abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96441043
Vanwege het overlijden van 826481629dhtp (sorry ken de user maar vaagjes dus niet uit mijn hoofd) dit topic dus.

Zelfmoord... Veel verschillende meningen daarover. Zelf vind ik het laf, dit omdat ik iemand ken die volledig door zijn eigen schuld in de shit is geraakt en toen hij het even niet meer zag zitten maar besloot om zijn familie in de steek te laten, naar Frankrijk te reizen en daar treinen ging spotten. Daarmee heeft hij veel vrienden pijn gedaan, en ik heb al hun leed meegemaakt. Een vriend van mij heeft daarna 2 jaar in de put gezeten, en ik kan dan behoorlijk boos worden op de kopper himself.

Het leven is af en toe kut, dat is een gegeven, maar persoonlijk ben ik van het 'je schouders eronder en weer even verder puffen' princiepe. De een kan natuurlijk meer hebben dan de ander, maar er zijn andere manieren dan dit. Hiermee verlijd je jezelf van je pijn maar breng je het anderen 1000 maal erger toe dan wanneer je een natuurlijke dood sterft waar iedereen vrede mee heeft.

Hoe schuldig moeten de personen die je achterlaat zich wel niet voelen? Die zitten met 1000 en 1 vragen in hun hoofd, waar ging het mis? Wat had ik zelf kunnen doen? Waarom zag ik dit niet aankomen? Waarom heb ik hem niet geholpen toen ik kleine signalen zag?

Vragen die mensen de rest van hun leven kunnen achtervolgen. Je verlost jezelf maar brengt anderen in de shit, daarom vind ik zelfmoord heel egocentrisch.

Als je bijvoorbeeld kanker of aids zou hebben, of je hebt niemand meer (geen familie en geen vrienden) dan kan ik het enigzins wel begrijpen. In het laatste geval ben je alleen en doe je er verder niemand meer pijn mee. In de eerste twee gevallen zou het zelfs een opluchting kunnen zijn voor familie die je alsmaar zien lijden met een vooruitzich dat je tóch al snel doodgaat. Maar iemand die fysiek gezond is, vrienden, familie en nota bene een vriendin en schoonfamilie heeft, heeft wat mij betreft niet het recht om dit te doen.

Hier zijn vast andere meningen over, dus help het me te begrijpen want dat doe ik momenteel niet.
pi_96441074
Zelfmoord is in het grootste deel van de gevallen een symptoom van een psychiatrische aandoening. Daar komt dus weinig moraliteit aan te pas.
pi_96441097
Je vindt het egoïstisch dat zo iemand mensen achter laat met vragen en alles.
Ik vind het op mijn beurt egoïstisch dat diegene zou moeten blijven leven omdat jij niet met verdriet achter wilt blijven.
Out of sentimental gain I wanted you to feel my pain, but it came back in return to sender.
pi_96441124
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:22 schreef fairytalessuck het volgende:
Je vindt het egoïstisch dat zo iemand mensen achter laat met vragen en alles.
Ik vind het op mijn beurt egoïstisch dat diegene zou moeten blijven leven omdat jij niet met verdriet achter wilt blijven.
Ik vraag me dan ook heel erg af wat hem ertoe gezet heeft om zelfmoord te plegen.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:23:22 #5
329603 knuppelhaar
gevalletje onzin
pi_96441132
Mensen die het keihard afkeuren hebben denk ik nooit iets meegemaakt op het psychisch vlak. Iets met de beste stuurman staat aan wal enzo. :{
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:24:18 #6
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_96441170
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:23 schreef knuppelhaar het volgende:
Mensen die het keihard afkeuren hebben denk ik nooit iets meegemaakt op het psychisch vlak. Iets met de beste stuurman staat aan wal enzo. :{
QFT
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_96441183
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:23 schreef knuppelhaar het volgende:
Ik heb een behoorlijk turbelent leven achter de rug hoor :') Gedeeltes hiervan staan ook gewoon op Fok!. En tuurlijk heb ik ook ooit wel eens gedacht van 'Wat als...' maar mijn zelfs op die momenten gezonde verstand kon er niet bij om mn zus die pijn aan te doen en destijds m'n oma.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:24:50 #8
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_96441191
Je hebt er niet zelf voor gekozen om geboren te worden.
Het lijkt me dus redelijk dat je er wel zelf voor mag kiezen om je leven te beëindigen.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_96441192
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:23 schreef Phantomesse het volgende:

[..]

Ik vraag me dan ook heel erg af wat hem ertoe gezet heeft om zelfmoord te plegen.
Dat begrijjp ik ook wel. Mijn beste vriendinnetje heeft 1,5 jaar geleden zelfmoord gepleegd en ik zit ook nog steeds met vragen. Maar je moet je wel bedenken dat iemand niet zomaar voor die 'oplossing' kiest. Ik zou me denk ik rotter voelen als zij voor MIJ was blijven leven, dan dat ik me nu voel. Hoe rot het ook is, het is hun leven en ze moeten het voor zichzelf willen, niet voor anderen.
Out of sentimental gain I wanted you to feel my pain, but it came back in return to sender.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:26:50 #10
329603 knuppelhaar
gevalletje onzin
pi_96441265
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:24 schreef Phantomesse het volgende:

[..]

Ik heb een behoorlijk turbelent leven achter de rug hoor :') Gedeeltes hiervan staan ook gewoon op Fok!. En tuurlijk heb ik ook ooit wel eens gedacht van 'Wat als...' maar mijn zelfs op die momenten gezonde verstand kon er niet bij om mn zus die pijn aan te doen en destijds m'n oma.
Ik ga niet je hele posthistorie nalezen maar als je heftige depressies, psychoses, manies en meer vergelijkbare dingen hebt meegemaakt verandert je zienswijze wel.
pi_96441292
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:24 schreef motorbloempje het volgende:
Velen zeggen dat het egoïstisch is, en dat klopt ook. Maar het is niet egoïstisch in negatieve zin wat mij betreft.

Velen zeggen: 'maar de familie, vrienden en partner dan? dat doe je ze toch niet aan?', maar waarom zou het lijden van een individu, het blijkbaar voor die persoon ondragelijk lijden, ondergeschikt zijn aan het verdriet van 'de groep'. Dat zij met meer zijn betekent niet dat de 'lijder' maar door moet lijden om zo 'de groep' tevreden te houden...

Velen zeggen: 'maar hoe weet je nou dat het nooit beter wordt? Zoek hulp, blijf hulp zoeken en vragen, je komt er wel bovenop!' of zelfs 'stel je niet aan, er zijn altijd mensen die het erger hebben dan jij'. Bagatelliseren, het is zó makkelijk. Zeker als je je met geen mogelijkheid in het hoofd van iemand kunt begeven. Ja, wellicht was er ooit een lichtpunt gekomen, maar wellicht ook niet.

Het is treurig voor de achterblijvers, voor de mensen die voelen/denken dat ze tekort hebben geschoten. Maar iemand bij zich willen houden die niet meer wil is wellicht net zo egoïstisch als datgene dat zij als egoïstisch bestempelen..

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 06-05-2011 17:34:40 ]
Ja doei.
pi_96441320
Tja.. Als je gewoon de optelsom maakt en geen behoefte meer hebt om door te leven, waarom zou je dan geen zelfmoord plegen? Je leeft toch voor jezelf? Of is het de bedoeling dat je je 50 jaar ongelukkig bent om anderen niet te kwetsen?
pi_96441362
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:26 schreef knuppelhaar het volgende:

[..]

Ik ga niet je hele posthistorie nalezen maar als je heftige depressies, psychoses, manies en meer vergelijkbare dingen hebt meegemaakt verandert je zienswijze wel.
Lees even boven mijn ninja edit. Ben mijn hele jeugd lang depressief geweest, pas toen ik zelf de touwtjes in handen kreeg en met heel veel therapie ben ik daar vanaf gekomen. Ik weet heus wel hoe het is om jezelf elke dag door en door kut te voelen en te wensen dat alles anders was, maar het zit denk ik gewoon in mijn persoonlijkheid om alsmaar door te zetten.
pi_96441366
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:26 schreef knuppelhaar het volgende:

[..]

Dan blijft natuurlijk de vraag, zijn suïcides een gevolg van die psychiatrische ziekten of een symptoom. Meestal is dat volgens mij het laatste.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Tja.. Als je gewoon de optelsom maakt en geen behoefte meer hebt om door te leven, waarom zou je dan geen zelfmoord plegen? Je leeft toch voor jezelf? Of is het de bedoeling dat je je 50 jaar ongelukkig bent om anderen niet te kwetsen?
De meeste suïcides zijn niet dit soort balanssuïcides, maar impulssuïcides. We weten bijvoorbeeld dat mensen die hoog scoren op impulsiviteit een hoger suïciderisico hebben.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:30:47 #15
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96441397
Zelfmoord is NIET laf. Integendeel.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_96441418
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:30 schreef Psy-freak het volgende:
Zelfmoord is NIET laf. Integendeel.
Daar is verdomd veel moed voor nodig.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:32:06 #17
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96441443
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:20 schreef Phantomesse het volgende:
Vragen die mensen de rest van hun leven kunnen achtervolgen. Je verlost jezelf maar brengt anderen in de shit, daarom vind ik zelfmoord heel egocentrisch.
Ja, nee. Ik blijf lekker leven zodat jij je niet kut voelt. Dát is nog eens egocentrisch.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:32:22 #18
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_96441454
Ik vind dat iedereen het recht heeft zelf uit het leven te stappen als hij/zij dit leven niet waard vindt om te blijven leven. Echter vind ik wel dat diegene eerst eens moet onderzoeken door middel van therapie/medicatie/praten of wat dan ook, of het echt zo is,of dat diegene lijdt aan een depressie. Meestal zal daaruit komen dat het een behandelbare depressie is,en komt de wil om te leven terug. Maar al met al vind ik dat iemand dit helemaal zelf mag bepalen.

Heb dan alleen het fatsoen om het op een manier te doen wat het minste rotzooi geeft,kop dus geen trein, spring niet van een flatgebouw of snij je polsen door. Zoek een andere methode, zorg dat iemand je kan vinden,echter niet te vroeg, zorg dat je uitvaart geregeld is, er een brief is met laatste wensen ed.

Mijn mening is gebaseerd op een depressie die ik zelf doorgemaakt heb in mijn vroege 20'er jaren en ondanks dat ik therapie en medicatie gehad heb en in principe niet meer echt aan zelfmoord denk, sympatiseer en respecteer ik nog steeds met mensen met een doodswens.
pi_96441481
Bij dit soort dingen vraag ik me altijd af wie de egoïst(en) is/zijn.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:35:19 #20
274453 okiokinl
blablabla
pi_96441551
niet iedereen is hetzelfde, en voor sommigen is of wordt het leven echt een hel.
ik vind zelfmoord maar niks en het is inderdaad ontzettend kut als iemand die je kent het doet. maar als iemand vind dat ie het moet doen, moet ie het doen. is toch je ultieme recht lijkt me, dat je zelf kan beslissen of je verder leeft of niet.
pi_96441558
Mensen die altijd maar moeten helpen vind ik dan nog eerder laf. Even als mensen die controle moeten hebben over de situatie van iemand anders (in dit geval het niet laten sterven van een persoon). En dus geen vrede kunnen hebben met hoe iemand anders het oplost.

Dan heb ik het nog niet eens over de meeste hypocriete vorm: iemand moet maar blijven leven omdat jij het wel naar je zin hebt op deze wereld. En alles maar zo moet blijven zoals het is.

Ik neem de mensen die de mening zoals TS hebben overigens niks persoonlijks kwalijk. Het is naar mijn idee gewoon een tekort aan inlevingsvermogen of levenservaring. En daar mogen die mensen best blij om zijn.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:36:16 #22
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96441578
De meest waardevolle les die ik heb geleerd is:
"Het overlijden van iemand en daarom rouwen is egoïstisch. "Waarom heb je me verlaten?" DAT is egoïstisch!"

Mogen de mensen die hier niets van af weten/snappen hier even wegblijven.
pi_96441598
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:29 schreef dotKoen het volgende:
[..]

De meeste suïcides zijn niet dit soort balanssuïcides, maar impulssuïcides. We weten bijvoorbeeld dat mensen die hoog scoren op impulsiviteit een hoger suïciderisico hebben.
Dat zal best. Maar ik vind een afgewogen beslissing heel acceptabel. Zou daar zelf ook wel toe in staat zijn denk ik, mocht ik heel lang ongelukkig zijn een geen verbetering zien.
Die impuls begrijp ik minder goed, maar dat komt vast doordat ik zelf helemaal niet impulsief ben.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:37:56 #24
262 Re
Kiss & Swallow
pi_96441628
de term egoisme bij zelfmoord is natuurlijk een dubbel klinkend woord
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:38:21 #25
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96441643
Hoe arrogant moet je wel niet zijn om te beslissen over andermans leven, bah.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')