Levolution het volgende:
[..]
In de bio-industrie gaat het er niet alleen erger aan toe, maar is er ook sprake van een aanzienlijk groter aantal dieren. Terwijl bij dierproeven zoveel mogelijk dieren bespaard worden en er strenge regels zijn, is er in de bio-industrie sprake van een zeer grote verkwisting. Laten we eerst de overbodige vraatzucht van dit land aanpakken, voordat we zieke mensen met noodzaak aan geneesmiddelen benadelen.
Je bent wel fanatiek zeg.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Daar was ik ook al mee bezig geweest, struikel niet over de boze boeren![]()
De Bio-industrie
Ik at nog niet zo heel lang geleden alleen Biologisch vlees nu eet ik helemaal geen vlees meer.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:40 schreef Levolution het volgende:
[..]
Je bent wel fanatiek zeg.
Ik vind het allemaal maar moeilijke kwesties. Het is niet zo zwart-wit als je zou willen, we moeten rekening houden met diverse percepties. Mag ik zeuren over dierproeven als ik elke avond vlees eet? Mag ik zeuren over de bio-industrie als ik thuis huisdieren heb, die daar ook niet voor gekozen hebben? Heb jij huisdieren trouwens?
Wat ik wel met zekerheid durf te stellen, is dat het ongerief voor dieren waar wij gebruik van maken, zo minimaal mogelijk moet zijn. In de dierproeven wordt dit al nagestreefd. In de bio-industrie nog lang niet.
Wat betreft halal slachten overigens: een dier is volgens de islam pas echt halal als het dier een waardig leven heeft gehad, de kop er in één slag afgehakt is etc. In principe is de echte definitie van halal nog humaner dan de westerse denkwijze. Echter is halalvlees nog steeds een industrie en wordt er niets waargemaakt van dat 'waardige leven'. De kop gaat er ook niet in één slag af.
Ik vind een 'waardig leven' (lees: leven zonder ongerief), zwaarder wegen dan de manier van doden. Het doden kan allang heel snel en goedkoop. Een guillotine bijvoorbeeld, zou ik behoorlijk humaan vinden.
Haha, ik ga het ook niet proberen, ook omdat ik er toch niets mee opschiet. Ik begin wel bij mezelf. Ik behandel dieren altijd met respect. Sorry dat ik offtopic ging, om maar weer ontopic te gaan eindig ik met een samenvatting:quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:47 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik at nog niet zo heel lang geleden alleen Biologisch vlees nu eet ik helemaal geen vlees meer.
Ik had ooit 2 katten uit het asiel gehaald, beide probleemgevallen die niemand wilde hebben
die zijn inmiddels dood en nee ik neem nooit meer huisdieren.
Maar laten we het hier verder over proefdieren hebben, als je een vervolg wilt maken op
mijn topic De Bio-industrie zou ik zeggen, Doen ! maak een topic De Bio-industrie 2
en vraag of ze hem hier bij zetten Het nuttige linkjes topic ik zal je volgen
en als ik iets kan bijdragen aan het topic zal ik dat doen.
Ik heb de puf er niet meer voormaar ik wens je veel succes.
en nog een prettige avond voordat we hier geheel ''off topic'' gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |