abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96442974
Ja, we dwalen af. Inmiddels ben ik zelf gekomen bij:

Zelfmoord is realtief en persoonlijk.

Zit het in iemand, dan zou het kunnen dat diegene er weinig aan kan veranderen, mits diegene niet sterk genoeg om het te aanvaarden allemaal.

Zit het niet in iemand en zijn er uitwegen die niet ten volste geprobeerd zijn, dan blijf ik het laf vinden.
pi_96442992
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:16 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

Als je Evie zou kennen... maar daar gaat het me niet om.

Voor de zoveelste keer: de DSM is een leidraad
Ja en nu gaan we weer OT met het praten over suicide :)

Egoistisch is het soms wel soms niet. Dat is niet zo zwart wit. Er zijn mensen die het doen om anderen pijn te doen, en er zijn ook mensen die zich geen andere uitweg meer voor kunnen stellen en niet meer in staat zijn na te denken over wat het met een ander doet op correcte manier.
Ik denk wel dat veel suicidepogingen jammer zijn, aangezien het in mijn optiek gaat om mensen die later prima en gelukkig in het leven hadden kunnen staan.
Er zijn ook suicidepogingen (te denken aan oa euthenasie) waar mensen met recht kunnen stellen dat het uitzichtloos en ondragelijk is. Dat is dan weer een ander verhaal.
dus
pi_96443034
Ja, euthanesie heeft voor mij niets te maken met zelfmoord. Dat moet gewoon kunnen als het toch al uitzichtloos is en iemand zijn leven wel heeft gehad en er hopelijk van heeft genoten.

Ik bedoel, als ik later met alzheimer in een verpleegtehuis woon en alleen nog maar de naam van mijn inmiddels overleden echtgenoot kan roepen, schiet mij dan maar lek.

Al heb ik kinderen en kleinkinderen, wil ik blijven leven, maar op het moment dat mijn hersenpan zodanig is aangetast dat ik deze niet meer herken en dus ook niet als aanverwanten, dan is het voor mij klaar. Dan ben ik ook mezelf niet meer maar slechts een lijk dat nog functioneert.
pi_96443072
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:21 schreef Phantomesse het volgende:
Ja, euthanesie heeft voor mij niets te maken met zelfmoord. Dat moet gewoon kunnen als het toch al uitzichtloos is en iemand zijn leven wel heeft gehad en er hopelijk van heeft genoten.
Dat is ook weer niet helemaal waar. Als je kijkt naar mensen die vanuit een psychische belemmering aan proberen te kaarten dat het ondragelijk en uitzichtloos is. Daarvan kan men zich ook afvragen of dat wel zo is.
dus
  vrijdag 6 mei 2011 @ 18:22:29 #105
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96443075
Ik kan er niet bij dat iemand suicide egoistisch vindt... ik heb er niet voor gekozen om geboren te worden.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_96443093
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:21 schreef Phantomesse het volgende:

Ik bedoel, als ik later met alzheimer in een verpleegtehuis woon en alleen nog maar de naam van mijn inmiddels overleden echtgenoot kan roepen, schiet mij dan maar lek.
Het is een lichte variant waarbij er ook genoeg mensen zullen zijn die dat egoïstisch vinden en het laf vinden dat iemand opgeeft.

Daar is overigens wel een zeer mooie documentaire over te vinden 'Voordat ik het vergeet'. Mocht je het interessant vinden. Gaat over een man die euthanasie gaat plegen omdat hij Alzheimer krijgt. Duurt maar 40 minuten, maar ik vond het zeer indrukwekkend.
pi_96443142
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:23 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Het is een lichte variant waarbij er ook genoeg mensen zullen zijn die dat egoïstisch vinden en het laf vinden dat iemand opgeeft.
Het ligt er natuurlijk wel aan. Is het een man van 40 die kanker heeft met kans op genezing maar dit als uitweg ziet, dan vind ik het wel laf. Je moet wel door blijven vechten als er nog kans op genezing is. Zolang alles nog dragelijk is, moet je doorgaan. Is dat het niet en weet je zelf niet meer wie je bent, dan sja.
pi_96443149
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:22 schreef Psy-freak het volgende:
Ik kan er niet bij dat iemand suicide egoistisch vindt... ik heb er niet voor gekozen om geboren te worden.
Niemand heeft daarvoor gekozen. :) Toch kan ik suicide soms tamelijk egocentrisch vinden!
Wel kan je je afvragen of je iemand die geen beeld van de werkelijkheid meer heeft en echt geen andere uitweg meer ziet, wel zo zou moeten bestempelen.
dus
pi_96443221
Vraag me nu nog steeds af waarom 810872dhth het gedaan heeft. Psychisch niet in orde ook?
  vrijdag 6 mei 2011 @ 18:29:07 #110
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_96443244
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:25 schreef Phantomesse het volgende:

[..]

Het ligt er natuurlijk wel aan. Is het een man van 40 die kanker heeft met kans op genezing maar dit als uitweg ziet, dan vind ik het wel laf. Je moet wel door blijven vechten als er nog kans op genezing is. Zolang alles nog dragelijk is, moet je doorgaan. Is dat het niet en weet je zelf niet meer wie je bent, dan sja.
Wrom moet je? Jij misschien, maar dat hoeft voor een ander niet te gelden.
Dat is wat je noemt een naturalistic fallacy.

Ik ben liberaal ik vind dat iedereen lekker met zijn eigen lichaam mag doen wat ie zelf wil.
Maar mensen met depressies die kunnen maar beter geholpen worden.
pi_96443252
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:25 schreef Phantomesse het volgende:

[..]

Waarom vind je het laf?
Ik ervaar leven niet als iets stoers. En ik ben hier ook niet om als emotie-en-leuke-tijden-butler te spelen. Ik ben hier puur voor mijzelf, waarbij ik dingen voor andere mensen doe omdat dat mij een fijn gevoel geeft. Ik ben helemaal niet lief voor die oma die ik laat oversteken, ik doe dat voor mijzelf. Omdat dat mij een fijn gevoel geeft, of een minder fijn gevoel als ik het niet doe. En hoe groter de moeite en verhoudingsgewijs minder het fijne gevoel, des te sneller doe ik het niet. En zo moet je het leven ook zien, denk ik.
pi_96443314
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:29 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Waarom vind je het laf?
Ik ervaar leven niet als iets stoers. En ik ben hier ook niet om als emotie-en-leuke-tijden-butler te spelen. Ik ben hier puur voor mijzelf, waarbij ik dingen voor andere mensen doe omdat dat mij een fijn gevoel geeft. Ik ben helemaal niet lief voor die oma die ik laat oversteken, ik doe dat voor mijzelf. Omdat dat mij een fijn gevoel geeft, of een minder fijn gevoel als ik het niet doe. En hoe groter de moeite en verhoudingsgewijs minder het fijne gevoel, des te sneller doe ik het niet. En zo moet je het leven ook zien, denk ik.
o dus jij bent die grmbl#@%$%koekwous die mn demente oma over hielp steken, waarna ze de weg terug niet meer wist? :D
dus
  vrijdag 6 mei 2011 @ 18:32:07 #113
262 Re
Kiss & Swallow
pi_96443330
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:22 schreef Psy-freak het volgende:
puur gezien is het natuurlijk egoistisch ... het is een daad voor jezelf, het is maar wat je met de definitie wil...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_96443433
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:29 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Waarom is het laf. Ik ervaar leven niet als iets stoers. En ik ben hier ook niet om als emotie-en-leuke-tijden-butler te spelen. Ik ben hier puur voor mijzelf, waarbij ik dingen voor andere mensen doe omdat dat mij een fijn gevoel geeft. Ik ben helemaal niet lief voor die oma die ik laat oversteken, ik doe dat voor mijzelf. Omdat dat mij een fijn gevoel geeft, of een minder fijn gevoel als ik het niet doe. En hoe groter de moeite en verhoudingsgewijs minder het fijne gevoel, des te sneller doe ik het niet. En zo moet je het leven ook zien, denk ik.
Oh, als ik boodschappen doe voor mijn buurvrouw doe ik dat wel omdat ik haar lief vind. Natuurlijk geeft het ook een fijn gevoel aan mezelf dat ik het doe, maar doe het ook voor haar. Nou ben ik sowieso een heel behulpzaam persoon en wil ik graag dat het goed gaat met de mensen waar ik om geef. Alles en iedereen daarbuiten boeit me dan weer niet zo heel veel. Japan, sja, kut voor ze hoor maar in mijn ogen ruimt dat zo lekker de wereld op, ik geef dan meer om de natuur dan om de mensen. Geld geven aan de overlevenden doe ik dan weer wel, maar het erg vinden dat er zoveel mensen dood zijn doe ik niet. De wereld is overbevolkt, als het hier gebeurd heb ik daar ook vrede mee. Ga ik dood heb ik daar ook vrede mee, zolang ik maar wel heb geprobeerd me vast te houden en er alles op heb gezet om te overleven.

