abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 mei 2011 @ 20:23:23 #1
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_96482873
Ik heb vorige week de sleutels gekregen van mijn nieuwe appartementje (particuliere huur). De ruimte is de voormalige woonkamer van een negentiende eeuws herenhuis met nog de klassieke en-suite indeling. In de achterkamer liggen de originele gebeitste vloerdelen en in voorkamer lag tapijt. Nu ben ik daar allergisch voor, dus dat heb ik eruit getrokken. Onder het tapijt kwamen, tot mijn plezier, dezelde gebeitste vloerdelen tevoorschijn. Echter zitten er langs randen allemaal vervlekken op de vloer, uiteenlopend van vegen tot dikke druppels/klonten. Op het eerste oog bestaan de vlekken deels uit latex en deels uit lak. Zowel de latex als de lak laten zich niet wegpoetsen.

Nu twijfel ik heel erg wat te doen. De vloer in de achterkamer is eigenlijk in orde, maar voor is het dus geen gezicht. Nu heb ik helemaal geen ervaring met het opknappen van vloeren, dus ik wil graag advies wat ik het beste kan doen om van die vlekken af te komen en de vloer weer in goede staat te krijgen. :)

Moet ik de vlekken wegschuren? Afbijt? En dan de hele vloer toch opnieuw in de beits zetten, of krijg je dan kleurverschil? Of toch doorblijven poetsen met een mij nog onbekend schoonmaakmiddel? (Ergo: de ijdele hoop dat ik niet hoef te beitsen)

Iemand de gouden tip? :)
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_96483878
heel de vloer schuren aflakken en klaar

je kunt dit ding huren maar je kunt ook iemand laten komen voor een paar honderd euro.
schuren valt niet mee
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Redactie Frontpage zaterdag 7 mei 2011 @ 20:51:47 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_96483907
Ik denk dat het al snel op afschuren uitdraait. Je kunt bij Boels e.d. grote schuurmachines (50cm diameter) huren, dan gaat het vrij gemakkelijk.
Daarna bv in de olie zetten ipv in de beits, dan kun je later ook lokaal stukjes bijwerken, zonder dat je weer de hele vloer moet doen.

Succes ermee, en laat je wat foto's zien?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zaterdag 7 mei 2011 @ 21:26:18 #4
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_96485336
Het stuk in de voorkamer is ongeveer 17m2, (en ongeveer 40m2 als ik de vloer in beide kamers zou doen), wat zou een een realistische tijdschatting zijn om dit te schuren en af te lakken? Ik heb nog ongeveer anderhalve week voor ik moet verhuizen namelijk, te doen?

Het trouwens dus geen parket, maar de oorspronkelijke vloerdelen, Beetje zoals dit, maar dan in de donkere beits. Kan zo'n grote machine met de lichte oneffenheden hiervan overweg, of ben ik dan gelijk veroordeeld tot m'n handschuurmachine?

Ik moet zeggen dat ik niet echt een fotomens ben, maar om de boel wat op te fleuren heb ik nog wel een plaatje van de kamer.

Zal morgen even wat meer foto's maken, ook van de vloer.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_96485698
Misschien heb je dit topic gemist.
De laatste poster rekent tijd en kosten uit.
Houten vloer opnieuw lakken

BTW : bofkont met zo'n mooie ruimte.
  zaterdag 7 mei 2011 @ 21:47:55 #6
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_96486245
Ah, okay die had ik inderdaad even gemist. Dat is dus kwa tijd goed te doen, mits je de boel goed kaal kan krijgen. Ik heb opzich al wel een paar keer zeilbootjes kaalgetrokken en weer opnieuw in de lak gezet, dus wat het schuren/lakken betreft durf ik dat wel aan. Het enige wat ik er niet uit opmaak is of een dergelijke vloerschuurmachine nou wel of niet met de vloerdelen overweg kan.

Ik heb zelf wel een bandschuurmachine daar lukt het sowieso wel mee, maar als het even kan is het niet een dag lang op de vloer hoeven te liggen met dat ding in mn klauwen natuurlijk wel een beter vooruitzicht.

Ik ben trouwens inderdaad echt _heel_ erg blij met de ruimte. Woon nu nog in een souterain, dus ik ben iedere keer weer verbaasd over de hoeveelheid licht binnen. :D
pi_96486304
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:47 schreef Sjoewe het volgende:
Ah, okay die had ik inderdaad even gemist. Dat is dus kwa tijd goed te doen, mits je de boel goed kaal kan krijgen. Ik heb opzich al wel een paar keer zeilbootjes kaalgetrokken en weer opnieuw in de lak gezet, dus wat het schuren/lakken betreft durf ik dat wel aan. Het enige wat ik er niet uit opmaak is of een dergelijke vloerschuurmachine nou wel of niet met de vloerdelen overweg kan.

