ja, want jij kan hem niet missen. maar hij jullie wel, anders was hij niet gegaan. is dat dan slecht of verkeerd om hem proberen om te praten? nee.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:35 schreef Samzz het volgende:
Alle redenen om iemand te stoppen komen voort uit liefde. Iemand niet kunnen missen. Als het familie/vrienden betreft, tenminste.
Maar blijkbaar is dat egoïstisch.
Wat praat ik allemaal goed dan? Ik praat alleen iemand proberen te redden goed.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:37 schreef IceBeach het volgende:
[..]
Je gebruikt liefde om alles maar goed te praten. Ik probeer het alleen even in een ander daglicht te zetten.
Nou dan? Laat mij dan lekker proberen diegene om te praten. Er is altijd kans dat hij/zij de waarde van het leven wél inziet. En ja, ik ken ze.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:39 schreef Under_Score het volgende:
mijn reactie op een van de laatste posts.
[..]
ja, want jij kan hem niet missen. maar hij jullie wel, anders was hij niet gegaan. is dat dan slecht of verkeerd om hem proberen om te praten? nee.
Ik denk dat er maar weinig mensen zullen zijn die beamen dat iedereen verplicht is toeschouwer te zijn doordat de ander nalatig is. Daarnaast is dit topic geplaatst waarbij mensen terugkijken op een geslaagde zelfmoordpoging en hierbij de stelling werd gebracht dat een zelfmoord(poging) egoïstisch was en hierdoor de kijk op persoon zeer negatief zou moeten beïnvloeden. Hierdoor kwam je post niet helemaal logisch over.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:36 schreef Samzz het volgende:
[..]
Als het zo logisch is wat ik post, waarom snap je het dan niet? En ik doe niet alsof het opzienbarend is, ik geef juist aan dat het logisch is dat je iemand wilt stoppen.
Volgens mij loopt iemand weerhouden van een zelfmoord poging er ook steeds doorheen. Dat zou egoïstisch zijn. Maar ik kan het ook mis hebben.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:41 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zullen zijn die beamen dat iedereen verplicht is toeschouwer te zijn omdat de ander nalatig is. Daarnaast is dit topic geplaatst waarbij mensen terugkijken op een geslaagde zelfmoordpoging en hierbij de stelling werd gebracht dat een zelfmoord(poging) egoïstisch was en hierdoor de kijk op persoon zeer negatief zou moeten beïnvloeden. Hierdoor kwam je post niet helemaal logisch over.
Een ander het recht niet gunnen om niet meer te willen leven is net zo goed egocentrisch.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:37 schreef IceBeach het volgende:
Vragen die mensen de rest van hun leven kunnen achtervolgen. Je verlost jezelf maar brengt anderen in de shit, daarom vind ik zelfmoord heel egocentrisch.
Je wil iemand redden die niet gered wil/kan worden. Als een goede vriend van mij zelfmoord zou willen plegen, zou ik het proberen te begrijpen en als ik weet dat het niet zo maar een impulsieve daad is, dan zou ik hem niet gaan dwingen om maar te moeten leven. Het is dan zijn keuze en dat heb ik te respecteren.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:39 schreef Samzz het volgende:
Wat praat ik allemaal goed dan? Ik praat alleen iemand proberen te redden goed.
Is dat echt iets walgelijks? Zou jij ja en amen zeggen als je beste vriend je verteld dat ie zelfmoord gaat plegen? Zou jij erbij gaan staan en ernaar kijken?
Maar ik zeg toch ook nergens dat ik iemand wil dwingen? Je legt me nu allemaal woorden in de mond die ik nooit heb gepost.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:45 schreef IceBeach het volgende:
[..]
Je wil iemand redden die niet gered wil/kan worden. Als een goede vriend van mij zelfmoord zou willen plegen, zou ik het proberen te begrijpen en als ik weet dat het niet zo maar een impulsieve daad is, dan zou ik hem niet gaan dwingen om maar te moeten leven. Het is dan zijn keuze en dat heb ik te respecteren.
Als je partner je wil verlaten dan moet je dat uiteindelijk ook accepteren, hoeveel je om hem/haar geeft. Je kan iemand niet dwingen.
Ik snap wel dat je graag iemand wil redden, maar ik kan me genoeg situaties indenken dat dat gewoon niet (meer) kan.
Je kan zomaar gelijk hebben, heb het echter zelf nog niet zo gezien.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:43 schreef Samzz het volgende:
[..]
Volgens mij loopt iemand weerhouden van een zelfmoord poging er ook steeds doorheen. Dat zou egoïstisch zijn. Maar ik kan het ook mis hebben.
Juh, over dat onderdeel heb ik ook mee gediscussieerd.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:47 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Je kan zomaar gelijk hebben, heb het echter zelf nog niet zo gezien.
Ik denk op dit moment dat jij het topic selectief hebt gelezen. Er werd gezegd dat zelfmoord egoïstisch zou zijn omdat problemen opgelost kunnen worden en diegene die zelfmoord pleegt zich er wel heel makkelijk vanaf maakt.
meestal is het tijdelijke uitstel. je kan je meerdere keren laten ompraten maar iemand dat het echt wilt doet het toch.in begin praat je erover en nadien hou je het voor jezelf omdat iedereen je toch gek verklaard omdat je met zo'n gedachten rondloopt.dan lijkt het alsof iedereen denkt dat het goed met je gaat maar je laat het tegendeel niet merken.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:41 schreef LXIV het volgende:
Ik zou graag eens de visie van de zelfmoordenaars zelf hierover horen.
Sorry daarvoor.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:46 schreef Samzz het volgende:
Je legt me nu allemaal woorden in de mond die ik nooit heb gepost.
of erger nog, prop er wat pillen in en voila, genezen.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:52 schreef Lastpost het volgende:
Ik vind het sowieso niet egocentrisch, als je zo diep zit dat je gewoon dag in, dag uit dusdanig weinig plezier in het leven hebt dat je liever dood bent kun je zo iemand toch moeilijk 'verplichten' om maar te blijven leven omdat ie ook nog familie en vrienden heeft die het er moeilijk mee zullen hebben.
Velen kijken naar dergelijke situaties alsof die personen met een psycholoog, een gesprek met een goede vriend of wat intensiever contact wel weer de lol inzien van het leven, maar zo simpel ligt het niet.
Zo simpel denken velen ook al bij depressiviteit, ach ga gewoon leuke dingen doen, maak je geen druk en geniet en hoppa de klachten zijn weg.
Ik ook niet m.b.t dit onderwerp, iets te dicht bij huis zullen we maar zeggen.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:56 schreef Under_Score het volgende:
[..]
maar dat is dus wat ik probeer te zeggen, ik ben alleen niet zo goed met woorden.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:52 schreef Lastpost het volgende:
Maar als je jarenlang depressief bent, gewoon niet kunt genieten van het leven en alles je tegenstaat, dan vind ik het absoluut niet egoïstisch om er uiteindelijk uit te stappen.
Ik ben het in zekere zin met je eens. Maar waarom is een persoon die probeert iemand tegen te houden meteen de egoïst? Is het niet logisch dat je iemands leven probeert te redden?quote:Op zaterdag 7 mei 2011 23:01 schreef Techno het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
En ook al zou je niet jarenlang depressief zijn geweest, het recht op zelfbeschikking is een groot goed. Misschien wel het grootste goed dat de mens kent. Erg egocentrisch dus om anderen dat grondrecht te willen misgunnen.
Ik zou de ander wel proberen te overtuigen om het vooral níet te doen. Maar goed, dat neemt niet weg dat ik het een onvervreemdbaar recht voor iedereen vind om op zijn eigen manier ten gronde te gaan.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 23:04 schreef Samzz het volgende:
Ik ben het in zekere zin met je eens. Maar waarom is een persoon die probeert iemand tegen te houden meteen de egoïst? Is het niet logisch dat je iemands leven probeert te redden?
Oh, maar dat vind ik ookquote:Op zaterdag 7 mei 2011 23:07 schreef Techno het volgende:
[..]
Ik zou de ander wel proberen te overtuigen om het vooral níet te doen. Maar goed, dat neemt niet weg dat ik het een onvervreemdbaar recht voor iedereen vind om op zijn eigen manier ten gronde te gaan.
Dat dacht ik al ja.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 23:09 schreef Samzz het volgende:
Oh, maar dat vind ik ook
Maar sommigen doen het hier overkomen alsof het een schande is dat je iemand probeert te overtuigen het niet te doen.
Die zijn er ook ja. En dat is ook niet juist.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 23:12 schreef Techno het volgende:
[..]
Dat dacht ik al ja.
Aan de andere kant zijn er hier ook genoeg die doen overkomen dat alleen de zelfmoordenaar per definitie degene is die egocentrisch bezig is. Alleen maar omdat zij dan in hun gevoel of wat dan ook worden gekrenkt.
Dat vind trouwens ook niet egoïstisch maar getuigd gewoon van liefde voor diegene en dat zou ik uiteindelijk ook doen mocht een naasten van mij met een dergelijke mededeling komen.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 23:04 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik ben het in zekere zin met je eens. Maar waarom is een persoon die probeert iemand tegen te houden meteen de egoïst? Is het niet logisch dat je iemands leven probeert te redden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |