was dit een reactie op mijn vragen? Anders vraag ik me af wat je anders voor ideeën had.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:13 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik ben bang dat ik haar daarmee nog meer in de problemen help...
Jaquote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:19 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
was dit een reactie op mijn vragen?
Ik weet het niet... ben een beetje in de war door het verhaal.quote:Anders vraag ik me af wat je anders voor ideeën had.
Ja het probleem is dat ik nu niet kan inschatten hoe goed jij kan inschatten wat daar aan de hand is.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:21 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ja
[..]
Ik weet het niet... ben een beetje in de war door het verhaal.
Als ik wist dat aangifte doen zonder nadelen zat dan deed ik het direct...
quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:21 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ja
[..]
Ik weet het niet... ben een beetje in de war door het verhaal.
Als ik wist dat aangifte doen zonder nadelen zat dan deed ik het direct...
Van aangifte gaat het helemaal uit de hand lopen.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:09 schreef leeell het volgende:
aangifte, dit soort dingen escaleren alleen maar verder.
ligt beetje aan kwestie van geluk ook .....wie je zaak aanneemt...of politie het druk heeft op dat moment...enz enz.... politie zal dader mischien afschikken en ook riag kan igeschakeld worden eventueelquote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:29 schreef Specularium het volgende:
[..]
Van aangifte gaat het helemaal uit de hand lopen.
Face it, je kan niks doen. Politie in feite ook niet totdat haar echt iets wordt aangedaan.
tja 1x gebeurd zo te horen. Als het van beide kanten dan hoog opliep zoals ze dat dus zelf aangeeft... Kan je en moet je er niks aan doen. Shit happens...quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:41 schreef Neo-Mullen het volgende:
Zojuist opnieuw met haar gepraat op msn... heb haar verteld hoe erg ik de situatie vindt en dat ze echt iets moet ondernemen. Ze zei dat ik wel gelijk had en zij en haar vriend hadden ook de afspraak dat als het nog eens zou gebeuren, dat ze iig tijdelijk uit elkaar zouden gaan.
Ik heb haar toen nogmaals benadrukt sterk te wezen en die afspraak na te komen als dat inderdaad gebeurt.
Nee, zie OP. Het is vaker gebeurt en nu lijkt de maat vol.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:44 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
tja 1x gebeurd zo te horen. Als het van beide kanten dan hoog opliep zoals ze dat dus zelf aangeeft... Kan je en moet je er niks aan doen. Shit happens...
In het allerergste geval wel.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:45 schreef meisjeonderbroekje het volgende:
ja ze kan ook onderduiken bij je?
Ik denk eerder het eerste.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Nee, zie OP. Het is vaker gebeurt en nu lijkt de maat vol.
Geen idee of ze dit zegt om mij gerust te stellen of dat ze het ook echt zo gaat doen.
Ik hoop het laatste...
Punt is, dat wat jij zegt niet gaat helpen. Dit soort mensen kunnen alleen zichzelf helpen.quote:Op maandag 9 mei 2011 08:42 schreef Grijsmuisje het volgende:
Lekker dan, al dat advies van mensen die zeggen bemoei je met je eigen zaken. Ondertussen zitten zij in n relatie die helemaal de verkeerde kant op gaat.
Dit soort relaties wordt meestal zonder hulp niet beter.
Bel steunpunt huiselijk geweld en vraag wat je kan doen. Er mag best iemand langs voor n grsprekje.
Ja, daar wordt ze kwaad om (hij ook) misschien zo kwaad dat ze je nooit meer wil zien.
Maar dan heb jij gedaan wat je kon om haar te helpen en uiteindelijk zal ze dat waarderen.
daar heb je gelijk in, maar soms kun je ze wel helpen zichzelf te helpen.quote:Op maandag 9 mei 2011 08:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Punt is, dat wat jij zegt niet gaat helpen. Dit soort mensen kunnen alleen zichzelf helpen.
ja, want als er van beide kanten klappen vallen is t geen mishandeling.quote:Op maandag 9 mei 2011 08:48 schreef Taurus het volgende:
Ze zegt toch dat het van beide kanten komt? Meisjes kunnen ook blauwe plekken (of krassen) veroorzaken hoor. Blijkbaar kunnen ze beiden hun handjes niet thuishouden als ze ruzie hebben. En ze zijn zelf ook nog eens zo slim om te bedenken dat, mocht dit nog een keer gebeuren, ze uit elkaar gaan.
Een private crisis, lijkt me. Voor hen, niet voor jou.
Ik vind het altijd riskant als anderen daar keiharde oordelen over gaan vellen. Hoe lastig het ook is, het is vooral belangrijk dat de personen zélf het als een probleem beschouwen. Als je samen ruzie maakt met geweld en er is geen sprake van angst of dreiging, slechts met de constatering (bij henzelf al!) dat dit zo niet langer kan, dan zie ik geen enkele reden als buitenstaander hier allerlei alarmbellen te doen rinkelen.quote:Op maandag 9 mei 2011 08:54 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
ja, want als er van beide kanten klappen vallen is t geen mishandeling.
Ik vel totaal geen oordeel over wie hier fout is. Zij hebben een probleem, allebei. Aangifte gaat te ver maar een gesprek kan geen kwaad, voor geen van beiden.quote:Op maandag 9 mei 2011 08:57 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik vind het altijd riskant als anderen daar keiharde oordelen over gaan vellen. Hoe lastig het ook is, het is vooral belangrijk dat de personen zélf het als een probleem beschouwen. Als je samen ruzie maakt met geweld en er is geen sprake van angst of dreiging, slechts met de constatering (bij henzelf al!) dat dit zo niet langer kan, dan zie ik geen enkele reden als buitenstaander hier allerlei alarmbellen te doen rinkelen.
Moeilijk die balans op te maken tussen 'escaleert dit?' (d.w.z.: slaat hij haar dood?) of 'het blijft hierbij, redelijk onschuldig', maar het gaat in de eerste plaats om henzelf. Sowieso horen wij veel te weinig details om hier de paniekzaaier uit te hangen vind ik (doe aangifte etc.).
Hoe dan ook, ik zou het eerst met hen beiden overleggen in plaats van achter hun rug om instanties in te schakelen. Als beide partijen erkennen dat ze te ver gaan tijdens ruzies en de eerstvolgende keer besluiten tijdelijk uit elkaar te gaan lijkt me dat al een prima oplossing, en bovendien vind ik dat ik me nu al op privé-terrein begeef met mijn oordeel (slaan in een relatie is niet goed te praten, dit is een prima oplossing, allemaal meningen/oordelen).quote:Op maandag 9 mei 2011 11:18 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
Ik vel totaal geen oordeel over wie hier fout is. Zij hebben een probleem, allebei. Aangifte gaat te ver maar een gesprek kan geen kwaad, voor geen van beiden.
En ik heb het niet over doodslaan, slaan in n relatie is niet goed te praten, van geen van beiden.
Vaak worden die dingen ook gebagatelliseerd: maar t gebeurt niet vaak, maar we slaan niet hard, er zijn geen blauwe ogen, we doen het allebei, dat doet er niet toe.
Ik denk dat jij er te gemakkelijk over denkt.
Serieus?quote:Op maandag 9 mei 2011 12:43 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wie heeft trouwens verzonnen dat geweld in een relatie 'niet normaal' is? Ook zoiets. Als beide partijen weten van elkaar dat ze zo met elkaar om gaan, en dat zelf als problematisch beschouwen maar geen hulp van buiten nodig hebben dan heeft een ander daar toch weinig over te zeggen, lijkt me? Het lijkt me geen kwaad kunnen de optie bij het koppel te opperen, maar zelf nu al iemand in schakelen vind ik overtrokken.
Oké, maar waar trek je dan de grens? Het geldt alleen als beiden losse handjes hebben? Als de man slaat, mag de vrouw terugslaan, en vice versa? Is het nog steeds oké als de man slaat en de vrouw vervolgens een mes trekt?quote:Op maandag 9 mei 2011 13:15 schreef Transport_Ink het volgende:
Ja, serieus
Je moest eens weten hoeveel prima huwelijken er bestaan waarin soms een escalatie plaatsvindt.
