Word er een aanvraag gedaan voor een 400V aansluiting dan zal men moeten voldoen aan de huidige eisenquote:Op zaterdag 7 mei 2011 13:21 schreef Diemux het volgende:
Ik zou eerst maar eens een elektricien uitnodigen om te kijken in hoeverre dit ongedaan is. Misschien is de stoppenkast namelijk reeds voorbereidt.
Nu je het zegt.....energiebedrijf was idd ook betrokken bij de verandering.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 13:28 schreef exlurker het volgende:
[..]
Word er een aanvraag gedaan voor een 400V aansluiting dan zal men moeten voldoen aan de huidige eisen
Nu zal ik m'n broer weer even moeten bellen of hij een foto wil maken.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 13:31 schreef densmee het volgende:
plaats een foto van de huidige groepenkast, mogelijk is deze modern genoeg
Bedankt voor de TT-wijziging.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 13:37 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb je een foto van de huidige meterkast ? Dan kunnen we uitzoeken of je al een 3 fase aansluiting hebt.
Is die kast daadwerkelijk 3 fase uitgevoerd, dan is het een kwestie van een groep 3 fase eindgroep erbij plaatsen (3 fase + nul B16 o.i.d.) en een kabel aanleggen naar het nieuwe aansluitpunt in de schuur.
Waarvoor gaat de aansluiting gebruikt worden ?
nee dit is niet mogelijk om dat je niet zomaar 2x220=440 volt kunt doenquote:Op zaterdag 7 mei 2011 13:55 schreef vannelle het volgende:
[..]
Bedankt voor de TT-wijziging.
Ik heb net mijn broer gebeld en blijkbaar is er gister tijdens ons gesprek een communicatiefoutje geweest.
Hij heeft namelijk al een 3-fasenaansluiting in de meterkast, blijkbaar is het dus alleen een kwestie van een abbo afsluiten bij de leverancier. Excuus voor het misverstand.![]()
Om het antwoord compleet te maken: Het is bedoeld voor een sauna.
Maar mijn vraag blijft overeind al is het alleen maar nieuwsgierigheid en vanaf nu ook alleen maar theoretisch:
Kun je door draadjes van 2 groepen 220V bij elkaar te voegen 1x 380 maken?
Als het mogelijk is kan ik me voorstellen dat die 2 groepen dan voor andere zaken onbruikbaar zijn maar is het in theorie mogelijk?
Nee, zo werkt het zeker niet, voor 400 V heb je 3 fase nodig klein voorbeeldquote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:08 schreef vannelle het volgende:
Hersenkrakertje voor mij, ik vind mezelf geen dom iemand maar in dit geval wil ik toch graag om Jip en Janneke taal vragen.
Voorzetje:
Ik heb 2 groepen met elk 3 draden. Blauw, bruin en aarde.
Door welke draden te verbinden wordt het voltage opgeschroefd?
Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat het kan namelijk en nu ben ik razend nieuwsgierig.
Als het op geen enkele manier kan, verantwoord of onverantwoord, dan heb ik mijn antwoord.
En nogmaals, puur theoretisch dit.
als je een 1 fase aansluiting hebt krijg je 1 fase van de 3 binnen, buurman 1 krijgt fase 2 buurman 2 krijgt fase 3 en buurman 4 krijgt weer fase 1quote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:08 schreef vannelle het volgende:
Hersenkrakertje voor mij, ik vind mezelf geen dom iemand maar in dit geval wil ik toch graag om Jip en Janneke taal vragen.
Voorzetje:
Ik heb 2 groepen met elk 3 draden. Blauw, bruin en aarde.
Door welke draden te verbinden wordt het voltage opgeschroefd?
Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat het kan namelijk en nu ben ik razend nieuwsgierig.
Als het op geen enkele manier kan, verantwoord of onverantwoord, dan heb ik mijn antwoord.
En nogmaals, puur theoretisch dit.
omdat je dan geen volledige sinus hebt kijk maar in de grafieken bij een post eerder van mijquote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:33 schreef vannelle het volgende:
Ah wacht!!!
Dit wordt lachen voor alle electriciëns hier maar ik denk dat ik het snap. Op 1 ding na dan.
Een krachtstroomstekker heeft 5 polen.
Op 3 polen staat elk 220, 1 pool is aarde en de 5e is de 0 draad.
Het verbruiktoestel zelf verbindt die 3x230 met elkaar zodat het voltage 400V wordt maar elke fase op zich levert maar 230.
Het wordt dus niet in de meterkast gerealiseerd maar pas bij het aansluiten van het apparaat.
Klopt dit tot zo ver?
Zo ja dan nog 1 vraagje en dan heb ik em door denk ik:
Waarom 3 fasen als de spanning tussen 2 fasen al 400V is?
Daar had ik al eerder naar gekeken maar toen snapte ik er geen ene jota van.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:35 schreef densmee het volgende:
[..]
omdat je dan geen volledige sinus hebt kijk maar in de grafieken bij een post eerder van mij
Heel duidelijk uitgelegd, elke leek snapt het nuquote:Op zondag 8 mei 2011 12:02 schreef Robin__ het volgende:
Tussen twee verschillende fasen heb je de lijnspanning van 400 volt, tussen 1 fase en de nul heb je de fasespanning van 230 volt (een factor wortel(3) verschil 230 * 1.73 = 400, of 220 * 1.73 = 380 in het verleden)
[ afbeelding ]
Als je dat voor het eerst je huis in wil hebben moet je een meter hebben die het stroomverbruik over alle 3 de fasen kan meten, en de juiste zekeringen. dat hangt men niet standaard overal neer maar dat hoeft bij jullie dus niet meer geregeld te worden. Heb je dat niet kan je daar achter op je kop gaan staan, maar hoe je het ook aansluit zal er nooit krachtstroom worden maar dat is duidelijk inmiddels.
Je kan wel weer 230 volt maken (als lijnspanning, en niet als fase spanning) door een fase spanning van 130 volt te gebruiken (en dan uiteraard weer 2 verschillende fase te pakken) Op sommige plekken gebeurde dit (127 en 220 volt dan) als 1 fase uitviel had je 127 volt in je huis
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |