Afgelopen nacht, enkele minuten nadat ik in bed was gaan liggen, hoorde ik geritsel in mijn slaapkamer. Het leek mij stug dat het een klopgeest zou zijn ( ik hoorde immer geritsel en geen geklop ) of dat er een enge man onder mijn bed lag ( daarvoor check ik elke avond even onder mijn bed ) dus het licht aangedaan en zodoende nog net gezien hoe een klein muisje achter een kastje rende.
Erg schattig, maar liever niet in mijn slaapkamer. Dus om 2.30 uur een emmer, stokje en touwtje gepakt, een stuk zeil en een stukje krant met dikke klodder pindakaas en daarmee een val'achtig iets gemaakt.

Het muisje was actief en zou vast honger hebben, dus ik had alle hoop in een snel resultaat.
Die hoop ebte iets af toen ik het muisje via de achterkant van de verwarmingsradiator en de onderkant van de vensterbank op de vensterbank zag klimmen om vervolgens via de gordijnen tot aan het plafond te klimmen alwaar hij mij even intens leek te bestudeerde ( oogte wel erg lief

) en ik in mijn ooghoek op de grond nog een muisje voorbij zag rennen. Er bleken twee muisjes, man en vrouw of moeder en kind.
Na ruim een uur

gebruikt te hebben gemaakt van de altenatieve speeltuin later rende het grote muisje dan eindelijk op mijn val af, om er maar half onder te gaan en besloot dat het te link was. gelukkig bleek het kleine muisje iets minder ervaren en zo had ik dan eindelijk 1 muisje te pakken.
![1304669740-290.jpg]()
Helaas was ik ook niet ervaren en kon het kleine muisje ontsnappen toen ik de emmer wou omdraaien.
Om 4.00 dus maar gaan slapen en de emmer bij de deur gezet met pindakaas erin. Dat werkte want rond 4.30 ontwaakte ik door de herrie van het kleine muisje die niet uit de emmer kon. Emmer gepakt, hond meegenomen ( he, wat gaan we lekker vroeg uit vandaag ) en het muisje ( relatief ) uit de emmer gelaten.
![1304669775-20.jpg]()
Pindakaas genoeg. Heel wat uurtjes later stond de emmer weer binnen, zonder 'mama' muis. Die trapt er dus niet in en/of vind de pindakaas niet intressant.
Inmiddels heb ik mijn slaapkamerdeur open gezet en de emmer in mijn inpandige schuur ( waar de muizen denk ik vandaan komen, daar daar een soort luchtbuis naar buiten is ). De emmer in de schuur omdat het mij niet onredelijk lijkt te denken dat waar 1 baby muisje is er meer zijn, welke dan hopelijk onervaren genoeg zijn om in de emmer te gaan.
Enfin, ik zoek dus tips om de slimme moeder te vangen. Een handige niet dodelijk val die liefst niet al te lastig is te maken is en/of eten wat onweerstaanbaar zal zijn.
-Dodelijke val vind ik niet prettig.
-Katten heb ik, maar die zijn van het type' oh kijk een spin, laten we er met zijn alleen omheen gaan zitten en kijken wat hij doet. En vervolgens hard weg rennen als hij beweegt. En mochten ze wel wat doen, vind ik niet fijn voor de muis.