Die eeuwige nederlandse mietjescultuur van "geweld is altijd fout". Bullshit.
Geweld is zeer onwenselijk, maar het komt soms voor. Zolang er geen structureel probleem is waarbij er feitelijk 1 partij constant in die welbekende hoek zit, hoeft er niet zoveel aan de hand te zijn.
Omdat je het simpelweg niet weet, ga je dus ook niet als een of andere wannabe eerzaam burger allerhande instanties inschakelen, en al helemaal niet doen alsof jij de vrouw in kwestie wel even komt redden. God weet wat haar aandeel in het verhaal is?
Maarja, allemaal koene ridders hier op fok.
Ik zeg niet dat TS de andere kant op moet kijken, ik zeg: ga eerst met hen in gesprek. Wie weet maakt hij er een drama van. Hij kan netjes z'n zorgen uiten tegen beide personen, en kijken wat daaruit voortkomt. Het meisje doet er lacherig over, gaan wij bepalen dat dat in werkelijkheid niet zo is en dat dat naief is. Dat is toch raar? "Ik weet hoe je je in werkelijkheid voelt"-opmerkingen, brrr. "Slachtoffers praten altijd zo", nog erger.quote:Op maandag 9 mei 2011 13:04 schreef Grijsmuisje het volgende:
En ondertussen klagen dat de maatschappij te individualistisch is. Dit is typisch n voorbeeld waarbij je niet je ogen dicht moet doen.
Slaan is nooit goed. Punt.
En in de meeste gevallen worden dit soort afspraken gemaakt (uit elkaar gaan als t nog 1 keer gebeurt) en niet nagekomen.
Iemand die mishandeld wordt heeft er gemiddeld 7 of 8 keer voor nodig om ook echt te gaan. Dat zijn de cijfers die ik te horen kreeg bij steunpunt huiselijk geweld.
Dat zegt toch niemand? Zijn blauwe plekken een voorbode van een mes?quote:Op maandag 9 mei 2011 13:31 schreef Dauntl3ss het volgende:
[..]
Oké, maar waar trek je dan de grens? Het geldt alleen als beiden losse handjes hebben? Als de man slaat, mag de vrouw terugslaan, en vice versa? Is het nog steeds oké als de man slaat en de vrouw vervolgens een mes trekt?
Dat zegt toch ook niemand? Waarom maak je het erger? Daar ligt dus de grens, dan heb je ook een reden: kinderen zien geweld, hup, kinderbescherming. Hoor je mij niet over.quote:En als er kinderen in het spel zijn, die zien dat ma en/of pa wordt afgetuigd en met blauwe plekken loopt? Moet kunnen, pa en ma vechten het letterlijk en figuurlijk zelf wel uit? Om het nog maar niet te hebben over de gevolgen op lange termijn.
Weer een veel ergere zaak erbij betrekken. Mensen stempels op duwen (jij eindigt net zo als Sietske H., de volgende keer trek je een mes, als jullie kinderen hebben doen jullie dit nog steeds) is minstens net zo stom als de andere kant op kijken.quote:Daarbij, Sietske H. zag ook niet echt het probleem van de moord op haar baby's, net zoals vele anderen die bijvoorbeeld TBS genieten het punt niet zien van wat zij hebben gedaan.
Het feit dat mensen er zelf geen probleem in zien, maakt niet dat het 'oké' is of onder 'eigen vrijheid' valt.
Nee, was een serieuze vraag, was benieuwd of je het dan nog steeds hun eigen feestje vindt.quote:Op maandag 9 mei 2011 13:36 schreef Taurus het volgende:
Dat zegt toch niemand? Zijn blauwe plekken een voorbode van een mes?
Wederom een serieuze vraag. Ergens vind ik het raar dat je daar over valt, want als jij propageert dat een beetje geweld geen kwaad kan, zou het ook niet erg moeten zijn dat kinderen daarmee geconfronteerd zouden worden.quote:Dat zegt toch ook niemand? Waarom maak je het erger? Daar ligt dus de grens, dan heb je ook een reden: kinderen zien geweld, hup, kinderbescherming. Hoor je mij niet over.
Gaat niet om de concrete vergelijking met Sietske, maar meer dat het niet doorslaggevend is of mensen zelf het probleem zien of niet. Als dat namelijk het vereiste is, dat mensen per se de fout zien in wat ze doen voordat het een officieel probleem is, kunnen alle wetboeken wel het raam uit.quote:Weer een veel ergere zaak erbij betrekken. Mensen stempels op duwen (jij eindigt net zo als Sietske H., de volgende keer trek je een mes, als jullie kinderen hebben doen jullie dit nog steeds) is minstens net zo stom als de andere kant op kijken.
Maar jij bent niet de opmaat van zaken in dit leven, snap je?quote:Op maandag 9 mei 2011 15:08 schreef Niccolo_Machiavelli het volgende:
Ik zal helaas niet on-topic erop ingaan aangezien ik niet weet wat je zou moeten doen, en dus ook geen advies ga geven.
Wel ben ik verbijsterd over hoe er door sommige gedacht word over geweld. ( en dan met name in een relatie )
Even voor de duidelijkheid, ik zou NOOIT enig vorm van geweld accepteren. Niet van haar noch van mezelf. Hoe moet dat later met eventueel kinderen?
Niets geen 'koene ridder'... ik bedoel serieus zeg, je gebruikt toch geen geweld tegen je geliefde? Ik heb ook wel eens een meningsverschil gehad, of verhitte discussie ( die je ook als ruzie mag zien ) maar het is nog NOOIT in mij opgekomen om fysiek geweld te gebruiken...
De eerste keer dat ik dat ooit zou doen mag ze van mij aangifte doen - en dat meen ik.
- Niccolo M.
De grens ligt daar waar de balans zoek is en daar waar de relatie echt dysfunctioneel is. En daar waar de betrokkenen die in eerste instantie trekken.quote:Op maandag 9 mei 2011 13:31 schreef Dauntl3ss het volgende:
[..]
Oké, maar waar trek je dan de grens? Het geldt alleen als beiden losse handjes hebben? Als de man slaat, mag de vrouw terugslaan, en vice versa? Is het nog steeds oké als de man slaat en de vrouw vervolgens een mes trekt?
Aftuigen is van een heel andere orde dan een confrontatie die naast verbaal ook fysiek is.quote:En als er kinderen in het spel zijn, die zien dat ma en/of pa wordt afgetuigd en met blauwe plekken loopt?
Als, als, als... Maar het gaat hier niet over kinderen. Of over een partner met een kunstheup, of een partner met een voorwaardelijke celstraf, of, of, of... Zo kan ik in m'n eentje nog 12 topics vol lullen.quote:Moet kunnen, pa en ma vechten het letterlijk en figuurlijk zelf wel uit? Om het nog maar niet te hebben over de gevolgen op lange termijn.
Wut?quote:Daarbij, Sietske H. zag ook niet echt het probleem van de moord op haar baby's, net zoals vele anderen die bijvoorbeeld TBS genieten het punt niet zien van wat zij hebben gedaan.
Vind ik wel. Zolang anderen er geen schade van ondervinden en de betrokkenen het best vinden hebben anderen zich met hun eigen zaken te bemoeien.quote:Het feit dat mensen er zelf geen probleem in zien, maakt niet dat het 'oké' is of onder 'eigen vrijheid' valt.
Lijkt me geheel gelegen in de mate van geweld en de verdeling ervan. Waarom, op welke momenten.quote:Op maandag 9 mei 2011 19:07 schreef Grijsmuisje het volgende:
Het probleem is alleen dat er vrijwel geen mensen zijn die een relatie met geweld 'best' vinden. Dat vind ik vrij naïef om te denken.
Er zijn geen excuses voor het gebruiken van huiselijk geweld op het moment dat iemand kwaad is. Wat er ook gebeurd is. Of i.i.g. je hebt gelijk - dat is mijn mening.quote:Op maandag 9 mei 2011 19:10 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Lijkt me geheel gelegen in de mate van geweld en de verdeling ervan. Waarom, op welke momenten.
ik heb het niet over daders of slachtoffers. Ik zeg dat er vrijwel geen mensen zijn die geweld een prima oplossing vinden.quote:Op maandag 9 mei 2011 19:10 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Lijkt me geheel gelegen in de mate van geweld en de verdeling ervan. Waarom, op welke momenten.
Ik weet dat we elkaar in NL graag wijsmaken dat er altijd een goede en een slechte is, een dader en een slachtoffer... Maar vaak genoeg liggen de zaken niet zo simpel.
geen aangifte doen dus, dat gaat n stap te ver, maar de kans dat je de ins en outs te horen krijgt is niet zo heel groot. Steunpunt huiselijk geweld kan gewoon n afspraak maken voor n gesprek. Dan kunnen ze wel nee zeggen, maar er is een kans dat ze wel gaan nadenken en over n tijdje n afspraak maken. Niets mis mee toch?quote:Op maandag 9 mei 2011 19:10 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Ik weet dat we elkaar in NL graag wijsmaken dat er altijd een goede en een slechte is, een dader en een slachtoffer... Maar vaak genoeg liggen de zaken niet zo simpel.
Maar ik geloof meteen dat in een hoop gevallen het wel zo is hoor, en dat lijkt het me goed dat er actie wordt ondernomen. Maar dan moet je wel weten wat er speelt en niet zelf de boel gaan invullen.
Het gaat niet om goedpraten.quote:Op maandag 9 mei 2011 19:24 schreef Niccolo_Machiavelli het volgende:
Sowieso mensen die geweld proberen goed te praten ( in een relatie zoals wij het bespreken ) om welke manier dan ook...
Where's your head at?!
Laten we zeggen dat ik ervaring heb met dit onderwerp. Kan je daarbij ook verzekeren dat het niets met hooghartigheid te maken heeft.quote:Op maandag 9 mei 2011 19:28 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Het gaat niet om goedpraten.
Het gaat om het begrijpen dat er soms dingen gebeuren die feitelijk niet zouden moeten gebeuren, maar net zo goed een plek in de wereld hebben als de fraaiere keerzijden.
Daar kun je heel hooghartig over doen, maar ik denk dat je daarmee net zo min iemand een dienst bewijst.
Je moet voorzichtig zijn met oordelen, en nog voorzichtiger met handelen naar oordelen.
voorzichtig zijn ok. Als er echter meermaals gevochten wordt. (slaan van beide kanten is vechten?) mag er best iets gedaan worden.quote:Op maandag 9 mei 2011 19:28 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Het gaat niet om goedpraten.
Het gaat om het begrijpen dat er soms dingen gebeuren die feitelijk niet zouden moeten gebeuren, maar net zo goed een plek in de wereld hebben als de fraaiere keerzijden.
Daar kun je heel hooghartig over doen, maar ik denk dat je daarmee net zo min iemand een dienst bewijst.
Je moet voorzichtig zijn met oordelen, en nog voorzichtiger met handelen naar oordelen.
Dat is heel erg waar. De bevestiging dat dit niet zou moeten gebeuren, dat het anders moet, dat het zo niet werkt, etc., kan al helpen.quote:Op maandag 9 mei 2011 19:40 schreef Grijsmuisje het volgende:
[..]
voorzichtig zijn ok. Als er echter meermaals gevochten wordt. (slaan van beide kanten is vechten?) mag er best iets gedaan worden.
Vaak gaat t ook om bewustwording. zorg dat beiden zich ervan bewust worden dat dit niet normaal is, door hierover duidelijk te zijn en/of iemand te laten bellen van n stichting ofzo.
Dat kan n eyeopener zijn voor hen, om er samen aan te gaan werken. Het kan óók zijn dat ze er verder niets mee doen, maar dan heb je iig wat gedaan.
Het is in zo'n situatie ook gewoon fijn om te weten dat je niet gek bent. Het ís niet normaal en je hoeft je niet te schamen. (beiden)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |