Dat is wel heel bijzonder. Ik ben blij voor je dat hij het kamp heeft overleefd.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:25 schreef Toverheks het volgende:
is echt waar he over zoiets zou ik niet liegen, mijn opa kwam uit Dachau en had een doos bij zich die heeft hij zijn hele leven bewaart achter in de kast, zelf mijn vader wist niet wat er in zat.
zelf met een verhuizing werd het meegenomen niemand mocht eraan zitten.
Toen mijn opa overleed hebben ze de doos geopend, zat een lijkenpikker in een schort klompen maartje 38 terwijl het een heel grote man was, de nederlandse vlag gemaakt in het kamp en nog meer spulletjes, heeft mijn vader toen aan het verzetsmuseum geschonken, mijn opa is ook geridderd zoiets voor bewezen diensten in de oorlog na zijn dood.
oh ik kian zoveel vertellen over mijn opa, was een lieve man met een groot oorlogstrauma
Was dat ook in Rotterdam?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:31 schreef Dementor het volgende:
Die van mij heeft samen met wat vrienden een Duitse soldaat op de hoek van de straat omgelegd (geschoten vanuit een auto).
Ze werden opgepakt en een paar vrienden zijn vervolgens dood geschoten.
Zijn broer heeft zich verstopt onder het ouderlijk huis (letterlijk een luik onder een tapijt) en heeft toen heel veel boeken gelezen.
Zeist.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:38 schreef Disana het volgende:
[..]
Was dat ook in Rotterdam?
Mijn opa's zaten beiden in het verzet, een bij de krant, de ander in de haven. Maar die laatste heeft dat niet na kunnen vertellen.
Ik dacht dat jouw roots ook in Rotterdam lagen. Het lijkt me trouwens best impact hebben, een soldaat doodschieten.quote:
Ik ben wel in Rotterdam geboren, de rest niet.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:40 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik dacht dat jouw roots ook in Rotterdam lagen. Het lijkt me trouwens best impact hebben, een soldaat doodschieten.
Er woonde behoorlijk wat Joden in Zeist, hun vrienden waren soms ook Joods.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:40 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik dacht dat jouw roots ook in Rotterdam lagen. Het lijkt me trouwens best impact hebben, een soldaat doodschieten.
Die verhalen ken ik ook van mijn ouders (Rotterdam). En dan al die mensen die nooit meer terug kwamen; er werden grote gaten geslagen in hele buurten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:42 schreef Dementor het volgende:
Er woonde behoorlijk wat Joden in Zeist, hun vrienden waren soms ook Joods.
Die vrienden en hun families 'verdwenen' en vervolgens ging er een Duitser in zo'n huis wonen.
Dat zet kwaad bloed.
Goedzoquote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:01 schreef De_Kardinaal het volgende:
2x een goed voor mijn opdrachten zonder commentaar.
Ze lopen achter dus ik heb de opdrachten voor de aankomende 2 (?) weken ook al af.quote:
quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:06 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ze lopen achter dus ik heb de opdrachten voor de aankomende 2 (?) weken ook al af.
Sollyquote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:22 schreef mootie het volgende:
Gewoon een nieuwe router ertussen frotten, die het niet lekker doet, en dan weggaan.
Eikels zijn hetquote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:22 schreef mootie het volgende:
Gewoon een nieuwe router ertussen frotten, die het niet lekker doet, en dan weggaan.
Mijn ene opa heeft een groot deel van de oorlog doorgebracht in een werkkamp. Hij is na de bevrijding lopend terug gekomen. Zijn kinderen en kleinkinderen heeft hij bijna niets over die tijd verteld, zijn achterkleinkinderen ( met name onze dochters) wel heel veel. Wat wij weten over die periode van zijn leven weten wij grotendeels via onze dochters, raar he.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:39 schreef Toverheks het volgende:
ja mijn opa praten later alleen met mijn moeder over wat hij allemaal beleeft had daar, werd in klompen maat 38 getrapt denk wel dat hij maat 47 had was hele grote man, is ook langer gebleven in Dachau om de canadese te helpen hij was nog niet zo zwak.
Toen hij op de postjesweg liep thuis gebracht door een canadees of zo denk ik, kwam een buurman hem tegen mijn vader zat in groningen en mijn oma ook ergens bij familie, sta je dan dat heeft mijn opa meer aan gegrepen dan de oorlog, eindelijk thuis en niemand was er.
mijn opa was honden brigade van de amsterdamse politie, had allemaal herders in de tuin in hokken, daar lagen de wapens van het verzet verstopt, die duitsers waren erg bang voor honden nooit in die hokken geweest maar ja toen verraden door eigen mensen maar dat mocht natuurlijk niet hardop gezegd worden van hogerhand.
maar ja mijn opa moest ontslagen worden hebben ze hem geschaduwd en kwamen erachter dat ie vreemd ging, en in die tijd mocht dat al helemaal niet heeft hogerhand het daarop op gegooid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |