abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96533450
Ik snap het niet meer... ik kan zelf rekenen op een startsalaris van 2500 (als ik geluk heb) na mijn afstuderen master Elektrotechniek aan TU/Eindhoven, dit doe ik na mijn hbo-elektrotechniek dus het zal in totaal 7,5/8 jaar worden, terwijl mensen met hbo-Bedrijfseconomie, dat vele malen makkelijker is en een niveau lager en waar ook nog eens een overschot aan is, kunnen rekenen op 2700.

Dit slaat toch nergens op? :{
Is het verschil in andere Europese landen ook zo? Ik heb zelfs op hbo-niveau banen gehad waar ik de een na laagste werd betaald op de receptie na, is Nederland echt het land van zuipen en maar managen?

Ik vraag mij dan af waar ik als techneut wel goed kan verdienen. Ik ga in ieder geval de techniek niet in! Ik denk zelf in het bankwezen of strategy consultant, maar dat laatste is een beetje vaag begrip.

Men zegt dan wel dat het niet leuk is, maar techniek is dat ook niet! Ja je draagt iets bij aan de wereld, so what? Veel te veel overwerken voor veel te weinig geld, soms compleet op een doodlopend punt en "plezier" lost mijn hypotheek niet af...
  maandag 9 mei 2011 @ 01:21:31 #2
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_96533472
Is inderdaad raar, maar...

- Als ingenieur is de baangarantie veel hoger
- Als ingenieur kan je veel sneller groeien (ook qua salaris)
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_96533522
Best een nonargument, baangarantie hoger... als schoonmaker kan je ook overal werk vinden, plus mijn baangarantie is hoger en er is meer vraag, maar betalen ho maar :{w

Ingenieurs die hier 20 jaar werken bij mijn ex-bedrijf hadden na 20 jaar nog steeds een schamele 3200 per maand! Dat krijgen accountants na een jaar ervaring al... "maar je doet het wel voor het plezier" :r
  maandag 9 mei 2011 @ 01:42:29 #4
303938 pongping
Hahaha :-/
pi_96533743
Hou toch op man man jankbal.

Als je snel veel geld wil verdienen, dan ga je kontje verkopen achter het station of drugsdealen.

Waarom heb je sowieso voor deze studie gekozen? Je lijkt me meer zo'n wannabe gehaktbal in een C&A maatpak op hoog water met een stopdas met de knoop nog uit de winkel die ergens op tepelhoogte bungelt :r
pi_96533859
Vanwege:

http://beteronderwijsnederland.net/node/5411

Vandaar dat ik een carrière-switch zoek.
  maandag 9 mei 2011 @ 02:31:16 #6
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_96534186
Je overdrijft en doet paniekerig.
Lastig he, schoolverlaten?

bekijk het volgende onderzoek eens op je gemak:
http://www.seo.nl/uploads/media/2010-28_Studie_en_werk_2010.pdf

Dit hoort overigens bij de banenmonitor van weekblad Elsevier. Het artikel bij de studie zelf is iets lastiger te navigeren dan die in het blad natuurlijk, maar geeft je ruwweg soortgelijke informatie.

Let wel dat extreme startsalarissen het gemiddelde altijd hoger doen liggen dan dat het in realiteit gemiddeld voorkomt.
Het startsalaris van een masterstudent in de techniek staat op 2700, de hbo-er economie op 2300. In de praktijk vermoedelijk meer iets van 2400 en 2000 respectievelijk, maar dat gok ik zo op dit moment. Ik geloof ook dat het gemeten is na anderhalf jaar werkzaam te zijn geweest, wat dus ook betekent dat het geen absoluut 'startsalaris' moet voorstellen.

De slotsom is dat wat je ook doet in Nederland, je zit met 1 fte (fulltime equivalent) tussen de 2000- en 3000 euro als startsalaris. Uitzondering in negatieve zin is een opleiding in de kunst (zoveel dus ook voor al broodje aap verhalen van die 'vette subsidies', wat inkomen betreft), extreme uitzondering in positieve zin is tandarts / tandheelkunde.
Die "beginnen" blijkbaar op 6000. Hoe dat komt is mij niet bekend, de Elsevier schonk daar niet gek veel aandacht aan, dacht ik. Mogelijk hebben ze de enquete onder tandartsen met eigen praktijk gehouden of iets dergelijks. Zelfs chirurgen komen niet boven het maaiveld van 2-3 duizend uit.
pi_96537255
Als je als techneut net van de Universiteit af komt heb je meestal nog amper werkervaring en ben je amper inzetbaar voor het bedrijf. Het bedrijf moet het eerste jaar wss flink investeren in je voordat je wat begint op te leveren.

Iemand die een studie als economie gedaan heeft hoeft alleen maar met getallen te goochelen en hier en daar een beetje handigheid krijgen om het maximale uit de getallen te halen.

Daardoor begint een econoom aanvankelijk hoger maar stijgt minder snel, tenzij het echt een heel goede is en dan stroomt die eerder door richting management dan dat die nog lang met getallen blijft goochelen.

Als techneut stijg je sneller doordat je nadat je ingewerkt bent veel waard bent voor het bedrijf. Ken een aantal mensen die na het eerste jaar 500 euro p/m gestegen zijn in de technische sector.
pi_96537306
Je begint anders op een bovenmodaal salaris als techneut zijnde, en dan heb je nog niets laten zien. Ik zou dan ook wat minder gaan klagen als ik jou was.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2011 10:18:06 ]
pi_96537313
Mooi topic. Vanmiddag even lezen.
pi_96538026
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 01:24 schreef Gerecycleerd het volgende:

Ingenieurs die hier 20 jaar werken bij mijn ex-bedrijf hadden na 20 jaar nog steeds een schamele 3200 per maand! Dat krijgen accountants na een jaar ervaring al... "maar je doet het wel voor het plezier" :r
Ja het gras is altijd groener aan de overkant. Maar wil je je hele leven allen maar bras verhaaltjes gaan vertellen of mierenneuken over cijfertjes.

Trouwens 3200 per maand is nog altijd 41.472 per jaar (incl vakantie geld) Dat is nog altijd 30% boven modaal.
  maandag 9 mei 2011 @ 10:47:14 #11
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_96538126
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 01:24 schreef Gerecycleerd het volgende:
Best een nonargument, baangarantie hoger... als schoonmaker kan je ook overal werk vinden, plus mijn baangarantie is hoger en er is meer vraag, maar betalen ho maar :{w
Okee, maak er dan leuke-baangarantie van. Zelfs in het toppunt van de crisis kon je als techneut nog een beetje uitzoeken wat je leuk vond.

quote:
Ingenieurs die hier 20 jaar werken bij mijn ex-bedrijf hadden na 20 jaar nog steeds een schamele 3200 per maand!
Dat geloof ik niet, het is in ieder geval niet normaal.

Simpel, techneutenwerk is leuker :+ , daarom is "de branche" als geheel bereid om voor wat minder centen te werken.

Maar goed, ga maar lekker het bankwezen in hoor, jij liever dan ik :')
If you can't beat them, join them.
pi_96538443
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 01:42 schreef pongping het volgende:
Hou toch op man man jankbal.

Als je snel veel geld wil verdienen, dan ga je kontje verkopen achter het station of drugsdealen.

Waarom heb je sowieso voor deze studie gekozen? Je lijkt me meer zo'n wannabe gehaktbal in een C&A maatpak op hoog water met een stopdas met de knoop nog uit de winkel die ergens op tepelhoogte bungelt :r
Wat een geniale opmerking!
Ik weet niet of hij gepikt is maar als ik cabaretier was geweest was hij nu van mij!
pi_96547587
quote:
Ja het gras is altijd groener aan de overkant. Maar wil je je hele leven allen maar bras verhaaltjes gaan vertellen of mierenneuken over cijfertjes.

Trouwens 3200 per maand is nog altijd 41.472 per jaar (incl vakantie geld) Dat is nog altijd 30% boven modaal.
Het grote probleem is dat dat niet veel hoger ligt dan de salaris van eerste de beste communicatiedoos met zesjes. Veel te hard werken voor veel te weinig geld dus.

Research wordt altijd gezien als een kostenpost. Het moment dat je redelijk verdient is ook het moment dat je wordt weggereorganiseerd. Als ik dat 5 jaar geleden geweten had, was ik tandarts geworden.

Gelukkig ben ik een handige Beta. Hoe herken je een Beta? Dat is de man/vrouw met de hoogste opleiding in de buurt, en de oudste auto voor de deur. :r
pi_96547680
Als je als techneut wel wat meer wilt gaan verdienen moet je in de olie gaan werken.
  maandag 9 mei 2011 @ 15:59:04 #15
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_96550146
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 15:01 schreef Gerecycleerd het volgende:

[..]

Het grote probleem is dat dat niet veel hoger ligt dan de salaris van eerste de beste communicatiedoos met zesjes. Veel te hard werken voor veel te weinig geld dus.

Research wordt altijd gezien als een kostenpost. Het moment dat je redelijk verdient is ook het moment dat je wordt weggereorganiseerd. Als ik dat 5 jaar geleden geweten had, was ik tandarts geworden.

Gelukkig ben ik een handige Beta. Hoe herken je een Beta? Dat is de man/vrouw met de hoogste opleiding in de buurt, en de oudste auto voor de deur. :r
Trouw een communicatiedoos met zesjes en ga thuis op de bank xboxen en bier drinken ^O^

Opgelost, graag gedaan.
pi_96558295
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 01:53 schreef Gerecycleerd het volgende:
Vanwege:

http://beteronderwijsnederland.net/node/5411

Vandaar dat ik een carrière-switch zoek.
Voor de salarissen hoef je het inderdaad niet te doen, maar van erg moeilijk een baan kunnen vinden heb ik (TU natuurkunde) nog nooit iets gemerkt, zelfs 1 à 2 jaar geleden niet.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_96558825
Ga naar duitsland waar nog wel iets wordt gebouwd ;)
  maandag 9 mei 2011 @ 19:40:20 #18
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_96561156
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 18:50 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Voor de salarissen hoef je het inderdaad niet te doen, maar van erg moeilijk een baan kunnen vinden heb ik (TU natuurkunde) nog nooit iets gemerkt, zelfs 1 à 2 jaar geleden niet.
Hmm, ik lees de link uit de OP nu pas. Deprimerend hoor, ik kan me er in ieder geval absoluut niet vinden. Kan het misschien zijn dat het beta-tekort wat genuanceerder ligt? Als wtb'er of civieler kan je overal beginnen, maar als ik me bedenk wat een afgestudeerd natuurkundige kan gaan doen kom ik niet verder dan natuurkunde-docent.

Wat doen jullie eigenlijk? :P
pi_96564318
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 19:40 schreef 44pje het volgende:

[..]

Hmm, ik lees de link uit de OP nu pas. Deprimerend hoor, ik kan me er in ieder geval absoluut niet vinden. Kan het misschien zijn dat het beta-tekort wat genuanceerder ligt? Als wtb'er of civieler kan je overal beginnen, maar als ik me bedenk wat een afgestudeerd natuurkundige kan gaan doen kom ik niet verder dan natuurkunde-docent.

Er is inderdaad een overschot aan ICT-ers, namelijk de ongeschoolde hobbyist ICT-er. Bedrijven komen er langzamerhand achter dat dat soort klapmongolen meer kwaad dan goed doen en daarom wordt er tegenwoordig steeds vaker gevraagd naar een bepaalde mate van werkervaring en een opleiding in het vakgebied.

