abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 mei 2011 @ 18:11:56 #1
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_96511224
Meer mensen zullen er wel last van hebben: een balkon op het zuiden/zuidwesten. Met dit weer is dat geen pretje, en al helemaal niet als het balkon open is.

Nou wil ik gewoon buiten kunnen zitten zonder weg te branden, dus moet er schaduw komen. Muurzonwering kan niet omdat er niets aan de houten gevel bevestigd mag worden, dus zal het een parasol moeten worden. Maar wat voor parasol kan je nou het beste op een (open) balkon plaatsen?

Mij lijkt zo'n parasol wel wat omdat ik hem dan ook echt op de zon kan richten, maar vangt dat niet te veel wind op 3 hoog?

Heb ook al zitten denken aan een tarp, maar die moet je natuurlijk ook ergens aan bevestigen.

De zithoek waar de parasol schaduw aan moet geven is ongeveer 4 meter breed en 1,5 meter diep dus een strandparasol is een beetje te klein.

Wie kan me helpen? Welk type parasol is geschikt voor balkons? Tips en ervaringen zijn natuurlijk welkom :s)
  Moderator zondag 8 mei 2011 @ 18:20:07 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zondag 8 mei 2011 @ 18:21:06 #3
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_96511554
Kan niet, ik mag niets aan de houten gevel bevestigen..
  Boks-Chick zondag 8 mei 2011 @ 18:55:09 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_96512947
Oeh ik volg, want ik heb hetzelfde probleem :P
lolwut
pi_96523985
Herkenbaar!!

Uitgangspunt: Boren in muren en balkon niet toegestaan. Parason moest daarom worden geklemd of zoiets.

De constructie bij ons was daarom:
- houten balk met uitlaatklemmen aan railing
- voet van parasol aan houten balk bevestigd

Met daarin een rechthoekige parasol, zoiets als, eentje van 66 euro van de leen bakker (mochtie kapot waaien, dan was er geen man overboord), schat 2.5 bij 3.5 meter:

En tegen de ergste wind ('t kan nogal waaien op de 4de/bovenste verdieping): vanaf nét onder het knikscharniet in de parasol twee scheerlijnen (van die tentendingen) naar de hoeken van het balkon (met carabiners makkelijk aan de railing te haken). Nét onder het scharnier zodat je de plu al dan niet kunt kantelen en draaien tegen de verplaatsende zon, zonder steeds die scheerlijnen opnieuw te hoeven af te stellen.

Ik denk dat de uitlaatklemmen het duurste van alles waren....
  zondag 8 mei 2011 @ 23:42:50 #6
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_96530608
Toen wij nog geen zonnescherm hadden hebben we gewoon een PVC buis aan de railing gemonteerd en daar staken we de parasol in. Wij wonen op de 8e etage en dat ging prima. We bonden hem nog wel vast met een touwtje zodat hij niet kon draaien. Neem inderdaad wel een parasol die je kunt knikken, zoals je zelf al aangeeft.
Er bestaan trouwens ook speciale klemmen klik
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  maandag 9 mei 2011 @ 07:30:41 #7
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_96534752
Blue-eyes, ging daar ook een normale parasol in of een extra lichte?

Winterapfel heb je een foto? Ik ben benieuwd hoe jouw scheerlijnen zitten/zaten.

Ons balkonhek ziet er zo uit:

Zo'n klem ziet er mooi uit, helaas zal dat bij ons dus niet passen ;( Dat zou wel de meest ideale oplossing geweest zijn.
pi_96559409
Als de glasplaat niet aan de vertikale metalen onderdelen vastzit (m.a.w. als er speling is tussen het glas en de vertikale metalen staanders), zou ik een metalen buis (waar de parason in kan staan) vastklemmen op zo'n metalen vertikale stok met 4 (grote) slangenklemmen!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 9 mei 2011 @ 19:14:42 #9
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_96559572
ik heb ook een vierkante parasol, deze

met tie-wrap hebben we de onderpoot vast gemaakt aan de railing van het balkon. en als ik de parasol ga gebruiken even de zak die de onderpoot afdekt weg, en ding erin.
erg fijn dat hij vierkant is, omdat hij dan makkelijk langs de raamkant van t balkon past
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 10 mei 2011 @ 09:42:24 #10
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_96586002
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 19:12 schreef winterapfel het volgende:
Als de glasplaat niet aan de vertikale metalen onderdelen vastzit (m.a.w. als er speling is tussen het glas en de vertikale metalen staanders), zou ik een metalen buis (waar de parason in kan staan) vastklemmen op zo'n metalen vertikale stok met 4 (grote) slangenklemmen!
Er zit aan beide zijden een halve cm ruimte tussen het glas en het hek zegmaar dus we kunnen daar inderdaad een houder maken.

Ik denk dat het deze parasol gaat worden, die is 150x200cm.

Maar ik moet even kijken of de 200x200 versie ook past. Denk het eigenlijk wel omdat hij dan gewoon vierkant is, maar hij steekt dan wel 1 meter uit. Kan ik dan toch beter voor de kleine gaan?

Ik ga nog even kijken of ik een goedkopere kan vinden die ook in de smaak valt.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:01:16 #11
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_96601227
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 07:30 schreef Sulley02 het volgende:
Blue-eyes, ging daar ook een normale parasol in of een extra lichte?

Wij hadden er inderdaad een normale parasol in staan. Wel altijd geknikt zoals je foto uit de openingspost.

Je zou ook nog kunnen kijken of een vrijstaand zonnescherm geschikt is. En dan het scherm maar aan een kant uitdraaien?

Stervensduur, maar misschien 2e hands kopen zoiets..
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:02:47 #12
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_96601299
sorry dubbel
  woensdag 11 mei 2011 @ 11:03:56 #13
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_96640505
Leuk idee zo'n zonnescherm aan twee kanten, lijkt me voor op een groot terras erg mooi. Voor ons gaat het niet werken, want als wij zo'n scherm willen moet hij ook nog eens voldoen aan de kleur rood :(. Erg leuk als een architect bepaalt dat het niet anders mag i.v.m het beeld wat anders verandert. Van een parasol wordt een minder groot probleem gemaakt dus mikken we eigenlijk echt op een parasol.

We gaan nu een buis aan de railing monteren waar we de parasol in gaan zetten. Het viel me op dat niet alleen in dit topic dat als oplossing werd geopperd, maar ook dat meerdere mensen in het gebouw het op die manier hebben opgelost. Blijkbaar voor deze appartementen de meest praktische oplossing.
  woensdag 11 mei 2011 @ 12:10:34 #14
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_96643342
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 11:03 schreef Sulley02 het volgende:
Voor ons gaat het niet werken, want als wij zo'n scherm willen moet hij ook nog eens voldoen aan de kleur rood :(. Erg leuk als een architect bepaalt dat het niet anders mag i.v.m het beeld wat anders verandert.
Off topic; ik heb vaker gehoord van dit soort "eisen", maar wat dwingt je eigenlijk om je eraan te houden? Komt de architect boos aanbellen als je je er niet aan houdt? Krijg je een boete? Wordt met terugwerkende kracht de koop ontbonden? Wie heeft er eigenlijk een belang (VvE??) ?

Oh, en on topic: wij hadden op ons appartementje een kleine, lichte, knikbare, hema-parasol met ty-wraps aan de railing vast gezet. Werkte wel prima (maar bij een windvlaag wou de parasol nog wel eens draaien)!
pi_96649658
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 07:30 schreef Sulley02 het volgende:
jouw scheerlijnen zitten/zaten.

Ons balkonhek ziet er zo uit:

Als je zo een balkon hebt dan is er plaats genoeg voor een grote parasol. :Y wel uitkijken voor de harde wind natuurlijk })
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:21:10 #16
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_96670078
quote:
5s.gif Op woensdag 11 mei 2011 12:10 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Off topic; ik heb vaker gehoord van dit soort "eisen", maar wat dwingt je eigenlijk om je eraan te houden? Komt de architect boos aanbellen als je je er niet aan houdt? Krijg je een boete? Wordt met terugwerkende kracht de koop ontbonden? Wie heeft er eigenlijk een belang (VvE??) ?

Oh, en on topic: wij hadden op ons appartementje een kleine, lichte, knikbare, hema-parasol met ty-wraps aan de railing vast gezet. Werkte wel prima (maar bij een windvlaag wou de parasol nog wel eens draaien)!
Was het maar koop.. maar helaas, het is huur. Voor "grote en ingrijpende" zaken, waaronder dus de zonwering, moeten we eerst toestemming vragen. Toestemming krijgen we alleen als we aan de eisen voldoen, waaronder dus de kleur. Dit is ons ook verteld toen we het contract tekenden en daar zijn we dan ook akkoord mee gegaan :) . Ik snap het ook wel hoor, ik zou het zelf als woningcorporatie ook doen.

Een parasol op het balkon is overduidelijk niet aan de gevel gemonteerd, maar van een vrijstaande zonwering is dat niet zo 1, 2, 3 te zien. Dan mag je eerst weer gaan bewijzen dat je niet fout zit en dan ben je al snel 3 brieven verder.

En dat over de parasol klinkt goed. Zaterdag maar eens shoppen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')