abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96540484
Ik heb thuis een laptop met erg veel foto's (> 15000 stuks). Ik moet er niet aan denken dat deze in handen van "anderen" valt. Ik wil daarom ook mijn laptop encrypten..... Ik ben wel een beetje huiverig om dit te doen. Kan iemand mij vertellen wat de voordelen maar vooral nadelen zijn van encryptie. Ik wil iig truecrypt gaan gebruiken. Dat mijn systeem trager kan worden vind ik niet zo belangrijk het gaat me meer om, de kans op corruptie van de bootrecord e.d., verlies van encryptiekey, eventueel decrypten,gevolgen voor applicaties
Alvast bedankt
Als het regent in mei, is april voorbij.......
  maandag 9 mei 2011 @ 12:02:38 #2
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_96540534
Als je een backup maakt, al dan niet encrypt, zi je wel goed.
pi_96540627
Dat gebruikte Robert M. ook voor z'n collectie. Misschien kan hij je helpen...
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 9 mei 2011 @ 12:09:08 #4
300347 MrManuel
pi_96540739
TrueCrypt werkt perfect en doet wat hij moet doen.
Het is wel zo dat als je het wachtwoord kwijt bent of het grote bestand dan heb je een probleempje.

Het is eigenlijk zo.
- Je maakt 1 bestand dat gaat dienen als aparte harde schijf.
- Dit bestandje open je in TrueCrypt.
- Via Deze computer kun je gewoon je bestanden erop zetten.

Zodra je dismount zijn de bestanden niet meer te vinden. :)

Aangezien je alleen je foto's wil crypten denk ik dat TrueCrypt de perfecte oplossing voor je is :)
[i]~ The impossible is easy![/i]
pi_96540749
Geen idee hoe 'foutgevoelig' het is, ik heb mijn hele fileserver geencrypt met truecrypt (behalve OS) en dat werkt als een tiet, en dan heb je het over 6 TB aan data.
  maandag 9 mei 2011 @ 12:12:26 #6
343612 meisjeonderbroekje
ik snuffel graag aan slipjes
pi_96540871
is fisyk beschermen van je labtob niet voldoende?

mijn muziek studio ? die staat niet aangesloten op www online bijv

en mijn huis kan je echt bijna niet inbreken

ps als ik dan foto of wav file in mn studio wil hebben die ik van internet heb gehaald dan gebruik ik een data stick.......

visa versa ook als ik een "compositie wil publiceren" dan loop ik ook even een stukje met mn data stick heen en weer.......niemand kan bij mn werk dus......valt bij mij totaal nix in te breken

[ Bericht 25% gewijzigd door meisjeonderbroekje op 09-05-2011 12:21:49 ]
dandyblue is mijn grote held en ik heb geen geld voor kaas vandaag....
pi_96540974
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:01 schreef Gates het volgende:
Ik heb thuis een laptop met erg veel foto's (> 15000 stuks). Ik moet er niet aan denken dat deze in handen van "anderen" valt. Ik wil daarom ook mijn laptop encrypten..... Ik ben wel een beetje huiverig om dit te doen. Kan iemand mij vertellen wat de voordelen maar vooral nadelen zijn van encryptie. Ik wil iig truecrypt gaan gebruiken. Dat mijn systeem trager kan worden vind ik niet zo belangrijk het gaat me meer om, de kans op corruptie van de bootrecord e.d., verlies van encryptiekey, eventueel decrypten,gevolgen voor applicaties
Alvast bedankt
Waarom lezen we nergens dat je ook een back-up hebt?
  maandag 9 mei 2011 @ 12:55:54 #8
343612 meisjeonderbroekje
ik snuffel graag aan slipjes
pi_96542414
ha je zegt dat het je niet uitmaakt als je labtob trager word?

weet je dat wel zeker?

nou ja ik heb ook een fotocollectie thuis.....

en soms voor mn werk moet ik opeens een foto hebben

ja en met een trage pc? als je dan door 90 000 fotos moet gaan zoeken dan zou ik helemaal draaierig worden dus.....
dandyblue is mijn grote held en ik heb geen geld voor kaas vandaag....
pi_96542484
Natuurlijk heb ik een backup. Het gaat me alleen dat ik het niet zo'n fijn idee vind als mijn laptop wordt meegenomen met al die foto's erop. Vandaar dat ik mijn laptop wil encrypten.
De backup staat op een draagbare hdd en wordt bewaard op een andere plaats dan in huis.

quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:15 schreef grindfreakje het volgende:

[..]

Waarom lezen we nergens dat je ook een back-up hebt?
pi_96543096
Ik heb ook goeie ervaringen met Truecrypt (op Mac OS X). Ik heb wel een keer een volume gehad wat corrupt leek (bij openen in Finder bleef de Finder beachballen). Dit werd veroorzaakt doordat ik een Truecrypt volume had gemount vanaf een externe schijf die toen z'n voeding verloor. Dit was uiteindelijk via een terminal op te lossen (wat '.' bestanden weggegooid). Verder nooit prestatieproblemen gehad ofzo, het lijkt dus een prima product. Ik heb overigens nooit met hidden volumes gewerkt (ben geen Robert M :')).
pi_96550489
De boel unencrypted backuppen en dan Truecrypt maar draaien......
Is de code makkelijk te achterhalen middels brute force technieken ?
pi_96552302
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:06 schreef Gates het volgende:
De boel unencrypted backuppen en dan Truecrypt maar draaien......
Is de code makkelijk te achterhalen middels brute force technieken ?
Doe eens gek en neem 256 Karakters voor je sleutel, dan moeten ze wel heel geinteresseerd zijn willen ze maandenlang vette bakken proberen er doorheen te komen.
  maandag 9 mei 2011 @ 17:32:33 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_96554768
Foto's hoor je sowieso niet op een laptop te bewaren.
Zeker als ze zo belangrijk zijn...
So we just called him Fred
  maandag 9 mei 2011 @ 19:48:48 #14
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_96561745
pc als backup met raid-5
  maandag 9 mei 2011 @ 19:49:47 #15
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_96561833
En bios password op je laptop.
pi_96561976
quote:
14s.gif Op maandag 9 mei 2011 19:48 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
pc als backup met raid-5
RAID is eigenlijk niet zo'n goede back-up, eerder een uptime-garantie.

Voor 5,88 euro in de maand heb je "back-up online" van KPN.
Ik gebruik het inmiddels 3 jaar en het werkt prima :)
Heb alles in huis ook dubbel opgeslagen maar bij diefstal, brand, blikseminslag, stroompieken, waterschade kan het alsnog weg zijn... Daarom een online back-up...

Het werkt overigens met een inlognaam, wachtwoord en een zelf bedachte encryptie-sleutel.
Al met al behoorlijk veilig. Moet je wel die sleutel goed bewaren (of onthouden).
  maandag 9 mei 2011 @ 19:53:41 #17
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_96562103
Als ie z'n laptop kwijt is, of heeft laten roven, zal ie het vast handig vinden als ie z'n foto's nog steeds 'overal' kan bekijken. Daarvoor diende eerste die laptop.
pi_96597884
quote:
14s.gif Op maandag 9 mei 2011 19:49 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
En bios password op je laptop.
Deze method is toch makkelijk te omzeilen middels een bios reset op het moederbord?
pi_96598651
Heb zelf mijn 2TB externe harde schijf volledig geëncrypteerd met truecrypt. Het duurde ongeveer 21 uur voor hij klaar was maar sindsdien geen enkele vertraging gehad, alles werkt nog net zo snel als normaal. Het was ook best simpel om te doen, gewoon alle vooropgestelde opties lekker laten zitten twee keer op next drukken en klaar.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 17:31:08 #20
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_96605821
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:39 schreef muhahaha het volgende:
Deze method is toch makkelijk te omzeilen middels een bios reset op het moederbord?
Of je haalt de schijf eruit en hangt die in een andere machine of een externe behuizing. Beveiliging van niks dus.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_96637524
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 17:31 schreef Catbert het volgende:

[..]

Of je haalt de schijf eruit en hangt die in een andere machine of een externe behuizing. Beveiliging van niks dus.
Ja of dat, bios ww houdt alleen de echte leeks tegen en daar heb je eigenlijk vrij weinig van te vrezen. Encryptie is de veiligste methode om je data te beveiligen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')