Het zou me dus niets verwonderen dat het hetzelfde is in de andere vakgebieden. Er is zogenaamd een overschot, maar dat overschot is het ongekwalificeerde personeel. De mensen die nooit iets hebben ondernomen om hun kennis bij te spijkeren of een diploma te halen in het vakgebied en zo nu bedroevend ver achter lopen dat er waarschijnlijk geen enkele mogelijkheid meer is om nog bij te trekken en weer in het midden te komen wat betreft kennis, laat staan aan de top.
pi_96570652
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 19:40 schreef 44pje het volgende:

[..]

Ik ben een beetje verdwaald, richting de infra. Maar de meeste natuurkundigen komen uiteindelijk bij ASML, Philips, Shell, Océ en dat soort bedrijven terecht.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_96572936
Relatief ZEER slecht betaald en gewaardeerd, zeker als je naar de zwaarte van de studie kijkt.

Elektrotechniek is een Waardeloze studie. Dagelijks spijt van de keuze.
  maandag 9 mei 2011 @ 23:26:53 #22
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_96577790
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 20:22 schreef Daeron het volgende:

[..]

Er is inderdaad een overschot aan ICT-ers, namelijk de ongeschoolde hobbyist ICT-er. Bedrijven komen er langzamerhand achter dat dat soort klapmongolen meer kwaad dan goed doen en daarom wordt er tegenwoordig steeds vaker gevraagd naar een bepaalde mate van werkervaring en een opleiding in het vakgebied.

Het zou me dus niets verwonderen dat het hetzelfde is in de andere vakgebieden. Er is zogenaamd een overschot, maar dat overschot is het ongekwalificeerde personeel. De mensen die nooit iets hebben ondernomen om hun kennis bij te spijkeren of een diploma te halen in het vakgebied en zo nu bedroevend ver achter lopen dat er waarschijnlijk geen enkele mogelijkheid meer is om nog bij te trekken en weer in het midden te komen wat betreft kennis, laat staan aan de top.
Ik denk dat ict een verhaal apart is, ik ken niet zoveel ongeschoolde hobbyist natuurkundigen.

quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 21:47 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik ben een beetje verdwaald, richting de infra. Maar de meeste natuurkundigen komen uiteindelijk bij ASML, Philips, Shell, Océ en dat soort bedrijven terecht.
Hmm, dan snap ik het niet meer. Als de meeste natuurkundigen bij dit soort bedrijven terecht komen, waarom zit het gemiddelde startsalaris van een natuurkundige dan onder de 1700? (zie eerder genoemde link). Shell: "Gefeliciteerd, je bent aangenomen. Ik had echter niet gezien dat je natuurkunde gestudeerd hebt, dus het eerder genoemde salaris gaat nog door de helft."
pi_96587918
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:26 schreef 44pje het volgende:

[..]

Ik denk dat ict een verhaal apart is, ik ken niet zoveel ongeschoolde hobbyist natuurkundigen.
Ik doelde erop dat er mogelijk dus een hoop natuurkundigen zijn die zich nooit hebben laten bijscholen en daarom dus hopeloos achter lopen.
pi_96588316
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:26 schreef 44pje het volgende:

Hmm, dan snap ik het niet meer. Als de meeste natuurkundigen bij dit soort bedrijven terecht komen, waarom zit het gemiddelde startsalaris van een natuurkundige dan onder de 1700? (zie eerder genoemde link). Shell: "Gefeliciteerd, je bent aangenomen. Ik had echter niet gezien dat je natuurkunde gestudeerd hebt, dus het eerder genoemde salaris gaat nog door de helft."
Ik ben lui geweest en heb de link niet doorgelezen, maar zou het niet zo kunnen zijn dat realtief gezien veel natuurkundigen ook nog gaan promoveren en hiermee het gemiddelde nogal lager laten uitkomen.
pi_96589247
Als je als techneut veel wilt verdienen moet je naar shell gaan en zeggen, ik ben keigoed in mijn vakgebied en wil dolgraag 80 uur per week in de jungle van nigeria tussen de olie leidingen elektrische installaties aanleggen/repareren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')