FOK!forum / Culinesse à gogo / Reclame vs. realiteit: hoe verpakkingen je kunnen misleiden
foodloverdinsdag 10 mei 2011 @ 13:25
Voor een Berlijns kunstproject (Pundo 3000) zijn verpakkingen en hun inhoud gefotografeerd. De consument wordt getriggerd door reclame en verpakking om iets te kopen, de inhoud van de verpakking is vervolgens teleurstellend...

projekt1_burgerki-whopper.jpgpundo3000.jpg
wcborsteldinsdag 10 mei 2011 @ 13:27
Wat wil je hiermee bereiken? Beetje nutteloze OP op deze manier...
meisjeonderbroekjedinsdag 10 mei 2011 @ 13:27
ja behalve melk pakken van plastic.......

die anderhalf liter verpakking containers

is goedkope melk maar is echt best wel lekker....
spijkerbroekdinsdag 10 mei 2011 @ 13:38
So what else is new?

Ik geloof dat er een website is die dit soort dingen al jaren laat zien.
Sideshowbobbiedinsdag 10 mei 2011 @ 13:39
thanks-for-the-info.jpg
Loddinsdag 10 mei 2011 @ 13:44
't Is dat het een Duits project betreft. Anders zou ik het, voor het eerst, eens zijn met het intrekken van eventuele subsidies voor deze 'kunst'. Open deuren intrappen kan ook wel gratis.
Naamahdinsdag 10 mei 2011 @ 13:58
Ik vind het wel grappig, maar meer gewoon voor de grap dan als kunst.
Naamahdinsdag 10 mei 2011 @ 14:09
Hier staat de rest van de plaatjes http://www.pundo3000.com/htms/1.htm

Ik moet zeggen dat in sommige gevallen de verpakking echt een misleidend plaatje bevat, maar in veel gevallen vind ik het ook meevallen en bij een aantal lijkt het gewoon prima.
golferdinsdag 10 mei 2011 @ 14:18
Goh, wat een ongelooflijke belangrijke ontdekking. ;)
motorbloempjedinsdag 10 mei 2011 @ 14:33
Ha, die site/project kende ik nog niet. Toch wel grappig om te zien. Natuurlijk wèèt je het wel, maar zo al die verpakkingen + inhoud op 'n rijtje vind ik toch wel leuk om te zien!
foodloverdinsdag 10 mei 2011 @ 14:46
Beste allen,

Naar mijn mening hoeft niet alles nieuw(s) te zijn om toch interessant te zijn! Asperges met Sauce Hollandaise, ham en gekookte aardappels is ook niet nieuw maar we zijn er al jaren dol op!

Pundo 3000 heeft mij wel weer aan het denken gezet omdat ik merk dat ik in de supermarkt toch vaak af ga op de verpakking/plaatje etc. en ik denk dat ik daar niet alleen in sta.

Wellicht voor 'n ander topic maar toch:
Volgens mij kan het juist één van de vele bedoelingen zijn van kunst om je aan het denken te zetten, ook al is het volgens sommigen een "open deur intrappen". Wil er niet te veel woorden aan vuil maken maar om meteen de subsidie kwestie erbij te halen vind ik wat kort door de bocht, neem niet aan dat Lod maar meteen heeft uitgezocht waar de gelden voor het project van Pundo 3000 vandaan zijn gekomen???
Beregddinsdag 10 mei 2011 @ 14:49
Ik vind dat die inhouden er helemaal niet teleurstellend uitzien :9~

beetje slechte voorbeelden, vind ik.
qwerty_xdinsdag 10 mei 2011 @ 14:52
Diezelfde ervaring had ik met mijn (inmiddels ex-) vrouw ....
Naamahdinsdag 10 mei 2011 @ 14:52
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:49 schreef Beregd het volgende:
Ik vind dat die inhouden er helemaal niet teleurstellend uitzien :9~

beetje slechte voorbeelden, vind ik.
Nouja.. een aantal wel en daar moet ik dan ook wel een beetje om lachen, meer dan dat ik er geschokt door zou zijn ofzo. Maar inderdaad ook echt een aantal die prima lijken en helemaal niet teleurstellen, dan vraag ik me ook een beetje af wat nou het punt is.
spijkerbroekdinsdag 10 mei 2011 @ 14:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:46 schreef foodlover het volgende:
Pundo 3000 heeft mij wel weer aan het denken gezet omdat ik merk dat ik in de supermarkt toch vaak af ga op de verpakking/plaatje etc.
Jij gaat van het plaatje op de verpakking uit? Da's best wel naief...
Beregddinsdag 10 mei 2011 @ 15:00
man, ik krijg hier honger van

http://www.pundo3000.com/htms/10.htm
Beregddinsdag 10 mei 2011 @ 15:02
voor een kunstproject trekken ze toch erg lelijke foto's van dat eten, dat doen ze bij devoedingsindustrie toch beter.
Kabolterdinsdag 10 mei 2011 @ 15:05
In Amerika zijn ze dan op kunstniveau een stuk verder. Er is een site die dit al jaren doet, maar dan qua fastfood.

Om een betere indruk te krijgen hoe ver fooddesign gaat kunnen de geïnteresseerden misschien bij uitzendiggemist kijken. Heb daar vroeger wel eens documentaires over dat onderwerp gevonden.

Dit is namelijk maar één aspect van fooddesign. Terwijl het veel verder gaat, tot het geluid wat je hoort als je op een koekje bijt. En welke kleur oververtegenwoordigd is in een zak snoep met verschillende kleurtjes snoep.
quote:
Paar dingen die mij nog bij zijn gebleven:
De krokantheid van een koekje speelt ook mee in de smaakbeleving. Neem 2 dezelfde koekjes:
- 1 slof
- 1 krokant

Koekje nummer 1 zal veel zoeter smaken dan nummer 2.
quote:
We gebruiken geluid als extra beleving en bevestiging.
Bij chips stoppen we met kauwen als het minder geluid maakt. Het geluid zorgt zelfs voor een bepaalde manier van kauwen. Alsof we een soort van muziek maken.
quote:
Sommige namaaksmaken worden als echter en natuurlijker ervaren in vergelijking met de echte, pure en natuurlijke smaakstoffen. Denk hierbij aan vanille.
quote:
We hebben nog een soort van oer en natuurlijk instinct qua kleuren. Dit vertalen wij o.a. naar de suggestieve versheid en hoe (lekker) zoet een product wel niet is. Rood is hierbij wel de meest bekende kleur.
quote:
De kleur van een productverpakking bepaalt hoe wij er naar kijken. Blauw is hier een goed voorbeeld bij. Die wordt gebruikt bij producten waar zekerheid bij geboden is. Zoals kindervoeding of producten die echt vers (niet over datum) moeten zijn.
Ze hadden dus veel meer kunnen doen met deze kunstzinnig uiting.

Nog zoiets:
quote:
Slanke vrouwen kunnen beter producten verkopen. Wat wel eens wordt gedacht is dat dikke vrouwen aanstoot nemen als er een lekker slank vrouwtje een product aanprijst. Dit is niet het geval. En de mensen die positief naar de vrouw kijken (de grootste groep) zien het als een vrouw die controle en balans over zichzelf heeft. Dit koppelen ze onbewust terug naar het product.


[ Bericht 39% gewijzigd door Kabolter op 10-05-2011 15:28:46 ]
golferdinsdag 10 mei 2011 @ 15:24
Misschien komt het topic beter tot z'n recht in Theater, Taal & Kunst