Maar moet ik voor mn buurvrouw een halfuur fietsen om een pot pindakaas te halen, doe ik dat ook wel (jouw verhoudingsdingetje). Kijk als ik bijvoorbeeld echt een hele avond stappen op moet geven voor een pot pindakaas, dan probeer ik wel weer iemand anders te regelen om die pindakaas te fiksen. Lukt dat niet, dan is er morgen ook nog pindakaas.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 18:35:30 #115
52513 whosvegas
The Trickster
pi_96443435
laf, je weet niet half waar je het over hebt (ik ook niet)
Wel heel makkelijk om je oordeel te hebben, vind ik

Als iemand door bijv een depressie, zich altijd klote voelt en dat duurt al jaren, En van alles wat iemand doet, niet kan genieten. Dan kan ik me wel voorstellen dat het allemaal niet meer hoeft
Are you nuts??
pi_96443437
Tja, en waarom zou je verder leven als je je ongelukkig voelt, je weet dat het niet goed gaat komen (geen enkele hulp heeft zin) omdat het zo diep in je zit? Ik vind het eigenlijk helemaal niet egoistisch. :)
pi_96443438
Gecondoleerd.
Heel veel sterkte voor de nabestaande en de mensen die close met deze user waren!
Random number generator:
8
  vrijdag 6 mei 2011 @ 18:36:02 #118
338174 flap_konijn
konijnen zijn lief!
pi_96443458
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:32 schreef Re het volgende:

[..]

puur gezien is het natuurlijk egoistisch ... het is een daad voor jezelf, het is maar wat je met de definitie wil...
en als de daad voor iemand anders was?
  vrijdag 6 mei 2011 @ 18:36:06 #119
297133 Captain_Maximum
To the Max!!!
pi_96443463
Je kunt blij zijn voor die persoon dat hij/zij eindelijk rust heeft gevonden.
signatuurloos
  Moderator vrijdag 6 mei 2011 @ 18:37:20 #120
249559 crew  Lavenderr
pi_96443508
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:30 schreef Psy-freak het volgende:
Zelfmoord is NIET laf. Integendeel.
pi_96443519
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:35 schreef iwannabehigh het volgende:
Tja, en waarom zou je verder leven als je je ongelukkig voelt, je weet dat het niet goed gaat komen (geen enkele hulp heeft zin) omdat het zo diep in je zit? Ik vind het eigenlijk helemaal niet egoistisch. :)
Op deze manier had ik het nog niet bekeken, zo ver ging mijn visie niet omdat ik het op die manier nog niet meegemaakt heb. Nu inmiddels door dit topic is mijn visie daarin wat verbreed en heb ik mijn mening wat bijgesteld. Als je had gelezen, had je dat geweten nu.
pi_96443595
Echt, iemand die denkt dat zelfmoord egoïstisch is, is verdomme zelf egoïstisch.

Als je 20 jaar achter elkaar depressief bent geweest maar nog niet kunt begrijpen hoe iemand anders dan toch zelfmoord kan plegen...dan begrijp je het inderdaad dus niet.

Ik weet hier zelf helaas veel van af. Ik heb letterlijk 't grootste gedeelte van m'n leven zelf met die gedachtes rondgelopen en heb meerdere malen flink medicatie moeten slikken om 't te onderdrukken, ook al was opname helaas ook al een keer noodzakelijk voor mij.

Nu slik ik medicatie die gelukkig echt goed helpt tegen depressie. Het is zelf zo raar voor mij, dat ik gewoon niet weet wat ik met mezelf aan moet nu ik niet meer depressief ben.

En ja, impulsiviteit herken ik ook in mezelf (en nou AUB niet gaan zeggen "Ik doe soms ook wel eens iets impulsiefs" oid.
Ik ben dan echt niet dom, maar ik heb echt wel ontzettend stomme dingen gedaan.

Ik kan me heel goed voorstellen hoe 8108139dpths zich gevoeld moest hebben omdat ik zelf, op dat laatste stapje na, precies hetzelfde meegemaakt heb, inclusief de trein ja.

Sorrie als ik zo grof klink, maar ik kan gewoon weinig respect opbrengen voor diegenen die denken wat betreft dit onderwerp wel de waarheid in pacht te hebben.

Nogmaals gecondoleerd.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 18:40:32 #123
262 Re
Kiss & Swallow
pi_96443649
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:36 schreef flap_konijn het volgende:

[..]

en als de daad voor iemand anders was?
dan kies je er toch nog steeds zelf voor

verder denk ik niet dat het iets "moedigs" is, wel misschien iets van respect voor je eigen lichaam
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_96443693
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 18:40 schreef Re het volgende:

[..]

dan kies je er toch nog steeds zelf voor

verder denk ik niet dat het iets "moedigs" is, wel misschien iets van respect voor je eigen lichaam
Maar dan vind je dingen als bungeejumpen en skydiven dus ook niet moedig?

Wat is moedig dan?
  vrijdag 6 mei 2011 @ 18:42:36 #125
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_96443717
ik denk dat mensen op het punt staan zelfmoord te plegen sowieso al zo diep gezonken dat ze nauwelijks meer rationeel kunnen denken...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')