Ik heb zelf wel een bandschuurmachine daar lukt het sowieso wel mee, maar als het even kan is het niet een dag lang op de vloer hoeven te liggen met dat ding in mn klauwen natuurlijk wel een beter vooruitzicht.

Ik ben trouwens inderdaad echt _heel_ erg blij met de ruimte. Woon nu nog in een souterain, dus ik ben iedere keer weer verbaasd over de hoeveelheid licht binnen. :D
waarom zou die vloerschuurmachine dat niet aankunnen, je moet zelfs uitkijken dat het niet te snel gaat, wij hebben een hoek in de kamer waar ons pap ooit eens met zo een apparaat is gestart en daar is gewoon een kuil geschuurd door een seconde of wat stil te staan
pi_96486392
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:49 schreef densmee het volgende:

[..]

waarom zou die vloerschuurmachine dat niet aankunnen, je moet zelfs uitkijken dat het niet te snel gaat, wij hebben een hoek in de kamer waar ons pap ooit eens met zo een apparaat is gestart en daar is gewoon een kuil geschuurd door een seconde of wat stil te staan
Ja, dat dus.

Bij ons is de machine ook eens blijven haken achter een spijker die niet diep genoeg
gedreveld was !!!
Hopelijk heeft TS daar niets mee van doen ???
  zaterdag 7 mei 2011 @ 21:57:44 #9
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_96486585
Nee, de spijkers zitten er gelukkig wel diep genoeg in, maar ik vroeg het me gewoon af, juist omdat het zo snel gaat met zo'n unit. Normaal wil ik wel eens vrij onbezonnen aan iets beginnen namelijk. :')
pi_96486711
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:57 schreef Sjoewe het volgende:
Nee, de spijkers zitten er gelukkig wel diep genoeg in, maar ik vroeg het me gewoon af, juist omdat het zo snel gaat met zo'n unit. Normaal wil ik wel eens vrij onbezonnen aan iets beginnen namelijk. :')
zorg dat je loopt als je dat apparaat aan hebt staan en let op de rol draait door als hij uitstaat, en dan schuurt hij ook een mooie kuil als je hem neerzet
pi_96497679
Ik weet alleen niet of de onderburen heel gelukkig met je gaan worden als je gaat leven op de ondervloer. Of heb je geen onderburen?
  zondag 8 mei 2011 @ 10:38:03 #12
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_96498402
Ik ben zelf jarenlang de onderbuurman geweest :+

Aan de achterzijde heeft in die tijd nooit tapijt gelegen en ik heb er nooit echt last van gehad. Behalve van de schuifdeuren, als je die dichttrekt dan klinkt het alsof het plafond naar beneden komt zetten.

Zelfs al lag er wel vloerbedekking (voor mij geen optie), het blijft hoe dan ook een gehorig huis. Daarnaast is de nieuwe bewoner van het benedenhuis een goede bekende van me, dus ik denk dat we er wel uitkomen als hij last van me heeft.
  FOK!fotograaf zondag 8 mei 2011 @ 14:46:08 #13
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_96505435
wat leuk, ik dacht even dat mijn vriend zich hier aangemeld heeft, dit is gewoon precies ons nieuwe huis, en ook wij hebben hetzelfde probleem.

Helaas is onze vloer wat meer beschadigd. dus ik hou het topic even in de gaten
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
  zondag 8 mei 2011 @ 15:35:35 #14
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_96506635
Ik ben natuurlijk vergeten foto's te maken vandaag. :')
Morgen herkansing bij de aanpak, had vandaag willen beginnen, maar hier in Utrecht zijn er geen bouwmarkten op op zondag :{
  dinsdag 10 mei 2011 @ 17:00:22 #15
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_96604467
Tijd voor een update. :)
Ik heb, eigenwijs als ik ben het advies van hier (ten dele) in de wind geslagen en heb ik een tussenoplossing gekozen. De verfvlekken heb ik wel weggeschuurd, dat ging vrij eenvoudig, maar ik heb niet doorgeschuurd tot het kale hout. De rest van de vloer heb ik alleen wat opgeruwd. Vervolgens heb ik de lichte plekken in een aantal lagen beits gezet tot ze weer overeen kwamen met de rest van de vloer. Tot slot heb ik de hele vloer in een nieuwe laag beits gezet.

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik het ten eerste gewoon niet zag zitten om de hele vloer kaal te trekken. Bovendien heeft de rest van de vloer sowieso ook lichte en donkere delen, waardoor het een mooie gebruikte look heeft, die in mijn ogen ook wel goed aansluit bij de woning als geheel.

De laatste laat beits is nu aan het drogen en m'n telefoon was leeg, dus nog geen foto. Wel een van de tussenstand van gisterenochtend:
pi_96605757
Dat lijkt prima te lukken.
pi_96606856
Mooi huisje O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')