Mijn fout. Wilde het nog editen, maar ik hoopte dat jullie er overheen zouden lezenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:32 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Ik bedoelde inderdaad niet per se de christelijke God, maar ik heb er niets tegen als de Bijbel erbij gehaald wordt. Ik ben ook geïnteresseerd in een eventuele vereniging van de Bijbel en evolutie. Het probleem is alleen dat veel mensen denken dat met God de christelijke God bedoeld wordt. Daar krijg je misverstanden van.
Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Macroevolution#Origin_of_the_termquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik geloof de bedacht door creationisten-uitleg. Waarom? Er is voor wetenschappers (en dan bedoel ik de darwinistische, niet de creationistische) geen enkele reden om micro- of macro-evolutie te bepalen en daar een scheiding tussen te maken. Sowieso is omvang en belangrijkheid relatief; één veranderende cel in een olifant is net zo veel evolutie als dezelfde mutatie in een bacterie. Bij wijze van spreken.
Omdat evolutie moeilijk te ontkennen is?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:07 schreef Noway666 het volgende:
Buiten de vraag of evolutie en creationisme verenigt kan worden in één iets, waarom zou je dat willen als gelovige ?
Ik kan me in beide ideeën vinden, daarom ben ik geïnteresseerd in het verenigen van die twee ideeën.quote:En wat vind de TS hiervan, wat is jouw doel ?
Natuurlijke selectie misschien ja, maar waarop het selecteert kan door God aangestuurd worden.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Het hele idee achter natuurlijke selectie is dat het een geestloos algoritme is.
Misschien om een (extra) doel te geven aan alles of omdat het zo onwaarschijnlijk lijkt dat het allemaal door toeval ontstaan is.quote:Theïstische evolutie is in mijn ogen dan ook zoiets als theïstische zwaartekracht, of theïstische kristalvorming. Dan probeer je toch ergens weer God er in te futselen. Waarom?
Of een hogere macht heeft het heelal laten ontstaan en het verder de vrije loop gelaten. Dat 'geestloze algoritme' hoeft het creationisme dan toch niet uit te sluiten? (Hangt wel weer van je definitie van creationisme af.)quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:16 schreef Haushofer het volgende:
Het hele idee achter natuurlijke selectie is dat het een geestloos algoritme is. Theïstische evolutie is in mijn ogen dan ook zoiets als theïstische zwaartekracht, of theïstische kristalvorming. Dan probeer je toch ergens weer God er in te futselen. Waarom?
Creationisme is bijna altijd het idee dat God de soorten in (grofweg) hun huidige vorm op aarde heeft neergezet en meestal hebben Adam en Eva daadwerkelijk bestaan.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:23 schreef gamezz het volgende:
[..]
Of een hogere macht heeft het heelal laten ontstaan en het verder de vrije loop gelaten. Dat 'geestloze algoritme' hoeft het creationisme dan toch niet uit te sluiten? (Hangt wel weer van je definitie van creationisme af.)
Wetenschap sluit God nooit uit, aangezien God geen wetenschappelijk begrip is. Het is alleen de vraag hoe aannemelijk is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 23:23 schreef gamezz het volgende:
[..]
Of een hogere macht heeft het heelal laten ontstaan en het verder de vrije loop gelaten. Dat 'geestloze algoritme' hoeft het creationisme dan toch niet uit te sluiten? (Hangt wel weer van je definitie van creationisme af.)
Inderdaad ja. In de 2de zin al.quote:Op woensdag 11 mei 2011 00:03 schreef Tchock het volgende:
.......
Beste voorbeeld in tijden is deze site http://www.bijbelstudies.com/tim.htm. Lang artikel om helemaal te lezen maar erg vermakelijk en de beste man's onkunde wordt al pijnlijk snel duidelijk;
Oké, excuses voor mijn voorbarige conclusies. Maar dan hoeft het elkaar i.m.o. niet uit te sluiten. De Bijbel en de daar achter liggende theologie zijn echter niet met evolutie te combineren omdat dit ver strekkende gevolgen heeft voor de heilshistorie. Maar daar gaat dit topic dan dus niet over dus zal ik me er verder buiten houden.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 21:39 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat ik een christen ben? Ik zou mezelf eerder als deïstische agnost of agnostische deïst omschrijven. Ik geloof met vlagen wel in een God die actief ingrijpt. Ik heb alleen niets met Jezus. Ook geloof ik niet dat mensen uitverkoren zijn.
Ik had juist gezegd dat het daar ook over ging. Of moet ik hier weer een nieuw topic voor openen? Lijkt me ook een beetje overdreven.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:02 schreef JustRocking het volgende:
[..]
Oké, excuses voor mijn voorbarige conclusies. Maar dan hoeft het elkaar i.m.o. niet uit te sluiten. De Bijbel en de daar achter liggende theologie zijn echter niet met evolutie te combineren omdat dit ver strekkende gevolgen heeft voor de heilshistorie. Maar daar gaat dit topic dan dus niet over dus zal ik me er verder buiten houden.
En als men daarmee klaar is:quote:Op woensdag 11 mei 2011 00:03 schreef Tchock het volgende:
Aan alle gelovigen in dit topic:
wat ik me altijd afvraag is waarom sommige gelovigen zo ongelofelijk (tee hee) stellig zijn in hun bevindingen, zonder zich daadwerkelijk in de stof te verdiepen.
Beste voorbeeld in tijden is deze site http://www.bijbelstudies.com/tim.htm. Lang artikel om helemaal te lezen maar erg vermakelijk en de beste man's onkunde wordt al pijnlijk snel duidelijk; in ieder geval op het gebied van wetenschap. Uiteraard het gebruikelijke 'theorie'-geneuzel maar ook evoluerende stenen, man versus dinosauriër-gevechten en 1000 jaar oud wordende mensen. Kunnen jullie mij uitleggen hoe iemand dit voor zichzelf kan goedpraten, en waarom je dit überhaupt zou willen geloven?
Iedereen zijn eigen overtuigingen, maar waarom wil je je mening opdringen op een dergelijke trieste en enigszins hilarische manier? Ik ben oprecht benieuwd of iemand mij dit goed uit kan leggen; dus GAME ON
Okee, dan begreep ik het verkeerd. Maar dan zal ik hier morgen of overmorgen (ik ben nu net lekker op gang met het leren van mijn VWO examens dus ik wilde daar nog even mee bezig blijven aangezien ik vandaag begonnen benquote:Op woensdag 11 mei 2011 15:06 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Ik had juist gezegd dat het daar ook over ging. Of moet ik hier weer een nieuw topic voor openen? Lijkt me ook een beetje overdreven.
Dan heb je zeker nog niet zoveel gelezen op dit forum. Je struikelt er bijna over.quote:ik ken geen christenen die elke letter van de bijbel voor waar aannemen.
Dat valt wel mee.quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:25 schreef ATON het volgende:
Asphias:
[..]
Dan heb je zeker nog niet zoveel gelezen op dit forum. Je struikelt er bijna over.
quote:Molurus: alright. so you have no real problem with the scientific view that life has been around for billions of years... you just think that god added man only a few thousand years ago
AkakallisHermes: correct, in the flesh.
Molurus: do you have a problem with the thought that life (other than man) has changed over this very long time?
AkakallisHermes: yes. I believe that God created things just the way he liked them; and that they replenish each after its own kind.
Molurus: so.. you basically think that all the species havent changed over those billions of years. some may have gone extinct.. but, for instance, rabbits have been walking this planet for billions of years you say?
AkakallisHermes: as far as I know yes
Molurus: wow
Molurus: so... how do you explain that remains we find of ancient species are not really representing present day life?
Molurus: not at all in fact
AkakallisHermes: ancient species such as?
Molurus: there are no, for instance, fossile rabbits that can be plausibly dated to the time of the dinosaurs
Molurus: as a matter of fact, there are no mammals that can be dated back that far. none at all
Molurus: i'll hand you an argument out then
Molurus: what if god not only created man a few thousand years ago, but has been gradually adding species for billions of years
AkakallisHermes: maybe...that depends on one's interpretation of the 6 days of creation, and how long a day is.
Molurus: explaining a day as a billion years seems like a really forced way to rhyme the bible with reality to me
AkakallisHermes: well personally i believe it was 6 24-hour days anyway...but be that as it may...
Molurus: so let's stick with the 6 24 hour days then. how long ago was that 'week'?
Molurus: how do you fit that into the view that the earth is billions of years old?
Molurus: that even life has been around for billions of years
Molurus: and yet man hasnt?
AkakallisHermes: thinking
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |