abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96625662
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 22:32 schreef Johannes_VIII het volgende:

[..]

Ik bedoelde inderdaad niet per se de christelijke God, maar ik heb er niets tegen als de Bijbel erbij gehaald wordt. Ik ben ook geïnteresseerd in een eventuele vereniging van de Bijbel en evolutie. Het probleem is alleen dat veel mensen denken dat met God de christelijke God bedoeld wordt. Daar krijg je misverstanden van.

Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn.
Mijn fout. Wilde het nog editen, maar ik hoopte dat jullie er overheen zouden lezen :{w
pi_96625871
ach, de bewijzen voor evolutie stapelen zich op. wetenschap heeft ons enorme vooruitgang gebracht juist door de bewijzen ipv aannames en wilde ideeen. Hoe alles ooit is begonnen, het heelal ontstaan is oid dat kan prima door iemand gemaakt zijn, daar is tenslotte nog niet veel over bekend.

Of misschien heeft diegene de natuurwetten/constanten bepaald. Dan is evolutie een gevolg van creatie. Maar zoals het in de bijbel staat: dat is in ieder geval niet waar.

er staat overigens wel: voor god zijn 1000 jaren als een dag en 1 dag als 1000 jaren, dus wie weet is er heeeel lang geleden iin een sterrrenstelsel ver weg adam gemaakt...
Whatever...
pi_96626598
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 22:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik geloof de bedacht door creationisten-uitleg. Waarom? Er is voor wetenschappers (en dan bedoel ik de darwinistische, niet de creationistische) geen enkele reden om micro- of macro-evolutie te bepalen en daar een scheiding tussen te maken. Sowieso is omvang en belangrijkheid relatief; één veranderende cel in een olifant is net zo veel evolutie als dezelfde mutatie in een bacterie. Bij wijze van spreken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Macroevolution#Origin_of_the_term

bedacht door een russische wetenschappen, ondertussen vooral gebruikt door creationisten ;)
  dinsdag 10 mei 2011 @ 23:07:01 #54
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_96627871
Buiten de vraag of evolutie en creationisme verenigt kan worden in één iets, waarom zou je dat willen als gelovige ?

En wat vind de TS hiervan, wat is jouw doel ?
pi_96628675
Het hele idee achter natuurlijke selectie is dat het een geestloos algoritme is. Theïstische evolutie is in mijn ogen dan ook zoiets als theïstische zwaartekracht, of theïstische kristalvorming. Dan probeer je toch ergens weer God er in te futselen. Waarom?
pi_96629004
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 23:07 schreef Noway666 het volgende:
Buiten de vraag of evolutie en creationisme verenigt kan worden in één iets, waarom zou je dat willen als gelovige ?
Omdat evolutie moeilijk te ontkennen is?

quote:
En wat vind de TS hiervan, wat is jouw doel ?
Ik kan me in beide ideeën vinden, daarom ben ik geïnteresseerd in het verenigen van die twee ideeën.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Het hele idee achter natuurlijke selectie is dat het een geestloos algoritme is.
Natuurlijke selectie misschien ja, maar waarop het selecteert kan door God aangestuurd worden.

quote:
Theïstische evolutie is in mijn ogen dan ook zoiets als theïstische zwaartekracht, of theïstische kristalvorming. Dan probeer je toch ergens weer God er in te futselen. Waarom?
Misschien om een (extra) doel te geven aan alles of omdat het zo onwaarschijnlijk lijkt dat het allemaal door toeval ontstaan is.
pi_96629094
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Het hele idee achter natuurlijke selectie is dat het een geestloos algoritme is. Theïstische evolutie is in mijn ogen dan ook zoiets als theïstische zwaartekracht, of theïstische kristalvorming. Dan probeer je toch ergens weer God er in te futselen. Waarom?
Of een hogere macht heeft het heelal laten ontstaan en het verder de vrije loop gelaten. Dat 'geestloze algoritme' hoeft het creationisme dan toch niet uit te sluiten? (Hangt wel weer van je definitie van creationisme af.)
  dinsdag 10 mei 2011 @ 23:45:39 #58
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_96630343
Nee, vandaar de term 'deïsme': god schiep de evolutie.
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
pi_96630392
Not at all. Er is alleen geen aanleiding om van creationisme uit te gaan.
pi_96631184
Aan alle gelovigen in dit topic:
wat ik me altijd afvraag is waarom sommige gelovigen zo ongelofelijk (tee hee) stellig zijn in hun bevindingen, zonder zich daadwerkelijk in de stof te verdiepen.

Beste voorbeeld in tijden is deze site http://www.bijbelstudies.com/tim.htm. Lang artikel om helemaal te lezen maar erg vermakelijk en de beste man's onkunde wordt al pijnlijk snel duidelijk; in ieder geval op het gebied van wetenschap. Uiteraard het gebruikelijke 'theorie'-geneuzel maar ook evoluerende stenen, man versus dinosauriër-gevechten en 1000 jaar oud wordende mensen. Kunnen jullie mij uitleggen hoe iemand dit voor zichzelf kan goedpraten, en waarom je dit überhaupt zou willen geloven?

Iedereen zijn eigen overtuigingen, maar waarom wil je je mening opdringen op een dergelijke trieste en enigszins hilarische manier? Ik ben oprecht benieuwd of iemand mij dit goed uit kan leggen; dus GAME ON
pi_96633436
13 miljard jaar geleden was er een grote knal en ontstond materie waarvoor er niets was. Daar zijn de meningen trouwens over verdeeld misschien was er eerder ook al een big bang. Dat is een hele tijd voor een god om te moeten wachtten lijkt me.
Ik vind het nogal egocentrisch om te denken dat alles is gecreëerd voor mensen. Er zijn miljarden maal miljarden zonnestelsels en alles is gecreëerd voor de mens.
Ik heb geen hekel aan mensen die gelovig zijn en laat ze vrij om te doen en te denken wat ze willen. Maar wetenschap ridiculiseren daar trek ik een lijn. God does not play dice.
Evolutie kunnen we trouwens nu ook nog aan het werk zien.
Creationisme komt voort uit het moeten uitleggen van de bijbel voor mensen die te slim zijn om die bijbel te geloven zonder vragen te stellen.
Wat blijft is evolutie is er sinds het doodgaan van de eerste organismen en creationisme is 10 jaar geleden uitgevonden door een of andere christen fundi die zijn kinderen dom wilde houden.

[ Bericht 2% gewijzigd door thesiren.nl op 11-05-2011 01:19:52 ]
pi_96633554
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 01:13 schreef thesiren.nl het volgende: ...
Creativisme komt voort...
Creativisme? Say what now?
pi_96635396
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 23:23 schreef gamezz het volgende:

[..]

Of een hogere macht heeft het heelal laten ontstaan en het verder de vrije loop gelaten. Dat 'geestloze algoritme' hoeft het creationisme dan toch niet uit te sluiten? (Hangt wel weer van je definitie van creationisme af.)
Creationisme is bijna altijd het idee dat God de soorten in (grofweg) hun huidige vorm op aarde heeft neergezet en meestal hebben Adam en Eva daadwerkelijk bestaan.

De rest is simpelweg evolutietheorie al dan niet met een God eraan vastgeplakt
pi_96636469
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 23:23 schreef gamezz het volgende:

[..]

Wetenschap sluit God nooit uit, aangezien God geen wetenschappelijk begrip is. Het is alleen de vraag hoe aannemelijk is.

In mijn ogen is het weer een vorm van verkapt antropocentrisme. Evolutie wordt er uit gelicht om het verschijnsel "leven" te centraliseren, en vervolgens is de stap klein om de mens als hoogtepunt neer te zetten.
  woensdag 11 mei 2011 @ 09:39:00 #65
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_96637684
Het is maar net wat je precies verstaat onder creationisme. Je kunt natuurlijk de schepper altijd verstoppen achter de horizon van wetenschappelijk begrip. Wanneer je dat doet is er geen conflict. Wanneer je de schepper voor die horizon trekt, bijvoorbeeld door te stellen dat de mens hier nog maar 6000 jaar rondloopt, dan heb je wel een probleem.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_96649603
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 00:03 schreef Tchock het volgende:

.......
Beste voorbeeld in tijden is deze site http://www.bijbelstudies.com/tim.htm. Lang artikel om helemaal te lezen maar erg vermakelijk en de beste man's onkunde wordt al pijnlijk snel duidelijk;
Inderdaad ja. In de 2de zin al.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_96650330
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:39 schreef Johannes_VIII het volgende:

[..]

Waar maak je uit op dat ik een christen ben? Ik zou mezelf eerder als deïstische agnost of agnostische deïst omschrijven. Ik geloof met vlagen wel in een God die actief ingrijpt. Ik heb alleen niets met Jezus. Ook geloof ik niet dat mensen uitverkoren zijn.
Oké, excuses voor mijn voorbarige conclusies. Maar dan hoeft het elkaar i.m.o. niet uit te sluiten. De Bijbel en de daar achter liggende theologie zijn echter niet met evolutie te combineren omdat dit ver strekkende gevolgen heeft voor de heilshistorie. Maar daar gaat dit topic dan dus niet over dus zal ik me er verder buiten houden. ;)
pi_96650503
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:02 schreef JustRocking het volgende:

[..]

Oké, excuses voor mijn voorbarige conclusies. Maar dan hoeft het elkaar i.m.o. niet uit te sluiten. De Bijbel en de daar achter liggende theologie zijn echter niet met evolutie te combineren omdat dit ver strekkende gevolgen heeft voor de heilshistorie. Maar daar gaat dit topic dan dus niet over dus zal ik me er verder buiten houden. ;)
Ik had juist gezegd dat het daar ook over ging. Of moet ik hier weer een nieuw topic voor openen? Lijkt me ook een beetje overdreven.
pi_96650863
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 00:03 schreef Tchock het volgende:
Aan alle gelovigen in dit topic:
wat ik me altijd afvraag is waarom sommige gelovigen zo ongelofelijk (tee hee) stellig zijn in hun bevindingen, zonder zich daadwerkelijk in de stof te verdiepen.

Beste voorbeeld in tijden is deze site http://www.bijbelstudies.com/tim.htm. Lang artikel om helemaal te lezen maar erg vermakelijk en de beste man's onkunde wordt al pijnlijk snel duidelijk; in ieder geval op het gebied van wetenschap. Uiteraard het gebruikelijke 'theorie'-geneuzel maar ook evoluerende stenen, man versus dinosauriër-gevechten en 1000 jaar oud wordende mensen. Kunnen jullie mij uitleggen hoe iemand dit voor zichzelf kan goedpraten, en waarom je dit überhaupt zou willen geloven?

Iedereen zijn eigen overtuigingen, maar waarom wil je je mening opdringen op een dergelijke trieste en enigszins hilarische manier? Ik ben oprecht benieuwd of iemand mij dit goed uit kan leggen; dus GAME ON
En als men daarmee klaar is:

http://www.degeneratie.nl/index.asp?PaginaID=1126

Zo briljant ;) En zo ontzettend out-of-touch met de werkelijkheid...
pi_96652962
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 15:06 schreef Johannes_VIII het volgende:

[..]

Ik had juist gezegd dat het daar ook over ging. Of moet ik hier weer een nieuw topic voor openen? Lijkt me ook een beetje overdreven.
Okee, dan begreep ik het verkeerd. Maar dan zal ik hier morgen of overmorgen (ik ben nu net lekker op gang met het leren van mijn VWO examens dus ik wilde daar nog even mee bezig blijven aangezien ik vandaag begonnen ben :P) eens een flink verhaal neerzetten over de theologische consequenties van het niet letterlijk nemen van Genesis 1-3.
pi_96653967
Asphias:
quote:
ik ken geen christenen die elke letter van de bijbel voor waar aannemen.
Dan heb je zeker nog niet zoveel gelezen op dit forum. Je struikelt er bijna over.
pi_96654077

[ Bericht 100% gewijzigd door kingtoppie op 11-05-2011 16:26:57 ]
Rustig aan.
pi_96654683
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 16:25 schreef ATON het volgende:
Asphias:

[..]

Dan heb je zeker nog niet zoveel gelezen op dit forum. Je struikelt er bijna over.
Dat valt wel mee.
pi_96654847
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 16:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat valt wel mee.
... sprak Haushofer, en iedereen zal dit beamen.
  woensdag 11 mei 2011 @ 18:30:12 #75
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_96660311
Eerlijk gezegd vind ik het ook nog wel meevallen. Ik vermaak mij ook wel eens met discussies in het religiekanaal van the Internet Chess Club (een amerikaanse server). En je kunt gerust stellen dat YECs wat betreft de theisten daar in de meerderheid zijn, wat geregeld tot hilarische discussies leidt.

quote:
Molurus: alright. so you have no real problem with the scientific view that life has been around for billions of years... you just think that god added man only a few thousand years ago
AkakallisHermes: correct, in the flesh.
Molurus: do you have a problem with the thought that life (other than man) has changed over this very long time?
AkakallisHermes: yes. I believe that God created things just the way he liked them; and that they replenish each after its own kind.
Molurus: so.. you basically think that all the species havent changed over those billions of years. some may have gone extinct.. but, for instance, rabbits have been walking this planet for billions of years you say?
AkakallisHermes: as far as I know yes
Molurus: wow
Molurus: so... how do you explain that remains we find of ancient species are not really representing present day life?
Molurus: not at all in fact
AkakallisHermes: ancient species such as?
Molurus: there are no, for instance, fossile rabbits that can be plausibly dated to the time of the dinosaurs
Molurus: as a matter of fact, there are no mammals that can be dated back that far. none at all
Molurus: i'll hand you an argument out then
Molurus: what if god not only created man a few thousand years ago, but has been gradually adding species for billions of years
AkakallisHermes: maybe...that depends on one's interpretation of the 6 days of creation, and how long a day is.
Molurus: explaining a day as a billion years seems like a really forced way to rhyme the bible with reality to me
AkakallisHermes: well personally i believe it was 6 24-hour days anyway...but be that as it may...
Molurus: so let's stick with the 6 24 hour days then. how long ago was that 'week'? :)
Molurus: how do you fit that into the view that the earth is billions of years old?
Molurus: that even life has been around for billions of years
Molurus: and yet man hasnt?
AkakallisHermes: thinking
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')